Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 28-01-2016, 23:40   #201
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,445
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Mener bestemt det er krav om utreise utover continental USA før du kan reise inn og få nye 90 dager.

CBP sier hvertfall dette om hvor lenge du må være ute:
Quote:
When traveling to the U.S. with the approved ESTA, you may only stay for up to 90 days at a time - and there should be a reasonable amount of time between visits so that the CBP Officer does not think you are trying to live here. There is no set requirement for how long you must wait between visits.
https://help.cbp.gov/app/answers/detail/a_id/1072

Så med andre ord er det opp til de som tar deg i mot å vurdere det hele om du reiser under VWP

Men videre:
Quote:
Under the VWP, time spent in Canada, Mexico, and adjacent islands counts towards the maximum of 90 days stay allowed under the program.
http://curacao.usconsulate.gov/visa_waiver_program.html
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2016, 00:11   #202
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Nettopp, det var det siste jeg siktet til.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2016, 15:00   #203
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,702
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by Crazydre View Post
Man kan inte använda kioskerna och måste gå via Visitors-kön, och den är mycket långsammare. Undantaget på Torontos preclearance, där kan folk med B1, B2 eller B1/B2-visum använda kioskerna
Jeg mente man på SFO rett før jul kunne velge på automaten om man reiste med visum. Tipper man da scanner inn visumet i tillegg til passet, så godt mulig det er i ferd med å bli implementert.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2016, 20:17   #204
Crazydre
Newcomer
 
Join Date: Dec 2015
Location: Widnes, UK
Posts: 12
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Jeg mente man på SFO rett før jul kunne velge på automaten om man reiste med visum. Tipper man da scanner inn visumet i tillegg til passet, så godt mulig det er i ferd med å bli implementert.
Ja, kioskerna har det alternativet, men det betyder inte att flygplatsen tillåter resenärer med Visum att använda kioskerna. På Toronto vet jag i alla fall att det går (med B1/B2 Visum).

Samma sak på PHL, Finns många val men där får inte ens returning ESTAs använda kioskerna, bara US Citizens+Perm. residents
Crazydre is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2016, 10:45   #205
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,702
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Noen her som har vært på intervju for turistvisumet? Det står at man kan ta med alle supportdokumenter man selv anser som relevante men jeg er litt usikker på om jeg skal ta med bekreftelse på studieplass og sånt i Norge. Har i utgangspunktet bare tenkt å ta med pass, bevis på betalt visum, DS160 confirmation page og et passbilde (som står anvist).
Jeg har jo som sagt alltid overholdt vilkårene for mine turer til USA både på studentvisum og ESTA og har jo deltidsjobb ved siden av studiene.

Min eneste grunn er jo at jeg har vært i Iran som turist og jeg tror jo at det å få visumet nærmest er en formalitet for min del. Aldri vært i trøbbel med lovens lange arm verken i USA, Norge eller andre steder. Men er jo redd for å bli avvist bare fordi jeg ikke tok med meg bevis på at jeg faktisk bor i Norge permanent.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2016, 11:08   #206
sabergum
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2014
Posts: 339
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Er vel nokså vesentlig i sånne vurderinger at du har gode grunner til å ville returnere til hjemlandet, så ville hatt med bekreftelse på studier og jobb. Er vel uansett bedre å ha med for mye enn for lite.
sabergum is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2016, 14:49   #207
Joremoy
Newcomer
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 7
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Heisann, flyprat!

Reiser til USA med SK denne måneden, og har fått innvilget ESTA. Noterte meg at i ESTA og pass står både for- og mellomnavn som fornavn, mens jeg skrev mellomnavn som, ja, mellomnavn i flybilletten. Kan det bli et problem i immigrasjonen av fornavn og mellomnavn står i hver sin "kolonne" i flybilletten, kontra i ESTA-en?

Takk for svar!
Joremoy is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2016, 14:57   #208
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,445
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by Joremoy View Post
Kan det bli et problem i immigrasjonen av fornavn og mellomnavn står i hver sin "kolonne" i flybilletten, kontra i ESTA-en?
Etternavn er etternavn, alt annet er "fornavn" i pass/id-verden så alt er som det skal god tur

