Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 21-02-2019, 13:33   #501
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,686
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Nære på, klippet fra SA

Quote:
Norwegian erkjenner at kassen nesten var tom
i dag kl 13:00av NTB
Norwegian var bare noen uker unna å bryte med lånevilkårene, viser et dokument selskapet har sendt til investorene.

Brevet er ifølge Dagens Næringsliv sendt ut i forbindelse med emisjonen hvor selskapet skal hente inn tre milliarder kroner.

«Uten den rettede emisjonen venter selskapet at det vil være i brudd med lånebetingelsene som omhandler bokført egenkapital i eller rundt første kvartal 2019.», skriver Norwegian.
krølle is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2019, 14:03   #502
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,975
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Vel - det var vel ikke 'tom kasse' men at det var så nære det som var minimum i lånebetingelsene (1.5 milliard) at det ville påløpt 'straff'? Ser for meg ut som det samme som Icelandair hadde problem med for noen måneder siden ....
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2019, 14:34   #503
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,852
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Fordi som ønsker litt kveldslektyre er nå prospektet for emisjonen ute. 211 sider, så da har dere litt å lese på:

https://www.norwegian.no/globalasset...issue-2019.pdf

Ellers har det rent ut 500 MNOK av kassa siden nyttår
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2019, 14:48   #504
englundjesper
ScanFlyer Blue
 
englundjesper's Avatar
 
Join Date: Apr 2013
Location: Oslo
Posts: 96
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

"Norwegian var bare noen uker unna å bryte med lånevilkårene, viser et dokument selskapet har sendt til investorene"

Samtidigt stod Björn Kjos och sa till pressen att dom aldrig varit nära och aldrig kommer vara nära, att bryta lånevilkoren. Men man såg ju att han ljög.
englundjesper is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2019, 15:14   #505
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,587
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Fordi som ønsker litt kveldslektyre er nå prospektet for emisjonen ute. 211 sider, så da har dere litt å lese på:

https://www.norwegian.no/globalasset...issue-2019.pdf

Ellers har det rent ut 500 MNOK av kassa siden nyttår
Da er de vel per definisjon i brudd med lånebetigelsene. Forustatt at de ikke har noen ekstraordinære inntekter. 1,7milliarder i EK ved nyttår - 500 mill= 1,2 Milliarder og 300 millioner for lite.
storg is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2019, 15:15   #506
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,852
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by storg View Post
Da er de vel per definisjon i brudd med lånebetigelsene. Forustatt at de ikke har noen ekstraordinære inntekter. 1,7milliarder i EK ved nyttår - 500 mill= 1,2 Milliarder og 300 millioner for lite.


Trolig, men her er det snakk om cash og ikke egenkapital
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2019, 15:24   #507
WF789
ScanFlyer Molded
 
WF789's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,537
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Hedgetapet er jo i stor grad blitt reversert nå som oljeprisen ar steget. Men betyr jo ikke noe for cashbeholdningen.
__________________
WF789 is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2019, 18:48   #508
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Så det som nå er viktig er at alle sparetiltak slår til.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2019, 06:46   #509
Rland
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 568
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Fordi som ønsker litt kveldslektyre er nå prospektet for emisjonen ute. 211 sider, så da har dere litt å lese på:

https://www.norwegian.no/globalasset...issue-2019.pdf

Ellers har det rent ut 500 MNOK av kassa siden nyttår
Mye lesestoff, og mye jeg ikke klarer å fordøye av de utdragene jeg har lest.

Det som forundrer meg er om strategien for "å komme på fote" og få mer forretningskunder vil slå til.

Her er målet: "Be the preferred airline for customers seeking value for money
Norwegian focuses on catering to leisure and business travellers seeking an affordable alternative to the traditional legacy carriers without compromising on quality."

Og her er et av virkemidlene:

"The Company's strategy is to unbundle traditional flight services into separate services in order to offer customers very low ticket prices and a variety of add-on services for additional fees. Strong ancillary revenue generation is important to the Group as this revenue is typically associated with low marginal costs, resulting in higher profit margins. In addition, average ancillary revenue per passenger also tends to be less exposed to seasonal fluctuations and, therefore, more stable than ticket prices which vary significantly throughout the year. The Company plans to continue developing its ancillary products and expanding its service offering to meet the needs of the Group's customer base.
Norwegian has as a long-term target that the ancillary revenue shall make up 20 per cent of thetotal revenue. The increased share of ancillary revenue will be driven by third party revenuestreams and introduction of new products and services."

