Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 01-04-2010, 19:02   #1
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,140
USA Tips til Rocky Mountains

Jeg booket meg et par dager fri etter en jobbtur i Denver i slutten av Oktober. Booket svært tidlig pga noen fine MFU muligheter hos BA.

Tenkte å leie bil å dure litt rundt i Rocky Mountains, men ser nå at de fleste turistveiene er stengt på den tiden av året. Så nå er jeg litt i villrede på hva jeg skal finne på. Er det noen som har gjort noe gøy i den delen av USA om høsten?

Akkurat nå virker det mest sannsynlige for meg å fly opp til Jackson, leie en bil og kjøre opp til Yellowstone på dagstur. Et fint Four Seasons hotell er det også i Jackson.

Men jeg er skikkelig takknemlig hvis det er noen gode tips, eller erfaringer.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 01-04-2010, 19:10   #2
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,713
Default Re: Rocky Mountains om høsten

I slutten av oktober er skianleggene åpnet. Fra Jackson er jo da Jackson Hole mest aktuell, og det er et glimrende skianlegg. Mange artige afterskiplasser der også.

Ellers kan du jo svippe oppom Black Hills når du er i området. Mount Rushmore, Crazy Horse og mye indianerkultur der, og selvsagt Deadwood. Skal du til Yellowstone, så er jo Little Big Horn en plass å få med seg. Hvis du tenker deg opp i dette området(Wyoming/South Dakota), så send meg en PM, så skal du får vite om det som er verdt å få med. Jeg har bodd i området i 3 år, så noe har jeg fått med meg.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 01-04-2010, 19:57   #3
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,140
Default Re: Rocky Mountains om høsten

Er det rart jeg digger dette forumet. Takk så mye for forslag. Siden jeg har såpass lite tid bør jeg nok velge område med omhu.

Nå fikk jeg lyst til alt. PM'er deg plutselig...
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 03-04-2010, 00:36   #4
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
Default Re: Rocky Mountains om høsten

Ah, for et fantastisk område du reiser til!
Jeg har også bodd i området / vært mye rundt the Rockies og DEN på høsten, og det er bare å si: Denver er en utrolig fin by etter min smak i allefall. Jeg kan også på det varmeste anbefale the Black Hills m/ Mt Rushmore, Crazy Horse osv som er åpent (med forbehold) hele året.
Sør/vest Wyoming er igrunn bare flatt, det samme gjelder med Nebraska - med andre ord ikke verdt så mye tid, med mindre du liker veldig veldig åpne områder, såklart.

Estes Park i Rocky Mountains (1 times kjøretur nord-vest for Denver) er verdt et besøk, vet ikke hvordan veiene er der oppe på den tiden av året, for det seneste på året jeg har vært der er i slutten av september, men da var veiene rundt hele Rocky Mountains Nationalpark åpne.

Denver er som sagt en spennende by, med flere museer som kan være verdt et besøk, blant annet Colorado History Museum tror jeg det heter.
Shoppingmuligheter er det også godt med der (Colorado Mills som ligger litt på utsiden av Denver sentrum)
http://www.colorado.com/Listing.aspx?did=2062
http://www.simon.com/mall/default.aspx?ID=1237

Dessuten for flyinteresserte kan det jo være aktuelt å besøke f.eks Wings Over the Rockies som er et flymuseum, med hovedsaklig veteranmilitærfly.
http://www.wingsmuseum.org/

Håper dette var til litt hjelp i allefall
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 03-04-2010, 09:33   #5
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 24,543
Default Re: Rocky Mountains om høsten

Liker du bøker er et besøk på "The Tattered Cover Book Store" obligatorisk... God tur!
EB is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2011, 22:59   #6
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,140
Default Re: Rocky Mountains om høsten

Foretar en "BØMP" på denne tråden jeg. I fjor endte jeg opp i Jackson og Yellowstone. Det var et fantastisk område, en fantastisk tur og breathtaking innflygning mot JAC.