Se forøvrig denne tråden om det med navn på pass vs billetter
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=108603
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2016, 16:56   #209
Eirik
Livsnyter
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 2,979
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Noen her som har vært på intervju for turistvisumet?
Har ikke vært det selv, men rapportene fra de jeg kjenner som har vært gjennom kverna i Tyskland har vært udelt positive, mye mindre stress og utspørring enn forventa. Begge fikk 10-års visum ganske så kjapt.
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2016, 10:57   #210
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,702
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by Eirik View Post
Har ikke vært det selv, men rapportene fra de jeg kjenner som har vært gjennom kverna i Tyskland har vært udelt positive, mye mindre stress og utspørring enn forventa. Begge fikk 10-års visum ganske så kjapt.
š

Da kan jeg dele min erfaring i dag - jeg BLE ikke innvilga visum... Og til de som tror at dette er en formalitet - tro om igjen. De mente at jeg ikke hadde nok bånd til Norge - ble grilla ganske hardt om hva jeg studerte og hva jeg jobba med siden av studiene og ikke minst at de antydet hvorfor i HELVETE jeg var i Iran. Jaja nå er jeg flagged resten av livet og kan vel bare drite å sette mine bein på amerikansk jord igjen. De mener visstnok at jeg kan søke på nytt i følge skrivet men det tror jeg at jeg bare kan glemme.

Jaja verden er så mye mer enn USA. I etterpåklokskapens navn burde jeg bare ha unngåt USA de neste fem årene og reist med ESTA på nytt. Så visum til USA - GLEM At det er en formalitet. Bare GLEM det selv om du er fra Norge.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2016, 11:23   #211
jordbarsyltemannen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2013
Posts: 78
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Skal til USA i neste uke for fem dager.
Har jeg glemt noe på denne huskelisten? For å være sikker på å komme inn altså.

- Visum
- Fylle ut passasjerinfo hos SAS
- Pass (som ikke har utløpsdato med det første)
jordbarsyltemannen is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2016, 11:30   #212
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,702
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by jordbarsyltemannen View Post
Skal til USA i neste uke for fem dager.
Har jeg glemt noe på denne huskelisten? For å være sikker på å komme inn altså.

- Visum
- Fylle ut passasjerinfo hos SAS
- Pass (som ikke har utløpsdato med det første)
Du var i det minste heldig som fikk visum da - god tur...
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2016, 14:29   #213
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,758
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
De mente at jeg ikke hadde nok bånd til Norge - ble grilla ganske hardt om hva jeg studerte og hva jeg jobba med siden av studiene og ikke minst at de antydet hvorfor i HELVETE jeg var i Iran.
Er det noesn spesielle grunner på at de skulle tvile på tilhørighet i Norge?
Hvor lenge var du i Iran?

Og hvilke papirer var det man skulle ha med til intervjuet? Skjønte det slik at man ikke fikk noen klar liste før man dukket opp.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2016, 14:42   #214
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,702
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Er det noesn spesielle grunner på at de skulle tvile på tilhørighet i Norge?
Hvor lenge var du i Iran?

Og hvilke papirer var det man skulle ha med til intervjuet? Skjønte det slik at man ikke fikk noen klar liste før man dukket opp.
De tvilte på at jeg faktisk hadde binding ties når jeg er ferdig med å studere til sommeren og fortsatt ikke landet en fulltidsjobb (jeg har allerede en deltidsstilling). Spurte om jeg hadde CVen min med men det hadde jeg ikke. Jeg har en ganske lang CV med ting som jeg har drevet med ved siden av studier i forskjellige organisasjoner og har således et så sterkt sosialt nettverk i Norge jeg ikke vil flytte i fra (dette kan være binding ties).

Ja jeg måtte redegjøre for ting jeg så i Teheran og det husket jeg ikke alt ved da - men unnlot taktisk å nevne den gamle amerikanske ambassaden. Jeg måtte svare på om jeg hadde møtt noen myndighetspersoner og sånt - jeg sa passkontrollen. Han spurte også hvordan jeg som student finansierte reisene mine og jeg sa jeg hadde arvet en del penger som jeg bruker noe av og selvsagt egen inntekt. Han betvilte som sagt at jeg finaniserte reisene mine selv.

Og skulle jge snyltet på en stat så er vel neppe det særlig attraktivt i USA. Da hadde jeg gått på NAV i Norge.

Så her lønner det seg å ta med omtrent alt. Fordi de kan finne på å spørre om omtrent alt. Ta gjerne med lønnslipper, årsoppgaver, bankutskrifter, CV, leiekontrakt (eller dokumentasjon på om du eier bolig), ja det er drøyt - men de er ute etter å ta deg. Jeg fikk spørsmål om hva mitt tema var på masteroppgaven og en del spørsmål som gikk på om jeg kunne faget jeg sa jeg studerte.

