Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 12-06-2018, 14:31   #61
mckvakk
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 226
Default Re: Transfer Paris CDG/ORY

Jeg ser på noen billetter til Tokyo med AF i September. Kan velge mellom 8 og 4 timer transfer på CDG.

Er det tid nok på 8 timer til å reise inn til byen og spise lunsj/tidlig middag og se litt av byen? Kanskje prøve litt god, fransk vin?

På 4 timer kan jeg jobbe en halv dag før jeg tar ferie, noe som jo er bedre økonomisk sett, men etter det jeg har lest er ikke CDG det mest spennende stedet å vente på i flere timer.
mckvakk is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2018, 15:13   #62
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Transfer Paris CDG/ORY

Quote:
Originally Posted by mckvakk View Post
Jeg ser på noen billetter til Tokyo med AF i September. Kan velge mellom 8 og 4 timer transfer på CDG.

Er det tid nok på 8 timer til å reise inn til byen og spise lunsj/tidlig middag og se litt av byen? Kanskje prøve litt god, fransk vin?

På 4 timer kan jeg jobbe en halv dag før jeg tar ferie, noe som jo er bedre økonomisk sett, men etter det jeg har lest er ikke CDG det mest spennende stedet å vente på i flere timer.
Hvordan har du tenkt komme deg inn til byen? Husk at det for hele denne presidentperioden vil være arbeidskonflikter og mye streik i Frankrike. For eksempel for jernbanen har de publisert en streikeplan for kvartal 2 hvor de gjennom hele perioden har streiket i 2 dager og så arbeidet i 3. Man må forvente at de snart publiserer en tilsvarende plan for Q3.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2018, 15:26   #63
mckvakk
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 226
Default Re: Transfer Paris CDG/ORY

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Hvordan har du tenkt komme deg inn til byen? Husk at det for hele denne presidentperioden vil være arbeidskonflikter og mye streik i Frankrike. For eksempel for jernbanen har de publisert en streikeplan for kvartal 2 hvor de gjennom hele perioden har streiket i 2 dager og så arbeidet i 3. Man må forvente at de snart publiserer en tilsvarende plan for Q3.
Hadde tenkt på å ta toget faktisk. Men et godt råd er egentlig å holde seg unna å reise via Frankrike, og at prisene derfra er lave for en grunn?

Last edited by mckvakk; 12-06-2018 at 15:31.
mckvakk is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2018, 15:54   #64
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Transfer Paris CDG/ORY

Quote:
Originally Posted by mckvakk View Post
Hadde tenkt på å ta toget faktisk. Men et godt råd er egentlig å holde seg unna å reise via Frankrike, og at prisene derfra er lave for en grunn?
Reis gjerne til eller via Frankrike, men det er en ny president der som har lovet å fornye og modernisere Frankrike og det er forventet en rekke streiker i hele presidentperioden så man bør være forberedt på uregelmessigheter rundt det meste i Frankrike.

I tillegg er det store konflikter og konkursrisiko for Air France. Lederen for selskapet ga opp og gikk av for en måned siden og det er meldt om nye streiker igjen 23-26 juni.

Om det ikke er snakk om ganske mange tusen i prisforskjell så ville jeg klart valgt et mer pålitelig alternativ.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL

Last edited by robertaas; 12-06-2018 at 15:57.
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2018, 16:03   #65
mckvakk
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 226
Default Re: Transfer Paris CDG/ORY

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Om det ikke er snakk om ganske mange tusen i prisforskjell så ville jeg klart valgt et mer pålitelig alternativ.
Var snakk om 8000 for AF i premium økonomi vs. ca 6000 i Økonomi med de fleste andre, så da mistenker jeg at jeg heller prøver å overleve bakerst i flyet hos JAL. Skal visst være ålreite seter.

Last edited by mckvakk; 12-06-2018 at 16:06.
mckvakk is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2018, 16:48   #66
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Transfer Paris CDG/ORY

Quote:
Originally Posted by mckvakk View Post
Jeg ser på noen billetter til Tokyo med AF i September. Kan velge mellom 8 og 4 timer transfer på CDG.

Er det tid nok på 8 timer til å reise inn til byen og spise lunsj/tidlig middag og se litt av byen? Kanskje prøve litt god, fransk vin?

På 4 timer kan jeg jobbe en halv dag før jeg tar ferie, noe som jo er bedre økonomisk sett, men etter det jeg har lest er ikke CDG det mest spennende stedet å vente på i flere timer.


