Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 23-05-2006, 17:46   #1
litt-amatør
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,363
Default De nye USA- flygningene fra CPH til USA

Jeg var inne og så på seat map på delta.com for ruten fra CPH til ATL på noen utvalgte datoer i sommer. Må si det var imponerende. Det var svært få plasser igjen. Bare noen slengere av noen ledige midtseter. Flyet var jo ganske stort også. Ble ganske overrasket. Hadde aldri trodd det var noe marked for en direkterute til Atlanta. Var også inne på continental.com og sjekket den nye ruten fra CPH til EWR. Også der var det en del fylt opp, men der var det også på en del datoer ganske mye ledig. På noen avganger var ingen av de 12-14 bakerste radene fylt opp.

Jeg var helt sikker på at disse nye rutene kom til å gå dårlig. Hvis så ikke er tilfelle har jeg tatt skikkelig feil. Jeg skjønner fremdeles ikke hvor man henter passasjerer fra. SAS har fortsatt sine flyvninger til NY, Washington, Chichago og Seattle. Markedet til USA fra Kastrup kan jo ikke være uuttømmelig. Og en del må vel fly via f eks AMS og LHR ettersom både BA og KLM har 6 dgl flighter fra København.

Men hovedsaken jeg oppdaget var altså at hvis Delta fikk fylt flyene sine så mye som det så ut for på mine stikkprøver er det meget bra belegg til Atlanta.
__________________
Neste flyvning:
24.01.23: OSL-LPA (DY 1816)
01.02.23: LPA-OSL (FS 1283)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2006, 17:54   #2
Desk pilot
ScanFlyer Crusty
 
Desk pilot's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,006
Default Replying to Topic 'De nye USA- flygningene fra CPH til USA'

Atlanta er vel blant de største (kanskje den største?) flyplassen i USA. Dermed vil ATL være et bra knutepunkt for de som velger hub i USA istedet for i Europa.

Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2006, 18:02   #3
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Replying to Topic 'De nye USA- flygningene fra CPH til USA'

Quote:
Originally posted by litt-amatør


Jeg var inne og så på seat map på delta.com for ruten fra CPH til ATL på noen utvalgte datoer i sommer. Må si det var imponerende. Det var svært få plasser igjen. Bare noen slengere av noen ledige midtseter. Flyet var jo ganske stort også. Ble ganske overrasket. Hadde aldri trodd det var noe marked for en direkterute til Atlanta. Var også inne på continental.com og sjekket den nye ruten fra CPH til EWR. Også der var det en del fylt opp, men der var det også på en del datoer ganske mye ledig. På noen avganger var ingen av de 12-14 bakerste radene fylt opp.

Jeg var helt sikker på at disse nye rutene kom til å gå dårlig. Hvis så ikke er tilfelle har jeg tatt skikkelig feil. Jeg skjønner fremdeles ikke hvor man henter passasjerer fra. SAS har fortsatt sine flyvninger til NY, Washington, Chichago og Seattle. Markedet til USA fra Kastrup kan jo ikke være uuttømmelig. Og en del må vel fly via f eks AMS og LHR ettersom både BA og KLM har 6 dgl flighter fra København.

Men hovedsaken jeg oppdaget var altså at hvis Delta fikk fylt flyene sine så mye som det så ut for på mine stikkprøver er det meget bra belegg til Atlanta.
Naa maa det vel ogsaa taes med at minst 50% starter reisen i USA....og det er et stooort land......saa et svar er at det hentes nok mye her borte ogsaa
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2006, 18:53   #4
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 24,544
Default Replying to Topic 'De nye USA- flygningene fra CPH til USA'

Noen som vet tallene for USAirways sin nye rute fra ARN?
EB is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2006, 19:15   #5
PP
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
Default Replying to Topic 'De nye USA- flygningene fra CPH til USA'

Delta selv regner med en gennemsnitlig load faktor for CPH-ruten på omkring 80%.

Der er flere faktorer til at DL og CO kan fylde flyene fra CPH:

*) Stigende turisttrafik fra DK (Skandinavien) til USA.

*) Stigende turisttrafik fra USA til DK (Skandinavien)

*) Københavns betydning som krydstogt destination er markant stigende (mange amerikanske gæster på disse)

*) København er en af de førende konference-byer i verden (også mange amerikanske gæster i den forbindelse)

*) Både DL og CO benytter hubs i USA og giver derved et stort marked adgang til CPH-ruterne. Det samme den anden vej - ikke mange danskere der benytter DL som har ATL som slutdestination.

