Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 11-08-2018, 16:44   #21
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
"Hey pilot guy, can this thing do a backflip, you think?"

Håper vi snart helt får fjernet muligheten til at mennesker kan styre fly og biler, altfor farlig. Germanwings Flight 9525 anyone?
Hvis det er tilfelle at vedkommende er (var) flymekaniker, på hvilken måte har Germanwings 9525 noe med saken å gjøee? Alle flymekanikere takser fly fra tid til annen, selv jeg har vært med alene i cockpit i en B737 som ble towet fra mekanisk verksted til stand. Du kan gjøre fly helautomatiske så mye du vil, de må framdeles repareres fra tid til annen, som betyr at passasjerfly fra tid til annen er i hendene på ikke-piloter.

Hvis han var bakkeansatt er det også ikke «voldsomt» overraskende; fly som står på tarmac er noen ganger åpne og ulåste, og det er vanlig at ground personale må innom for å hente papirer, sjekke diverse osv. Dette vil også finne sted i din «drømmeverden» av helautomatiserte flights. Dette er en tragisk hendelse som virker å være grunnet i en persons indre demoner som ikke har blitt plukket opp av samfunnet. Dessverre typisk for USA, etter min mening, men har lite til ingen ting å gjøre md luftfart og sikkerhet. Om noe, at de som jobber med luftfart bør ha god mental helse...

Last edited by Polaris; 11-08-2018 at 17:05.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2018, 16:57   #22
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Horizon Q400 stjålet på SeaTac

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Dessverre typisk for USA, etter min mening,.
Omtrent like typisk som for tyskere å fly smekkfulle passjerfly i fjellvegger. Idiotisk kommentar. Mentalt syke personer finner du overalt og at ‘noen’ ikke plukker upp faresignalene er temmelig universalt.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2018, 17:10   #23
Michael
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2011
Location: Oslo
Posts: 610
Default Re: Horizon Q400 stjålet på SeaTac, krasjet etterpå 11AUG18

VASAviation på YouTube har lagt ut en interessant video om denne hendelsen med ATC-opptak og grafikk. En veldig god kanal for de som er interessert.

https://www.youtube.com/watch?v=4LLmF9tZoEE
Michael is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2018, 17:16   #24
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Omtrent like typisk som for tyskere å fly smekkfulle passjerfly i fjellvegger. Idiotisk kommentar. Mentalt syke personer finner du overalt og at ‘noen’ ikke plukker upp faresignalene er temmelig universalt.
Ingen grunn til å ta det personlig MOW, fordi du har blitt amerikaner. Som jeg skrev er det min personlige mening. Jeg må få lov til å synes at det virker som at amerika har en dårligere hit-rate på å plukke opp de som faller utenfor systemet, uten at det betyr at amerika er noen versting i klassen eller at det var den eneste sannheten i dette tilfellet. Det er kun ett inntrykk jeg har, som for meg pdd. forklarer den store mengden fattigdom, sosiale skiller, drap, narkotikamisbruk og mange andre problemer landet har. Forenklet, ja, for trådens tema er ikke helsesystemet til land og dermed blir det relativt simpelt presentert. La oss være enige om å være uenige før det dras noe lenger off topic, men du er velkommen til å fortelle meg hvorfor jeg evt. bør endre mening på privaten
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2018, 17:33   #25
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Horizon Q400 stjålet på SeaTac, krasjet etterpå 11AUG18

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Hvis det er tilfelle at vedkommende er (var) flymekaniker, på hvilken måte har Germanwings 9525 noe med saken å gjøee?
Begge var eksempler på at mennesker, autorisert eller ikke, styrte(t) et fly. Vi bør så raskt som mulig få fjernet styrestikker og alt slikt ombord på fly.

Om ikke for lenge er flygere like nyttige som heiseførere.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2018, 17:45   #26
raider66
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Oct 2005
Location: Bærums Verk
Posts: 5,079
Default Re: Horizon Q400 stjålet på SeaTac, krasjet etterpå 11AUG18

Både trist og ekkelt å se og høre på..... :-(

Espen
raider66 is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2018, 17:48   #27
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,136
Default Re: Horizon Q400 stjålet på SeaTac

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
"Hey pilot guy, can this thing do a backflip, you think?"

