Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 07-03-2014, 13:04   #41
mann78
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2012
Location: Akershus
Posts: 395
Default Re: Roma-tråden

Tar en tur til uken, skal bo litt nedenfor Termini. Via Nazionale heter gaten, noen som kjenner området?

Utfra googlemap/michelinguiden er det flere ok spisesteder i området. Selv om Trastevere skal være greia Usikker på hva som rekkes på 3 dager nå jeg aldri har vært der før. Må vel starte med turistbuss greia for å få oversikten.
mann78 is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2014, 21:29   #42
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: Roma-tråden

Vi bodde ved Termini da vi var der for ganske nøyaktig et år siden. Riktignok litt lengre mot øst enn gata di. Området er relativt generisk storby, men helt OK mtp. mat. Ikke noen tradisjonell eller eksklusiv stemning på restaurantene vi prøvde, men god pizza til en rimelig penge. Ved lunsj i gamlebyen gikk vi derimot rett i ei turistfelle med dårlig og overpriset mat som kom etter en liten evighet. Fordelen ved å bo ved Termini er jo tilgang til Metroen når man skal til attraksjoner som ligger litt lenger borte, slik som Colloseum, Spansketrappene og Vatikanet. Vi hadde to dager og rakk over de viktigste attraksjonene, men følte vel at spesielt gamlebyen ble viet altfor lite tid.
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2014, 00:28   #43
thoves
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 150
Default Re: Roma-tråden

Bodde også ved Termini for et år siden. Hotel Windrose. Det var perfekt for meg, mye pga beliggenhet iforhold til Buss/Metro/Tog etc. Du kommer deg overalt via Termini.

I seg selv er ikke Termini noe storslagent område, ihvertfall ikke på kveldstid. Men som base er det perfekt.
thoves is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2014, 01:41   #44
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: Roma-tråden

Bodd noen ganger på Gioberti, rett over hvor flytoget kommer inn.. Basic med ok frokost og rom og verd pengene dersom du kun vil overnatte... I Roma er man minst mulig på hotellet og helt bortkastet å bruke for mye penger på overnatting.. Grei gange til meste severdigheter...Taxi er bare tull, de tar deg en tur til Napoli før du ankommer dit du skal..
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2014, 02:57   #45
thoves
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 150
Default Re: Roma-tråden

100% enig! Metro, buss og føtter funket fint i Roma. Og Napoli, uff, der ble jeg forsøkt ranet, men det er en annen historie
thoves is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2014, 09:10   #46
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,636
Default Re: Roma-tråden

Termini er sikkert praktisk, men området har omtrent like mye sjel som Oslo S.
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2014, 12:29   #47
mann78
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2012
Location: Akershus
Posts: 395
Default Re: Roma-tråden

Også lest litt nå, så valgte å skifte til et hotel ved Piazza di Montecitorio. Sparte også noen kroner på dette.
mann78 is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2014, 00:18   #48
Altitude
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2013
Posts: 257
Default Re: Roma-tråden

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Termini er sikkert praktisk, men området har omtrent like mye sjel som Oslo S.
Nettopp! Forståelig at noen ser Termini som logistisk smart - men bydelen er usjarmerende, støyende og faktisk ganske usentralt til Roma å være.

Quote:
Originally Posted by mann78 View Post
Også lest litt nå, så valgte å skifte til et hotel ved Piazza di Montecitorio. Sparte også noen kroner på dette.
Godt idé! Det er fabelaktig sentralt. PM om du vil ha tips til de triveligste restaurantene i gangavstand.

Quote:
Originally Posted by view View Post
Slo til på SK julekalendertilbud og har brent poeng på en langhelg på Rome Cavalieri. Usentralt, men det passer oss fint.
Cavalieri (Hilton-Waldorf) var vårt crew-hotell i "gamle dager" da jeg fløy. Usentralt som søren - MEN helt rått, stunning femstjerners. Har bodd der siden også, det er et hotell på aller, aller øverste hylle. Med helipad - som faktisk brukes... Blås i hotellets gratis, men langsomme shuttle, og ta taxi til sentrum (tipper 80 kr) hvis det passer timeplanen din bedre. Cavalieri er et av Europas desidert beste hotell, etter min mening, så man tåler et lite ekstra nys. Gled dere! Trip report!

OSL-FCO:
Sjekket nylig søndagsflyet til SAS fremover: bookbart til 590,- spenn. Men, hva hjeper dét når avgang fra OSL er 06.40... Ble derfor Norwegian denne gangen, selv om det var dyrere og dårligere. Er ferdig med å stå opp kl 04.00 for å spare 200,- kroner.

Flyr nesten alltid SAS fra FCO. DY har laaange check-in køer, sørgelig ofte betjent av uvitende, langsomt arbeidende (og trolig underbetalt) personale. Et alternativ til SAS er Air Berlin, som har en sen ettermiddagsavgang via TXL, med gode priser.