Nå har det seg slik at jeg skal gjøre akkurat samme jobb i Denver i høst igjen. Så i år tenkte jeg å hoppe på tipset ovenfor om Black Hills, Mt Rushmore etc.

1) Hvor er typisk Base Camp for en reise hit?

2) Og ikke minst (!!), hvilken flyplass flyr man til?
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2011, 00:04   #7
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Rocky Mountains om høsten

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
2) Og ikke minst (!!), hvilken flyplass flyr man til?
Burde ikke gutteklubben droppet det lille hoppet med fly, leid seg en skikkelig pickup, kjøpt seg et par cowboy-hatter og tatt en road-trip opp dit? Du gjør vel unna turen på 6 timer med en V8er under panseret og "dyrehagen" på dashbordet
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2011, 00:23   #8
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,713
Default Re: Rocky Mountains om høsten

For Black Hills/Mt. Rushmore, så er Rapid City største by i nærheten, men jeg anbefaler definitivt Deadwood som base camp. Flyplassen er RAP, men det er ikke mer enn ca. 4-5 timers kjøring fra DEN, så du kan egentlig like gjerne kjøre derfra. Bil må du uansett ha. I dette området er det heller ikke langt til Wounded Knee, og flymuseet på Ellsworth AFB (står bl.a. en B52 utstillt der). Er det noe du lurer på om dette området er det bare å sende en PM. Jeg kjenner det som min egen bukselomme...
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2011, 19:53   #9
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,140
Default Re: Rocky Mountains om høsten

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
...og "dyrehagen" på dashbordet
"Dyrehagen"?????? I beg your pardon... Ha ha. Elefnaten vred seg i ergrelse, men stappet innpå et par FOX. Da gikk det over.

Det åpner jo for en ny flyplass på lista, så da er desverre bil utelukket. Men blir vel å leie noe med V8 der oppe kan jeg tenke meg.

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
For Black Hills/Mt. Rushmore, så er Rapid City største by i nærheten, men jeg anbefaler definitivt Deadwood som base camp. Flyplassen er RAP, men det er ikke mer enn ca. 4-5 timers kjøring fra DEN, så du kan egentlig like gjerne kjøre derfra. Bil må du uansett ha. I dette området er det heller ikke langt til Wounded Knee, og flymuseet på Ellsworth AFB (står bl.a. en B52 utstillt der). Er det noe du lurer på om dette området er det bare å sende en PM. Jeg kjenner det som min egen bukselomme...
Takker for Deadwood tips. Skal sjekke ut litt der.

Er Badlands noe tøft forresten? Har etset seg inn etter å ha lest noe Stephen King greier.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2011, 21:08   #10
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,713
Default Re: Rocky Mountains om høsten

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
"Dyrehagen"?????? I beg your pardon... Ha ha. Elefnaten vred seg i ergrelse, men stappet innpå et par FOX. Da gikk det over.

Det åpner jo for en ny flyplass på lista, så da er desverre bil utelukket. Men blir vel å leie noe med V8 der oppe kan jeg tenke meg.



Takker for Deadwood tips. Skal sjekke ut litt der.

Er Badlands noe tøft forresten? Har etset seg inn etter å ha lest noe Stephen King greier.
Badlands er absolutt tøft, men det er svære arealer. Å kjøre fra Deadwood, gjennom Badlands (og selvsagt innom Wall Drug), og tilbake er fort en dagstur, men den kan kobles med et besøk på Wounded Knee. Skal du ha et par dager, så er det jo egentlig motorsykkel som er det beste å kjøre rundt med i området (denne http://www.sturgismuseum.com/ ligger jo bl.a. i området), men bil fungerer jo fint også.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2011, 22:00   #11
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,140
Default Re: Rocky Mountains om høsten

Takk skal du ha Hickok. Høres ut som et par fulle dager er fint der oppe.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2011, 23:59   #12
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,713
Default Re: Rocky Mountains om høsten

Om høsten er det stort sett alltid bra vær, så da er det fint å være turist.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2018, 20:55   #13
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
Default Re: Rocky Mountains om høsten

Warning: Dette er en gammel tråd

Forslag: Endre trådtittel til Rocky Mountains om høsten og/eller våren

Hej hej. Jeg har bestilt meg en skikkelig snasen pickup av typen F150 or similar, som jeg skal møte opp i skranka på Avis Denver Airport og hente, iført boots, jeans, ei loslitt skjorte og en cowboyhatt. I midten av april. En torsdag, faktisk.

