Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 01-11-2013, 22:36   #1
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Makedonia

Noen som har vært i Makedonia? Har i mange år reist på Balkan, men Makedonia er fortsatt ikke besøkt. Satser på Skopje (fra Sofia), og så ser jeg at det er en innsjø og tilhørende by som er interessant.

(Beklager å forstyrre reiseforumet med en tråd som ikke omhandler bonuspoeng )
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2013, 22:40   #2
ILS2
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
Default Re: Makedonia

Lake Ohrid... Fantastisk flott område og helt klart verdt et besøk. Makedonia fremstod som et trivelig og trygt land - som de fleste andre steder jeg har besøkt på Balkan.

Last edited by ILS2; 01-11-2013 at 22:44.
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2013, 22:47   #3
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Makedonia

Quote:
Originally Posted by ILS2 View Post
Lake Orchid... Fantastisk flott område og helt klart verdt et besøk. Makedonia fremstod som et trivelig og trygt land - som de fleste andre steder jeg har besøkt på Balkan.
Ja, takk, det var noe jeg faktisk fant ut for et par timer siden. Har faktisk ikke hørt om Orchid før. Har vurdert å reise Dubrovnik-Montenegro-Albania-Makedonia-Bulgaria (Sofia/Varna), men ser at det kan være nok med Makedonia-Bulgaria denne gangen (sommer 2014).
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2013, 22:49   #4
ILS2
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
Default Re: Makedonia

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Ja, takk, det var noe jeg faktisk fant ut for et par timer siden. Har faktisk ikke hørt om Orchid før. Har vurdert å reise Dubrovnik-Montenegro-Albania-Makedonia-Bulgaria (Sofia/Varna), men ser at det kan være nok med Makedonia-Bulgaria denne gangen (sommer 2014).
Albania kan anbefales også - særlig Saranda helt sør i landet.
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2013, 22:58   #5
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Makedonia

Ja, se der! Ser at det kan bli litt hyggelig planlegging framover. Reiser alene og kollektivt, sannsynligvis.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2013, 06:28   #6
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Makedonia

Er i Makedonia denne helgen.

Like ved Skopje er det innsjøen Matka som man også bør besøke. Det er en oppdemmet elv som har blitt vann i en bratt dal som nesten ser ut som en canyon. Det er uthugd vei langs en side som er mulig å gå eller man kan bli transportert i båt ned til en liten grotte.

Ellers så har de gått amokk med prosjektet "Skopje 2014" hvor de bygger om mye av sentrum til neo-klassisk stil, eller disney-kitch som kritikerne her kaller det. De har akkurat bygd en triumfbue bare fordi de synes triumfbuer er fine og åpne plasser stappes fulle av digre fontener og statuer. På elvebanken holder de på med å bygge 2 restauranter formet som "tegneseriebåter". Når man ser dette i flombelysning om kvelden blir det veldig disney-land. De blir antagelig ferdig med prosjektet Skopje 2014 i 2015.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2013, 23:57   #7
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Makedonia

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Er i Makedonia denne helgen.
Ja, tenkte jeg det ikke !

Høres spennende ut. Det blir i hvert fall definitivt en tur innom i sommer. Interessant område. Har lest den lettfattelige versjonen om Alexander den store, får vel ta med en tyngre versjon når jeg først drar dit.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2013, 00:19   #8
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Makedonia

Merkelig nok hører man lite om Aleksander den store her da det fremdeles er et betent politisk emne. Midt i sentrum er det en ny diger statue som bare heter "kriger til hest". Alle vet hvem det er, men det er visst tabu å skrive eller si det. Mor Teresa som kom fra Skopje er det derimot ikke noe problem å snakke om eller ha souvenirer av.

Det kan bli temmelig varmt her om sommeren så jeg vil ikke anbefale å reise da. Idag var det 21 grader og sol som jeg synes er ypperlig vær til å reise litt rundt. Bading er det uansett dårlige forhold for her.

