Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 25-02-2011, 23:31   #1
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Istanbul-tråden (Hvor i Istanbul bør man bo?)

Noen som har tips om hvor det er bra og praktisk å bo i Istanbul for en helg med enkel reise til flyplass og kort vei til severdigheter?
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2011, 12:19   #2
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Re: Hvor i Istanbul bør man bo?

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Noen som har tips om hvor det er bra og praktisk å bo i Istanbul for en helg med enkel reise til flyplass og kort vei til severdigheter?
Med kravet du har med enkel reise til flyplass bør nok bo i området i nærheten av basaren, krydderbasaren og opp mot den blå moske. Med trikken mener jeg du har enkel tilkomst til flyplass (mulig du må bytte en gang).

Kan ellers anbefale området opp mot hengebroen, husker ikke hva det heter i farten. Mye koslige restuaranter som benyttes av lokalbefalkningen. Hoteller i området er Kempinski og Radisson Blu. Har bodd på Radisson og frokosten ute langs Bosphorousstredet er fantastisk. Problemet er at trikkens endestasjon er 2 km herfra, og trafikken i Istanbul kan være akkurat så ille som en venter seg i Istanbul...
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2011, 14:21   #3
BårdK
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2010
Location: Asker, Norge
Posts: 734
Default Re: Hvor i Istanbul bør man bo?

Kan virkelig anbefale Best Western Premier Regency Suites Hotel Spa som ligger i Sultanahmet. Et lite familidrevet hotel med fantastisk service, 5 min. gange fra den Blå Moske og Sofiapalasset og med takterrasse med fantastiske utsikt både over Bosporusstredet og 10-15 min. med taxi fra flyplassen.
BårdK is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2011, 19:43   #4
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Istanbul-tråden (Hvor i Istanbul bør man bo?)

Sulthanamet er omraadet det er greiest aa bo i. Det er boettevis av hoteller i alle prisklasser. Istanbul er absolutt en ganske rimelig hotellby.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2011, 11:02   #5
Vegasbaby
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2010
Location: Oslo
Posts: 257
Default Re: Istanbul-tråden (Hvor i Istanbul bør man bo?)

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Sulthanamet er omraadet det er greiest aa bo i. Det er boettevis av hoteller i alle prisklasser. Istanbul er absolutt en ganske rimelig hotellby.
Var i Istanbul over nyttårshelgen og må si at jeg var veldig fornøyd med IKKE å bo i Sulthanamet. Selv om det er mange severdigheter her, var det et mas og kjas uten like fra selgere og innkastere på restaurantene. Mitt råd er å bo like over broen og heller ta en dagstur til gamlebyen og se de obligatoriske sightene. Når dette er gjort, kan man bruke resten av tiden i områder der istanbulerne selv bor, shopper og spiser. Vi bodde to netter på Hilton Istanbul (meget bra til en relativt rimelig penge, temmelig nær Taksim Sqaure) og to netter på Four Seasons Bosphorous (dyrt, men fantastisk beliggenhet ut mot stredet, antagelig den beste hotellopplevelsen jeg har hatt i Europa).
Vegasbaby is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2011, 15:07   #6
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Re: Istanbul-tråden (Hvor i Istanbul bør man bo?)

Quote:
Originally Posted by Vegasbaby View Post
Var i Istanbul over nyttårshelgen og må si at jeg var veldig fornøyd med IKKE å bo i Sulthanamet. Selv om det er mange severdigheter her, var det et mas og kjas uten like fra selgere og innkastere på restaurantene. Mitt råd er å bo like over broen og heller ta en dagstur til gamlebyen og se de obligatoriske sightene. Når dette er gjort, kan man bruke resten av tiden i områder der istanbulerne selv bor, shopper og spiser. Vi bodde to netter på Hilton Istanbul (meget bra til en relativt rimelig penge, temmelig nær Taksim Sqaure) og to netter på Four Seasons Bosphorous (dyrt, men fantastisk beliggenhet ut mot stredet, antagelig den beste hotellopplevelsen jeg har hatt i Europa).
Men ikke så enkelt fra flyplass.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2011, 15:50   #7
BårdK
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2010
Location: Asker, Norge
Posts: 734
Default Re: Istanbul-tråden (Hvor i Istanbul bør man bo?)