Alle streikeproblemstillinger til side er 8 timer ok for et lunchbesøk i Paris. Jeg ville beregnet minst en time reisetid hver vei med RER B (lokaltog)+ tid til sikkerhetskontroll. Det går inn til de helt sentrale deler.


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2018, 00:31   #67
oskarflekkefjord
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2014
Posts: 189
Default Flyplassbytte CDG til Orly t/r

Hei.

Kan noen fortelle meg den enkleste og raskeste måten å bytte fra flyplass til flyplass? Bør vel la seg gjøre på 4 timer.

16 desember
Amsterdam, Schiphol, Nederland (AMS)
• 10:45
Paris, Charles De Gaulle Airport, Frankrike (CDG)
Videreforbindelsestid: 4h10m (bytte flyplass)
• 14:55
Paris, Paris Orly Airport, Frankrike (ORY)
• 18:45
Pointe a Pitre, Pole Caraibes, Guadeloupe (PTP)


25 desember:
• 18:00
Pointe a Pitre, Pole Caraibes, Guadeloupe (PTP)
• 07:00
Paris, Paris Orly Airport, Frankrike (ORY)
• 11:45
Videreforbindelsestid: 4h45m (bytte flyplass)
Paris, Charles De Gaulle Airport, Frankrike (CDG)
• 13:05
Amsterdam, Schiphol, Nederland (AMS)
oskarflekkefjord is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2018, 00:37   #68
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,916
Default Re: Flyplassbytte CDG til Orly t/r

Le Bus Direct - rute 3. Tar ca 35m utenom rushtidene.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2018, 09:36   #69
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Flyplassbytte CDG til Orly t/r

4 timer holder, men det tar litt tid med bagasje ut - transport - check-in. Bussen fungerer, bra og særlig på returen er det lite trafikk den 25/12. En annen mulighet er Orlyval-toget fra/til Anthony og derfra RER (forstadstog) rett fra/til CDG.


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738

Last edited by jb1; 23-09-2018 at 09:39.
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2019, 15:12   #70
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,630
Default Re: Transfer Paris CDG/ORY

Ikke så mye om transfer, men airporthistory.org, har startet en serie om CDG og tanken bak arkitekturen og utviklingen. Og forklarer litt hvorfor flyplassen er som den er.

Del 1 og 2 er ute, som stort sett handler om Terminal 1, mens man venter på del 3 som jeg tror ser på utviklingen etter man fant ut at "smultringen" hadde sine begrensninger

https://www.airporthistory.org/charles-de-gaulle-1.html

https://www.airporthistory.org/charles-de-gaulle-2.html
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2019, 00:39   #71
RJon
ScanFlyer Dusty
 
RJon's Avatar
 
Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,466
Default Re: Transfer Paris CDG/ORY

Dette ser jeg frem til å lese. Hele CDG, spesielt Terminal 1 er at man kommer frem, men når man kommer dit lurer man på hvordan i huleste man havnet der. Snakker ikke bare av egen erfaring, har snakket med mange som mener akkurat det samme.

En periode jeg jobbet mye i Vest Afrika, fant jeg stadig vekk nye måter å komme meg fra Terminal 2E til 2F, og ikke mist transfer innen Terminal 2E.
RJon is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2019, 02:07   #72
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Transfer Paris CDG/ORY

Quote:
Originally Posted by RJon View Post
Dette ser jeg frem til å lese. Hele CDG, spesielt Terminal 1 er at man kommer frem, men når man kommer dit lurer man på hvordan i huleste man havnet der. Snakker ikke bare av egen erfaring, har snakket med mange som mener akkurat det samme.

En periode jeg jobbet mye i Vest Afrika, fant jeg stadig vekk nye måter å komme meg fra Terminal 2E til 2F, og ikke mist transfer innen Terminal 2E.
Hehe!
Det du skriver der, kjenner jeg meg igjen i. Jeg har ingen erfaring med Terminal 1, men oppdager stadig noe nytt på Terminal 2. For reiser fra Paris og hjem til Oslo, savner jeg 2G etter at den nye loungen kom.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2023, 09:25   #73
k_f_1987
Newcomer
 
Join Date: May 2019
Location: OSL
Posts: 35
Default Shuttle fra CDG til ORY?

Har fått en tidsendring hos Air France som gjør at det nå blir flyplassbytte fra CDG til ORY på lørdag. Ser ut til at busslinjen er lagt ned, og det kun er tog som tilbys - Er det noen som har gjort dette?
k_f_1987 is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2023, 12:40   #74
lanorge
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2011
Location: Stavanger
Posts: 552
Default Re: Shuttle fra CDG til ORY?

