Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 16-05-2015, 13:06   #241
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,369
Default Re: Beste Kabinkoffert?

Noen som har erfaring med å handle på samsonite.no som vet hvilket budfirma de bruker for levering? De nevner bare "budfirmaet" på nettsidene sine.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 11-06-2015, 13:25   #242
Are G
EBD
 
Join Date: Feb 2014
Location: Kristiansand / Oslo
Posts: 991
Default Re: Beste Kabinkoffert?

Jeg vil si jeg ikke er helt overbevist over kvaliteten på travel pro.
Min koffert har mistet tre av hendene på glidelåsen på kanskje 20 check-ins..
Det synes jeg er litt skuffende..
Are G is offline   Reply With Quote
Old 11-06-2015, 21:47   #243
tadagast
Newcomer
 
Join Date: Jul 2014
Location: BGO
Posts: 16
Default Re: Beste Kabinkoffert?

Min TravelPro kabinkoffert har eg hatt i mange år og den har vore med utallege gonger rundt jorda. Stoffet er litt prega av slitasje, men ellers er kofferten som ny

TravelPro forever!
tadagast is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2015, 09:19   #244
TommyL
Trangsynt
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 607
Default Re: Beste Kabinkoffert?

Har også Travelpro rollaboard. Veldig fornøyd!!
TommyL is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2015, 16:08   #245
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Duffelbag som kabinkoffert.

Etter å ha gått på et par grundige nesestyvere med litt vel kort tid mellom landing og videre transport fra lufthavnen den siste helga, har jeg innsett at en type duffelbag må kunne løse flokene på korte turer.

Konklusjonen er blitt at en Duffel Bag på 30 liter må være en løsning på problemet. F.eks. denne fra Helly Hansen ser grei ut, burde holde til en langhelg og har en grei pris.

Spørsmålet er om den går som håndbagasje?

Volumet på en standard IATA håndbagasje er 63 liter, så jeg skulle jo tro det, men jeg klarer ikke å se for meg om det er noen andre feller her.
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison
kekker is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2015, 17:19   #246
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Duffelbag som kabinkoffert.

Nå kjenner jeg ikke til den baggen fra HH, men duffelbag er min foretrukne håndbagasje. Jeg har en (strengt tatt flere) North Face duffelbag. Den i størrelse small er på 42 liter og god innenfor alle mål. Fordelen med duffelbag er jo at de er så myke, så med mindre jeg fyller den med betong og lar den størkne får du alltid trøkket den oppi alt av "målekasser". Den går også under setet, hvis man skulle være så uheldig at hyllene er fylle. Husk og velg en med sekkestropper
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2015, 15:24   #247
FQTV
EBG - QR Gold
 
FQTV's Avatar
 
Join Date: Aug 2012
Location: ENBR / BGO
Posts: 1,243
Default Re: Beste Kabinkoffert?

Noen som har erfaring med denne: http://www.samsonite.no/ultimocabin-...3&cgid=SAMS080

Plusser og minuser???
__________________
Flyr/reiser så mye som mulig. Dessverre så blir det ikke like mye som tidligere.

FQTV is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2015, 23:43   #248
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Beste Kabinkoffert?

Om ikke beste, så unngår i hvertfall han her og forveksle sin koffert med en annen

http://mashable.com/2015/12/14/lost-...k#6r9aN9Hbfaqd
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2015, 14:07   #249
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,684
Default Re: Beste Kabinkoffert?

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Om ikke beste, så unngår i hvertfall han her og forveksle sin koffert med en annen

http://mashable.com/2015/12/14/lost-...k#6r9aN9Hbfaqd
Hehe, skulle vært obligatorisk, så slapp mann at andre stakk av med feil koffert..
krølle is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2015, 14:40   #250
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Beste Kabinkoffert?

Min TravelPro tok "kvelden", dvs jeg ødela den ved å dra den etter håndtaket ned et par trappetrinn, så hele håndtaket røyk. Dette er vel ikke garanti, går jeg ut fra? Noen som vet evt hvor jeg relativt rimelig kan få reparert?
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2016, 11:28   #251
The Viking
Gastronaut
 
Join Date: Oct 2008
Location: Snart Asker, eller nærmeste sted med kortreist god mat og drikke.
Posts: 308
Default Re: Beste Kabinkoffert?

Min trofaste Victorinox ligger på dødsleiet og klarer nok max 10 turer til, og jeg er derfor i markedet for ny rollaboard, siste innlegget her > 6mnd gammelt. Jeg ønsker i prinsippet IKKE en hard-shell og trenger ekstern lommetilgang.
Fikk opp denne:
http://horizn-studios.com/collection...nt=17381499907
Noen med erfaringer/andre nye produkter?
The Viking is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2016, 14:11   #252
Kiev
Ex Spært
 
Join Date: Sep 2014
Location: Trondheim
Posts: 148
Default Re: Beste Kabinkoffert?

