|
07-10-2015, 11:02 | #1 |
Osapanga chipongwe
|
Gode selskaper i Thailand, Vietnam og Kambodsja?
Min vandrende datter ankommer Thailand om en ukes tid på sin reise verden rundt og spør sin far: "Er det noen flyselskap i Asia man burde styre unna?" Mitt svar var minst halvparten, men det hun egentlig spør om er selskaper som flyr Bangkok - Vietnam (Hoi An) og videre til Kambodsja.
Er det noen som har erfaringer?
07-10-2015, 13:27 | #2 | |
ScanFlyer Blue
|
Re: Gode selskaper i Thailand, Vietnam og Kambodsja?
Quote:
Når det gjeld sikkerheten hjå desse selskapene så er det umogleg for meg, og sikkert andre å kommentera med noko håndfast. Men som eksempel så vart VietJet Air-flygninga mi frå Da Nang til Hanoi kansellert pga. ein tyfon, siste flygninga for kvelden, og etter me vart slupne inn i terminalen igjen var det overhodet ingen representantar og/eller informasjon om refusjon/ny avgang. Billetten var så billig at eg berre tok nokre ekstra dagar i Da Nang utan å laga noko meir fuzz om det, høyrte aldri noko frå VietJet. Frå Da Nang til Siem Reap er det Vietnam Airlines og SilkAir som flyr. Har ikkje prøvd sistnevnte, men høyrt gode ting. Har flydd med mykje rart innad i Asia, men har framleis til gode å oppleva/sjå noko som kan få meg til å direkte åtvara mot nokon flyselskaper. |
|
07-10-2015, 15:25 | #3 |
ScanFlyer Gold
|
Da man alligevel skal via SGN, kan man også flyve med Thai, Air Asia eller Jet Airways fra BKK/DMK. Jet er overraskende billig, og er et fullservice-selskab.
Fra SGN til DAD findes der udover VietJet og Vietnam Airlines også Jetstar Pacific, der flyver indenrigs. Jeg har fløjet med VN, VJ, TG, 9W i regionen, men ikke med Jetstar Pacific. På ruten DAD-REP opererer som nævnt VN dagligt (med ATR72), mens Silkair (Singapore Airlines' regionale datterselskab) flyver tre gange om ugen med B737. Jeg vil i øvrigt anbefale et besøg i Hué, når man alligevel er i Hoi An! Da Nang kan man dog roligt skippe. |
07-10-2015, 18:08 | #4 |
ScanFlyer Crusty
|
Jeg fløy med både Vietnam Airlines og Cambodia Angkor Air i sommer.
Jeg ble meget positivt overrasket over Vietnam Airlines. De fremsto veldig profesjonelle og dyktige på alle områder, både på bakken og i luften. Både piloter og kabinpersonale snakket utmerket engelsk, og flyene var nye og rene. Skal jeg sette fingeren på noe måtte det være relativt lange (dog effektive) innsjekkingskøen i SGN. Cambodia Angkor Air eies 49% av Vietnam Airlines og 51% av den Kambodsjanske staten, og det er visstnok Vietnam Airlines som utfører vedlikehold og har ansvar for det operasjonelle, så jeg hadde forsiktige forhåpninger til dem. ATRen vår var imidlertid übersliten, og det virket som om halvparten av seteryggene ikke ville holde seg i oppreist posisjon. Bortsett fra dette kunne jeg imidlertid ikke sette fingeren på noe som slo meg som mangel på rutiner eller lignende. Jeg har også hørt lignende berettelser angåene Airbusene deres. Og så har de visst et skikkelig frynsete on-time record. Selv slapp jeg unna med 45 minutters forsinkelse...
Upcoming: TRD-OSL Last edited by LCH; 07-10-2015 at 20:35. |
07-10-2015, 21:00 | #5 |
Osapanga chipongwe
|
Kjempemessig - takk!
08-10-2015, 11:48 | #6 |
ScanFlyer Crusty
|
En ting som kan bære greit for henne å vite, er at i Vietnam står det faktisk folk ved utgangen fra bagasjeutleveringen og sjekker om taggen på bagasjen stemmer overens med bagasjekvitteringen. Man bør derfor ha kontroll på kvitteringen, og ikke rive av taggen med en gang man plukker bagasjen av båndet.
|
08-10-2015, 12:54 | #7 |
Newcomer
|
Hei.