Jepp. Funker veldig bra. Tog går direkte fra CDG, så tar man et shuttletog fra nærmeste stasjon til ORY. Tar vel minst 1,5 time, så man bør ha litt tid.
__________________

www.flymodeller.no
lanorge is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2023, 16:47   #75
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Shuttle fra CDG til ORY?

Quote:
Originally Posted by lanorge View Post
Jepp. Funker veldig bra. Tog går direkte fra CDG, så tar man et shuttletog fra nærmeste stasjon til ORY. Tar vel minst 1,5 time, så man bør ha litt tid.
Du bør ha litt god tid, men toget fra CDG (RER B), gaar direkte til Antony (pass paa att toget gaar dit da linjen deler seg syd for Paris sentrum). Fra Antony tar du Orlyval til Orly. Gjennomgående billett kan kjøpes. Avhengig av tiden på døgnet, kan det bli fullt, da dette er et vanlig forstadstog.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738

Last edited by jb1; 07-11-2023 at 09:02.
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2023, 09:41   #76
k_f_1987
Newcomer
 
Join Date: May 2019
Location: OSL
Posts: 35
Default Re: Transfer Paris CDG/ORY

Takker for svar

Har fått beskjed fra AF om at de stiller med shuttlebuss. Det er en gruppe-booking med 35 passasjerer, så de har kanskje satt opp noe eget.

Toget høres veldig greit ut, men trodde det gikk direkte mellom flyplassene, uten bytte i Paris.

Buss virker da som et greiere alternativ da den går dør-til-dør
k_f_1987 is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2023, 10:05   #77
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Transfer Paris CDG/ORY

Quote:
Originally Posted by k_f_1987 View Post
Takker for svar

Har fått beskjed fra AF om at de stiller med shuttlebuss. Det er en gruppe-booking med 35 passasjerer, så de har kanskje satt opp noe eget.

Toget høres veldig greit ut, men trodde det gikk direkte mellom flyplassene, uten bytte i Paris.

Buss virker da som et greiere alternativ da den går dør-til-dør

Det er nok det beste da ja. Det var jo AF som skapte krøll her, så det er bra de ordner opp.


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2023, 12:01   #78
lanorge
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2011
Location: Stavanger
Posts: 552
Default Re: Transfer Paris CDG/ORY

Quote:
Originally Posted by k_f_1987 View Post
Takker for svar

Har fått beskjed fra AF om at de stiller med shuttlebuss. Det er en gruppe-booking med 35 passasjerer, så de har kanskje satt opp noe eget.

Toget høres veldig greit ut, men trodde det gikk direkte mellom flyplassene, uten bytte i Paris.

Buss virker da som et greiere alternativ da den går dør-til-dør
Du trenger ikke å bytte i Paris. Togstasjonen Antony har et shuttletog som går fra togstasjonen til flyplassen. Shuttletoget tar cirka fem minutter.
__________________

www.flymodeller.no
lanorge is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2024, 10:18   #79
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Paris-tråden

My har vært skrevet om Star Alliance lounger i Paris og andre steder. Finnes det en egen tråd? Jeg fant ingen.
Uansett, en annen Star Alliance lounge har åpnet på CDG T1. Etter det jeg forstår er den gamle loungen pusset opp og skal brukes til Schengen. Det betyr fortsatt at man må gjennom passkontroll. Den nye loungen for Non-Schengen flyvninger ligger nå etter både passkontroll OG sikkerhetskontroll. Det er jo en forbedring for Non-Schengen, men systemet med lounge før sikkerhetskontroll og gjennom passkontroll to ganger for Schengen er jo langt fra ideelt, men det er vel ikke plass andre steder. Forbehold for misforståelser, jeg har ikke vært der selv ennå. https://thepointsguy.com/news/new-st...nge-paris-cdg/
https://www.staralliance.com/en/web/...&groupId=20184
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Transavia France med Paris ORY - Luleå Someone Flyforum 3 20-03-2022 10:33
Øveraasen med kontrakt for New York flyplassene, AMS og CDG Someone Småprat 9 29-07-2016 15:55
Flyplassbytte i Paris: CDG-ORY T/R K3nn7 Reiseforum 10 12-02-2012 21:18
Transfer tid CDG (Paris) urqell Reiseforum 4 03-02-2010 19:48
Full stopp i Paris (CDG, ORY) Discus Flyforum 8 10-02-2009 15:52


All times are GMT +2. The time now is 13:11.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.