HEADs-UP:
Ikke blås bonuspoeng e.l. til Roma akkurat helgen 26-27 april. Da helgenkåres the late Pope Johannes Paul II. Det forventes titalls tusener tilreisende. Det har ikke vært ett eneste hotellrom å oppdrive i Roma de dagene på lenge...

Last edited by Altitude; 10-03-2014 at 04:00.
Altitude is offline   Reply With Quote
Old 13-03-2014, 19:41   #49
mann78
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2012
Location: Akershus
Posts: 395
Default Re: Roma-tråden

Kan vel skrive om hvor jeg spiste/bodde.

Valgte å skifte hotel til Hotel Nazionale Rome: http://www.hotelnazionale.it/ , supersentralt. Men litt lav standard på rommet, mulig jeg fikk et gammelt rom. Bodde i topp etg. Grei service.

Utsikt fra rommet:


Tok toget inn til Termini, så taxi til hotellet; kostet 11euro.

Ellers gikk jeg til alle kjente steder, også over til trastevere. Var også oppi domen i st.peter. Gikk tidlig så var lite kø, hadde aldri gått i de trange trappene på sommeren med varme og masse kø!!

Spisesteder:

Iskrem: Giolitti, var nærme mitt hotel så var innom hver kveld såklart: http://www.giolitti.it/en

Osteria de Memmo, http://www.osteriadememmo.it/ . Her spiste jeg lunsj, antipasti misto'n var ganske stor. Den alene holdt for meg. Kun lokale/italienske som spiste utenom meg, fullt etter kort tid. Tydeligvis kjente innhaver alle.

Osteria del Pegno, http://www.osteriadelpegno.it/. Spiste en pizza til lunsj. Vedfyrt ovn. Halvfullt blanding.

Antonio al Pantheon, http://www.ristoranteantonioalpantheon.it/. Plassert mellom masse steder med innkastere. Spiste ravioli med ost og tomatsaus, seabass med poteter/salat og tiramisu. Her virket maten mer "hjemmelaget" enn de andre stedene. Fullt etter kort tid, kom når de åpnet. God service

Cybo, http://www.cyboroma.it/. Her spiste jeg første kvelden, var supersulten. Så måtte ha noe. Artisjokk, carbonara og veldig mør biff.

Colline Emiliane, http://www.viamichelin.com/web/Resta...e-149389-41102 .Møtte opp når de åpnet, bestillt på forhånd. Her ble det grønnsaksuppe, ravioli, kalv og tiramisu. God service.

Alt i alt forholdsvis bra mat i mine øyne. Liker veldig godt tiramisu som dessert, beste for meg var hos Antonio al Phantoen. Blir nok en Roma tur igjen til Vinteren.

Last edited by mann78; 13-03-2014 at 19:44.
mann78 is offline   Reply With Quote
Old 12-08-2014, 11:26   #50
VirreVapp
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 744
Default Preferanser hotell Roma?

Har noen poeng som må svies av. Alternativene er InterContinental Hotel De La Ville Roma eller Radisson Blu es. Hotel Rome. Noen som har bood på disse og ev har noen pro's or con's ??
__________________
Ikea kort, lånekort og bankkort!
VirreVapp is offline   Reply With Quote
Old 12-08-2014, 11:34   #51
chrisljo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,122
Default Re: Preferanser hotell Roma?

Bodd på Radisson, rar dusjløsning, generelt slitt, men fabelaktig takbasseng og god plassering ift til togtransport til flyplass.

Tror IC er hakke penere uten at jeg har vært der.
chrisljo is offline   Reply With Quote
Old 12-08-2014, 13:34   #52
Sucellos
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 54
Default Re: Preferanser hotell Roma?

Min erfaring med Radisson fra januar i år var at hotellet var helt greit. Mulig jeg fikk oppgradert rom med CC Gold, for har sett flere omtale rar dusjløsning, men kan ikke huske noe spesielt i den retning. Rommet var ikke spesielt slitent heller. Til riktig pris hadde jeg lett bodd der igjen om behovet i all hovedsak var "et sted å slappe av mellom utflutene og en seng å sove i".
Sucellos is offline   Reply With Quote
Old 12-08-2014, 13:48   #53
VirreVapp
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 744
Default Re: Preferanser hotell Roma?

Tenkte ev på et "Business room" med en liten balkong..
__________________
Ikea kort, lånekort og bankkort!
VirreVapp is offline   Reply With Quote
Old 12-08-2014, 15:17   #54
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,638
Default Re: Preferanser hotell Roma?

Har ikke bodd på noen av dem, men IC ligger jo på toppen av Spansketrappen ved siden av Hassler. Radisson på jernbanestasjonen.