Jeg vil heller anbefale at du leser deg opp på det ottomanske riket.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2013, 00:55   #9
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Makedonia

Så lite avMakedonia, da vi ble pushet på sikker transport til og fra Pristina.
På veien hjem fikk vi likevel meget god tid på flyplassen og fant noen ledige stoler bak røde og hvite sperrebånd. Vårt ærend viste seg legitimt nok og plutselig stod det en liter vodka og en halvannenliter med cola på bordet. I tillegg hadde det satt seg ned to karer med stjerner og slitekanter...
Det viste seg å være flyplassjefen og hans gode venn sjef for baren. Dette var søndag; de ventet bare på mandag og vaktbytte
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2013, 00:57   #10
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Makedonia

Hm, men er ikke makedonerne samstemte om at det er deres Alexander? Det er muligens "for mye" gresk blod til at det er slik? Interessant.

Tåler godt varmen, men er klar over at det kan bli vel mye - men desto mer kald drikke da, men mulig jeg revurderer litt og tar turen i juni.

21 grader høres fortreffelig ut. God tur videre! Håper på vanlige gode fotografier på reisebildene.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2013, 09:06   #11
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Makedonia

Må innrømme at jeg ikke helt skjønte hvorfor de ikke åpent kunne snakke eller skrive om ham, men det var i alle fall det som var situasjonen her. Hadde også forberedt meg litt på ham, men det eneste jeg så var en anonymisert statue.

Den ottomanske perioden hadde man imidlertid mye spor etter og det var det jeg skulle gjort mere research på.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2018, 18:18   #12
Chr1st1an
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2013
Location: Fornebu
Posts: 413
Default Re: Makedonia

Noen som har prøvd Skopje det/de siste år?
Vurderer en rask liten helge-tur i april med samboer og mini-me på 3 mnd.
Dama har sett på regjeringen sine sider og der står det at det har vært en del uroligheter i det siste. Men hvor har det ikkke vært det da??

Noen tanker?
Chr1st1an is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2018, 21:38   #13
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: Makedonia

Quote:
Originally Posted by Chr1st1an View Post
Noen som har prøvd Skopje det/de siste år?
Vurderer en rask liten helge-tur i april med samboer og mini-me på 3 mnd.
Dama har sett på regjeringen sine sider og der står det at det har vært en del uroligheter i det siste. Men hvor har det ikkke vært det da??

Noen tanker?

Jeg var i Skopje og Pristina i 2016. Det var en hyggelig tur. Skopje er veldig billig. Jeg vil anbefale Ibis om du vil ha bra rom for en ok pris rett ved
Alexanderplassen.

Wizz flyr direkte i fra Sandefjord ellers så kan man ta Norwegian fra OSL-PRN og bussen videre. ( CA. 3 timers tur.)
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2018, 22:14   #14
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Makedonia

Skopje er en ganske spesiell by. Artig. Anbefales. Billig, og man merker at det er et land som nok er enda litt fattigere enn Bulgaria. Førsteinntrykket var helt nakne barn (romfolk) ved busstasjonen. Trasig. Men hyggelige folk.

Her noen inntrykk til slutt i rapporten:

https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=127463
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2018, 21:39   #15
Chr1st1an
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2013
Location: Fornebu
Posts: 413
Default Re: Makedonia

Quote:
Originally Posted by Sondbjo View Post
Jeg var i Skopje og Pristina i 2016. Det var en hyggelig tur. Skopje er veldig billig. Jeg vil anbefale Ibis om du vil ha bra rom for en ok pris rett ved
Alexanderplassen.

Wizz flyr direkte i fra Sandefjord ellers så kan man ta Norwegian fra OSL-PRN og bussen videre. ( CA. 3 timers tur.)
Ja det var wizz fra trf jeg kom over. Ganske gunstige priser, men veldig ugunstige flytider... (hjem kl 0600 f eks)

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Skopje er en ganske spesiell by. Artig. Anbefales. Billig, og man merker at det er et land som nok er enda litt fattigere enn Bulgaria. Førsteinntrykket var helt nakne barn (romfolk) ved busstasjonen. Trasig. Men hyggelige folk.

Her noen inntrykk til slutt i rapporten:

https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=127463
Takk for rapport! Har lest igjennom og dannet meg noen inntrykk.
Snakket med en kollega fra Albania i dag og han var litt skeptisk til Makedonia... var vist «alltid» litt uroligheter og lite og se.
Hmm..
Chr1st1an is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Med fast Fokkers på jakt etter pudder......i Makedonia Someone TripReports 20 01-03-2010 00:08


All times are GMT +2. The time now is 01:56.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.