Håper vi snart helt får fjernet muligheten til at mennesker kan styre fly og biler, altfor farlig. Germanwings Flight 9525 anyone?
Og du tror at det blir bedre av at mennesker programmerer et fly til å fly? Her må du snakke mot bedre vitende...
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2018, 18:25   #28
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,471
Default Re: Horizon Q400 stjålet på SeaTac, krasjet etterpå 11AUG18

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Vi bør så raskt som mulig få fjernet styrestikker og alt slikt ombord på fly.
Du har et poeng. Vi bør så raskt som mulig fjerne tilgang til tastatur og evt. berøringsskjermer og.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2018, 18:34   #29
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Horizon Q400 stjålet på SeaTac, krasjet etterpå 11AUG18

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Ingen grunn til å ta det personlig MOW, fordi du har blitt amerikaner. Som jeg skrev er det min personlige mening. Jeg må få lov til å synes at det virker som at amerika har en dårligere hit-rate på å plukke opp de som faller utenfor systemet, uten at det betyr at amerika er noen versting i klassen eller at det var den eneste sannheten i dette tilfellet. Det er kun ett inntrykk jeg har, som for meg pdd. forklarer den store mengden fattigdom, sosiale skiller, drap, narkotikamisbruk og mange andre problemer landet har. Forenklet, ja, for trådens tema er ikke helsesystemet til land og dermed blir det relativt simpelt presentert. La oss være enige om å være uenige før det dras noe lenger off topic, men du er velkommen til å fortelle meg hvorfor jeg evt. bør endre mening på privaten
Du glemmer at USA har vært i krig de 15 siste årene, så det er ikke dårligere hit-rate, men systemer som er overbelastet og med Opioid krisen i tillegg (også som en del av del problemene) sammen med en Administrasjon som kutter alle former for budsjetter (Obamacare var et enormt steg i riktig retning) men nå blir alle resurser redusert. Viljen og evnen er blant det beste i verden, men midlene er ikke tilstede.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2018, 19:40   #30
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Horizon Q400 stjålet på SeaTac

Quote:
Originally Posted by LN-KOG View Post
Og du tror at det blir bedre av at mennesker programmerer et fly til å fly? Her må du snakke mot bedre vitende...
Det vil antagelig være snakk om selvlærende systemer og ikke noen som setter seg ned og lager program for alle mulige scenarier.

Det virker som om mange misforstår meg. De alle fleste piloter er selvsagt seriøse og utrolig dyktige mennesker som gjør en veldig bra jobb, men det har tidligere ikke hindret de som jobbet ved telefonsentraler, langs samlebånd, på lager, med fotofremkalling, ved bankskranke, som isskjærer, gatelystenner, melkemann, vekker, billettklipper, kremmer, flylytter, fyrbøter, typograf, filmprosjeksjonist eller "punchdame" i å bli automatisert bort.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2018, 20:39   #31
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Horizon Q400 stjålet på SeaTac, krasjet etterpå 11AUG18

Enhver dør man lukker, åpner minst en annen ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 12-08-2018, 10:56   #32
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Horizon Q400 stjålet på SeaTac, krasjet etterpå 11AUG18

<mod>
Før det sklir ut - som vanlig når vi har hatt ulykker og det er tråder om det: Vennligst respekter at tråden handler om hendelsen. Det gjør at de som er interessert i den kan følge den nå og videre når det kommer mer informasjon.
Ting av generell karakter, ting som kanskje kan ha noe med saken å gjøre i fremtiden (eller kanskje ikke), spekulasjoner og andre ting om flyplasser/vinger/propeller/passasjerer m.v. tas i egnede tråder.
</mod>
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)

Last edited by Discus; 12-08-2018 at 11:07.
Discus is offline   Reply With Quote
Old 12-08-2018, 12:19   #33
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,008
Default Re: Horizon Q400 stjålet på SeaTac, krasjet etterpå 11AUG18

Ser en del piloter på twitter drar frem psykratri og selvmordsproblematikk igjen. For eksempel en FO i AA:

https://twitter.com/AAFO4Ever/status...74812261523456

I den tråden er det også opptak av samtalen mellom vedkommende og ATC. Fryktelig trist.
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 12-08-2018, 14:08   #34
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: Horizon Q400 stjålet på SeaTac, krasjet etterpå 11AUG18

Så på CNN, men ingen info om hvor han har lært å fly acro med stort fly. Snart får vi vel vite det?
SQ 777 is online now   Reply With Quote
Old 12-08-2018, 14:57   #35
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Horizon Q400 stjålet på SeaTac, krasjet etterpå 11AUG18

Quote:
Originally Posted by SQ 777 View Post
Så på CNN, men ingen info om hvor han har lært å fly acro med stort fly. Snart får vi vel vite det?
Han hadde trent seg på simulatorer/flyspill. Kom med kommentarer om at det ikke var helt som i spillet.

Han sa han hadde minimumslønn og drømte om å bli pilot.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL

Last edited by robertaas; 12-08-2018 at 15:00.
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 12-08-2018, 15:16   #36
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Han hadde trent seg på simulatorer/flyspill. Kom med kommentarer om at det ikke var helt som i spillet.