Det ser ut som en rimelig bra og solid sak det der, men kjenner ikke det merket.
Et par punkter bare:
- du ønsket ikke hard shell, men den du linket til er laget av polycarbonate, dvs (nokså) hard shell.
- lite kjent merke kan bety problemer med reservedeler som f.eks hjul
- en av de vanligste roll-aboard utfordringene på fly er vekt. Mange inklusive SAS kjører max 8kg. Den du linker til er på 3,4 kg, som er sånn midt på treet.
- den har også innebygd batteripakke. Det KAN det være problematisk på enkelte flyselskaper som har angst for Lithiumbatterier.

Jeg bruker stort sett bare Samsonite og har gode erfaringer med det merket.
Masse å velge i og god support i Norge, men kanskje ikke like stor status som bølgeblikk-kofferter
Et typisk alternativ kan være
http://www.samsonite.co.uk/smarttop-...5137-1041.html
Kiev is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2016, 21:26   #253
Henrik C
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2013
Posts: 134
Default Re: Beste Kabinkoffert?

Jeg var nylig i markedet for en ny kabinkoffert, så kan skrive litt om hva jeg tenkte og endte med.

Skal jeg dra med meg mye stæsj som håndbagasje ville jeg heller bare tatt med meg en duffel og stappet den for alt den er verdt.

Jeg ville ha fire hjul. Det er rett og slett veldig komfortabelt. I tillegg jeg ville ha en som var ekspanderende. I tilfelle rottefelle. Ikke verdens beste tankegang, og det kanskje heller ikke det å reise med hjul (hat tip til Edvard).

Men jeg beveger meg utenfor poenget og babler.

Jeg ville ha komforten med fire hjul og muligheten til å stappe den skikkelig, og utvide den om nødvendig. Oppsummert var dette kravene mine, omtrent i synkende rekkefølge.
- Fire hjul
- Ekspanderende
- Mykt skall
- God intern organisering
- Utvendig lomme av kurant størrelse
- Hjul som ikke bråker mer enn en gressklipper når man triller på et vanlig fortau

Endte på en Samsonite Pro-DLX 4 spinner, som koster rundt 3000 kr i Norge. Du får den også med to hjul.

Så hva gjør denne så bra?
Firehjulingen deles i midten, så du får ikke noe stort, dypt rom. På den høyre siden har du veldig greie stropper med små lommer, samt en toalettmappe (sistnevnte er heldigvis mulig å fjerne).


Bilde fra Carryology

Her får du lett presset de store og litt kronglete formede tingene du reiser med. Det er også denne siden som utvides. Dybden er veldig kurant for min bruk, og du får fint et par sko i bunnen uten problemer med dybden. Ellers legger jeg toalettmappe og noen mindre pakkekuber her, og alt får fint plass.

På venstre side finner du to interne lommer uten noe spesiell dybde. Jeg bruker disse kun til smågreier.
Under ligger det en dresspose med festemekanisme. Kast den vekk og du får fint plass til to store pakkekuber. Da er rommet godt fylt opp, men har fortsatt plass til noen løse smågreier.

Utvendig er det også godt med lommer.


Første bildet er mitt, siste fra Carryology

På fremsiden har du en stor, utvendig lomme med en U-formet glidelås. Jeg får akkurat lirket en ThinkPad T450s nedi (som vist på bildet), og den er 14" med tykk ramme rundt skjermen.
Noe større går nok derimot dårlig. En 13" MacBook Air passer mye bedre og krever ikke noe lirking. Ellers er det en også en tablet-lomme med fleece-foring. Såvidt jeg har skjønt skal en standard iPad passe her - min iPad Mini har danseplass.



Foran denne store lommen har du enda en lomme, og den er overraskende dyp. Den har imidlertid en veldig smal åpning, så det er vanskelig å få hånden nedi bunnen. Tror den egner seg best til ting du aldri vil finne igjen. Eventuelt en brettet avis eller blad.



På baksiden har du enda en lomme. Har ikke helt forstått bruken av denne heller. Får plass til et blad der, men da ser du litt dust ut. Vannflaske fungerer dårlig.

Andre småting som er bra/kult/såvidt verdt å nevne
- Greit med høydeinnstillinger på trillehåndtaket, tror det er tre eller fire trinn
- Håndtaket på topp er mykt og godt å bære etter
- Triller godt og med lite bråk, og hjulene glir bra - du kan godt sende den avgårde i nedoverbakker uten å være redd for at den stopper av seg selv
- Den har en innebygd adresselapp med strikk i bunnen, så den glir tilbake i lommen sin
- 55x40x23 cm (28,5 cm når ekspandert)
- Den har en fiffig TSA-lås, som klarer å låse den lille lommen, PC-lommen og hovedlommen samtidig.

Hva er ikke bra?
- Trillehåndtaket kan ikke måle seg med Rimowa sitt. Det er ikke spesielt slarkete, og bedre enn veldig mange andre kofferter - men det er fortsatt noe slark.
- Det er ikke noe bærehåndtak på bunnen av kofferten - og jeg skjønner ikke hvorfor.
- Samsonite tror sort og rødt er fortsatt er kult, så absolutt alt skal ha røde kontrastdetaljer. Ugh.
- Den er ingen vinner i volum. Oppgitt til 37,5L/45,5L
- 3,3 kg, så det er litt vekt i den. Jeg lever greit med det.


