Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 02-01-2011, 22:53   #1
Futura
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,351
Flyprat Paris hovedtråd (2011)

Jeg har 1 kr Bilett til Paris den 10 med ank kl 20.05 på kvelden, noen forslag til hva jeg skal se? første kvelden rekker jeg ikke så mye, men noe å finne på hadde ikke skadet. Jeg var i Paris 9t17min under askekrisen og fikk da sett Eifeltårnet og Triumfbuen, noe annet som er verdt å se? Flymuseer? Tog/T-Banemuser? Bilmuseer? Historiske museer? Hvordan er det å spotte på Orly?? Returen er den 12 kl 20.45 så jeg har to hele dager som skal slåes ihjel. Regner med at jeg bor på et vandrerhjem eller tilsvarende, det er ofte mere sosialt en hotell, som jeg er drittlei, etter å ha bod på rundt 100 bare i Norge. Jeg reiser alene, så jeg rekker en del.
Futura is offline   Reply With Quote
Old 02-01-2011, 23:39   #2
F-GCTD
Newcomer
 
Join Date: Oct 2009
Location: Ris, Oslo/Bastia, Corsica
Posts: 13
Default Re: Har 1 kr bilett til Paris hva skal jeg se?

Er et veldig fint flymuseeum pâ Le Bourget! Louvre kan ogsâ vaere verdt â fâ med seg hvis man liker kunst.
Spotteforhold pâ Orly er jeg litt usikker pâ egentlig, hvis du reiser med NAX er det ikke store tingene â se pâ den siden av Orly egentlig.
__________________
Upcoming Trips:
Mai:OSL-CDG-NCE-CDG-OSL
Juli:OSL-CDG, ORY-BIA
August: BIA-ORY, CDG-OSL
F-GCTD is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2011, 03:04   #3
Stian
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2006
Location: Oslo
Posts: 1,175
Default Re: Har 1 kr bilett til Paris hva skal jeg se?

Den første kvelden ville jeg bare brukt til å nyte et godt måltid på en god restaurant.
Dag to ville jeg tatt en ruseltur i Montmartre, en veldig spesiell og fin del av Paris, og derfra ville jeg gått opp til Sacré-Coeur, og nytt utsikten over byen. Det er jo endel kabareter i denne bydelen, bl.a det kjente Moulin Rouge, i tillegg til massevis av barer og klubber, så denne bydelen er interessant på kveldstid også.
Luxembourg-parken er også noe jeg vil anbefale. En av de absolutt vakreste parkene jeg har sett, men den er jo selvsagt vakrest om våren og sommeren.
Louvre er flott, men så kollosalt at man nesten må vite hva man vil se på forhånd. Man får bare med seg en brøkdel om man så bruker en hel dag der.
Kanskje ta en turistbuss så du får med deg endel på den korte tiden du har til rådighet?

Last edited by Stian; 03-01-2011 at 03:07.
Stian is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2011, 12:11   #4
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,441
Default Re: Har 1 kr bilett til Paris hva skal jeg se?

Quote:
Originally Posted by F-GCTD View Post
Louvre kan ogsâ vaere verdt â fâ med seg hvis man liker kunst.
Hvordan er sesong- og døgnvariasjonene på besøket der? De gangene det har vært aktuelt for meg, har det egentlig vært ei forutsetning å være glad i kunst og enda mer glad i kø.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is online now   Reply With Quote
Old 03-01-2011, 12:22   #5
SeatBelt
ScanFlyer Gold
 
SeatBelt's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Location: Brussels, Belgium
Posts: 1,024
Default Re: Har 1 kr bilett til Paris hva skal jeg se?

Quote:
Originally Posted by F-GCTD View Post
Louvre kan ogsâ vaere verdt â fâ med seg hvis man liker kunst.
Men der må man jo ta seg tid. Ikke rase gjennom.
__________________
SeatBelt is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2011, 21:42   #6
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 939
Default Re: Har 1 kr bilett til Paris hva skal jeg se?

Ja, kunst, Louvre og tiden man har...

Jeg ble vel så fascinert over menneskene sist jeg var der i tungste turistsesongen. Horder av japanere som gikk mekanisk fra bilde til bilde og tok et snap med fotoapparatet og den massive trengselen frem mot Mona Lisa som man kunne tro det var et gudebilde av helligste sort.

Louvre og kunsten er kanskje best i januar?
DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2011, 21:50   #7
Brandal
ScanFlyer Blue
 
Brandal's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Location: Oslo
Posts: 430
Default Re: Har 1 kr bilett til Paris hva skal jeg se?