*) Betydelig markedsføring af de nye ruter i DK - tror efterhånden mange ikke flyinteresserede danskere er klar over, at to nye amerikanske selskaber har startet direkte flyvninger fra CPH til USA.
__________________
Kommende flyvninger:
--------------------

PP is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2006, 19:21   #6
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 24,544
Default Replying to Topic 'De nye USA- flygningene fra CPH til USA'

Skal vel ikke se bort i fra at god pris også spiller en viktig rolle for å fylle opp flyene...
EB is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2006, 19:30   #7
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Replying to Topic 'De nye USA- flygningene fra CPH til USA'

Både CPH og ATL er store transfer-flyplasser så at det fylles opp der er egentlig ikke så rart.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2006, 20:31   #8
amatør
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oppegård
Posts: 1,729
Default Replying to Topic 'De nye USA- flygningene fra CPH til USA'

Quote:
Originally posted by PP


Delta selv regner med en gennemsnitlig load faktor for CPH-ruten på omkring 80%.

Der er flere faktorer til at DL og CO kan fylde flyene fra CPH:

*) Stigende turisttrafik fra DK (Skandinavien) til USA.

*) Stigende turisttrafik fra USA til DK (Skandinavien)

*) Københavns betydning som krydstogt destination er markant stigende (mange amerikanske gæster på disse)

*) København er en af de førende konference-byer i verden (også mange amerikanske gæster i den forbindelse)

*) Både DL og CO benytter hubs i USA og giver derved et stort marked adgang til CPH-ruterne. Det samme den anden vej - ikke mange danskere der benytter DL som har ATL som slutdestination.

*) Betydelig markedsføring af de nye ruter i DK - tror efterhånden mange ikke flyinteresserede danskere er klar over, at to nye amerikanske selskaber har startet direkte flyvninger fra CPH til USA.
Mens i Norge har det vært heller lite reklame for CO sin direkterute til New York, så her er det mange som ikke er klar over at det går direkterute til USA, og enda så har de svært høy loadfaktor fra OSL..
amatør is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2006, 20:45   #9
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Replying to Topic 'De nye USA- flygningene fra CPH til USA'

ATL er verdens travleste lufthavn og du kan naa omtrenst hver lille avkrok i Syden og mesteparten av resten av USA fra CPH med kun en mellomlanding ... Perfekt hvis du f.eks. skal til Florida, Texas eller California - bare for aa nevne kanskje de tre mest populasere transferstatene.



__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2006, 20:48   #10
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Replying to Topic 'De nye USA- flygningene fra CPH til USA'

Quote:
Originally posted by LN-MOW


ATL er verdens travleste lufthavn og du kan naa omtrenst hver lille avkrok i Syden [...]


"Syden" har vel en annen mening her enn det du mente muligvis?

__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2006, 21:03   #11
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Replying to Topic 'De nye USA- flygningene fra CPH til USA'

Syden=Deep South=Soerstatene ...

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2006, 21:11   #12
PP
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
Default Replying to Topic 'De nye USA- flygningene fra CPH til USA'

Quote:
Originally posted by amatør

Mens i Norge har det vært heller lite reklame for CO sin direkterute til New York, så her er det mange som ikke er klar over at det går direkterute til USA, og enda så har de svært høy loadfaktor fra OSL..
Ret mig endelig hvis jeg husker forkert, men er der ikke noget med at CO på OSL ikke konkurrerer med så mange andre nonstop forbindelser til USA? : Just kidding...
__________________
Kommende flyvninger:
--------------------

PP is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2006, 21:25   #13
amatør
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oppegård
Posts: 1,729
Default Replying to Topic 'De nye USA- flygningene fra CPH til USA'

Quote:
Originally posted by PP


Quote:
Originally posted by amatør

Mens i Norge har det vært heller lite reklame for CO sin direkterute til New York, så her er det mange som ikke er klar over at det går direkterute til USA, og enda så har de svært høy loadfaktor fra OSL..
Ret mig endelig hvis jeg husker forkert, men er der ikke noget med at CO på OSL ikke konkurrerer med så mange andre nonstop forbindelser til USA? : Just kidding...
Nja, nå skal vel en stor del av de som fyller opp SAS sine A 321 til CPH videre til enten USA eller Bangkok.. Det jeg mente var at med såpass lite markedsføring i Norge, så har de en meget høy loadfaktor..
amatør is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2006, 21:37   #14
PP
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
Default Replying to Topic 'De nye USA- flygningene fra CPH til USA'

