Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 17-08-2017, 17:41   #1
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Med NASA til Nordpolen

Når man får tilbud om å fly med NASA svarer man ikke «Nei takk, jeg må hjem å vanne potteplantene og varme opp kjøttkakene». Man svarer «Når og hvor skal jeg møte opp?»
Det var klokken 1000 fredag 6. januar 1989 på den militære delen av Sola lufthavn.


Foranledningen var at ozonlaget skulle kartlegges, og i noen uker på vinteren 1989 var NASAs DC-8-72 og ER-2 (sivilutgaven av U-2) stasjonert på Sola for å undersøke atmosfæren over arktiske strøk.

Dagens oppdrag var å fly nordover fra Sola til 66N og 0-meridianen, følge 66.breddegrad vestover til kysten av Grønland, deretter nordover langs Grønlands østkyst og videre rett opp til Nordpolen. Sving over Nordpolen, følge 0-meridianen sydover til 63 N og så tilbake til Sola. Rundt regnet 9000 kilometer og 1030 i flytid.

Før vi gikk om bord var det en grundig teknisk brief og gjennomgang av oppdraget, ruten, hvem som skulle gjøre hva og når, nødprosedyrer både for det tekniske utstyret ombord og selve flyet (nødlanding/havari) osv. osv. Briefingen varte nesten en time og mesteparten, bortsett fra nødprosedyrene på selve flyet, gikk langt over min tekniske kompetanse. Som de selv sa; det selve flymaskinen koster er bare en brøkdel av det utstyret ombord koster. Og en Super DC-8 er ikke billig.

Jeg var den eneste utenom mannskapet som var med. Besetningen besto av de vanlige to pilotene, en flight engineer og en reliefpilot. Baki var det mission commander Earl Petersen assistert av 2. Supervisor Deanne Tucker og rundt 10 andre teknikere/forskere. Vi kom oss om bord litt før klokken 1100 og døren ble stengt 1105. Litt etter startet de det de kalte power down checks, en gjennomgang av systemene uten strøm. Tatt i betraktning systemenes kompleksitet og oppdragets art er det veldig greit å sjekke at alt funker ordentlig før vi tar av. Fem minutter etter at den sjekken var gjennomført ble motorene startet og 1130 var det power on checks. All systems green and go, off block 1136 og take-off 1144.

Selve turen forløp rutinemessig og helt uproblematisk. Som «passasjer» fikk jeg tildelt et av crew rest setene. De hadde beholdt endel av de gamle førsteklassesetene fra den forrige eieren Braniff, dog med endel modifiseringer. Det var montert intercom med headset ved alle setene, noe som ga mulighet til å følge med på kommunikasjonen mellom besetningsmedlemmene og mission commander. Interessant i begynnelsen, men iom. at alt som ble sagt var ganske kaudervelsk for meg og veldig teknisk, ble det til at headsettet etterhvert ble lagt til side. Utsikten til mer eller mindre islagt hav og skyer var heller ikke så interessant til slutt, selv med to CFM56 på hver vinge som en påminnelse om hva man egentlig var med på.

Desto mer interessant var det å rusle rundt å se på utstyret, prøve å forstå hva de forskjellige duppedittene var for noe og ikke minst følge med på INS-systemets visning av posisjonen. (Dette var før GPS’ens tid)
Husker godt jeg ble imponert over at de målte både sjøtemperaturen og temperaturen på land fra 37000 fot da vi fløy oppover østkysten av Grønland.

INS-displayet var jo kult da vi passerte nøyaktig over polpunktet, 90.00.000N er det ikke hver dag man ser. Sant å si har jeg vel bare sett det den ene gangen. Selvfølgelig var jeg ikke rask nok på labben med kameraet, men har et bilde der vi er bare noen få sekunders flyging unna.
Etter å ha passert over polpunktet tok vi en sving og la oss på kurs sydover langs 0-meridianen. Denne fulgte vi til 63N hvorfra kursen ble satt rett mot Sola. Landing klokken 2211 etter 10 timer og 27 min i luften.

