Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 25-04-2016, 12:29   #81
Lund
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2008
Location: Nice
Posts: 203
Default Re: Pacific Highway 1 og Big Sur

Har kørt turen for nogle år siden med 1 overnatning i Monterey. Det er en meget flot tur. Hvis man vil ha’ længere stop skal der nok bruges 2 overnatninger, selv om jeg mener 1 overnatning er nok.
/T
Lund is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2016, 14:48   #82
Dreamy
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2013
Location: Osl
Posts: 150
Default Re: Pacific Highway 1 og Big Sur

Quote:
Originally Posted by krs-per View Post
Hei,

i sommer skal vi kjøre Pacific Highway 1 mellom L.A og San Francisco. I den forbindelse tenkte jeg å høre med folket her inne om følgende:

1. I utgangspunktet har vi tenkt 3 overnattinger på dette strekket. Vurdere å øke det til 4, men da "minster" vi 1 dag i San Francisco (Liker SF). Hva tenker dere, er det verdt å ta en overnatting ekstra på denne ruta eller er 3 nok ?

2. Når det gjelder hoteller / overnatting så har vi sett på Santa Barbara samt Big Sur området (dyrt!). Evt også Carmel / Monterey. Høres dette noenlunde fornuftig ut eller har dere andre tips ?

Kjørte der for 3 år siden og skal tilbake nå til høsten, men bare motsatt retning. Da hadde vi 1 overnatting, det ble for lite. Skulle gjerne sett mye mer, og antall "oi, her må vi bare stoppe og se" overstiger flere enn man tror. Nå skal vi ha 2 netter på veien og det holder.

Vi bodde i Monterey på et scetchy motell.. Carmel by the Sea er nydelig, finner du noe der så ville jeg gått for det.

God tur, det er magisk vakkert!
Dreamy is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2016, 14:53   #83
SAS1DSVG
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2016
Posts: 58
Default Re: California-tråden

Skal til LA om 4 uker, har 1 fridag, noen som har tips til hva jeg bør se/gjøre? Bor forresten på Sheraton Downtown som ligger downtown mot Hollywood/Beverly Hills/Inglewood.
__________________
EBD (SAG), BAB, C&AP. Kjøper Trumf x1,20.
SAS1DSVG is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2016, 14:58   #84
Sundet81
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 380
Default Re: California-tråden

Quote:
Originally Posted by SAS1DSVG View Post
Skal til LA om 4 uker, har 1 fridag, noen som har tips til hva jeg bør se/gjøre? Bor forresten på Sheraton Downtown som ligger downtown mot Hollywood/Beverly Hills/Inglewood.
Tja... hold deg unna downtown ville vært mitt første tips. Nå er det også en viss avstand fra downtown både til Hollywood, Beverly Hills og Inglewood, så jeg ble ikke helt klok her.

Hva du skal gjøre, kommer vel an på interesser. Du har alt fra strender til museer, opplevelsesparker og shopping. Jeg tror ikke du vil få noen problemer med å slå ihjel den fridagen.
Sundet81 is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2016, 15:31   #85
Tornerose
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2014
Location: Akershus
Posts: 357
Default Re: California-tråden

Quote:
Originally Posted by SAS1DSVG View Post
Skal til LA om 4 uker, har 1 fridag, noen som har tips til hva jeg bør se/gjøre? Bor forresten på Sheraton Downtown som ligger downtown mot Hollywood/Beverly Hills/Inglewood.
Ta med badetøy og dra til Huntington beach, et fantastisk lite sted! Fantastiske solnedganger også...
Tornerose is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2016, 16:29   #86
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,775
Default Re: California-tråden

Jeg ville nok gått for to overnattinger. For det første er ikke veiene spesielt morsomme å kjøre på i mørket (dog er dette et større problem nord for SF), og severdigheter som Hearst Castle stenger overraskende tidlig, slik at det kan være vanskelig å kombinere dette med et besøk i Carmel/Monterey samme dag. Jeg ville tatt én overnatting i Carmel eller Monterey, og én i San Luis Obispo, evt. San Simeon. San Simeon ligger veldig fint til, og du kan få helt greit overnatting der til overkommelig pris på Motel6. Vil du bo litt bedre ligger det et (Best Western ?) hotell med der med nydelig utsikt over Stillehavet.
__________________
Upcoming: TRD-OSL

