Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 19-02-2019, 13:24   #41
WF789
ScanFlyer Molded
 
WF789's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,521
Default Re: Norwegian håndtering av forsinkelser m.v. (håndtering, media etc) (del 2)

Quote:
Originally Posted by view View Post
Vet ikke om jeg er helt enig der. SAS har booket meg om til både Lufthansa og Thai. Har Norwegian egentlig booket om folk på longhaul? Folk sitter der fra lørdag og Thai flyr også strekningen.
Leste for et år eller tre siden at det har forekommet, men..
__________________
WF789 is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2019, 04:08   #42
Michael
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2011
Location: Oslo
Posts: 610
Default Re: Norwegian håndtering av forsinkelser m.v. (håndtering, media etc) (del 2)

Vet ikke hva som har blitt gjort i denne situasjonen, men Norwegian sender passasjerer med andre selskaper om det er nødvendig.
Michael is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2019, 17:06   #43
kaijoar
Newbie
 
Join Date: Jul 2015
Posts: 160
Default Re: Norwegian håndtering av forsinkelser m.v. (håndtering, media etc) (del 2)

Sto vel at noen av passasjerene fikk reise hjem på lørdag, mens resten ikke fikk reise hjem før mandag kveld. 4 dager er for dårlig, det må man vel kunne påstå...
kaijoar is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2019, 21:14   #44
geirs
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2010
Location: bærums verk
Posts: 1,106
Default Re: Norwegian håndtering av forsinkelser m.v. (håndtering, media etc) (del 2)

Quote:
Originally Posted by view View Post
Vet ikke om jeg er helt enig der. SAS har booket meg om til både Lufthansa og Thai. Har Norwegian egentlig booket om folk på longhaul? Folk sitter der fra lørdag og Thai flyr også strekningen.
Er ihvertfall nevnt i nyhetssaken i linken over at 170 av 260 ble fløyet hjem med andre avganger eller flyselskap.
geirs is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2019, 10:41   #45
view
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,618
Default Re: Norwegian håndtering av forsinkelser m.v. (håndtering, media etc) (del 2)

Quote:
Originally Posted by geirs View Post
Er ihvertfall nevnt i nyhetssaken i linken over at 170 av 260 ble fløyet hjem med andre avganger eller flyselskap.
Ja så det, og det er synd artikkelen ikke er mer presis. Mange er nok booket om på andre Norwegian avganger, andre dager og/eller via andre Norwegian destinasjoner så langt som mulig. Det som jeg synes er interessant er hvor mange som evt har blitt booket med et annet flyselskap, det finnes et hav av muligheter fra BKK og jeg tenker ikke det er mulig at alle fly fra BKK er utsolgt i 4 dager.

Det er ikke et ukjent fenomen at Norwegian kunder har blitt stående å vente på neste Norwegian fly, eller at de i noen tilfeller nærmest blir overlatt til seg selv å booke om etter kansellering. Her er en ikke så positiv sak fra UK sist høst:
https://www.theguardian.com/travel/2...any-complaints
view is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2019, 12:33   #46
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Norwegian håndtering av forsinkelser m.v. (håndtering, media etc) (del 2)

Jeg ble for en stund siden forsinket med Norwegian. Er det noen regler for hva som er rimelig forpleining for forsinkelser. Norwegian har et standard beloep paa 110 kr paa OSL. Det skal ikke mye til foer det er brukt opp der. Det rekker til en baguett uten drikke.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 02-03-2019, 23:06   #47
Michael
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2011
Location: Oslo
Posts: 610
Default Re: Norwegian håndtering av forsinkelser m.v. (håndtering, media etc) (del 2)

Det er ikke satt noe standardbeløp for matkuponger, det utregnes ut i fra lengden på forsinkelsen.

EU261 sier ikke noe om beløp. Artikkel 9 sier: "(a) meals and refreshments in a reasonable relation to the
waiting time;"

TV2s Matkontrontrollen har laget en sak om dette temaet: https://www.tv2.no/a/10345778/

Last edited by Michael; 02-03-2019 at 23:09.
Michael is offline   Reply With Quote
Old 03-03-2019, 02:19   #48
Futura
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,351
Default Re: Norwegian håndtering av forsinkelser m.v. (håndtering, media etc) (del 2)

Koster virkelig en baguett og en Solo på Narvesen over 110kr?

