Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 24-07-2008, 19:35   #1
LarsErik
Newcomer
 
Join Date: Sep 2007
Posts: 37
Default Hotell-program?

Hei, jeg lurer på om noen har et bra hotell-program å anbefale?
Jeg er for tiden medlem av HiltonHonor og Marriott Reward, men er ikke helt fornøyd med disse.
Jeg reiser mye til London (4-5 ganger i året) og til andre europeiske storbyer, samt til USA gjennomsnittlig en gang i året.
Hilton synes jeg har for varierende standard på hotellene sine, og Marriott har i svært mange tilfeller usentralt beliggende hoteller i Europa.
Jeg er medlem i British Airways Executive Club, og SAS Eurononus, så det hadde vært en fordel med en kjede som har samarbeid med begge disse flyselskapene sine bonusprogrammer.
LarsErik is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2008, 00:01   #2
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Hotell-program?

4-5 ganger i aaret er ikke nok til aa faa annen status enn Hilton Silver eller Hyatt Platinum. (5 stays er nok i begge programmene). Dersom du ikke bor mer paa hotell enn dette, er det de to alternativene du har. Dersom du bor litt mer, er jo selvsagt SPG et alternativ. Gull krever 10 stay i loepet av et aar. SPG er kaaret til det beste programmet mange aar paa rad og er min personlige favoritt (er Platinum/ 25 stays selv). Som gull faar du like mange poeng som plat, 3 poeng pr. dollar du bruker. De har ogsaa en rekke kampanjer som gjoer det mye enklere aa samle poeng. Det har Hyatt ogsaa, har Diamond der selv. Forskjellen er vel at SPG har mange flere hoteller og at du faar oppgradering til suiter som SPG plat, det faar du ikke hos Hyatt.

Problemet med alle programmene er at de har lite medlemshoteller i skandinavia.

Jeg synes Hilton har mye rask i sin kjede, i tillegg har jeg ikke bodd paa et Hilton hotell siden i mai i fjor. Da jeg skulle bestille hotell i Omaha i gaar (ingen SPG eller Hyatt hoteller i den byen), hadde faen meg sletta kontoen min og jeg hadde mista ca. 70K poeng. Vanvittig daarlig. Ble 0600 utreise og dagstur istedetfor aa gi Hilton penger...

Hyatt er en kjede med mye hoeyere status og mye bedre hoteller. Prisene er jo deretter.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2008, 22:46   #3
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Default Re: Hotell-program?

Jeg har hatt Hilton HHonors Gold VIP i to år og har vært heldig og fått oppgraderinger på kanskje halvparten av oppholdene. Etter at Scandic gikk ut av kjeden hjelper det uansett lite og jeg vil snart dale ned på blå (eller hva det nå heter) igjen. Er ellers enig i at Hilton har varierende standard - dessuten er prisene generelt høye.

Jeg har høyeste nivå på Best Western, Gold Crown Club International Diamond Elite, og har også her blandede opplevelser. Først og fremst skal det sies at Best Western har MANGE møkkahoteller. Og bor du på et av dem, altså møkkahotellene, vil du ikke ha noen glede av bonusprogrammet - annet enn at du for en veldig billig penge kan kvalifisere deg oppover i bonusprogrammet. Jeg har imidlertid noen faste Best Western-hoteller, som er veldig bra, og her får jeg nesten alltid oppgradering til f.eks. Business Class-rom eller suite. Ellers er det jo et pluss at man får 300 EuroBonus-poeng per opphold.

Jeg har sølvkortet på goldpointsplus (Radisson, Radisson SAS og Park Inn, blant annet), men har ikke hatt særlig mye glede av det. Ei heller gullkortet på Holiday Inn-kjeden. Totalt sett synes jeg at disse kortene er kraftig oppskrytt.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2008, 23:49   #4
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Hotell-program?

Vaar venn vil jo havne paa laveste tier.

Hilton Gold VIP er ok, men kun pga en ting: Gratis frokost for to uansett hotell. Oppgraderingene du snakker om er utrolig sjelden til suiter (hadde selv gull for en stund tilbake, fikk aldri oppgradering til suiter selv). Du maa nok opp paa Hilton Diamond for aa faa skikkelig snadder, dog i foelge vilkaarene oppgraderer de ikke til suiter.