Jeg har en god venn som jobbet som Kaptein i 5år for Vietnam Airlines. Når han skulle sende sin familie hjem til Sverige, sendte han de ikke med "eget" selskap. Jeg anbefaler å fly Thai. Last edited by saxil; 08-10-2015 at 12:58. |
08-10-2015, 15:09 | #8 |
ScanFlyer Gold
|
Måske fordi VN ikke flyver til Sverige, men TG gør?
|
09-10-2015, 14:28 | #9 |
Newcomer
|
NEI! Det var ikke derfor. Det var av operative og sikkerhetmessige hensyn han ikke ville sende sin familie med " eget" selskap!
|
09-10-2015, 16:14 | #10 |
ScanFlyer Gold
|
Og kapteinen har jobbet i 5 år i et selskap han av operative og sikkerhetsmessige hensyn ikke har tro på ?
Høres merkelig ut ..
09-10-2015, 17:27 | #11 |
ScanFlyer Molded
|
Kanskje Thai Airways har ansatt egne nettroll i sin salgsavdeling for å skremme lettskremte mennesker fra å fly med konkurrerende flyselskap? Høres ut som en røverhistorie i mine ører. Vietnam Airlines er nok et helt trygt flyselskap, ville ikke hatt noen betenkeligheter med å fly dem.
Last edited by Boeing_fan; 09-10-2015 at 17:32. |
10-10-2015, 05:04 | #12 |
Newcomer
|
Når du er ute i den store verden og jobber som expat pilot, les Kaptein, er det du selv som sørger for at de nødvendige operative og sikkerhetsmessige hensyn blir tatt. Det betyr nødvendigvis ikke at alle pilotene i selskapet besitter de samme kvalifikasjoner.....
Og til boeing fan; du er tydeligvis ikke veldig oppdatert om dette emnet...over og ut fra min del. |
10-10-2015, 05:12 | #13 |
Flyklapper
|
Jeg kan fortelle en del ting om Thai og, jeg ... Men skal man se på det store bildet er det i praksis null risiko å fly det meste, selv ikke de mest notoriske indonesiske selskapene ramler ned som fluer...
Er din tur kommet, kan det like godt være du flyr et 'trygt vestlig selskap' .. |
10-10-2015, 05:41 | #14 |
ScanFlyer Molded
|
Det er nok like greit. Du har stemplet Vietnam Airlines som utrygt utelukkende på bakgrunn av tvilsomme personlige anekdoter uten noen reell verdi. Spesielt imponerende innsikt i temaet gir du heller ikke inntrykk av å besitte. Så rådet tar jeg ikke til etterretning og det tror jeg neppe noen andre her gjør heller. Påstandene om dårlig sikkerhetskultur i Vietnam Airlines holder ikke vann uten troverdig dokumentasjon.
|
10-10-2015, 14:37 | #15 |
ScanFlyer Silver
|
Har flydd mye med Cambodian Angkor Air(CAA), og som andre sier er det Vietnam Airlines som drifter. De har flere nye A320, og er ok. De ATR72 jeg har fløyet er ca samme standard som Bangkok Air, som også har mange av dem. Men klart, det er jo litt rart at flygerne sitter å røyker under flyvninger på CAA da
Jeg fløy også mye med Siem Reap Airways (06/07) før de ble satt på bakken og gikk konkurs. Det var litt mer rocka Et annet og rimelig alternativ er buss, om en er i Ho Chi Minh og skal til Phnom Penh. Mener det er US $16 og 9 timer, må skifte buss på grensen. |
29-05-2018, 12:11 | #16 |
ScanFlyer Rusty
|
Cambodia Angkor Air
Är det någon forumist som rest med Cambodia Angkor Air? Ett av mina två alternativ mellan SGN och REP.
|
29-05-2018, 13:19 | #17 |
Upgrade me....
|
Re: Cambodia Angkor Air
|
30-05-2018, 00:52 | #18 |
EBG
|
har selv kun reist en gang med vietnam airlines.
Var skikkelig bra det, absolutt på høyde med det vi er vant til. Utover incidents oppramset på wiki, har jeg ikke oversikt, men hadde ikke hatt betenkeligheter med å fly med dem igjen. Derimot kjørte jeg tog der borte, hvor strøm kom og gikk, og vi så rotter løpe igjennom kabinen, samt holdt på å kjøre av veien da minibussen skrenset forbi noen geiter på slitte dekk... Vietnam airlines er nok dermed den absolutt tryggeste og mest behagelige måten å transportere seg selv der borte hvis man ikke skal fly omveier. |
30-05-2018, 07:02 | #19 | |
Tomleskolt
|
Re: Cambodia Angkor Air
Quote:
Ja, fløy Cambodia Ankor fra PNH til Rep sist november. Relativt ny A320 og lite pax. God opplevelse Så det blir ny tur med dem i august. Sent from my iPhone using Tapatalk |
|
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|