For 5 år siden ble jeg forsinket 4t05 min fra Geneve. Vi skulle ha landet på OSL kl 16.30. Istede ble det kl 20.35 Vi fikk en matbong som akkurat ikke dekket billigste middag, en pasta rett. Jeg sendte klage til DY og ba om å få dekket de siste 70kr som også dekket en brus. Dette fikk jeg avslag på, da den tekniske feilen på flyet på veg inn til OSL, før avgangen til Geneve var utenfor deres kontroll.
Hadde det vært på morgenen så hadde det holdt med den bongen vi fikk, men jeg var ikke hjemme før kl 22, selv om jeg ble hentet på OSL. Jeg hadde forlatt Chamonix etter frokost, kl 10 og da er det litt sent å vente til kl 22 før man får seg mat. Jeg mente da at pastarett var innen rimelighetens grenser, etter som vi var på middagstid.

Nei, man kunne jo ikke forvente at DY skulle ha Backup maskiner, på sin hovedbase, i Januar, når de hadde vinterparkert flere 733 maskiner og "vår" maskin var den eneste på OSL den dagen med noe forsinkelse utover 30 min. Man kunne heller ikke forvente at DY skulle klare å informere oss om forsinkelsen før 25min før avgang, når maskinen fremdeles stod på OSL med forventet avgang om 1 time (flytid ca 2:30).
Man kan heller ikke forvente at DY skulle skjønne at jeg etter det prøvde å unngå å bruke dem i 5 år, pga 70kr. Neste gang jeg brukte DY på ferietur var til Dubai for 4 uker siden. Det får jo være grenser for hvor langsint man skal være......
Futura is offline   Reply With Quote
Old 03-03-2019, 09:30   #49
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Norwegian håndtering av forsinkelser m.v. (håndtering, media etc) (del 2)

Quote:
Originally Posted by Futura View Post
Koster virkelig en baguett og en Solo på Narvesen over 110kr?

For 5 år siden ble jeg forsinket 4t05 min fra Geneve. Vi skulle ha landet på OSL kl 16.30. Istede ble det kl 20.35 Vi fikk en matbong som akkurat ikke dekket billigste middag, en pasta rett. Jeg sendte klage til DY og ba om å få dekket de siste 70kr som også dekket en brus. Dette fikk jeg avslag på, da den tekniske feilen på flyet på veg inn til OSL, før avgangen til Geneve var utenfor deres kontroll.
Hadde det vært på morgenen så hadde det holdt med den bongen vi fikk, men jeg var ikke hjemme før kl 22, selv om jeg ble hentet på OSL. Jeg hadde forlatt Chamonix etter frokost, kl 10 og da er det litt sent å vente til kl 22 før man får seg mat. Jeg mente da at pastarett var innen rimelighetens grenser, etter som vi var på middagstid.

Nei, man kunne jo ikke forvente at DY skulle ha Backup maskiner, på sin hovedbase, i Januar, når de hadde vinterparkert flere 733 maskiner og "vår" maskin var den eneste på OSL den dagen med noe forsinkelse utover 30 min. Man kunne heller ikke forvente at DY skulle klare å informere oss om forsinkelsen før 25min før avgang, når maskinen fremdeles stod på OSL med forventet avgang om 1 time (flytid ca 2:30).
Man kan heller ikke forvente at DY skulle skjønne at jeg etter det prøvde å unngå å bruke dem i 5 år, pga 70kr. Neste gang jeg brukte DY på ferietur var til Dubai for 4 uker siden. Det får jo være grenser for hvor langsint man skal være......


Noe usikker på Narvesen, men Bit/Upper Crust (mulig det heter noe annet nå) tar ca.90 kr for en baguett, med drikke blir det over 110. For lenge siden fikk jeg en gang 130 kr eller så med SAS og noe lignende med Sterling. SAS gav senere et tillegg pga massive forsinkelser den dagen. Sterling mente 130 var tilstrekkelig for å vente i timer og gav intet ekstra da jeg klaget. De måtte høre på Queen senere samme år.