Det gjoer de derimot i SPG programmet. Problemet er at det er utrolig lite SPG, Hilton og Hyatt hoteller i skandinavia. Du kan telle dem paa en haand.

Men har du status i alle disse 3 store programmene, faar du skikkelig recognition ute i den store verden. Som SPG Platinum faar jeg alltid oppgradering, suiter i 80% av oppholdene mine. Dersom suiter ikke er tilgjengelig faar jeg alltid gratis adgang til loungene paa alle hotellene. De legger ofte ut en velkomstgave paa rommet ved ankomst. SPG opptjeningen er ogsaa bra. Jeg bor kanskje 30-50 netter aarlig og samler opp nok til 3 x 5 netter i kategori 4 hoteller hvert aar, saa rundt 120K poeng. Har ogsaa SPG amex, det hjelper seff paa.

I Hyatt har jeg Diamond, og jeg ligger omtrent paa det samme. Der faar man en masse artige vouchere som gir suite oppgradering garantert paa forhaand. Man faar ogsaa adgang til Regency Club som ofte er mye bedre enn SPG klubbene. Men oppgradering til suiter uten vouchere har jeg aldri faatt.

Best Western holder jeg meg langt unna.

Var selv GP Plus Gold siden programmet startet, gold ga paa den tiden gratis internet og en del snadder. Men oppgradering kunne man se langt etter. EBG var faktisk bedre da. Driver fortsatt aa brenner GPP poeng... GPP er et daarlig program som jeg ikke vil anbefale.

Rica er jo ok i skandinavia, men utenfor har de jo stort sett ingen hoteller. Der fungerer det jo slik at hver 10. natt er gratis, men du kan kun ta ut bonusovernatting i helgene. Det er jo litt daarlig. Oppgradering kan du bare glemme paa Rica. Var gull fra programmet startet og det som var den beste perken var gratis betal tv. Bortsett fra det var Rica status ubrukelig
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2008, 00:50   #5
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Default Re: Hotell-program?

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Oppgraderingene du snakker om er utrolig sjelden til suiter (hadde selv gull for en stund tilbake, fikk aldri oppgradering til suiter selv). Du maa nok opp paa Hilton Diamond for aa faa skikkelig snadder, dog i foelge vilkaarene oppgraderer de ikke til suiter.
Japp, på Hilton ble jeg bare oppgradert til Business Class-rom eller liknende. Men på Scandic var de faktisk litt mer hyggelige. En fordel med Scandics nye gjesteprogram er matkupongene - 100 kr. per dag - og disse husker jeg også fra Hilton Gold-tiden.

Rica-kortet er noe dritt, Scandic er da faktisk mye bedre og mer gjennomtenkt.

Starwood høres fint ut, men er jo ikke så praktisk når man bor mye på hotell i Norge...
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2008, 18:37   #6
LarsErik
Newcomer
 
Join Date: Sep 2007
Posts: 37
Default Re: Hotell-program?

Mulig jeg uttrykte meg litt klønete.
Jeg har ca. 75 hotell-døgn i året, neste år kan det bli opp mot 100.
Norske kjeder som Rica og Scandic har lite for seg da jeg svært sjelden bor på hotell i Norge og resten av Skandinavia.
En kjede med mange hoteller i Europa er det jeg trenger.
De fleste amerikanske kjeder har stort sett bare hoteller i de største Europeiske byene.
Hva med kjeder som Novotel eller Ibis?
Noen som har kjennskap til disse?
LarsErik is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2008, 20:07   #7
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Default Re: Hotell-program?

Quote:
Originally Posted by LarsErik View Post
Hva med kjeder som Novotel eller Ibis?
Noen som har kjennskap til disse?
Novotel har mye bra og tilgjengeligheten i hele Accor-kjeden totalt sett er bra. Sjekk selv på www.accorhotels.com. Ibis har en lavere standard, men du kan få overnattinger til en billig penge. Husk også at blant annet Mercur inngår i denne kjeden, og de har flere bra hoteller. Jeg er ikke kjent med bonusprogrammet deres, og jeg tror faktisk du må betale for å bli med. Correct me if I'm wrong.

Ta også en titt på Holiday Inn og hotellene i tilknytning (Crowne Plaza, InterContinental, m.fl.). Disse har god dekning i Europa.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2008, 20:25   #8
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,852
Default Re: Hotell-program?

