Flyprat


Go Back   Flyprat > Bilder & foto

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 07-08-2011, 03:01   #1
Halvorsn
ScanFlyer Molded
 
Halvorsn's Avatar
 
Join Date: May 2009
Location: Oslo
Posts: 2,029
OBB 8 Veileder - Farger eller Sorthvitt?

Innenfor flyfotografering er det fler og fler som prøver nye måter for å få bildene mer interessante. Det å gjøre et bilde i sorthvitt kan gjerne være en artig idé. Men passer det alltid?
Nei. Det forbindes gjerne med simpelhet, enkle former og eleganse når man ser et sorthvittbilde. Dermed passer gjerne bilder som ikke er et helt normalt 90-graders total av et Norwegian eller SAS det som passer best.
Og det å bruke farger er overhode ikke noe dumt - det kan gjerne gi større effekt enn SH. Det kommer helt an på. Det er mye feeling det går på. Finn noen bilder du liker godt og synes har et estetisk uttykk, og sett saturation til 0. Se hva du selv synes. Post gjerne i denne tråden og fortell litt hva du selv synes med denne forenklingen.
Her er et par eksempler på hva som gjør seg i SH, og hva som gjør seg i farger.


Grey approach by Halvor S.N., on Flickr


Flower Power, man by Halvor S.N., on Flickr

Fortsatt god sommer

Halvor,
lokalmoderator
__________________
Canon 5D mark III | Canon 1D mark IV | Canon 1D mark III
Halvorsn is offline   Reply With Quote
Old 07-08-2011, 03:23   #2
Hpkris
Front section flyer
 
Hpkris's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Pattaya/Sarpsborg
Posts: 2,463
Default Re: Veileder - Farger eller Sorthvitt?

Kunne jeg velge så hadde jeg vel forsatt med Sort/hvitt. Var det jeg lærte meg den gangen jeg begynte, selvfølgelig er jo farger mange ganger stiligere med hensyn til effekter og slikt. Men veldig ofte synes jeg mange bilder er shoppa ihjel rett og slett.
Er noe særeget med rene sort/hvitt bilder.
Skal se å komme meg på OSL etterhvert så skal jeg forske litt på det du spør etter Halvorsn
Hpkris is offline   Reply With Quote
Old 07-08-2011, 11:27   #3
FlyboyKarsten
ScanFlyer Gold
 
FlyboyKarsten's Avatar
 
Join Date: Aug 2010
Location: Madla
Posts: 1,148
Default Re: Veileder - Farger eller Sorthvitt?

Likte godt bilde nummer 1 det var tøft å se flyet kommer mot deg slik. Og bilde nr2 med regnbuen er også et fint bilde tusen takk
FlyboyKarsten is offline   Reply With Quote
Old 07-08-2011, 13:59   #4
Toby91
ScanFlyer Silver
 
Toby91's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Jessheim
Posts: 927
Default Re: Veileder - Farger eller Sorthvitt?

Eg for min del liker å eksperimentere med å kun beholde en farge eller et motiv farget mot en svart bakgrunn, noe som eg syntes blir tøft, samtidig som det hjelper å få frem motivet, sånn som dette bildet for eksempel

__________________
Canon 7D

Sigma 10mm Fisheye F2.8 EX HSM
Sigma 10-20mm F4-5.6 EX HSM
Canon 24-105L F4 IS USM
Canon 70-200L F2.8 IS USM
Canon 100-400L F4.5 - 5.6 IS USM
Toby91 is offline   Reply With Quote
Old 07-08-2011, 14:02   #5
Halvorsn
ScanFlyer Molded
 
Halvorsn's Avatar
 
Join Date: May 2009
Location: Oslo
Posts: 2,029
Default Re: Veileder - Farger eller Sorthvitt?

Samme her, Tommy!


Redness by Halvor S.N., on Flickr
__________________
Canon 5D mark III | Canon 1D mark IV | Canon 1D mark III
Halvorsn is offline   Reply With Quote
Old 07-08-2011, 14:02   #6
TKDahl
The Heraklion Spotter :)
 
TKDahl's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: 59.59N - 12,07E
Posts: 1,123
Thumbs up Re: Veileder - Farger eller Sorthvitt?

Siste to bilder var knall tøffe og flotte, Tommy og Halvor

TK
__________________
Mine bilder på :Airliners.net, Dahlaviation.com,
Airpics.net,
Planespotters.net
2013 OSL-LPA-OSL/OSL-ARN-OSL/OSL-CHQ-OSL/OSL-VIE-ATH-OSL/OSL-CFU-OSL/OSL-ATH-JSI-ATH-OSL/OSL-LGW-OSL/OSL-VIE-ATH-HER-ATH-FRA-OSL/OSL-TFS-OSL. 2014 OSL-ZRH-ATH-HER-ATH-MUC-OSL/ARN-OSL-CFU-ATH-ARN-OSL.
TKDahl is offline   Reply With Quote
Old 07-08-2011, 14:08   #7
Hpkris
Front section flyer
 
Hpkris's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Pattaya/Sarpsborg
Posts: 2,463
Default Re: Veileder - Farger eller Sorthvitt?