På lørdagen skal jeg i bryllup i Nebraska, i nærheten av Alliance, NE. Jeg kan veien direkte fra DEN til Nebraska, men tenkte jeg skulle ta en liten omvei med en overnatting på veien.

Så, hvor skal jeg kjøre? Har kjørt opp Estes Park før, men jeg tror veien videre inn i nasjonalparken der faktisk er stengt frem til mai. Alle forslag mottas med stor takk
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2018, 12:21   #14
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,713
Default Re: Rocky Mountains om høsten

Quote:
Originally Posted by Cecilie View Post
Warning: Dette er en gammel tråd

Forslag: Endre trådtittel til Rocky Mountains om høsten og/eller våren

Hej hej. Jeg har bestilt meg en skikkelig snasen pickup av typen F150 or similar, som jeg skal møte opp i skranka på Avis Denver Airport og hente, iført boots, jeans, ei loslitt skjorte og en cowboyhatt. I midten av april. En torsdag, faktisk.

På lørdagen skal jeg i bryllup i Nebraska, i nærheten av Alliance, NE. Jeg kan veien direkte fra DEN til Nebraska, men tenkte jeg skulle ta en liten omvei med en overnatting på veien.

Så, hvor skal jeg kjøre? Har kjørt opp Estes Park før, men jeg tror veien videre inn i nasjonalparken der faktisk er stengt frem til mai. Alle forslag mottas med stor takk
Rocky Mountains i slutten av april betyr avslutningen på skisesongen, og masse folk i fjellene. Om du ikke skal stå på ski, så er jeg usikker på om det er i tidligste laget for å se de typiske sommerplassene, da disse muligens fortsatt ennå ikke er åpnet. Skal du til Alliance, så kan Black Hills være et alternativ (om du ikke har vært der før) for å hilse på bøfler og gamle presidenter i stein og indianerhøvdinger. Det er bare knappe 3 timer nord.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2018, 12:46   #15
pingo
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2010
Location: København
Posts: 569
Default Re: Rocky Mountains om høsten

Quote:
Originally Posted by Cecilie View Post
Warning: Dette er en gammel tråd

Forslag: Endre trådtittel til Rocky Mountains om høsten og/eller våren

Hej hej. Jeg har bestilt meg en skikkelig snasen pickup av typen F150 or similar, som jeg skal møte opp i skranka på Avis Denver Airport og hente, iført boots, jeans, ei loslitt skjorte og en cowboyhatt. I midten av april. En torsdag, faktisk.

På lørdagen skal jeg i bryllup i Nebraska, i nærheten av Alliance, NE. Jeg kan veien direkte fra DEN til Nebraska, men tenkte jeg skulle ta en liten omvei med en overnatting på veien.

Så, hvor skal jeg kjøre? Har kjørt opp Estes Park før, men jeg tror veien videre inn i nasjonalparken der faktisk er stengt frem til mai. Alle forslag mottas med stor takk
I nærheden af Alliance er der jo en del at opleve såsom Scottsbluff National Monument, Fort Laramie, Oregon Trail Ruts og Chimney Rock. Ellers ville Cheyenne sikkert være en overnatning værd.
pingo is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2018, 22:28   #16
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
Default Re: Rocky Mountains om høsten

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Rocky Mountains i slutten av april betyr avslutningen på skisesongen, og masse folk i fjellene. Om du ikke skal stå på ski, så er jeg usikker på om det er i tidligste laget for å se de typiske sommerplassene, da disse muligens fortsatt ennå ikke er åpnet. Skal du til Alliance, så kan Black Hills være et alternativ (om du ikke har vært der før) for å hilse på bøfler og gamle presidenter i stein og indianerhøvdinger. Det er bare knappe 3 timer nord.
Jeg har vært i Black Hills men det begynner å nærme seg 9 år siden... Kanskje på tide å dra tilbake. Rapid City er vel da antagelig stedet å overnatte.