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Novotel har mye bra og tilgjengeligheten i hele Accor-kjeden totalt sett er bra. Sjekk selv på www.accorhotels.com. Ibis har en lavere standard, men du kan få overnattinger til en billig penge. Husk også at blant annet Mercur inngår i denne kjeden, og de har flere bra hoteller. Jeg er ikke kjent med bonusprogrammet deres, og jeg tror faktisk du må betale for å bli med. Correct me if I'm wrong.
Vet ikke om det gjelder alle, men ihvertfall endel hoteller i Accorkjeden får man FlyingBlue poeng på.

Bodde på Mercure i Gdansk nå i sommer og det var veldig bra med ny oppussede rom, og også Novotel i Warwawa var bra, selv om rommene der var litt stusselige.
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2008, 22:16   #9
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,203
Default Re: Hotell-program?

Vel, Tommy! SPG er ikke helt supert det heller. Jeg mistet 16-17 tusen poeng der da jeg ikke hadde bodd på Starwood på et år. (Som du sier, det er ikke mange hoteller de har i Norden.) Da var jeg relativt pissed. Jeg pleide å bo på Sheraton i Stockholm, men har droppet det siden den gang. Dessuten har de priset seg temmelig høyt.

De gangene jeg har vært i USA har jeg bodd på Starwood eller Marriott hoteller. Det er tydelig at hotellprogrammene funker bedre der borte.

Glemmer aldri første opplevelse med SPG kortet. Skulle på messe i Long Beach, og hadde booket en uke på et Sheraton hotel i San Pedro. Hadde fått kortet i posten bare et par dager før avreise. Ved ankomst hotellet var det ca 70 pax som stod i kø for å sjekke inn. Tydeligvis et cruiseskip som hadde lagt til og sendt sine eldre passasjerer med violett hår til hotellet. Hotellet hadde adskilt en tredjedel av resepsjonssdisken til SPG kunder. Der var det rød løper og ikke et menneske i kø. Så der gikk jeg. En av resepsjonistene slapp umiddelbart det han holdt på med og kom over og sjekket meg inn. Mens jeg ble sjekket inn kom en rasende eldre dame over og lurte på hvordan de kunne sjekke meg inn med en gang, ettersom de hadde ventet i en halvtime på å bli sjekket inn. Det var da gullkornet kom som jeg har ledd av mange ganger. Resepsjonisten svarer damen: Madam, this is one of our most preferred guests!

Her hjemme på berget synes jeg ikke hotellbonusprogrammene gir noen ting. En kamerat har platinum på Choice, og når han kommer til nye hoteller har det vel bare skjedd en enkelt gang at han har blitt oppgradert, ellers blir han bare oversett. Så han skjønner ikke helt poenget med dette systemet selv.

Selv holder jeg meg til å samle EB poeng. Og det er vel derfor jeg drikker, tror jeg.

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 16-11-2015, 15:19   #10
Chr1st1an
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2013
Location: Fornebu
Posts: 413
Default Re: Hotell-program?

Jeg sparker igjen liv i denne tråden.
Vurderer et lengre opphold i Asia januar-mars neste år og prøver å beregne om det er noe poeng å benytte meg av hotellprogram som f eks SPG som jeg har lest en del om.
Jeg er da i første omgang på utkikk etter bonusovernattinger som en perk fra slike hotellprogram. Suite oppgradering har jeg ikke mye behov for.

Om jeg har forstått riktig så får man 3 starpoints per $ benyttet. De rimeligste bonusovernattingene ligger på ca 10 -12.000 starpoints.
Om jeg har regnet riktig så får jeg altså ca 360 SP for en overnatting til en ca verdi av 1000 NOK. Man må altså bo 27 netter til 1.000NOK før en får muligheten til å ta ut 1 bonusovernatting.

Da vil det vel mye heller lønne seg å benytte seg av f eks hotels.com sitt reward program?

Noen formeninger?
Chr1st1an is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2015, 18:17   #11
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Hotell-program?

Ikke se deg blind på opptjening. Mange fete hoteller er ikke medlem av noen kjede og kan gi vel så god valuta som poeng hos gutta boys.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Utvanning av status-program Superhai Reiseforum 2 16-05-2013 06:11
Redigerings program? Dy-1049 Flyforum 3 07-08-2007 09:55
Sommer program Rossiyskie Avialinii Flyforum 24 07-02-2007 23:32


All times are GMT +2. The time now is 02:51.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.