Last edited by LCH; 25-04-2016 at 16:56.
LCH is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2016, 16:33   #87
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,174
Default Re: California-tråden

Quote:
Originally Posted by SAS1DSVG View Post
Skal til LA om 4 uker, har 1 fridag, noen som har tips til hva jeg bør se/gjøre? Bor forresten på Sheraton Downtown som ligger downtown mot Hollywood/Beverly Hills/Inglewood.
Dra ned til Venice Pier og rusle opp til Santa Monica Pier. Kjempeflott og masse rare nabolag. Stopp gjerne for litt fludium. Tar 1-2 timer. Vel oppe i Santa Monica bør du prøve lobster roll på sjappa til venstre for The Georgian hotell.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2016, 18:35   #88
TriStar
ScanFlyer Crusty
 
TriStar's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,289
Default Re: California-tråden

Quote:
Originally Posted by SAS1DSVG View Post
Skal til LA om 4 uker, har 1 fridag, noen som har tips til hva jeg bør se/gjøre? Bor forresten på Sheraton Downtown som ligger downtown mot Hollywood/Beverly Hills/Inglewood.

On du har et ørlite snev av bilinteresse anbefales Petersen Automotive Museum.

http://petersen.org/
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2017, 20:25   #89
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,837
Default Re: California-tråden

Deler av Highway 1 ser ut til å være tatt av et ras nord for San Luis Obispo og blir nok stengt en liten stund hvis noen har tenkt seg dit de nærmeste dagene

http://www.bbc.co.uk/news/world-us-canada-40031704

Quote:
A section of one of America's most famous routes - California's Pacific Coast Highway - has been buried beneath a landslide.

More than a million tonnes of rock and dirt tumbled into the ocean on Saturday, eight miles (12km) north of San Luis Obispo.
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2017, 21:41   #90
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,174
Default Re: California-tråden

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Deler av Highway 1 ser ut til å være tatt av et ras nord for San Luis Obispo og blir nok stengt en liten stund hvis noen har tenkt seg dit de nærmeste dagene

http://www.bbc.co.uk/news/world-us-canada-40031704
Blir sikkert ikke like gøy å feie nordover på I5, nei
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2017, 01:05   #91
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,065
Default Re: California-tråden

Ta heller 101, grei vei og stort sett ikke så mye trafikk som på I5.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 24-10-2017, 20:05   #92
RJon
ScanFlyer Dusty
 
RJon's Avatar
 
Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,474
Default Re: California-tråden

Er det noe som man bare må få med seg i/rundt San Francisco?

Blei plutselig en tur dit uten nevneverdig research...

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
RJon is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2017, 08:08   #93
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,275
Default Re: California-tråden

Quote:
Originally Posted by RJon View Post
Er det noe som man bare må få med seg i/rundt San Francisco?

Blei plutselig en tur dit uten nevneverdig research...

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Tja, eg synst dette er ein by det fint går an å rusle litt rundt i. Alcatraz, om tid. Sykkeltur over Golden Gate, Fishermans Warf (delar av det er fint, delar er ganske turistfelle). Køyr cable car! Dette er vel standardtinga som går på ein dag, evt. to.
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2017, 09:17   #94
darkcho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,680
Default Re: California-tråden

Sjømannskirken i San Fran er veldig stas. Utrolig fin utsikt over Alcatraz og Golden Gate Bridge. Ellers var jeg på NFL kamp i Santa Clara, veldig moro. Kom tidlig, så får du med deg tailgating etc.
__________________
darkcho is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2017, 09:39   #95
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,282
Default Re: California-tråden

Viktig for de som skal ta Cablecar. Ved endestasjonen Market og Powell, er det ofte endeløse køer av folk som venter i en halvsirkel.