Jeg regner uansett med at jeg ikke var veldig langt unna å bli godkjent men jeg så flere som fikk det grønne visa denial skjemaet som de delte ut til de som ikke fikk visum. Tror jeg snakka med konsularbeideren i 10 minutter før han nekta meg visum. Men neste gang så skal han få se så mange dokumenter han bare vil. For det visumet skal jeg ha - jeg forventer jo at det neste intervjuet blir langt verre da.

Jeg var i Iran torsdag til mandag i pinshelga i fjor.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2016, 18:50   #215
hogutn
Newcomer
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 9
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Bare så jeg ikke har misforstått. Du er en etnisk norsk statsborger?
hogutn is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2016, 19:47   #216
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
De tvilte på at jeg faktisk hadde binding ties når jeg er ferdig med å studere til sommeren og fortsatt ikke landet en fulltidsjobb (jeg har allerede en deltidsstilling). Spurte om jeg hadde CVen min med men det hadde jeg ikke. Jeg har en ganske lang CV med ting som jeg har drevet med ved siden av studier i forskjellige organisasjoner og har således et så sterkt sosialt nettverk i Norge jeg ikke vil flytte i fra (dette kan være binding ties).

Ja jeg måtte redegjøre for ting jeg så i Teheran og det husket jeg ikke alt ved da - men unnlot taktisk å nevne den gamle amerikanske ambassaden. Jeg måtte svare på om jeg hadde møtt noen myndighetspersoner og sånt - jeg sa passkontrollen. Han spurte også hvordan jeg som student finansierte reisene mine og jeg sa jeg hadde arvet en del penger som jeg bruker noe av og selvsagt egen inntekt. Han betvilte som sagt at jeg finaniserte reisene mine selv.

Og skulle jge snyltet på en stat så er vel neppe det særlig attraktivt i USA. Da hadde jeg gått på NAV i Norge.

Så her lønner det seg å ta med omtrent alt. Fordi de kan finne på å spørre om omtrent alt. Ta gjerne med lønnslipper, årsoppgaver, bankutskrifter, CV, leiekontrakt (eller dokumentasjon på om du eier bolig), ja det er drøyt - men de er ute etter å ta deg. Jeg fikk spørsmål om hva mitt tema var på masteroppgaven og en del spørsmål som gikk på om jeg kunne faget jeg sa jeg studerte.

Jeg regner uansett med at jeg ikke var veldig langt unna å bli godkjent men jeg så flere som fikk det grønne visa denial skjemaet som de delte ut til de som ikke fikk visum. Tror jeg snakka med konsularbeideren i 10 minutter før han nekta meg visum. Men neste gang så skal han få se så mange dokumenter han bare vil. For det visumet skal jeg ha - jeg forventer jo at det neste intervjuet blir langt verre da.

Jeg var i Iran torsdag til mandag i pinshelga i fjor.
Så kjedelig at visumet dit ble avvist. Det er så forferdelig å bli avvist. Jeg har opplevd det 2 ganger riktignok i Turkmenistan så ikke så farlig men alikevell...
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2016, 20:03   #217
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,702
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by hogutn View Post
Bare så jeg ikke har misforstått. Du er en etnisk norsk statsborger?
Etnisk norsk med skotsk krydder? Holder britisk statsborger i tillegg til det norske igjennom min mor men aldri bodd der.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2016, 11:16   #218
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,702
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by Sondbjo View Post
Så kjedelig at visumet dit ble avvist. Det er så forferdelig å bli avvist. Jeg har opplevd det 2 ganger riktignok i Turkmenistan så ikke så farlig men alikevell...
En ting er å bli avvist i jalla land som Turkmenistan - det ville jeg ikke brydd meg så mye om. En annen ting er USA som er en av Norges fremste allierte i verden og som har hatt tette forbindelser helt siden Norge ble selvstendig i 1905. USA var det første landet som anerkjente Norges selvstendighet. Ja det bor jo flere amerikanere av norsk avstamning i USA enn det gjør i Norge. Likevel så ser det ut som at Trump med sin fiendtlige retorikk har vunnet hjertene til mange amerikanere. Dette tiltaket med VWP innstramminger kom jo i kjølvannet av Paristerroren. Ja de var jo nettopp franske statsborgere.