Man kan forhåndsbestille billett til Louvre online, så slipper man køen. Det gjorde vi da vi var der i sommer, noe vi var svært glade for da vi så den lange køen. Billettene får man da tilsendt (ikke mulig å hente de i billettluken), så man må være ute i relativt god tid. Men et besøk på Louvre anbefales i aller høyeste grad. Mange fantastiske kunstverk.
http://www.louvre.fr/llv/commun/home.jsp?bmLocale=en

Det er forresten mange organiserte turer man kan ta i Paris, dette er å anbefale for å få med seg endel uten selv å måtte legge det opp og komme seg rundt.
Reisefeber.no har endel slike som man kan bestille via dem. Viatours også (tror de er litt billigere).

Last edited by Brandal; 03-01-2011 at 21:58.
Brandal is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2011, 13:24   #8
Edricson
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2009
Location: EGPH
Posts: 448
Default Re: Har 1 kr bilett til Paris hva skal jeg se?

Quote:
Originally Posted by Brandal View Post
Man kan forhåndsbestille billett til Louvre online, så slipper man køen.
Det er (var iallefall) også mulig å kjøpe billettene i noen av kioskene som selger souvenirer, albumer etc før man kommer inn i selve Louvre og den store kassakøen.
__________________
<small>Recent:
EDI-LHR VS | BHD-EDI BE | BHD-EDI-BHD BE | BFS-LGW-BFS EZY
Upcoming:
Nada...
</small>
Edricson is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2011, 19:00   #9
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,233
Default Re: Har 1 kr bilett til Paris hva skal jeg se?

Et museum som ikke er saa kjent er det private museet Jaquemart Andre http://www.musee-jacquemart-andre.com/fr/jacquemart/ , som ligger paa Boulevard Haussmann. Det ligger i et gammelt herrskapshus. For et kort besoek vil jeg ogsaa anbefale en drink et sted paa Rue Oberkampf eller rundt Odeon (Rue de Seine eller Rue de Buci, midt i Paris paa venstre bredd) og en tur til Pere Lachaise kirkegaarden oest i byen.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2011, 15:46   #10
Robin882
ScanFlyer Gold
 
Robin882's Avatar
 
Join Date: Jun 2009
Location: Sørlandet
Posts: 1,449
SAS Vant tur til Paris

Jeg vant i "Grab a trip" konkurransen til SAS på facebook, så jeg får 2 biletter KRS-CDG t/r til Paris
Eneste problemet er, hva kan man gjøre i Paris? Jeg har aldri vært der og har hørt de ikke snakker Engelsk heller. Noen ideer?
Kom gjerne med forslag til hotell også (centralt), da jeg ikke tror det er med i prisen. Hva er det å se i Paris utenom Eifeltårnet?
__________________

Min flysamling Her

Robin882 is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2011, 15:55   #11
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Default Re: Vant tur til Paris

Quote:
Originally Posted by Robin882 View Post
Jeg vant i "Grab a trip" konkurransen til SAS på facebook, så jeg får 2 biletter KRS-CDG t/r til Paris
Eneste problemet er, hva kan man gjøre i Paris? Jeg har aldri vært der og har hørt de ikke snakker Engelsk heller. Noen ideer?
Kom gjerne med forslag til hotell også (centralt), da jeg ikke tror det er med i prisen. Hva er det å se i Paris utenom Eifeltårnet?
Det er en ting som gjelder i Paris, og det er Harrys Bar - de er en av de som hevder at de oppfant Bloody Maryen.

Spøk til alvor - blant alle klisjeene vil jeg sterkt anbefale elvetur med lunsj. Kul setting, god mat (ved valg av riktig båt), og du får sett mye på et par timer mens du pjaller.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2011, 16:06   #12
Mchansern
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 334
Default Re: Vant tur til Paris

Gratulerer!

Paris er en flott by. Innbyggerne i Paris blir mye mer hjelpsomme om du prøver et par gloser fransk, selv om det er aldri så lite og meget dårlig. Da slipper de å skjemmes over engelsken sin siden du har vist at du ikke kan noe særlig fransk.

Vanskelig å komme med tips å gjøre. Hva er dine interesser? (bortsett fra fly selvsagt)
Mchansern is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2011, 16:33   #13
Robin882
ScanFlyer Gold
 
Robin882's Avatar
 
Join Date: Jun 2009
Location: Sørlandet
Posts: 1,449
Default Re: Vant tur til Paris

Takk takk!
Interesser blir vel fort shopping, sightseeing og flyplass. Biler er jo også en stor interesse, men vet ikke når Paris motor show er, prøvte å google, men fant ikke noe spesielt om datoer til Paris motor show...
__________________

Min flysamling Her


Last edited by Robin882; 20-01-2011 at 16:36.
Robin882 is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2011, 17:09   #14
jefi99
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2009
Location: USM/BKK/CPH
Posts: 1,805
Default Re: Vant tur til Paris

Quote:
Originally Posted by Robin882 View Post
Takk takk!
Interesser blir vel fort shopping, sightseeing og flyplass. Biler er jo også en stor interesse, men vet ikke når Paris motor show er, prøvte å google, men fant ikke noe spesielt om datoer til Paris motor show...
Paris Motor Show er i september, men kun hvert andet år, hvis jeg husker korrekt?

