Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 06-06-2015, 15:26   #1
OttoL
ScanFlyer Crusty

Default Norwegian Lisboa-Oslo. Hvorfor du aldri må finne på å fly fra terminal 2 i Lisboa..

Sitter nå og kjeder livet av meg på et Hilton sitt flyplasshotell I Toronto. Tenkte derfor at jeg skulle plage dere med enda en rapport. Take it or leave it. Denne rapporten dekker kun Lisboa til Oslo siden turen ned var såpass standard at det rett og slett blir for kjedelig å skrive rapport om. Pardon me for størrelsen på bildene, men er litt lat så lar det heller stå til. Som jeg presisert i min rapport om WT+ på bonusfeber( er å finne her: http://forum.bonusfeber.no/threads/w...-pengene.3220/) synes jeg kameraet på Sony Xperia Compact er totalt udugelig. Tilbake til iPhone neste uke. Så jeg beklager at kvaliteten på bildene ikke er topp notch
I denne rapporten vil jeg advare mot bruken av terminal 2 i Lisboa. På turen ned går det greit siden man blir busset fra flyet til terminal 1, men tilbake igjen er det en tålmodighetsprøve av dimensjoner å bruke terminal 2. Siden jeg gjerne vil at du skal lese hele rapporten venter jeg litt med å fortelle hvorfor terminalen er så håpløs.

Anyway, la meg først si at hvis du ikke har vært i Lisboa er det på tide å komme seg dit pronto. Kan tenke meg at april til midten av mai og september er de beste månedene å være der. Vi var der 23-25 mai og en merket at turismen (spesielt gamle tyskere) var begynt å ta seg opp.
Lisboa:

Etter noen nydelige dager var det på tide å komme seg avgårde fra Sofitel Liberdade (anbefales på det varmeste). Selv om det er en metro som så å si har utgang inne i lobbyen til Sofitel ble det taxi til flyplassen. Noen har advart mot at de prøver å lure deg, men betalte i begge tilfeller avtalt pris ( Jeg sa 15 euro, selv om jeg leste at flyplassen til sentrum bare burde kostet 10. Menneh, 5 euro fra eller til…)

Så etter en noenlunde hasardiøs kjøretur med heftig gestikulering fra sjåførens side kom vi oss til terminal 2. Sammenlignet med terminal 1 er dette rett og slett et høl, og en skulle tro at en stod på Torp hvorpå den eneste forskjellen er at det er litt høyere under taket.. Det var flere som skulle med Norwegian som forsøkte å snike, men til slutt var det en litt lenger frem i køen ved innsjekk som ba de pent om å pelle seg til h***** bak i køen.

Inngangen til terminalen ser man til venstre i bildet:

Starten av køen til sikkerhetskontrollen:

Sikkerhetskontrollen var i seg selv en prøvelse. Den ene personen som skulle sjekke pass og billetten brukte like lang tid på å se på billetten og passet som andre bruker på å lese hele Ringenes Herre. Køen hopet seg opp og det tok rundt 20 minutter fra jeg leverte bagasjen til vi var forbi billettkontrollen. Sikkerhetskontrollen var i seg selv ok siden alle 3 slusene var åpne.

Etter å ha passert sikkerhetskontrollen ser terminal 2 slik ut:

Altså, med så mange turister som bruker denne terminalen synes jeg flyplassen har bommet totalt. Det var en liten tax-free butikk med minimalt med utvalg, en butikk som minner om Accezorize og en jallabutikk med mye jalla. I tillegg var det tre forskjellige spisesteder men minimalt av sitteplasser.

Utvalget av vin:

Så til selve flyturen:
Reg: LN-NHC
Dato: 25. Mai
Rute: Lisboa-Oslo
Nummer: DY1787
Sete: 1A

Boarding ble startet noen minutter før den automatiske annonseringen, så vi snek oss inn i ku-båsen (heldigvis var det AC der) før alle andre.
Akkurat nå er det morroa begynner. Det går en idiot med tittelen «dispatcher» på den gule vesten sin samtidig som han har et clipboard eller hva nå det heter under armen. Han skulle bare gå med en gruppe på rundt 20 personer bort til flyet, slik at boarding tok en evighet.

The big boss til høyre og litt forvirrede easyjet-passasjerer til venstre:

Flyet skulle gått 10.50 lokal tid, men boarding completed kom ikke over høytalerene før klokken 11.