Lang nok tur selv om jeg satt godt og det var mye interessant å se på ombord. Dog ikke i nærheten av max endurance. Pilotene fortalte at skuta kunne være i luften opp mot et døgn hvis de tanket helt opp og fløy pent. De hadde visst hatt noen turer ned mot Antarktis hvor det dro seg over 20 timer.

Siden vi er som vi er her på forumet tar jeg med det jeg har funnet av flyets historie og noen bilder slik det så ut før ombyggingen:

Maskinen startet sitt liv som en DC-8-62 8. april 1969. Den ble levert til Alitalia 14 mai som I-DIWK, «Giacomo Puccini» etter italienernes store operakomponist. Hos Alitalia fløy den mer eller mindre operainteresserte italienere og andre frem til den ble overtatt av Braniff 7. januar 1979.
Hos Braniff fikk den registrering N801BN og ble brukt frem til 12 mai 1982. I november 1983 ble den kjøpt av IAL og leaset til Quiet Nacelle Corporation.

NASA overtok flyet 4. februar 1986 og modifiserte det til -72 serie med CFM-56 motorer i april 1986.

I ettertid har den blitt omregistrert et par ganger til; N817NA 25. juni 1998, og mellom 2005 og 2007 var den N436NA, operert av University of North Dakota. Den flyr fremdeles som N817NA og ifølge flightaware.com var den på tur fra Fairbanks til Palmdale så sent som 8. august i år.

Bilder:


1 N717NA, her som N817NA. Samme flyet
2 Økonomiklassekabinen
3 Mission command. Earl Petersen og Deanne Tucker
4 Førsteklassekabinen
5 Sol-laser. For mere teknisk info, snakk med NASA...
6 Printere. Den nærmeste viser ozondata i høydesjiktet 6-28 kilometer.
7 Sekunder før Nordpolen! 89.56.1N
8 Utsikten
9 Program for dagen
10 Når man flyr NASA får man mer detaljert informasjon om ruten enn hos de fleste andre...
11 Opr log
12 Originale
13 Braniff blå

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	NASA DC-8.jpg
Views:	732
Size:	46.5 KB
ID:	43638   Click image for larger version

Name:	NASA DC-8 cabin.jpg
Views:	731
Size:	161.6 KB
ID:	43639   Click image for larger version

Name:	NASA DC-8 Mission command.jpg
Views:	725
Size:	124.2 KB
ID:	43640   Click image for larger version

Name:	NASA DC-8 sete.jpg
Views:	722
Size:	98.7 KB
ID:	43641   Click image for larger version

Name:	NASA DC-8 Sol-laser.jpg
Views:	722
Size:	75.5 KB
ID:	43642  

Click image for larger version

Name:	NASA DC-8 printere.jpg
Views:	254
Size:	110.4 KB
ID:	43643   Click image for larger version

Name:	NASA DC-8 89_56.1Nord.jpg
Views:	256
Size:	95.7 KB
ID:	43644   Click image for larger version

Name:	NASA DC-8 motorer.jpg
Views:	264
Size:	58.3 KB
ID:	43645   Click image for larger version

Name:	NASA DC-8 mission FPL.jpg
Views:	246
Size:	148.0 KB
ID:	43646   Click image for larger version

Name:	NASA DC-8 Track details.jpg
Views:	226
Size:	170.0 KB
ID:	43647  

Click image for larger version

Name:	NASA DC-8 opr pln.jpg
Views:	215
Size:	212.0 KB
ID:	43648   Click image for larger version

Name:	Alitalia DC-8.png
Views:	237
Size:	356.3 KB
ID:	43649   Click image for larger version

Name:	Braniff DC-8.png
Views:	228
Size:	408.9 KB
ID:	43650  

Last edited by KnutW; 17-08-2017 at 21:43.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 17-08-2017, 19:40   #2
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,274
Default Re: Med NASA til Nordpolen

Aldeles bra! Det hadde vore kult med ein sånn tur. Lure forresten på korleis same utstyr hadde sett ut i dag!