Quote:
Originally Posted by Vegasbaby View Post
Var i Istanbul over nyttårshelgen og må si at jeg var veldig fornøyd med IKKE å bo i Sulthanamet. Selv om det er mange severdigheter her, var det et mas og kjas uten like fra selgere og innkastere på restaurantene. Mitt råd er å bo like over broen og heller ta en dagstur til gamlebyen og se de obligatoriske sightene. Når dette er gjort, kan man bruke resten av tiden i områder der istanbulerne selv bor, shopper og spiser. Vi bodde to netter på Hilton Istanbul (meget bra til en relativt rimelig penge, temmelig nær Taksim Sqaure) og to netter på Four Seasons Bosphorous (dyrt, men fantastisk beliggenhet ut mot stredet, antagelig den beste hotellopplevelsen jeg har hatt i Europa).
Hvis du plages av selgere og innkastere er jeg enig i Sulthanmet ikke er stedet. Taksimplassen og de moderne handelsgatene stresser meg mye mer, litt Karl Johan x 10.
BårdK is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2011, 17:33   #8
Vegasbaby
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2010
Location: Oslo
Posts: 257
Default Re: Istanbul-tråden (Hvor i Istanbul bør man bo?)

Quote:
Originally Posted by BårdK View Post
Hvis du plages av selgere og innkastere er jeg enig i Sulthanmet ikke er stedet. Taksimplassen og de moderne handelsgatene stresser meg mye mer, litt Karl Johan x 10.
Enig i at selve Taksim-plassen ikke er spesielt sjarmerende, men etter min mening er det på denne siden av Istanbul man finner best mat og shopping. Litt nord for Taksim ligger for eksempel bydelen Nisantasi med haugevis av trendy butikker og kjøpesentre. Og her er det INGEN som drar i deg for å få deg innendørs.

Det er uansett viktig å være klar over at det er såpass store avstander i Istanbul at man nesten er nødt til å ta taxi mellom de ulike områdene for å få med seg det viktigste av severdigheter. Gamlebyen/Sulthanmet er riktignok unntak, her spaserer man lett mellom Haga Soifa, den Blå moskee osv., men til gjengjeld så turistifisert at man (igjen etter min mening!) går fort lei.
Vegasbaby is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2011, 11:40   #9
The Viking
Gastronaut
 
Join Date: Oct 2008
Location: Snart Asker, eller nærmeste sted med kortreist god mat og drikke.
Posts: 308
Default Anbefalinger for/i Istanbul?

Skal til Istanbul i slutten av oktober, totalt 11 dårlige venner reiser med TK. Noen av oss har status i *A.
Men:
Trenger hotellanbefalninger sentralt i byen (Les Europasiden, Gran Bazaar, Blå Moské, utsikt mot Bosphorus), og grunnet blandet sammensetning og ulike prioriteringer innad i gruppen bør vi ikke overstige €150/rom/natt, single occupancy, helst 4* og med litt fasciliteter i form av treningsrom/hamman.
Og ja: Jeg har kjørt søkemotorene, men er mer på jakt etter egenopplevde erfaringer.
Tilsvarende er jeg også på jakt etter restaurantanbefaling, autentisk kjøkken, høy kvalitet uten at Amex'en drepes totalt. Også her har jeg mange referanser fra guidebøker osv., men...
The Viking is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2011, 11:43   #10
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: Anbefalinger for/i Istanbul?

Radisson Blue Bhosporus og bruk taxi derfra til severdighetene du nevner..

Mye restauranter etc like utenfor hotellet..

Var der for 4 uker siden.
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2011, 13:34   #11
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Re: Anbefalinger for/i Istanbul?

Quote:
Originally Posted by SQ 777 View Post
Radisson Blue Bhosporus og bruk taxi derfra til severdighetene du nevner..

Mye restauranter etc like utenfor hotellet..

Var der for 4 uker siden.
Hatt en av mine beste frokostopplevelser her, men får en hotellet til 150 euro?

Området er veldig populært blant lokale, men en er avhengig av taxi.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2011, 19:07   #12
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: Anbefalinger for/i Istanbul?

Vel, brukte delvis Radisson poeng.. Husker ikke prisen, men verd den.. Spiste alle måltider på utsiden.. Ikke nødvendig med frokost til blodpris der. Mye billigere like ute av døra. Plenty restauranter å velge i. Til også middag etc.