Shopping-hovedstrøget er selvfølgelig Champs Elysees, men der er masser af shoppingmuligheder i hele byen!
__________________
jefi99 is online now   Reply With Quote
Old 20-01-2011, 18:28   #15
Mchansern
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 334
Default Re: Vant tur til Paris

Quote:
Originally Posted by Robin882 View Post
Takk takk!
Interesser blir vel fort shopping, sightseeing og flyplass. Biler er jo også en stor interesse, men vet ikke når Paris motor show er, prøvte å google, men fant ikke noe spesielt om datoer til Paris motor show...
Shopping er det plenty av i Paris. Shoppingens hovedstad!

Lafayette i nærheten av Champs Elysses har godt utvalgt av dyre designerklær, i tillegg rundt Champs Elysses så har man Louis Vuitton, Dior, Chanel m.m butikker som jeg ikke engang har rådt til å kikke inn i

Billigere butikker finner man i bakgater og sidegater til Champs Elysses.

Hva angår biler tror jeg at enten Citroën eller Renault hadde et stort showroom i Champs Elysses. Jeg husker bare at vi gikk forbi det, var ikke innom.
Mchansern is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2011, 18:51   #16
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
Default Re: Vant tur til Paris

Mercedes Benz har også et showroom på Champs Elysses, såvidt jeg husker.
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2011, 11:19   #17
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: Vant tur til Paris

Paris har utrolig mye å by deg på, det er egentlig et spørsmål om hva du har lyst til å gjøre der. La Fayette er nevnt, og der bør du nesten innom bare for å ha sett det. Eiffeltårnet er obligatorisk, men pass på å komme dit når de åpner, ellers blir du stående i alle køers mor. Men det hadde vært litt enklere å bidra om du fortalte litt selv om hva du liker å se når du er på storbyferie, Paris er såpass stor at du ikke rekker over alle "viktige" severdigheter uansett. Bare Louvre alene kan jo spise opp 2-3 dager uten problem...

Når det gjelder hotell vil jeg anbefale http://www.parishotelampere.com/, dette bodde jeg på sist jeg var der. Sentral beliggenhet og veldig bra hotell for middels mengde penger - husk at svært mange hoteller i Paris er heller slitte.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2011, 23:09   #18
SAS-Steward
ScanFlyer Molded
 
SAS-Steward's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,011
Default Re: Vant tur til Paris

Har aldri hatt noe problem i Paris når det gjelder språk. Kan ikke et ord Fransk. Parles anglaise kommer man veldig langt med :-)
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2011, 23:32   #19
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,233
Default Re: Vant tur til Paris

Det er svaert mye aa se der. Jeg snakker fransk, men du trenger ikke kunne det for aa reise dit. Du kan spoerre "Parlez-vous anglais" (snakker De engelsk, uttales "Parlé vo anglé") og det blir langt lettere aa snakke med folk. Champs-Elysées er en flott gate, men shopping og restauranter er overpriset, men aa gaa en tur der koster ingenting. Start ved Triumfbuen og gaa ned til Place de la Concorde, hvor du etterhvert kommer til Jardins des Tuilleries og Louvre-muséet. Louvre og Eiffeltaarnet er fint for et foerste besoek. Har dere endel tid, utforsk stroekene Montmartre, St. Germain de Pré og Odéon. Ellers kan dere se alt fra Jardin du Luxembourg, Rue Mouffetard, katakomber, kirkegaarden Pere Lachaise. Unngaa for all del aa spise i turistfellene paa Champs Elysée og Latinerkvarteret.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2011, 03:08   #20
pingo
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2010
Location: København
Posts: 569
Default Re: Vant tur til Paris

Quote:
Originally Posted by Trety View Post
Eiffeltårnet er obligatorisk, men pass på å komme dit når de åpner, ellers blir du stående i alle køers mor.
Ja , store køer, men man kan undgå dem ved at at købe billet i forvejen og reservere en tid :

http://www.tour-eiffel.fr/index.php?...mid=14&lang=en
pingo is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
LH-tilbud hovedtråd (2011) C-klasse Reiseforum 219 24-05-2013 14:07
SAS-EB-tilbud hovedtråd (2011/2012) FlightDeck Reiseforum 318 28-12-2012 16:02
KL/AF-tilbud hovedtråd (2011/2012) Discus Reiseforum 51 22-11-2012 17:45
Reise: Paris hovedtråd (2012) stefan Reiseforum 3 29-03-2012 01:27
BA-tilbud hovedtråd (2011) Fnate Reiseforum 110 15-12-2011 01:24


All times are GMT +2. The time now is 15:13.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.