For flere timers forsinkelse bør man kunne forvente et greit måltid med drikke og kaffe til. Det burde være ulike nivåer på bongene avhengig av forsinkelsens varighet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2019, 08:48   #50
Rland
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 568
Default Re: Norwegian håndtering av forsinkelser m.v. (håndtering, media etc) (del 2)

Max-fast? Ingen erstatning

I DN står følgende:
"Derimot har Norwegian bestemt seg for én ting som kan gi selskapet færre ekstrautgifter – og dårligere beskyttelse for uheldige passasjerer.

Ved en vanlig forsinkelse – og hvis ankomst er mer enn to til fire timer forsinket – har passasjerer krav på erstatning, ifølge en EU-forordning. Avhengig av reiselengde er erstatningen på mellom 250 og 600 euro – mellom 2400 og 5800 kroner – per person.
Dersom reisen blir forsinket grunnet Max-problemene, gir ikke Norwegian erstatning eller pengene tilbake:

– Denne situasjonen er utenfor selskapets kontroll og slik sett gjelder kun vanlig forpleining til de som må vente på avgang – for eksempel matkupong – og ikke standard EU-kompensasjon, skriver Sandaker-Nielsen.

For flyselskapet er det viktig å holde kostnadsnivået nede"

Dette tolker jeg som et signal fra Norwegian om at uansett hva som er den reelle årsaken til forsinkelser i tiden fremover, så vil det komme et avslag på krav om kompensasjon med referanse til Max problemene.
Deler andre samme oppfatning?
Rland is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2019, 09:41   #51
TripleAction
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2016
Posts: 157
Default Re: Norwegian håndtering av forsinkelser m.v. (håndtering, media etc) (del 2)

Quote:
Originally Posted by Rland View Post
Dette tolker jeg som et signal fra Norwegian om at uansett hva som er den reelle årsaken til forsinkelser i tiden fremover, så vil det komme et avslag på krav om kompensasjon med referanse til Max problemene.
Deler andre samme oppfatning?
Nei, jeg deler ikke den oppfatningen. Norwegian følger lover og regler, men ingen flyselskaper overoppfyller EU 261.

Jeg mener for øvrig at EU 261 burde fjernes i sin helhet og erstattes med en individuell frivillig forsikring.
TripleAction is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2019, 09:54   #52
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,584
Default Re: Norwegian håndtering av forsinkelser m.v. (håndtering, media etc) (del 2)

Men hvordan kan de skylde på Max nå? De har hatt god tid til å justere ruteprogrammet, booke om, stenge ruter og leie inn nye fly. Jo lengre det går fra groundinga jo bedre kontroll har de.
storg is online now   Reply With Quote
Old 05-04-2019, 09:55   #53
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,008
Default Re: Norwegian håndtering av forsinkelser m.v. (håndtering, media etc) (del 2)

Quote:
Originally Posted by Rland View Post

Dette tolker jeg som et signal fra Norwegian om at uansett hva som er den reelle årsaken til forsinkelser i tiden fremover, så vil det komme et avslag på krav om kompensasjon med referanse til Max problemene.
Deler andre samme oppfatning?
Klarer ikke helt å lese dette på samme måte som deg, men forklar gjerne hvordan du har kommet frem til slutningen.
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2019, 09:58   #54
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Norwegian håndtering av forsinkelser m.v. (håndtering, media etc) (del 2)

Quote:
Originally Posted by storg View Post
Men hvordan kan de skylde på Max nå? De har hatt god tid til å justere ruteprogrammet, booke om, stenge ruter og leie inn nye fly. Jo lengre det går fra groundinga jo bedre kontroll har de.
Det vil fortsatt skape noen forsinkelser og det handler jo mer om at de ikke vil betale erstatting når de justerer ruteprogrammet langt frem i tid. Og det er jo egentlig uansett aldri erstatningspliktig så lenge man varsler mer enn to uker frem i tid

Det er jo garantert noen som kommer forsøke seg på erstatning etter en eller annen schedule change langt frem i tid, men som gjør at de kommer frem noen timer senere. Disse vil da naturligvis ikke får det
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2019, 11:06   #55
Rland
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 568
Default Re: Norwegian håndtering av forsinkelser m.v. (håndtering, media etc) (del 2)

