Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 08-07-2013, 00:49   #1
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Autoland vs manuelle landinger, og behov for justeringer (splittet)

Quote:
Originally Posted by triple seven View Post
Ble nevnt kanskje så mye som 30% under target approach speed som var 137Knop
Har flere ganger under innflygning med diverse selskaper kjent at de har måtte gi meget kraftige støt med høyere motorkraft (det er sikkert bedre tekniske termer for dette) for å få opp hastighet og høyde. Har ofte følt meg satt tilbake til egne tidligere nybegynnerfeil med flysimulator. Har vært sjokkert av at profesjonelle flygere ikke er bedre enn dette. Her er det jommen på tide at teknologien tar helt over.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 08-07-2013, 01:11   #2
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,916
Default Re: Asiana 777 krasjet på SFO.

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Har flere ganger under innflygning med diverse selskaper kjent at de har måtte gi meget kraftige støt med høyere motorkraft (det er sikkert bedre tekniske termer for dette) for å få opp hastighet og høyde.
Man skal være rimelig heldig med klareringer og planlegging hvis man ikke behøver å justere noe på veien ned. Det skjer heller ikke sjelden at man får beskjed om å øke hastigheten pga annen trafikk. Dette har ingenting med dyktighet å gjøre. Man sitter 'midt på en motorvei' og får instruksjoner av ATC.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 08-07-2013, 01:17   #3
eggs
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 329
Default Re: Asiana 777 krasjet på SFO.

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Har flere ganger under innflygning med diverse selskaper kjent at de har måtte gi meget kraftige støt med høyere motorkraft (det er sikkert bedre tekniske termer for dette) for å få opp hastighet og høyde. Har ofte følt meg satt tilbake til egne tidligere nybegynnerfeil med flysimulator. Har vært sjokkert av at profesjonelle flygere ikke er bedre enn dette. Her er det jommen på tide at teknologien tar helt over.


Vel, det er faktisk ikke simulatorer vi flyr.



Prøvd å lande på OSL i din simulator regner jeg med? Sannsynligvis i fint vær? Godt kjent med ballooning effekten på kort finale? Spesielt på bane 19? Nei?

I den høyst dynamiske værdnen vi flyr i, er det et utall kombinasjoner mellom særegenheter og flyplasser. Ting som aldri har blitt programert i en simulator på hobbyrommet ditt.


Sorry for OT, men dette blir for dumt.



-eggs
eggs is offline   Reply With Quote
Old 08-07-2013, 01:17   #4
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Asiana 777 krasjet på SFO.

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Man skal være rimelig heldig med klareringer og planlegging hvis man ikke behøver å justere noe på veien ned.
Justeringer er det naturlig at det er, men det må da kunne bli gjort noe mere gradvis og ikke vente til det nesten er for sent og så plutselig gi full gass slik at passasjerene ser ut som nikkedukker.

Som sagt tror jeg at om automatikk overtar ville det gitt en mye bedre opplevelse for passasjerene.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 08-07-2013, 01:28   #5
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Asiana 777 krasjet på SFO.

Quote:
Originally Posted by eggs View Post
Prøvd å lande på OSL i din simulator regner jeg med? Sannsynligvis i fint vær? Godt kjent med ballooning effekten på kort finale? Spesielt på bane 19? Nei?

I den høyst dynamiske værdnen vi flyr i, er det et utall kombinasjoner mellom særegenheter og flyplasser.
Alt dette er veldig gode argumenter for å heller bruke systemer som kan gjøre automatiske justeringer flere tusen ganger i sekundet.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 08-07-2013, 03:11   #6
fjasebase
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2010
Location: Texas
Posts: 1,446
Default Re: Asiana 777 krasjet på SFO.

Og hva mener da herren skal gjøres når teknologien svikter?
fjasebase is offline   Reply With Quote
Old 08-07-2013, 03:19   #7
Trevln
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2010
Posts: 545
Default Re: Asiana 777 krasjet på SFO.

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Har flere ganger under innflygning med diverse selskaper kjent at de har måtte gi meget kraftige støt med høyere motorkraft (det er sikkert bedre tekniske termer for dette) for å få opp hastighet og høyde. Har ofte følt meg satt tilbake til egne tidligere nybegynnerfeil med flysimulator. Har vært sjokkert av at profesjonelle flygere ikke er bedre enn dette. Her er det jommen på tide at teknologien tar helt over.
Ok.. Her må det korrigeres litt. Altså: spesielt nå om sommeren så vil man ofte oppleve en god del termikk under innflyging, store endringer i vindretning og -styrke (ikke på windshear-nivå nødvendigvis, men allikevel merker man om man får eller mister 10 knop i nesen), updrafts når man passerer shore line og lignende. Vi forsøker å holde en stabil path ned mot rullebanen, på tross av disse forandringer. Du har kanskje opplevd at det føles som at flyet "detter litt gjennom", evt "spretter litt opp" når du nærmer deg bakkenivå? Det skyldes gjerne slike meteorologiske faktorer, og for å korrigere så må vi justere pitch og thrust. Vi har en speed vi skal holde ned til flare (vref + 5 eller mer), og det krever noen ganger så og si ingen justeringer mens andre ganger krever det mye.