For meg lukter dette kopi av Ryan og Wizz lang vei. Lav "lokkepris" og en haug med avgifter for alt mulig.
Jeg klarer ikke å se hvordan dette går sammen med målet om å være attraktiv for forretningsreisende som ikke vil kompromisse på kvalitet. For meg personlig så er kvalitet alt som Norwegian vil at jeg skal betale ekstra for i tillegg til billettprisen, spesielt på en forretningsreise.
Kanskje noen har andre synspunkter på kvalitet...

Last edited by Rland; 22-02-2019 at 06:49.
Rland is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2019, 10:06   #510
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,014
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by Rland View Post
For meg lukter dette kopi av Ryan og Wizz lang vei. Lav "lokkepris" og en haug med avgifter for alt mulig.
Jeg klarer ikke å se hvordan dette går sammen med målet om å være attraktiv for forretningsreisende som ikke vil kompromisse på kvalitet. For meg personlig så er kvalitet alt som Norwegian vil at jeg skal betale ekstra for i tillegg til billettprisen, spesielt på en forretningsreise.
Kanskje noen har andre synspunkter på kvalitet...
Dette er også et stort irritasjonsmoment når man søker etter billetter: den prisen du får opp i søkemonitor vet du ikke er relevant. Det fører til at man til slutt bare går for noe annet. Jeg er ikke interessert i å skulle håndplukke meg en masse selvfølgeligheter, eller ev. velge noe som er så nedbeita til beinet at jeg lurer på om flyet i det hele tatt kan fly mtp hvor lite jeg betaler - hvorfor må alt gjøres så rart og merkelig? Føler for å gå mer over til andre alternativer som togreise og personbilreise, for flybransjen blir bare verre og verre. Meh.
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2019, 11:03   #511
Rosalie
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2018
Posts: 128
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Tenkte nettopp samme tanke selv. Det er ikke så mange år siden man kunne forvente at prisen man gikk opp i søkemotor inkluderte alt nødvendig for å få både deg, en koffert i buken og håndbagasje frem til målet.

Nå er jeg en av de sære som gjerne betaler ekstra for å reise med flyselskap hvor jeg vet at de ansatte har ordnede arbeidsforhold, og jeg betaler også ekstra for å fly med selskap hvor prisen du får oppgitt er prisen du faktisk skal betale. Dessverre virker det som om det er altfor få som tenker som meg.
__________________
Er ikke dyslektisk. Skrivefeil skyldes iPad og klumpete fingre...
Rosalie is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2019, 11:37   #512
B350ER
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2011
Location: TRF&RYG
Posts: 281
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by Rosalie View Post
.... jeg betaler også ekstra for å fly med selskap hvor prisen du får oppgitt er prisen du faktisk skal betale.
Tja, BA tok 705 kr for at jeg skulle velge sete "i god tid" før en flyvning fra London til Johannesburg. BA tok også betaling for en kopp kaffe mellom Oslo og London. Fløy economy, selvsagt, men likevel... For meg koker det ned til sikkerhet for å bli ombook'et ved forsinkelser eller kanselleringer. Jeg velger selskap som inngår i en allianse og tar ansvar for HELE reisen. Dermed taper Norwegian hver gang, til tross for litt lavere pris.
B350ER is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2019, 11:40   #513
jameson82
Flysitter
 
jameson82's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,934
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by B350ER View Post
Tja, BA tok 705 kr for at jeg skulle velge sete "i god tid" før en flyvning fra London til Johannesburg. BA tok også betaling for en kopp kaffe mellom Oslo og London. Fløy economy, selvsagt, men likevel... For meg koker det ned til sikkerhet for å bli ombook'et ved forsinkelser eller kanselleringer. Jeg velger selskap som inngår i en allianse og tar ansvar for HELE reisen. Dermed taper Norwegian hver gang, til tross for litt lavere pris.
BA tar også betalt i business for setevalg
__________________
Flights since 08/01.2010
jameson82 is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2019, 14:51   #514
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