Enig med TK, suverene de to siste
Hpkris is offline   Reply With Quote
Old 07-08-2011, 19:33   #8
Halvorsn
ScanFlyer Molded
 
Halvorsn's Avatar
 
Join Date: May 2009
Location: Oslo
Posts: 2,029
Default Re: Veileder - Farger eller Sorthvitt?

kjenner mange fotografer som synes det å bare beholde én farge er fryktelig jalla og stygt, men kan ikke si meg enig der. Likevel skal man være fryktelig forsiktig med det - det er langt fra alt som fungerer slik. Det meste av flybilder kan fungere med den type redigering, men snakker vi landskap eller lignende kan det fort bli veldig feil.
__________________
Canon 5D mark III | Canon 1D mark IV | Canon 1D mark III
Halvorsn is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2011, 01:37   #9
Hpkris
Front section flyer
 
Hpkris's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Pattaya/Sarpsborg
Posts: 2,463
Default Re: Veileder - Farger eller Sorthvitt?

Quote:
Originally Posted by Halvorsn View Post
kjenner mange fotografer som synes det å bare beholde én farge er fryktelig jalla og stygt, men kan ikke si meg enig der. Likevel skal man være fryktelig forsiktig med det - det er langt fra alt som fungerer slik. Det meste av flybilder kan fungere med den type redigering, men snakker vi landskap eller lignende kan det fort bli veldig feil.
Kan ikke si at det ble jalla/balla å beholde en farge på disse bildene her.
Men har desverre sett altfor mange vakre bilder bli totalt ødelagt av å mikse sort/hvitt og farger.
Hpkris is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2011, 01:49   #10
laurenz
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
Default Re: Veileder - Farger eller Sorthvitt?

Min holding til s/h er ganske enkel og bastant. Verden er i farger og det bør også bilder være. Det første fotografier var i s/h fordi de ikke kunne lage fargebilder. Ingen grunn til å ta 10 steg tilbake.
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2011, 02:33   #11
Hpkris
Front section flyer
 
Hpkris's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Pattaya/Sarpsborg
Posts: 2,463
Default Re: Veileder - Farger eller Sorthvitt?

Quote:
Originally Posted by laurenz View Post
Min holding til s/h er ganske enkel og bastant. Verden er i farger og det bør også bilder være. Det første fotografier var i s/h fordi de ikke kunne lage fargebilder. Ingen grunn til å ta 10 steg tilbake.
Mine beste bilde minner er i sort/hvitt, selv om vi hadde fargefilm den gangen og....

uff....fikk meg brått til å føle meg gammal her gett
Hpkris is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2011, 15:13   #12
Halvorsn
ScanFlyer Molded
 
Halvorsn's Avatar
 
Join Date: May 2009
Location: Oslo
Posts: 2,029
Default Re: Veileder - Farger eller Sorthvitt?

Quote:
Originally Posted by laurenz View Post
Min holding til s/h er ganske enkel og bastant. Verden er i farger og det bør også bilder være. Det første fotografier var i s/h fordi de ikke kunne lage fargebilder. Ingen grunn til å ta 10 steg tilbake.
Det er mange måter SH kan være et virkemiddel for å kommunisere bedre til en bestemt målgruppe, samt at det er et særeget uttrykk. Det å gå ti steg tilbake er jeg ikke enig, ettersom vi har fjernet kornene i mye større grad og bildene er renere på dagens kameraer på 400 ASA. På 135- og 120-film er det jo en egen prosess/kjemi for ekte SHfilm, mens for C41 er det jo mindre og ofte mer automatisert arbeid om man fremkaller hos en fotoforretning. Bruken av SH krever også mer kløkt fordi du skal få frem bildet på lik måte som alle andre bilder, men kun med sort, grått og hvitt og dermed er det jo en større utfordring å gjøre SH. Dessuten kan man også trikse og mikse med fargekanalene i SH, så f.eks. i Photoshop kan du jo endre hver enkelt farge både i saturering, hue og "lysstyrke". Dermed kan du jo med digitale SHbilder simulere både rød-, grønn-, og til dels polariseringsfilter. Eks. du kan velge om gresset skal være sort, grått eller hvitt kun ved endring av visse karakteristika i fargen. DET er gøy! Og om man bruker dogde/burn kan man jo på contrails, eller på kondensstriper fra fly også skape en mer dramatisk effekt.
__________________
Canon 5D mark III | Canon 1D mark IV | Canon 1D mark III
Halvorsn is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Heavies i sorthvitt Halvorsn Bilder & foto 8 27-09-2012 19:16
Hotell med familierom eller suiter nær JFK eller LGA BårdK Reiseforum 1 16-01-2012 19:14
Veileder: HDR bilder gilera Bilder & foto 7 25-06-2011 00:00
Veileder: Hvordan går man frem når man skal redigere et RAW bilde gilera Bilder & foto 18 23-02-2011 23:16
Veileder: Hvordan ta bedre bilder? gilera Bilder & foto 19 11-08-2010 00:15


All times are GMT +2. The time now is 03:18.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.