Er begge gratis ville jeg valgt IC.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 12-08-2014, 19:39   #55
Herlov
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,323
Default Re: Roma-tråden

Jeg bodde på Radisson Blu Es. Roma 3 netter i forrige uke. Oppsummert:

+ Fantastisk takterrasse med basseng
+ Hyggelig betjening
+ Moderne designhotell

- Slitasje synlig visse steder
- Spesiell romløsning med glassvegg mellom bad og soverom (dvs. ikke bo her med svigermor)
- Mye lyd fra Termini for den siden av hotellet som ligger ut mot stasjonsområdet. Italierne har ikke tatt etter OSL og sluttet med manuelt opprop, for å si det slik. Fullt kjør fra 0600, og du skal ha godt sovehjerte for ikke å bli berørt.
- Ligger egentlig ganske usentralt i forhold til de største turistattraksjonene, men ikke verre enn at jeg gikk overalt

Frokost testet jeg ikke. Noen fine restauranter/barer mot Colosseum, men nærområdet virker smått nedkjørt. Mye tagging, søppel og slikt. Liten dagligvareforretning (Spar) rett over gata.

Last edited by Herlov; 12-08-2014 at 19:42.
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 13-08-2014, 08:08   #56
VirreVapp
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 744
Default Re: Roma-tråden

Takk for Info! Satser vel på IC da..
__________________
Ikea kort, lånekort og bankkort!
VirreVapp is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2015, 14:05   #57
jameson82
Flysitter
 
jameson82's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,934
Default Re: Roma-tråden

Ble en 6 dagers tur til Roma i juli. Men regner med at byen er overbefolket på den tiden, så ett par dager holder der. Noen som anbefaler en koslig småby ved kysten, i nærheten det går å tilbringe de siste dagene?
__________________
Flights since 08/01.2010
jameson82 is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2015, 17:11   #58
Redcap
ScanFlyer Silver
 
Redcap's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 604
Default Re: Roma-tråden

Quote:
Originally Posted by jameson82 View Post
Ble en 6 dagers tur til Roma i juli. Men regner med at byen er overbefolket på den tiden, så ett par dager holder der. Noen som anbefaler en koslig småby ved kysten, i nærheten det går å tilbringe de siste dagene?
Santa marinella anbefales. En liten badeby litt nord av Roma. Tar ca en time med toget. Gode forbindelser.
http://www.tripadvisor.com/Tourism-g...Vacations.html
__________________
Velkommen til Tromsø
Redcap is online now   Reply With Quote
Old 03-06-2015, 22:55   #59
Millemor
ScanFlyer Blue
 
Millemor's Avatar
 
Join Date: Feb 2013
Location: Drammen
Posts: 335
Default Re: Roma-tråden

Jeg skal til Roma for første gang første helgen i september og gleder meg veldig. Skjønner etter å ha lest gjennom denne tråden at jeg nok burde gjort litt mer research om hvilket område jeg burde bo i før jeg booket hotell. Jeg har rom på dette Hotel Nord Nuova http://www.hotelnordnuovaroma.it/en/default.html i nærheten av Termini. På kartet så det ut til å ligge ganske sentralt i forhold til flere "turistting", jeg ble sjarmert av takterrassen med bar og tenkte også det var kjekt å være i nærheten av kollektivtransport. Ettersom det er prepaid og non-refundable er det ikke mye jeg får gjort med det nå, så får gjøre det beste ut av det. Skal aboslutt prøve noen av restaurantene som er anbefalt i tråden.

Søsteren min fortalte forresten at hun og samboeren bodde på Radisson Blu Es første gangen de var på tur sammen, rett etter at de ble kjærester, og hun syntes det var rimelig kleint med glassveggen inn til badet. Ble litt lite privatliv så tidlig i forholdet.
Millemor is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2015, 23:15   #60
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,274
Default Re: Roma-tråden

Området rundt Termini har jo ikkje det beste ryktet, men det er veldig sentralt! Og det ser ut til å vere litt forskjell på kva side av stasjonen du er på. Ikkje la deg skremme, du kjem ikkje til å henge rundt hotellet uansett kvar du går! Roma er ein fin by, passe balanse mellom turistfelle og bra severdigheit.
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Delicatessen Roma? SQ 777 Reiseforum 0 08-10-2011 17:42
Ciao Roma! LN-GAB TripReports 14 03-03-2010 21:47
Hotell i Roma LN-SSL Reiseforum 12 09-04-2008 15:23
Flymuseum i Roma? FK27 Flyhistorisk forum 7 29-03-2008 21:42
Roma - Oslo plane-spotter Flyforum 3 31-10-2005 12:18


All times are GMT +2. The time now is 12:59.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.