Litt barnslig forklart dette, men jeg skjønner at det er nødvendig. Et fly som landet med autoland ville gjort nøyaktig det samme, bare enda mer overdrevet enn det vi gjør. Dette har absolutt overhodet ingenting å gjøre med manglende pilotferdigheter, snarere tvert om. For folk som aldri har flydd selv så kan jeg forstå at fenomenet virker snodig, men alle piloter har opplevd dette. Det spiller ingen rolle om du flyr B777 eller C172, lufta nær bakken er som regel litt urolig.
Trevln is offline   Reply With Quote
Old 08-07-2013, 04:05   #8
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,916
Default Asiana 777 krasjet på SFO.

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Alt dette er veldig gode argumenter for å heller bruke systemer som kan gjøre automatiske justeringer flere tusen ganger i sekundet.
Har du kjørt bil på cruise control? Har du lagt merke til hvordan gassen justerer seg når terrenget begynner å bli kupert? Og har du sett forkjellen i fuelforbruk ...?
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 08-07-2013, 04:53   #9
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Asiana 777 krasjet på SFO.

Quote:
Originally Posted by Trevln View Post
Ok.. Her må det korrigeres litt. Altså: spesielt nå om sommeren så vil man ofte oppleve en god del termikk under innflyging, store endringer i vindretning og -styrke (ikke på windshear-nivå nødvendigvis, men allikevel merker man om man får eller mister 10 knop i nesen), updrafts når man passerer shore line og lignende. Vi forsøker å holde en stabil path ned mot rullebanen, på tross av disse forandringer. Du har kanskje opplevd at det føles som at flyet "detter litt gjennom", evt "spretter litt opp" når du nærmer deg bakkenivå? Det skyldes gjerne slike meteorologiske faktorer, og for å korrigere så må vi justere pitch og thrust. Vi har en speed vi skal holde ned til flare (vref + 5 eller mer), og det krever noen ganger så og si ingen justeringer mens andre ganger krever det mye.

Litt barnslig forklart dette, men jeg skjønner at det er nødvendig. Et fly som landet med autoland ville gjort nøyaktig det samme, bare enda mer overdrevet enn det vi gjør. Dette har absolutt overhodet ingenting å gjøre med manglende pilotferdigheter, snarere tvert om. For folk som aldri har flydd selv så kan jeg forstå at fenomenet virker snodig, men alle piloter har opplevd dette. Det spiller ingen rolle om du flyr B777 eller C172, lufta nær bakken er som regel litt urolig.
En liten korrigering. Ett fly på autoland gjør ofte mye verre korrigeringer som oppfattes enda mer ubehagelig for passasjerene enn om en pilot flyr flyet
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 08-07-2013, 09:07   #10
Michael
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2011
Location: Oslo
Posts: 610
Default Re: Autoland vs manuelle landinger, og behov for justeringer (splittet)

Må ikke flyene sjekkes av tekniker etter en autoland på grunn av at det landes hardere enn normalt?
Michael is offline   Reply With Quote
Old 08-07-2013, 10:32   #11
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,546
Default Re: Autoland vs manuelle landinger, og behov for justeringer (splittet)

Quote:
Originally Posted by Michael View Post
Må ikke flyene sjekkes av tekniker etter en autoland på grunn av at det landes hardere enn normalt?
Nei, det stemmer ikke. Behovet for "hard landing inspection" styres kun av om G-verdien flyet har blitt utsatt for er større enn en gitt verdi.
Og hvorvidt en autoland er hardere enn en manuell skal ikke jeg uttale meg om, regner med at piloter har et syn på den saken. Men jeg har aldri hørt om at det skal være tilfelle.
Stone is offline   Reply With Quote
Old 08-07-2013, 10:56   #12
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: Autoland vs manuelle landinger, og behov for justeringer (splittet)

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Har flere ganger under innflygning med diverse selskaper kjent at de har måtte gi meget kraftige støt med høyere motorkraft (det er sikkert bedre tekniske termer for dette) for å få opp hastighet og høyde. Har ofte følt meg satt tilbake til egne tidligere nybegynnerfeil med flysimulator. Har vært sjokkert av at profesjonelle flygere ikke er bedre enn dette. Her er det jommen på tide at teknologien tar helt over.
Vet du som passasjer noe om det ble brukt autothrust eller ei?
__________________
Siden 01.01.2009

Last edited by Dag Viking; 08-07-2013 at 12:50.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 08-07-2013, 12:40   #13
Trevln
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2010
Posts: 545
Default Re: Re: Asiana 777 krasjet på SFO.