Quote:
Originally Posted by pingo View Post
I nærheden af Alliance er der jo en del at opleve såsom Scottsbluff National Monument, Fort Laramie, Oregon Trail Ruts og Chimney Rock. Ellers ville Cheyenne sikkert være en overnatning værd.
Jeg bodde i Scottsbluff fra 2008 til 2009, men jeg kom meg utrolig nok aldri opp på The Monument. Jeg skal være i Scottsbluff etter bryllupet, så jeg tar nok turen ovenom da ja

Fort Laramie noterer jeg meg også, der har jeg heller ikke vært!
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2018, 22:45   #17
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,713
Default Re: Rocky Mountains om høsten

Quote:
Originally Posted by Cecilie View Post
Jeg har vært i Black Hills men det begynner å nærme seg 9 år siden... Kanskje på tide å dra tilbake. Rapid City er vel da antagelig stedet å overnatte.
Eller Deadwood. Er jo en artig plass, i hvert fall mye liv i helgen.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2018, 23:06   #18
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
Default Re: Tips til Rocky Mountains

Planlegger en kjøretur med andre internasjonale studenter, neste helg (Labor day weekend, siste helga i sommersesongen) til Yellowstone fra Omaha, NE. Vurderer å kjøre herfra torsdag kveld, og dure vestover i et par timer på 80'en. Fredag opp til Jackson Hole, lørdag gjennom Yellowstone (alternativt overnatte på en campingplass i nærheten), søndag til Rapid City (Mount Rushmore + det vi rekker av Black Hills), og så hjem til Omaha på mandagen. Antagelig alt for mye kjøring, men det er det vi rekker.

Alternativt har vi en lengre ferie i midten av oktober men jeg er redd ting begynner å stenges for sesongen da. Hva sier dere erfarne fjellfolk?
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2018, 23:08   #19
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,713
Default Re: Tips til Rocky Mountains

Quote:
Originally Posted by Cecilie View Post
Planlegger en kjøretur med andre internasjonale studenter, neste helg (Labor day weekend, siste helga i sommersesongen) til Yellowstone fra Omaha, NE. Vurderer å kjøre herfra torsdag kveld, og dure vestover i et par timer på 80'en. Fredag opp til Jackson Hole, lørdag gjennom Yellowstone (alternativt overnatte på en campingplass i nærheten), søndag til Rapid City (Mount Rushmore + det vi rekker av Black Hills), og så hjem til Omaha på mandagen. Antagelig alt for mye kjøring, men det er det vi rekker.

Alternativt har vi en lengre ferie i midten av oktober men jeg er redd ting begynner å stenges for sesongen da. Hva sier dere erfarne fjellfolk?
I midten av oktober er veldig fort første vinteren kommet, og da vil du ikke på campingtur der. Jeg hadde kjørt på nå. Dette er den fineste tiden, like før høsten begynner.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 22-08-2018, 16:20   #20
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
Default Re: Tips til Rocky Mountains

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
I midten av oktober er veldig fort første vinteren kommet, og da vil du ikke på campingtur der. Jeg hadde kjørt på nå. Dette er den fineste tiden, like før høsten begynner.
Da kjører vi på nå
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Klarsignal for ny flyplass (Sälen-Trysil Airport) - Scandinavian Mountains Airport OsloAirports Flyforum 105 30-11-2023 19:59
Påske in the Whistler mountains peterfox Reiseforum 4 24-03-2014 10:57
Tips til førstegangsreisende til USA? LN-GAB Reiseforum 15 06-04-2011 00:45
Rocky Mountain High... EB TripReports 27 10-03-2009 17:37
Tips til spottertur VC-10 Flyforum 5 25-04-2007 23:22


All times are GMT +2. The time now is 18:16.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.