God benplass på 1A:

Naboen:

Jeg forstod etter hvert at vi kom til å bli ytterligere forsinket. Kaptein Johanson kom på anlegget og sa at de hadde fått lastet en koffert fra en som ikke skulle med flyet. Greit nok det, ga crewet anledningen til å sole seg litt:

Ti på halv 12 (da er vi allerede 30 min forsinket) kommer crewet inn igjen og Johanson påpeker at kofferten skulle være med allikevel. Forstod kjapt at så ikke var tilfellet da jeg kikket ut vinduet noen få minutter senere:

Og her kommer morroa. Sjefen sjøl, altså han med gul refleksvest, kommer løpende opp trappen etter at han og to andre iherdig har stått med noen lister ute i solsteken. Det viser seg da at kofferten som ikke skulle være med og som så skulle være med, faktisk skulle med Easyjet til Paris. Hvordan i svarte h***** er det mulig???? Tror el capitano Johanson var så flau at han dro en lang introduksjon om at han aldri hadde vært borti lignende før han fortalte hva som hadde skjedd.

Til slutt, godt over en time forsinket, kom vi oss i luften

La meg også påpeket at crewet på denne turen var absolutt fantastisk. Humoristisk men likevel profesjonell. Det er slik jeg liker det. Dette er folk som liker jobben sin og det er kjekt å se.

Jersey:

Selv om det var motvind oppover fikk vi hentet inn noe av forsinkelsen, men siden jeg skulle videre til BGO var jeg litt småamper. Spesielt da jeg så på mobilen at gaten til BGO var satt til nummer 10… Heldigvis hadde vi ikke innsjekket bagasje.

Final turn:

Jaja. Kom oss nå frem til slutt og det var samtidig lite kø i sikkerhetskontrollen så vi kom til gate noen minutter før boarding. Alt i alt vil jeg si at Norwegian er mitt foretrukne flyselskap over SAS siden de som oftest er billigere, men neste gang jeg drar til Lisboa (i september) blir det IKKE med Norwegian. Ikke på grunn av Norwegian, men på grunn av terminalen som de bruker i Lisboa. Jeg vet at innleggene mine virker sutrete, men de er altså skrevet med et lite glimt i øyet.

Jaja, det var alt folkens. Håper det var ok
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 06-06-2015, 17:03   #2
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club

sirpjalle's Avatar

Default Re: Norwegian Lisboa-Oslo. Hvorfor du aldri må finne på å fly fra terminal 2 i Lisboa

Er nok ikke enig med deg når det gjelder DY. Der er vi nok uenige! Men at man må besøke Lisboa! Det støtter jeg deg 110%

Ellers, fin fin rapport, og T2 må jeg si så rimelig begredelig!
Old 06-06-2015, 20:11   #3
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Default Re: Norwegian Lisboa-Oslo. Hvorfor du aldri må finne på å fly fra terminal 2 i Lisboa

Takk, fine bilder fra Lisboa - lenge siden jeg besøkte den byen nå. Men savner klippfisken og de gode kakene, blant anna. Synd med den dårlige terminalen, så ikke ut som et strålende utvalg av portvin heller.

DY eller SAS? Velger det som er billigst, men synes at de nyere kabinene til DY og fungerende WiFi trekker klart opp.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2015, 11:45   #4
krølle
ScanFlyer Crusty

Takk for fin rapport og fin bildedeling. Er alle de tatt med mobil kamera blir jeg misunnelig
krølle is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2015, 13:26   #5
737-405
ScanFlyer Gold

737-405's Avatar

Anyway, la meg først si at hvis du ikke har vært i Lisboa er det på tide å komme seg dit pronto. Kan tenke meg at april til midten av mai og september er de beste månedene å være der.

Lisboa ser fantastisk ut! Takker så mye for rapporten OttoL. Dette er tydeligvis en by som må opp på besøkslisten. Gjerne ikke med DY på returen hvis jeg tolker budskapet ditt rett

Sikkerhetskontrollen var i seg selv en prøvelse. Den ene personen som skulle sjekke pass og billetten brukte like lang tid på å se på billetten og passet som andre bruker på å lese hele Ringenes Herre.

Haha! Klassekommentar. Denne lo jeg godt av. Jeg synes du har en fin og humoristisk tone gjennom hele rapporten. Håper du serverer oss flere slike
Old 07-06-2015, 15:23   #6
OttoL
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by sirpjalle View Post
Er nok ikke enig med deg når det gjelder DY. Der er vi nok uenige! Men at man må besøke Lisboa! Det støtter jeg deg 110%

Ellers, fin fin rapport, og T2 må jeg si så rimelig begredelig!
Takk for kommentar
DY flyr en del destinasjoner som SK ikke gjør. Da er valget enkelt. Over fjellet fra BGO til OSL bestiller jeg ofte en stund i forvei, igjen er DY alltid billigere. Bolaget krever at jeg velger det billigste og det er helt greit for meg.