Jevnt over er jeg veldig godt fornøyd. Noen løsninger som ikke er helt ideelle. Kanskje det bare er jeg som ikke forstår hvordan de skal brukes. Det er fullt mulig. Den er god i bruk og fungerer veldig godt til min bruk. Neida, den vinner ikke på verken pris, volum eller vekt. Men til gjengjeld er den ikke verst i klassen på noen av delene heller. Den er rett og slett ganske allsidig og gjør en veldig god jobb i sitt segment.
Henrik C is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2016, 21:35   #254
The Viking
Gastronaut
 
Join Date: Oct 2008
Location: Snart Asker, eller nærmeste sted med kortreist god mat og drikke.
Posts: 308
Default Re: Beste Kabinkoffert?

Takker for gode inputs, og nå er valgets kvaler enda større....
The Viking is offline   Reply With Quote
Old 18-07-2016, 09:22   #255
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,111
Default Re: Beste Kabinkoffert?

Quote:
Originally Posted by Kiev View Post
Det ser ut som en rimelig bra og solid sak det der, men kjenner ikke det merket.
Et par punkter bare:
- du ønsket ikke hard shell, men den du linket til er laget av polycarbonate, dvs (nokså) hard shell.
- lite kjent merke kan bety problemer med reservedeler som f.eks hjul
- en av de vanligste roll-aboard utfordringene på fly er vekt. Mange inklusive SAS kjører max 8kg. Den du linker til er på 3,4 kg, som er sånn midt på treet.
- den har også innebygd batteripakke. Det KAN det være problematisk på enkelte flyselskaper som har angst for Lithiumbatterier.

Jeg bruker stort sett bare Samsonite og har gode erfaringer med det merket.
Masse å velge i og god support i Norge, men kanskje ikke like stor status som bølgeblikk-kofferter
Et typisk alternativ kan være
http://www.samsonite.co.uk/smarttop-...5137-1041.html
Det som var smart med denne du linker til her, er den lommen på toppen som er perfekt for å få tak i plastposen med toalettsakene i en fei ved securitysjekken.
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 18-07-2016, 10:13   #256
Kiev
Ex Spært
 
Join Date: Sep 2014
Location: Trondheim
Posts: 148
Smil Re: Beste Kabinkoffert?

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
Det som var smart med denne du linker til her, er den lommen på toppen som er perfekt for å få tak i plastposen med toalettsakene i en fei ved securitysjekken.
Jupp. Det pluss en vekt på 2kg er viktig i The Great Airport Battle.
Kiev is offline   Reply With Quote
Old 18-07-2016, 12:22   #257
SBT
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2010
Location: Drammen
Posts: 774
Default Re: Beste Kabinkoffert?

Innehavere av A-kortet ( Aftenposten ) får 40% på Samsonite fram til september. De har spinner carry-on også, både stoff og polycarbonat skall. Må aktivere koden aftsam16 i kjøpsprosessen for å få 40%.
SBT is offline   Reply With Quote
Old 18-07-2016, 19:30   #258
oy-viv
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2015
Location: Fyn, DK
Posts: 805
Default Re: Beste Kabinkoffert?

Jeg har en Samsonite Spark Spinner af polyester, med 4 hjul 2 udvendige
lommer, vægt 2,4 kg. Den er måske ikke videre fancy, men det fungerer,
når jeg har den med i kabinen!

http://www.samsonite.dk/spark-spinne...5cm/59165.html
__________________
Flights 2024: CPH-KEF-CPH (SK)
oy-viv is offline   Reply With Quote
Old 18-07-2016, 21:06   #259
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: Beste Kabinkoffert?

Quote:
Originally Posted by Are G View Post
Jeg vil si jeg ikke er helt overbevist over kvaliteten på travel pro.
Min koffert har mistet tre av hendene på glidelåsen på kanskje 20 check-ins..
Det synes jeg er litt skuffende..
Har sett det samme på en 25" crew 9 spinner som blir sjekket inn. Må være svakhet eller feilkonstruksjon. Overraskende dårlig. Min crew 9 21" spinner er derimot som ny, snart 4 år gammel. Finner ikke noe å utsette på den kofferten! Hadde kjøpt den samme i dag.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2016, 01:18   #260
ENGM 911
ScanFlyer Rusty
 
ENGM 911's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,908
Default Re: Beste Kabinkoffert?

Kona har lyst på denne, sikkert fordi den er dødsdyr og at det er jeg som må betale!

http://www.rimowa.com/nb-no/salsa-ai...ge/820.52.36.4
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈
ENGM 911 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Snedig kabinkoffert! kekker Reiseforum 6 09-01-2014 10:38
LH sin F Champis (splittet fra: Beste Kabinkoffert?) LNv22 Reiseforum 10 08-08-2011 12:17
Hjul som reservedel til Samsonite kabinkoffert Trety Reiseforum 3 15-01-2011 00:11
Beste flymat Hickok Flyforum 3 19-08-2008 19:46


All times are GMT +2. The time now is 07:06.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.