VG raportører at aksjene stuper 9% idag og en spåmann mener det kan fortsette de neste dagene.
(Ikke greit å investere i flyselskap nei, mange som har tapt fete summer der, inkludert meg sjølv..��)
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2019, 18:50   #515
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,779
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Fordi som ønsker litt kveldslektyre er nå prospektet for emisjonen ute. 211 sider, så da har dere litt å lese på:

https://www.norwegian.no/globalasset...issue-2019.pdf

Ellers har det rent ut 500 MNOK av kassa siden nyttår
Det er absolutt verdt a lese dypt denne informasjonen för man kjöper noen aksjer. Legg også merke på side 163 som inneholder den historiske utvikling av emisjoner i DY, emisjons-kurs og volum. Enda mer fokus skål hver interessert legge på de Cashflow statements.

Kursen har falt kraftig i de siste ukene og vil trolig falle frem til 33NOK. Rett og slett fordi dette er emisjons-kursen. Da kan det ikke overraske at de aksjonærer som var villige å selge til IAG med 330NOK bud i hodet blir nå litt sur. De har jo tapt ca 90% av hva de trolig kunne ha, dersom DY og IAG ville ha kommet til enighet om de formalitæter.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2019, 16:59   #516
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,769
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Å være aksjonær i flyselskap er ikke noe for pyser..
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2019, 19:17   #517
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,975
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Som de sier .. den beste måten å bli millionær i flybransjen på, er å begynne med en milliard..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2019, 21:21   #518
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Som de sier .. den beste måten å bli millionær i flybransjen på, er å begynne med en milliard..
Sanne ord, mange flotte selskaper som har jobbet seg nedover til konkurs, sakte men sikkert, Pan Am for eksempel.

Så er det likevel stadig folk som begynner helt på nytt for nå skal dem fly lavpris, dem skal utkonkurrere de store aktørene og ikke bare det, men dem skal også fly langruter for en slikk og ingenting og selge aksjer for det loves fortjeneste og god investering samtidig, ikke småtterier nei..

Synes oppriktig synd på dem som taper store penger og på dem som mister jobben når slike selskap går på rumpa.
Har selv vært i disse kategoriene, (mistet investering og mistet jobb) har derfor ikke nerver eller økonomi til å legger 5 øre i slike investeringer, satset på fast eiendom isteden og gjort det mere enn bra der i gården.

Norwegian overlever vel sikkert sikkert, men ser ut som utvanning og smallhans en tid fremover, og kanskje kutte noe av fettet. (Permitteringer)

Been there, done that..
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2019, 21:50   #519
Bongo-Anders
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2017
Posts: 139
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

I et forsøg på at styre udgifterne er ruten mellem Helsinki og København reduceret fra 3 til 1 daglig afgang med omgående virkning.

Jeg tænker at SAS og Finnair nok ikke er helt utilfreds.
Bongo-Anders is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2019, 22:44   #520
EvakCPH
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 869
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by Bongo-Anders View Post
I et forsøg på at styre udgifterne er ruten mellem Helsinki og København reduceret fra 3 til 1 daglig afgang med omgående virkning.

Jeg tænker at SAS og Finnair nok ikke er helt utilfreds.
Tør/bør de mon reducere på hovedstadsruterne i Skandinavien også? Vil nok være svær at sluge for Norwegian, hvis det bliver nødvendigt, tænker jeg, men i disse tider bør de nok bide stoltheden i sig
EvakCPH is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
IAG med resultatvarsel Someone Flyforum 0 26-09-2019 09:21
Resultatvarsel fra Lufthansa Someone Flyforum 2 24-06-2019 21:28
TUIfly med resultatvarsel darkcho Flyforum 1 29-03-2019 09:44
Norwegian varsler torsdag ettermiddag at selskapet vil gjøre en emisjon sail4fun Flyforum 34 26-11-2009 22:28
Ny emisjon i Norwegian?? CK Flyforum 20 21-11-2004 23:07


All times are GMT +2. The time now is 04:42.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.