Dog, skal til spania om ikke så lenge. Da var SK billigere og samtidig med bedre avgangstidspunkt.

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Takk, fine bilder fra Lisboa - lenge siden jeg besøkte den byen nå. Men savner klippfisken og de gode kakene, blant anna. Synd med den dårlige terminalen, så ikke ut som et strålende utvalg av portvin heller.

DY eller SAS? Velger det som er billigst, men synes at de nyere kabinene til DY og fungerende WiFi trekker klart opp.
Ja enig, en tar det som er billigst. Som oftest er det DY, men om noen dager var faktisk SK billigere enn DY nedover til varmere strøk. Uansett, takk for kommentar

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
Takk for fin rapport og fin bildedeling. Er alle de tatt med mobil kamera blir jeg misunnelig
Jeg synes kameraet til Sony er helt håpløst sammenlignet med iPhone. Kan jo være at jeg leter etter begrunnelser til å kjøpe ny iPhone etter å ha lekt litt økonomisk tidligere i år. Jaja, takk for kommentar uansett

Last edited by OttoL; 07-06-2015 at 15:26.
Old 07-06-2015, 17:47   #7
TriStar
ScanFlyer Crusty

TriStar's Avatar

Takk for fin rapport, har vært 3 ganger i Lisboa og det blir sikkert flere besøk. Sist jeg var der var i september 2014 og jeg bodde også på Sofitel Liberdade. Behagelig temperatur og byen var ikke overfylt med turister. Jeg har flydd med TAP de gangene jeg har vært der, både foran og bak gardina. Helt ok og også grei mat og drikke på økonomi. Og TAP flyr selvfølgelig fra terminal 1 og der er det også en finfin kantine.
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2015, 19:30   #8
RJon
ScanFlyer Dusty

RJon's Avatar

Flott rapport!
RJon is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2015, 07:44   #9
jb1
ScanFlyer Rusty

Enig i at Lisboa er en flott by. Jeg tror ikke terminal 2 eksisterte da jeg var der (10-11 år siden), men skal jeg dit igjen skal den unngås. TAP flyr til T1 fra Oslo, men for videreforbindelser innenriks er det ikke så bra da den ankommer etter midnatt.
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2015, 11:43   #10
OttoL
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by RJon View Post
Flott rapport!
Takk takk
Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Enig i at Lisboa er en flott by. Jeg tror ikke terminal 2 eksisterte da jeg var der (10-11 år siden), men skal jeg dit igjen skal den unngås. TAP flyr til T1 fra Oslo, men for videreforbindelser innenriks er det ikke så bra da den ankommer etter midnatt.
Alternativet var SAS til CPH og tap videre. Dog hadde jeg en del cashpoints til overs så DY var det beste alternativet i denne omgang. Terminal 2 er forøvrig kun en avgangsterminal, noe som innebærer at alle som kommer med FR, U2 eller DY til LIS blir busset til terminal 1.
Old 08-06-2015, 21:53   #11
Desk pilot
ScanFlyer Crusty

Desk pilot's Avatar

Takk for fin rapport med advarsel om terminal 2. Den så temmelig low cost-aktig ut! Som flere andre her på forumet nevner kan TAP i økonomiklasse vurderes som et godt alternativ til Norwegian/SAS. Og Lisboa er jo en flott by å besøke. Dersom man blir ferdig med å se på gamle bygninger kan man for eksempel ta seg en rusletur på Expo-området.

Last edited by Desk pilot; 08-06-2015 at 21:57.
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 09-06-2015, 02:45   #12
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Intressant at folk her på forumet må nesten alltid "forsvare/bortforklare/beklage" sin bruk av DY. En gjeng med flåsete og jålete bonustullinger

Ps! En smule ironi for de som ikke liker eller skjønner det heller

Takk for turen
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 09-06-2015, 08:29   #13
OttoL
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by Desk pilot View Post
Takk for fin rapport med advarsel om terminal 2. Den så temmelig low cost-aktig ut! Som flere andre her på forumet nevner kan TAP i økonomiklasse vurderes som et godt alternativ til Norwegian/SAS. Og Lisboa er jo en flott by å besøke. Dersom man blir ferdig med å se på gamle bygninger kan man for eksempel ta seg en rusletur på Expo-området.
Takk for kommentar

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
Intressant at folk her på forumet må nesten alltid "forsvare/bortforklare/beklage" sin bruk av DY. En gjeng med flåsete og jålete bonustullinger

Ps! En smule ironi for de som ikke liker eller skjønner det heller

Takk for turen
Takk for kommentaren Har aldri hatt behov for å forsvare noe som helst, men det er jo litt gøy å skrive rapporter med en litt provoserende/ironisk/sarkastisk tone
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules