Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 25-07-2017, 14:46   #141
eql1zr
ScanFlyer Silver
 
eql1zr's Avatar
 
Join Date: Jul 2014
Posts: 553
Default Re: Erfaringer med Uber

Har brukt Uber i Norge, Nederland, USA, Taiwan, Macao, Hviterussland, Russland, Estland og Tsjekkia uten problemer. Stor fordel når en ikke kan lokalspråket og slipper å måtte forklare hvor en skal.
eql1zr is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2017, 06:01   #142
Flydilla
Newcomer
 
Flydilla's Avatar
 
Join Date: Jul 2017
Posts: 8
Default Re: Erfaringer med Uber

Quote:
Originally Posted by eql1zr View Post
. Stor fordel når en ikke kan lokalspråket og slipper å måtte forklare hvor en skal.
Er for øvrig ny på forumet her, så hei til alle!

Og angående dette: er fastboende i Kina og kan heldigvis snakke litt mandarin, men husker første gangen jeg skulle forklare en fyr at han skulle komme til akkurat det krysset jeg sto ved...det gikk ikke akkurat etter planen. Surret rundt og jeg kunne se på GPSen at han bare kom lengre og lengre vekk jo mer jeg forklarte...

Hvordan stiller folk seg til denne "taxi vs uber"-diskusjonen, for øvrig? Eller er det noe man gjerne diskuterer i en separat tråd?
Flydilla is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2017, 10:51   #143
eql1zr
ScanFlyer Silver
 
eql1zr's Avatar
 
Join Date: Jul 2014
Posts: 553
Default Re: Erfaringer med Uber

Quote:
Originally Posted by Flydilla View Post
Er for øvrig ny på forumet her, så hei til alle!

Og angående dette: er fastboende i Kina og kan heldigvis snakke litt mandarin, men husker første gangen jeg skulle forklare en fyr at han skulle komme til akkurat det krysset jeg sto ved...det gikk ikke akkurat etter planen. Surret rundt og jeg kunne se på GPSen at han bare kom lengre og lengre vekk jo mer jeg forklarte...

Hvordan stiller folk seg til denne "taxi vs uber"-diskusjonen, for øvrig? Eller er det noe man gjerne diskuterer i en separat tråd?
Velkommen!

Jeg har prøvd å ta taxi i Kina. Det er ikke lett. Selv med utskrift av kart er det håpløst med mindre navn på kartet er skrevet med kinesiske tegn. Uheldigvis finnes ikke Uber i Kina ennå.

Jeg prøver generelt å unngå taxi mest mulig. Det er, etter min erfaring, ingen som prøver å scamme mer enn taxisjåfører med pris, kjørerute, falske sedler, ran osv. - De tre første unngår man med Uber. Jeg skjønner ikke at man prøver så hardt å beskytte en så skitten bransje, men, ja, det blir en annen diskusjon.
eql1zr is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2017, 12:34   #144
BårdK
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2010
Location: Asker, Norge
Posts: 734
Default Re: Erfaringer med Uber

Har ikke Uber eierskap i en kinesisk tilsvarende variant? Når det gjelder taxi er det store forskjeller mellom f.eks. Bejing og Shanghai. Sjåførene kan ikke mye engelsk i Shanghai heller, men de lurer vanligvis ikke på pris og lignende.
__________________
Kommende flyturer: Mai: OSL-CPH-PVG i C (SK); juli-august: OSL-EWR-PHL-ORD-CPH-OSL i C (SK og US).
BårdK is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2017, 14:01   #145
KristianSk
Joker
 
KristianSk's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: OSL
Posts: 1,092
Default Re: Erfaringer med Uber

Quote:
Originally Posted by BårdK View Post
Har ikke Uber eierskap i en kinesisk tilsvarende variant? Når det gjelder taxi er det store forskjeller mellom f.eks. Bejing og Shanghai. Sjåførene kan ikke mye engelsk i Shanghai heller, men de lurer vanligvis ikke på pris og lignende.
Jo, Didi, som nå relativt nylig også har åpnet for brukere med internasjonale betalingskort - https://www.theverge.com/2017/5/8/15...ual-china-uber

Jeg har ikke testet de, men kommer garantert til å gjøre det neste gang jeg er i Kina.

Edit: Ser de foreløpig ikke støtter norske telefonnummer, håper det ikke er langt unna.

Last edited by KristianSk; 26-07-2017 at 14:08.
KristianSk is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2017, 08:52   #146
Edvard
一期一会
 
Edvard's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
Default Re: Erfaringer med Uber

Quote:
Originally Posted by Flydilla View Post
Hvordan stiller folk seg til denne "taxi vs uber"-diskusjonen, for øvrig? Eller er det noe man gjerne diskuterer i en separat tråd?
Noen byer har UberTAXI.

https://www.uber.com/nb-NO/cities/
Edvard is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2017, 10:14   #147
Trent600
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Location: Oslo
Posts: 636
Default Re: Erfaringer med Uber

Hadde lastet ned Stroll Guam appen på forhånd (Guams svar på Uber). Måtte vente ti min før bilen kom, men halv pris av vanlig taxi (som virker å ta noe i nærheten av norske priser)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Trent600 is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2017, 06:06   #148
Flydilla
Newcomer
 
Flydilla's Avatar
 
Join Date: Jul 2017
Posts: 8
Default Re: Erfaringer med Uber

Quote:
Originally Posted by KristianSk View Post
Jo, Didi, som nå relativt nylig også har åpnet for brukere med internasjonale betalingskort - https://www.theverge.com/2017/5/8/15...ual-china-uber

Jeg har ikke testet de, men kommer garantert til å gjøre det neste gang jeg er i Kina.

Edit: Ser de foreløpig ikke støtter norske telefonnummer, håper det ikke er langt unna.

Nettopp. Bruker Didi - og har både kinesisk telefonnummer og bankkort.

Kinesiske myndigheter har jo en interesse i å støtte lokale bedrifter fremfor å la utenlandske selskaper få fotfeste, så det er vel ikke akkurat uten grunn at blant annet Wechat (kinas svar på Whatsapp) har en direkte integrert Didi-funksjon nå.
Flydilla is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2017, 13:23   #149
Jamesbond_ppk
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 426
Default Re: Erfaringer med Uber

Har noen med et norsk konto fått koblet på sin SPG konto til Uber?
Jamesbond_ppk is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2017, 20:22   #150
OSLflyer
ScanFlyer Silver
 
OSLflyer's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Oslo syd
Posts: 643
Default Re: Erfaringer med Uber

Quote:
Originally Posted by Jamesbond_ppk View Post
Har noen med et norsk konto fått koblet på sin SPG konto til Uber?
Ja, har nå tjent *points i vel 2 år nå. Eneste kravet er at man gjennomfører 1 stay etter et årsskifte før man tjener nye points fra Uber.
__________________
...og også RYGflyer
OSLflyer is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2017, 20:30   #151
nick5000
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2011
Location: PVG
Posts: 373
Default Re: Erfaringer med Uber

Uber var i Shanghai i fjor fram til deres kinesiske enhet ble kjøpt opp av Didi. Det var fine dager med konkurranse de to imellom og veldig lave priser mye billigere enn taxi. Jeg kjørte bla til Pudong en gang for 120rmb, sjaføren sa han fikk 300rmb for turen, så det var altså heavy subsiduert, og både Uber og Didi tapte mye penger. Nå finnes kun Didi og prisene er blitt høyere, ofte omtrent som taxi. De fleste Didi sjafører kjører på GPS og har ingen kjennskap til byen, så det blir noen dårlige routinger av og til. I tillegg for de som ikke er flytende på mandarin så er det irriterende at de ringer hver gang for å høre hvor du er, og virker som har ingen aning om hvor du har bestilt til.
Jeg foretrekker egentlig taxi framfor Didi i Shanghai nå, og lengter tilbake etter de glade Uber dagene.
nick5000 is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2017, 00:41   #152
Edvard
一期一会
 
Edvard's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
Default Re: Erfaringer med Uber

Quote:
Originally Posted by nick5000 View Post
Uber var i Shanghai i fjor fram til deres kinesiske enhet ble kjøpt opp av Didi. ...og lengter tilbake etter de glade Uber dagene.
Forklaring på hva som skjedde med Uber i Kina, 2016.

https://www.linkedin.com/pulse/did-u...e-chenyu-zheng

Quote:
Did Uber fail in China? Perspectives from a former employee 1 year from the merger.

A year ago today, I was preparing “China 101” for Uberversity (new Uber employee training).

2 days later, on August 1st 2016, Uber’s China business was merged with its fierce rival Didi Chuxing. The media drew the conclusion that Uber failed in China, calling it a “defeat” or a “failure”. Along with 600+ colleagues working on Uber China, I felt the immediate shake up. On Uber’s global leaderboard in terms of completed trips, 7 out of the 10 top cities were from China. Overnight, they were off the table. Uber China became a business unit of Didi.

362 days has passed, looking back:

Did Uber fail in China? I don’t think so.
Edvard is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2017, 14:07   #153
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: Erfaringer med Uber

Er Uber lovlig i Norge igjen? Ser en del uber pop i appen i Oslo/Bærums området.
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2017, 15:40   #154
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Erfaringer med Uber

Brukt Ûber en del i Oslo faktisk i sene nattetimer, men prisene varierer noe voldsomt... Alt fra halvparten av hva en taxi koster til godt over hva en taxi koster...
Brukte dem også i Atlanta og har brukt dem i Bangkok og Dubai. Alle positive erfaringer, Bangkok var det fordi den puben jeg var på som lå 10 min gange hotellet mitt skulle stenge og det regna ikke dråper, men bøtter med vann... Lite fristende å gå 10 minutter da. , Dubai - transport fra hotell til flyplass. Kom bil kjempekjapt tidlig en morgen. Atlanta mellom et par steder i byen det var litt langt å gå og litt kronglete med MARTA...
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2017, 16:13   #155
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Erfaringer med Uber

MARTA i Atlanta funker brillefint. Masse biler. Brukte dem fra flyplassen og hjem sist jeg var i Norge. Koster omtrent det samme som å parkere en uke opp til meg i pereferien, så da er det til og med god økonomi for arbeidsgiver.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 01-04-2018, 00:49   #156
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,139
Default Re: Erfaringer med Uber

Prøvde Uber i Genève nå i kveld. Knirkefritt. Kjipt at de måtte gi seg i Norge
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 01-04-2018, 02:35   #157
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Erfaringer med Uber

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Prøvde Uber i Genève nå i kveld. Knirkefritt. Kjipt at de måtte gi seg i Norge
Skjønner ikke at folk tør ta pirat-taxi når de reiser. Uber har allerede flere dommer mot seg i Sveits.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL

Last edited by robertaas; 01-04-2018 at 02:45.
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 01-04-2018, 06:11   #158
Insomnia4u
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2012
Location: Norway
Posts: 856
Default Re: Erfaringer med Uber

Grab tar nå over Uber for hele Sørøst Asia fra 8.April:

https://www.forbes.com/sites/daniell.../#57ce2f6e6c57
Insomnia4u is offline   Reply With Quote
Old 01-04-2018, 13:00   #159
BårdK
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2010
Location: Asker, Norge
Posts: 734
Default Re: Erfaringer med Uber

Why Are New York Taxi Drivers Killing Themselves?
https://www.wired.com/story/why-are-...er_onsiteshare
__________________
Kommende flyturer: Mai: OSL-CPH-PVG i C (SK); juli-august: OSL-EWR-PHL-ORD-CPH-OSL i C (SK og US).
BårdK is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Noen med erfaringer med China Southern? valen Reiseforum 20 14-02-2018 21:21
Erfaringer med å reise med Turkish Airlines Fnate Reiseforum 19 28-06-2016 20:49
Noen erfaringer med WY & QR med en lengre transit enn 8 timer? A340 Reiseforum 19 05-05-2013 00:31
Erfaringer med OSL-AMS-LAX med KLM? Chris3rn Reiseforum 14 24-02-2009 20:22


All times are GMT +2. The time now is 15:24.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.