Quote:
Originally Posted by OttoL View Post
Klarer ikke helt å lese dette på samme måte som deg, men forklar gjerne hvordan du har kommet frem til slutningen.
Med 16 Max på bakken er det vel åpenbart at de kan (bort)forklare omrokkeringer av flåten og endringer av avgangstider med Max.
Jeg oppfattet uttalelsen fra Norwegian som et generelt utsagn og ikke kun relatert til de som har vært booket på Max
Rland is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2019, 11:53   #56
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,684
Default Re: Norwegian håndtering av forsinkelser m.v. (håndtering, media etc) (del 2)

Interessant igrunnen. Om de leier inn fly xx-xxx for å fly en rute som skulle blitt flydd med Max, og xxx'en blir forsinket, så er det vel det, altså ikke Max'en som utløser eventuelle erstatninger.
Om noen opplever dette hadde det vært spennende å se om DY slipper unna å måtte betale erstatning.
krølle is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2019, 12:02   #57
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,008
Default Re: Norwegian håndtering av forsinkelser m.v. (håndtering, media etc) (del 2)

Quote:
Originally Posted by Rland View Post
Med 16 Max på bakken er det vel åpenbart at de kan (bort)forklare omrokkeringer av flåten og endringer av avgangstider med Max.
Jeg oppfattet uttalelsen fra Norwegian som et generelt utsagn og ikke kun relatert til de som har vært booket på Max
Vel ikke er det åpenbart, men du må gjerne mistenke at de kommer til å gjøre det basert på en holdning til selskapet. På meg virker det uansett som om NAS har tatt nødvendige tiltak for å hindre at dette går utover passasjerene. Synes det da blir feil å anklage på forhånd.
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2019, 15:02   #58
Rland
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 568
Default Re: Norwegian håndtering av forsinkelser m.v. (håndtering, media etc) (del 2)

Quote:
Originally Posted by OttoL View Post
Vel ikke er det åpenbart, men du må gjerne mistenke at de kommer til å gjøre det basert på en holdning til selskapet. På meg virker det uansett som om NAS har tatt nødvendige tiltak for å hindre at dette går utover passasjerene. Synes det da blir feil å anklage på forhånd.
Hvordan tolker du Sandaker Nilsen sin uttalelse? Det er 3 uker siden Max ble parkert.
Vil alle heretter ha rett på kompensasjon?
Rland is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2019, 15:12   #59
WF789
ScanFlyer Molded
 
WF789's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,521
Default Re: Norwegian håndtering av forsinkelser m.v. (håndtering, media etc) (del 2)

Uten at jeg er jurist er min rent personlige mening at de er, eller om få dager er erstatningspliktige etter vanlige regler. De bør ha hatt lang nok tid nå til å varsle innen 14 dager eller finne andre løsninger.
__________________
WF789 is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2019, 18:55   #60
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Norwegian håndtering av forsinkelser m.v. (håndtering, media etc) (del 2)

Quote:
Originally Posted by WF789 View Post
Uten at jeg er jurist er min rent personlige mening at de er, eller om få dager er erstatningspliktige etter vanlige regler. De bør ha hatt lang nok tid nå til å varsle innen 14 dager eller finne andre løsninger.
Tja - utfordrende. Det kan være perioder det er vanskelig å få innleie osv. så jeg vil jo si at en del ting er en smule utenfor Norwegians kontroll her. Og nye fly får man jo ikke kjøpt over natta. De kunne jo selvfølgelig kansellert en drøss flighter, men også det rammer passasjerer unødvendig og er også feil om flyene allikevel går. Det blir jo litt feil uansett hva de gjør.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS - service og håndtering av forsinkelser og kanselleringer (splittet) LN-HFH Småprat 57 08-08-2018 12:56
Norwegian Longhaul forsinkelser m.v. (håndtering, media, meninger etc) kosvines Småprat 222 18-03-2018 22:32
SAS Håndtering av forsinkelser/kanselleringer m.v. gregas85 Reiseforum 54 23-11-2015 14:06
Håndtering av longhual-forsinkelser - SAS vs DY SQ321 Småprat 29 01-08-2014 11:27


All times are GMT +2. The time now is 22:06.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.