Terroristene sitt mål er jo å endre måten man lever på og det har de tydeligvis klart her ved at amerikansk lovgivning ble endra. Også i etterkant av 9/11 fikk vi jo Patriot Act. Vi så jo at en britisk, muslimsk storfamilie ble nekta å gå ombord på flyet til USA etter at de hadde spart opp en masse penger for å ta med ungene til Disneyland. De hadde alt av papirene i orden og sånt men etter ordre fra Washington fikk de ikke være med. Dessverre ser det ut til at Trumps politikk har vunnet frem selv mange måneder før presidentvaglet.

Jeg angrer uansett ikke på turen til Iran. Jeg dro jo dit uten å tenke på at dette ville bli et problem for fremtidige reiser til USA - i verste fall noen ekstra spørsmål - men det fikk man tåle tenkte jeg. Og før jul i San Francisco brydde ikke han i passkontrollen seg noe om det. Sa at jeg var student og hva jeg studerte, så ble jeg stemplet inn bare etter noen sekunder (slik jeg alltid har blitt i USA ). Han brydde seg heller ikke om at jeg sa jeg bare skulle være der i 3 dager. Tydelig at CBP hadde et annet syn enn ambassaden her. Historikken min fra USA er at jeg alltid har returnert til Norge og gått en stund mellom hver visitt.

I sistnevnte tilfelle 1 1/2 år etter jeg sist var i USA. CBP kan med enkelthet anta at jeg har sterke nok "ties" til Norge. Og nå har jeg jo rota meg inn i en skikkelig idiotisk situasjon. Det å ha en visa denial på "CVen" er ikke akkurat positivt for fremtiden. Jeg vil nok måtte utbrodere det for absolutt alle fremtidige besøk til USA (om jeg skulle få visumet) og for alle visumsøknader. Det blir rett og slett litt slitsomt. Igjen jeg tror at det muligens var Iran som var elefanten i rommet her. - det er jo ambassadens oppgave å fremme amerikansk utenrikspolitikk. CBP kontrollerer innreise og toll etc og har ikke noen stor oppgave i å bedrive utenrikspolitikk på den måten.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2016, 15:53   #219
NordicMaster
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 87
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Jeg var for noen måneder i ambassaden for å søke om visum. I og med at man blir avhørt i en luke så kan alle følge med på prosessen. Her kunne jeg ha sittet i mange dager tror jeg. Flere før meg skulle finne Gud eller Jesus. Da var intervjuet kort. En dame skulle på cruise og da var det litt frem og tilbake. Ellers var det mye nervøs småprat.

Følgende samtale utspant seg når jeg ble intervjuet:
"What is the purpose og your visit?"
"I am hiking the Pacific Crest Trail"
"Finally, something interesting(!) Have you been training?"
"Yes"
"You will hear from us in about two week"

The end
NordicMaster is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2016, 17:01   #220
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,480
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post

I sistnevnte tilfelle 1 1/2 år etter jeg sist var i USA. CBP kan med enkelthet anta at jeg har sterke nok "ties" til Norge. Og nå har jeg jo rota meg inn i en skikkelig idiotisk situasjon. Det å ha en visa denial på "CVen" er ikke akkurat positivt for fremtiden. Jeg vil nok måtte utbrodere det for absolutt alle fremtidige besøk til USA (om jeg skulle få visumet) og for alle visumsøknader. Det blir rett og slett litt slitsomt. Igjen jeg tror at det muligens var Iran som var elefanten i rommet her. - det er jo ambassadens oppgave å fremme amerikansk utenrikspolitikk. CBP kontrollerer innreise og toll etc og har ikke noen stor oppgave i å bedrive utenrikspolitikk på den måten.
Jeg vil ikke bekymre meg veldig mye for Visa Denial - den blir "opphevet" naar du faar Visa, noe jeg tror du faar i neste runde. Fikk du et skriv med begrunnelse og henvisning til paragraf (214b, 221g) - 214b er den mest vanlige og da maa du gjennom hele prosessen paa ny, med ny avgift. 221g gir deg mulighet til aa legge ved flere dokumenter til samme soeknad innen et aar uten aa betale ny avgift.

Har du Britisk Pass ogsaa ? I saafall kan du jo soeke om Visa (og Esta) den veien, dog er det vel noe lengre koe ved Ambassaden i London.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
ESTA-avgift for å "promotere" USA BSSW Flyforum 1 11-09-2009 19:03
ESTA-ved innreise USA SQ 777 Reiseforum 15 14-12-2008 10:23
Visum-kaos til USA efter oktober 2005 HenrHans Flyforum 6 10-05-2005 11:51


All times are GMT +2. The time now is 10:26.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.