Takk for rapporten!
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 17-08-2017, 21:34   #3
LN-JON
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2010
Location: Skedsmokorset
Posts: 93
Default Re: Med NASA til Nordpolen

Takk for flott og uvanlig tripreport, knut
LN-JON is offline   Reply With Quote
Old 17-08-2017, 21:53   #4
Concorde98
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2011
Location: Lillestrøm
Posts: 2,020
Default Re: Med NASA til Nordpolen

Tusen takk for at du deler denne supre rapporten. Dette ser man ikke mye av! Veldig interessant lesing, må ha vært utrolig gøy å være med på. Jeg var med på en nattflyging til Svalbard en gang. SAS maskin opp og ned med fire timer på Svalbard. På tur nedover fløy vi og fulgte dalene og så etter isbjørn. Det er min spesielle polar flyging. Synes slike spesielle flyginger er utrolig kule, din var jo i en egen liga i så måte.
PS En annen gang jeg var på Svalbard kom jeg i prat med en gjeng trivelige amerikanere, de utførte noe vedlikehold av radarer der oppe på et fjell.
Concorde98 is offline   Reply With Quote
Old 17-08-2017, 23:13   #5
RJon
ScanFlyer Dusty
 
RJon's Avatar
 
Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,466
Default Re: Med NASA til Nordpolen

Takker så mye for en flott rapport! :-)

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
RJon is offline   Reply With Quote
Old 17-08-2017, 23:57   #6
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: Med NASA til Nordpolen

Quote:
Originally Posted by roger View Post
Aldeles bra! Det hadde vore kult med ein sånn tur. Lure forresten på korleis same utstyr hadde sett ut i dag!

Takk for rapporten!
Det hadde vel vært på størrelse med den boksen under setet foran deg som du dunker borti med bena...
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2017, 02:31   #7
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: Med NASA til Nordpolen

Takk for hyggelige tilbakemeldinger!

I det lett filosofiske hjørnet; denne skuta drar seg jo mot 50 år og flyr fortsatt for NASA. Selv med den amerikanske statens budsjetter i baklomma og relativt lite flytimer sett i forhold til et vanlig rutefly må det da dra seg mot pensjonsalderen for denne maskinen? Det er over 30 år siden oppgraderingen til -72 serie ble foretatt. Selv de aller yngste pilotene som fløy den i Alitalia er i ferd med å bli pensjonister.

Jeg vet ikke om NASA i de nærmeste ti-tyve årene fremdeles vil ha behov for en slik forskningsplattform, men i så fall hva kan erstatte denne DC-8? Det er vel lite trolig at et såpass prestisjetungt amerikansk foretak som NASA vil gå for en Airbus eller andre ikke-amerikanske fly? Kanskje en 767-300, men den har vel ikke helt samme endurance/rekkevidde som DC-8-72 dersom man ikke legger inn noen ekstra fueltanker i buken? 747/777 vil jeg tro blir for stort? Trenger de fire motorer? Er det lov å håpe på en 340-500? 345 er i allefall "billige" og greit tilgjengelige.

Synspunkter blant folket på forumet?
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2017, 06:56   #8
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,274
Default Re: Med NASA til Nordpolen

Ikkje godt å seie. Trur vel at pris vil vere avgjerande, så er Airbus brukande og til grei pris, kan vel det vere aktuelt. Trur (håpar) NASA er mindre proteksjonistiske.
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 20-08-2017, 07:12   #9
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Med NASA til Nordpolen

Tipper jeg går av med pensjon før det skjer. Men hvorfor bytte?
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
AN-74 200 strandet på Nordpolen gingo Småprat 4 09-06-2015 21:59
Air Berlin fra OSL til Nordpolen Toffen Småprat 1 30-10-2013 11:31
Air Berlin på tur til Nordpolen i dag LTH Flyforum 17 03-05-2010 19:08
UA og CO sender barn til 'Nordpolen' LN-MOW Flyforum 1 15-12-2008 06:38
CASA-295 ulykke i Nordpolen Stoarn Flyforum 9 28-01-2008 10:38


All times are GMT +2. The time now is 11:15.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.