Dropp den, gå opp til neste stasjon O'Farrell eller til Geary. Der kommer du med med en gang , verste fall car nr. 2.

Hvorfor ? Joda , de sender vognene halvfulle fra startstasjonen så de kan ta med folk langs reisen .... O'Farrell er stop nr. 1 og Geary nr. 2. Tydelig merket med skilt.

Er i byen en gang i året, sist for en måned siden. Funket topp og ved startpunket timevis kø.

Et tips til . Kjøp billetter like ved startpunket, kiosk rett til høyre når du ser nedover mot Market, Vanskelig å bla opp $ 6 pr. pax i en smekk full cablecar..
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2017, 16:12   #96
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,714
Default Re: California-tråden

Er du øl tørst, så ligger denne ca. 1 times kjøring rett nord: https://russianriverbrewing.com/
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2017, 16:46   #97
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,282
Default Re: California-tråden

Øltørst , dessverre er min favoritt gjennom 50år, Lefty's på Geary/Powell stengt. Økte husleien astronomisk, som også ble gjort på Gold Dust rundt hjørnet på Powell for et år siden.

Dukker vel opp en fancy merkevareburikk senere.
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2017, 14:50   #98
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,445
Default Re: California-tråden

Quote:
Originally Posted by SQ 777 View Post
Viktig for de som skal ta Cablecar. Ved endestasjonen Market og Powell, er det ofte endeløse køer av folk som venter i en halvsirkel.
Og Cabelcar-museet er gratis og ligger halvveis på en av rutene. Der ser man også maskineriet som drar vognene.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2017, 22:00   #99
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,758
Default Re: California-tråden

Det er vel obligtorisk å se Lombard Street med sikk-sakk, man pass på at det er flere veier med det navnet. Men det er bare for å ha vært der, ikke så givende ellers.

Haight-Ashbury er et område hvor man fortsatt kan se spor etter "Summer of Love" for 50 år siden. Gå litt rundt og se på folk og dekor.

Alamo Aquare er en liten park hvor mange bilder fra SF er tatt og de har noen mye fotograferte gamle hus der.

Telegraph Hill/Coit Tower er et sted hvor man kan se en flokk med rømte papegøyer. Det er steder hvor de kan mates.

Ellers er det ofte testing av nye produkter/tjenester eller distribusjonsmetoder i SF. Området rundt Union Square er blandt de hvor man risikerer å se dette. Ha øynene med deg og sjekk butikkene i området.

Om du er i en bratt gate så følg med om noen prøver å parkere der, dette kan de fleste USAianerne ikke. Så flere som prøvde seg, men måtte gi opp.

Ellers er Sausolito en fin liten by nord for brua. Og fin er som oftest kode for "nesten europeisk".
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2017, 09:16   #100
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,282
Default Re: California-tråden

Joda, Sausalito er å anbefale.. Flere ferjer fra rundt Pier 39 ( litt før ). Bli der noen timer og rusle rundt.

Leie bil i SF er ikke å anbefale , men gøy. Har gjort det noen ganger. Men leie kun en eller to dager. Ev. etter å komme fra Highway 1 eller før avreise sørover. HUSK : Parkering snu hjulene slik at de butter i fortauskanten om håndbrekket tar ferie.

Must kjør selv ned Lombard street , så over Golden Gate, stopp til høyre på andre siden, ta flotte bilder. Så til Sausalito og en tur opp til vindalene Sonoma/Napa.

Tilbake til SF over Bay Bridge...

I nærheten på denne turen er San Quentin.. Der slipper du ikke inn på sightseeing , men jeg slapp inn på omvisning i 1973... Ubeskrivelig..
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Air California CFM Bilder & foto 2 23-05-2017 21:24
Militærflykrasj i California CVR Flyforum 4 19-05-2011 19:17
Flymuseum, California? SudCaravelle Flyforum 4 30-04-2007 14:42


All times are GMT +2. The time now is 00:59.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.