Ta en titt på booking.com. Er nå på fabelaktige Radisson Dubrovnik.. Mye billigere på booking.com enn på radisson.com.
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 07-08-2011, 10:46   #13
The Viking
Gastronaut
 
Join Date: Oct 2008
Location: Snart Asker, eller nærmeste sted med kortreist god mat og drikke.
Posts: 308
Default Re: Anbefalinger for/i Istanbul?

Radisson blir nok for dyrt, uansett bookingengine kommer man ikke noe særlig under €300/natt, og da er Kempinski et bedre choice.
Doubletree Old Town kan jeg få for ca. 150, gode reviews på Tripadvisor, men ikke utsikt...
The Viking is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2012, 16:27   #14
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Anbefalinger for/i Istanbul?

Det kom noen hotelltips her, men lite annet. Hotell har jeg allerede booket i Sultanahmet og jeg blir hentet på flyplassen.

Har lest guidboken godt og pakker med meg Torvald Steens "Historier om Istanbul".

Men er det noen som har noen spesielt gode tips og anbefalinger, selvopplevd???

Reiser 10. oktober og returnerer mandagen 15. Betaler bare skatter og avgifter til TK, og det kom på ca 750 NOK.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2012, 19:21   #15
CaptainMorgan
Commercial pilot
 
CaptainMorgan's Avatar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim/Fort Pierce(FL)
Posts: 414
Default Re: Anbefalinger for/i Istanbul?

Jeg skal også til Istanbul i slutten av oktober, og har booket Hilton Istanbul med Bosphorus view. Har ikke googlet så veldig mye, men Hilton skal ligge forholdsvis sentralt(?).
CaptainMorgan is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2012, 04:42   #16
Glean EBG
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2011
Location: Norge/ litt omkring
Posts: 1,290
Default Re: Anbefalinger for/i Istanbul?

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Det kom noen hotelltips her, men lite annet. Hotell har jeg allerede booket i Sultanahmet og jeg blir hentet på flyplassen.

Har lest guidboken godt og pakker med meg Torvald Steens "Historier om Istanbul".

Men er det noen som har noen spesielt gode tips og anbefalinger, selvopplevd???

Reiser 10. oktober og returnerer mandagen 15. Betaler bare skatter og avgifter til TK, og det kom på ca 750 NOK.
Hvordan fikk du til den prisen med TK?
Glean EBG is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2012, 09:09   #17
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Anbefalinger for/i Istanbul?

Quote:
Originally Posted by Glean EBG View Post
Hvordan fikk du til den prisen med TK?
Beklager dårlig forklaring, men jeg betalte jo nesten 8.000 kr for biz til BKK tidligere i år, og da kom det nesten nok poengt på konto (Miles & Smiles) , så jeg bare kjøpte 1.000 ekstra.

Ellers har jeg sett noen tilbudspriser ned i under 1.000-lappen også, men er nok ikke så mange tilbud nå i oktober, som virker å være en populær reisemåned til IST.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2012, 12:37   #18
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Anbefalinger for/i Istanbul?

Da var i alle fall bord på en av byens beste, Mikla, reservert. Blir artig å teste denne når man først er i Miklagard.

http://www.miklarestaurant.com/
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2012, 10:21   #19
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,682
Default Re: Anbefalinger for/i Istanbul?

Istanbul ja. En av mine favorittbyer. Har ikke så mye tips annet enn å la seg fascinere av alle skjeggete menn som spiller backgammon og røyker sin vannpipe dagen lang over en kopp te eller kaffe. Nyt en vannpipe selv også selv om man muligens er en ikkerøyker. God tur!
Hypern is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hvor i Washington DC bør man bo? robertaas Reiseforum 61 07-01-2017 06:44
Hvor bør man feire nyttårsaften? MisterOlsen Reiseforum 17 22-06-2014 18:55
Hvor bør man bo på Réunion? robertaas Reiseforum 0 06-03-2012 06:25
Hvor i Budapest bør man bo? robertaas Reiseforum 18 23-02-2012 22:25
Oslo-Stockholm-Istanbul-Izmir-Istanbul-London-Oslo FlightDeck TripReports 24 13-10-2009 16:26


All times are GMT +2. The time now is 04:02.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.