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
En liten korrigering. Ett fly på autoland gjør ofte mye verre korrigeringer som oppfattes enda mer ubehagelig for passasjerene enn om en pilot flyr flyet
Det var det jeg mente å få frem, ja. Autopiloten vil ofte gjøre enda mer overdrevne korreksjoner, spesielt i urolig luft.

Og nei, å måtte ha inspeksjon etter hver autoland ville jo vært helt idiotisk. Faktisk vil jeg påstå at autopiloten i B737 lander ganske mykt og fint, i grunn.
Trevln is offline   Reply With Quote
Old 08-07-2013, 15:23   #14
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Autoland vs manuelle landinger, og behov for justeringer (splittet)

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Vet du som passasjer noe om det ble brukt autothrust eller ei?
Nei, selv om jeg engang tok et skikkelig jalla flysertifikat er jeg å regne som legmann her. Jeg forstår likevel at det kan være raske og store endringer på termikk spesielt når man kommer nær bakken. Det jeg ikke skjønner er at en pilot kan reagere raskere enn elektronikk her.

Under landing med AY060 idag opplevde jeg det samme igjen. Det kjentes ut som om flyet skulle stalle og vi hadde to skikkelige kenguruhopp med motorer som ruste og passasjerer som hylte.

Så regulert som luftfarten er så kan jeg ikke skjønne at man kan fortsette med dette.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 08-07-2013, 15:39   #15
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,916
Default Re: Autoland vs manuelle landinger, og behov for justeringer (splittet)

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post

Så regulert som luftfarten er så kan jeg ikke skjønne at man kan fortsette med dette.
Nei, disse værforholdene bør setes under offentlig kontroll snarest. Ring Kate Bush og Donald Sutherland snarest!

http://www.youtube.com/watch?v=pllRW9wETzw
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 08-07-2013, 15:44   #16
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Autoland vs manuelle landinger, og behov for justeringer (splittet)

Været kan vi gjøre lite med, men fly bør vi kunne få til å lande på en bedre måte. Har man virkelig ikke kommet lengere i utviklingen av systemer for automatisk kontroll av fly?
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 08-07-2013, 16:11   #17
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,583
Default Autoland vs manuelle landinger, og behov for justeringer (splittet)

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Været kan vi gjøre lite med, men fly bør vi kunne få til å lande på en bedre måte. Har man virkelig ikke kommet lengere i utviklingen av systemer for automatisk kontroll av fly?
Poenget er vel at disse fenomenene inntreffer så plutselig at motreaksjonen blir like plutselig og brå. Dette Uansett om det er en pilot eller automatikk som gjennomfører håndteringen.

Skal du ha mye bevegelser så må du ha tid til å gjøre korrigeringen. Men de marginene har man jo ikke nødvendigvis ved landing.
storg is offline   Reply With Quote
Old 08-07-2013, 17:02   #18
Trevln
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2010
Posts: 545
Default Re: Autoland vs manuelle landinger, og behov for justeringer (splittet)

Problemet er vel at disse endringene i luftstrømninger er umulig å forutse. Værradar kan plukke opp turbulente områder pga refleksjon av vanndråper, men clear air turbulence klarer ingen systemer å fange opp. Flyet vil konstant søke å holde seg på glideslope, og pga massetreghet og spool up tid på motorer så vil aldri motreaksjonen klare å utligne forstyrrelsene.

Dette er uansett bare en ubehagelig greie for passasjerer, med mindre man snakker om windshear. Da går man ganske enkelt rundt og evt prøver på nytt.
Trevln is offline   Reply With Quote
Old 08-07-2013, 17:14   #19
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,664
Default Re: Asiana 777 krasjet på SFO.

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
En liten korrigering. Ett fly på autoland gjør ofte mye verre korrigeringer som oppfattes enda mer ubehagelig for passasjerene enn om en pilot flyr flyet
Er vel ofte at kun autotrottle er i funksjon på late finale, og den har vel en tendens til å ta litt i ?! Ser det er folk her som har førstehånds erfaring så de kan vel svare ?
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 08-07-2013, 19:55   #20
Jeremiassen
ScanFlyer Blue
 
Jeremiassen's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 121
Default Autoland vs manuelle landinger, og behov for justeringer (splittet)

Autothrottle er som regel i bruk under hele innflygningen og landing. Autoland kan også gjøres uten autothrottle. Dersom man gjør en autoland er det begrensninger på head/cross/tailwind og windshear er ikke tillatt...
Jeremiassen is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS med nye sommerruter og justeringer 2015 Cockpitview Flyforum 85 11-10-2015 00:29
United med justeringer i vinterfrekvensen til Skandinavia Someone Flyforum 47 10-04-2013 20:26
I serien små justeringer: TAP CK Flyforum 10 18-02-2009 23:09
Behov for nytt subforum sail4fun Flyforum 78 24-06-2007 01:04


All times are GMT +2. The time now is 10:21.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.