Han sa han hadde minimumslønn og drømte om å bli pilot.
Hvor har du hørt dette, ikke tilgjengelig i det jeg har hørt. Der sier han at han har spillet en del dataspill så han trenger ikke hjelp, og at han evt. kan skylde på minimumslønn og atf et kanskje kommer til å rokke på sjefenes holdninger. Dine opplysninger er nye, har du link?
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 12-08-2018, 15:45   #37
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Horizon Q400 stjålet på SeaTac, krasjet etterpå 11AUG18

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Dine opplysninger er nye, har du link?
Skjønner at det går sport i å feiltolke og protestere på alt jeg sier, men her bekrefter du det jeg skriver og ønsker link? Skal jeg linke til ditt innlegg?
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 12-08-2018, 16:42   #38
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Horizon Q400 stjålet på SeaTac, krasjet etterpå 11AUG18

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Hvor har du hørt dette, ikke tilgjengelig i det jeg har hørt. Der sier han at han har spillet en del dataspill så han trenger ikke hjelp, og at han evt. kan skylde på minimumslønn og atf et kanskje kommer til å rokke på sjefenes holdninger. Dine opplysninger er nye, har du link?
Robertaas har ikke nye opplysninger - om du hører på kommunikasjonen med tårnet er det en sekvens hvor han spør om hjelp med kabintrykket «I am feeling lightheaded, I have Found the Box, but I am not able to change / activate the pressure»
Han skylder ikke på Minimums lønn, men nevner det mens han unnskylder seg. Han spør også etter koordinatene til området hvor Orca Hvalen svømte i 3 uker med sin døde baby (som døde 35 minutter etter fødselen) han sier også at er redd for å skade noen på bakken om han forsøker å lande - som vel hadde vært svært sannsynlig konsekvens dels fordi Q400 kanskje ikke er den enkleste maskinen å lande
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem

Last edited by dc-8-63; 12-08-2018 at 16:54.
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 12-08-2018, 16:55   #39
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: Horizon Q400 stjålet på SeaTac, krasjet etterpå 11AUG18

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Skjønner at det går sport i å feiltolke og protestere på alt jeg sier, men her bekrefter du det jeg skriver og ønsker link? Skal jeg linke til ditt innlegg?
Ikke noe sport i det, nei
Synes bare personlig det er ganske stor forskjell på å si:

"Han hadde trent seg på simulatorer/flyspill. Kom med kommentarer om at det ikke var helt som i spillet."

Når det han sa var:

"No, I mean, I don't need that much help. I've played some video games before. I would like to figure out how to get this cabin altitude".

Synes også det er forskjell på å si at han sa:

"Han sa han hadde minimumslønn og drømte om å bli pilot."

Når det han sa var:

"Minimum wage. We'll chalk it up to that. Maybe that'll grease the gears a little bit with the higher-ups. Maybe... Yeah" // "Hey do you think if I land this successfully, Alaska will give me a job as a pilot?"

Du har en tolkning av det han sa, det er allikevel ikke "det han sa" per def. For alt vi vet var det en spøk at han spurte om han fikk jobb som pilot om han kunne lande, han sier ikke det er en drøm å bli pilot (med mindre du har lest det et annet sted, derav mitt spørsmål om annen kilde). Han sier heller ikke at han har trent i simulatorer (med mindre du har lest det et annet sted, derav mitt spørsmål), men at han har spillet noen videospill før og kommer med spørsmål om hvordan å stille inn trykkkabinen. Han sier ikke at han har minimumslønn, vi mangler sammenhengen, men det lille som er tilgjengelig i videoene som sirkulerer framstiller minimumslønn som noe han ønsker å legge skylden på for å "få sjefene" til å bli litt mer medgjørlige (antakeligvis vedrørende minimumslønn for flyplassansatte). Det er ikke det samme som å si at han hadde minimumslønn, selv om det er sannsynlig at han som baggasjestuer hadde relativt lav lønn.
__________________
Spoiler mixer

Last edited by Polaris; 12-08-2018 at 16:58.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 12-08-2018, 17:03   #40
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: Horizon Q400 stjålet på SeaTac, krasjet etterpå 11AUG18

Fant denne på pprune, det sies at det er samme personen:
https://www.youtube.com/watch?v=RQ765Fnec8Q
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Fornyelse av EBG - ved utløp eller tre mnd etterpå? TommyL Reiseforum 3 20-03-2015 18:54
Flymotor stjålet på Lier C172 General Aviation og sjøfly 4 05-01-2014 23:11
1:2-skala Starfighter stjålet gustavf Småprat 0 21-12-2011 00:12
Horizon vurderer ren Q400-flåte CK Flyforum 18 31-01-2008 17:53
Horizon bestiller Q400 LN-MOW Flyforum 1 24-04-2007 11:12


All times are GMT +2. The time now is 16:01.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.