Quote:
Originally posted by amatør


Quote:
Originally posted by PP


Quote:
Originally posted by amatør

Mens i Norge har det vært heller lite reklame for CO sin direkterute til New York, så her er det mange som ikke er klar over at det går direkterute til USA, og enda så har de svært høy loadfaktor fra OSL..
Ret mig endelig hvis jeg husker forkert, men er der ikke noget med at CO på OSL ikke konkurrerer med så mange andre nonstop forbindelser til USA? : Just kidding...
Nja, nå skal vel en stor del av de som fyller opp SAS sine A 321 til CPH videre til enten USA eller Bangkok.. Det jeg mente var at med såpass lite markedsføring i Norge, så har de en meget høy loadfaktor..
Ja der er ingen direkte konkurrence - så behovet for direkte/public markedsføring er vel ikke så stort...
__________________
Kommende flyvninger:
--------------------

PP is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2006, 22:39   #15
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Replying to Topic 'De nye USA- flygningene fra CPH til USA'

Quote:
Originally posted by amatør

Mens i Norge har det vært heller lite reklame for CO sin direkterute til New York, så her er det mange som ikke er klar over at det går direkterute til USA, og enda så har de svært høy loadfaktor fra OSL..
Den selger seg selv tydeligvis, saa hvorfor slenge penger ut av vinduet?
Naa er det ogsaa mye som har endret seg paa salgsfronten. Mer og mer selges online via nettbyraaer og egen website, saa mange av de som ser etter tilbudet finner det selv.

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2006, 22:54   #16
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Replying to Topic 'De nye USA- flygningene fra CPH til USA'

Quote:
Originally posted by LN-MOW

Mer og mer selges online via nettbyraaer og egen website, saa mange av de som ser etter tilbudet finner det selv.
Det er absolutt ett viktig poeng. Stort sett når jeg har reist de siste årene har jeg selv lett etter tilbud istedet for at tilbudet har "kommet til meg"
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2006, 23:07   #17
jikswoboB
Qwerty
 
jikswoboB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,480
Default Replying to Topic 'De nye USA- flygningene fra CPH til USA'

Quote:
Originally posted by EB


Noen som vet tallene for USAirways sin nye rute fra ARN?
Det finns inga tal att redovisa. US Airways har inte öppnat linjen till Stockholm än. 4 juni drar dom igång har jag för mig.

Apropå annonser. US Airways verkar inte ha lagt några större resurser på att göra reklam för sin nya linje här i Stockholm. Inte vad jag har kunnat se i alla fall. Möjligt att jag läser fel tidningar och rör mig i fel forum...
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2006, 23:13   #18
Jörgen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 209
Default Replying to Topic 'De nye USA- flygningene fra CPH til USA'

Quote:
Originally posted by jikswoboB


Quote:
Originally posted by EB


Noen som vet tallene for USAirways sin nye rute fra ARN?
Det finns inga tal att redovisa. US Airways har inte öppnat linjen till Stockholm än. 4 juni drar dom igång har jag för mig.

Apropå annonser. US Airways verkar inte ha lagt några större resurser på att göra reklam för sin nya linje här i Stockholm. Inte vad jag har kunnat se i alla fall. Möjligt att jag läser fel tidningar och rör mig i fel forum...
Inte en annons än så länge, varken på tv eller i tidningar... Detsamma gäller CO, dom är ju totalt osynliga. Man tycker att DI skulle vara en lämplig reklamplats??
Jörgen is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2006, 23:46   #19
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Replying to Topic 'De nye USA- flygningene fra CPH til USA'

Det samme gjelder CO i Edinburgh. Eneste stedet jeg har sett reklame for EWR ruten deres er på flyplassen
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2006, 00:56   #20
jikswoboB
Qwerty
 
jikswoboB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,480
Default Replying to Topic 'De nye USA- flygningene fra CPH til USA'

Quote:
Originally posted by Jörgen
Inte en annons än så länge, varken på tv eller i tidningar... Detsamma gäller CO, dom är ju totalt osynliga. Man tycker att DI skulle vara en lämplig reklamplats??
Ja, precis. Någon affärstidning som DI, SvD:s Näringsliv, Veckans affärer eller dylikt föreställer jag mig har läsare som överensstämmer med US Airways målgrupp. Vet bestämt att Delta Airlines hade annonser i SvD eller DN inför öppnandet av ARN-JFK 1998.
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Vinter reduksjoner fra CPH til USA MartinL Flyforum 1 03-10-2008 13:21
DC8 ruter CPH via BGO til USA på 70 tallet LN-HAT Flyforum 6 06-11-2005 18:21


All times are GMT +2. The time now is 07:18.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.