Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyhistorisk forum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 30-09-2005, 23:42   #1
S L A
Newcomer
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 17
Default Litt mimring norske flyselskaper

Så dagens "forside" med Ascor Airservices AS, og fikk lyst å mimre litt.

Jeg skriver "fritt" frem, og inviterer samtlige til å korrigere meg, føre opp "glemt" informasjon, eller andre vet mer noen selskapene jeg nevner eller ikke nevner. Som sagt fordi jeg ikke har husket det, eller ikke har kjennskap til.

Fra 1966 og noen år fremover hadde vi faktisk flere mindre flyselskaper plassert omkring dette vidstrakte land, og i Finnmark hadde vi Varangfly AS med base i Kirkenes. Derpå i Tromsø hadde vi Nor-Wings A/S og i Bodø Nordlandsfly A/S. Sistenevnte operete noen få Cessna 185, og muligens de også hadde 1 eller 2 stk 206'ere. Bodø var vel også "hovedsted" Nord for Widerøes. Jeg vil ha det til at det var ytterligere 2 selskaper i Nord, men disse har jeg glemt navn og hva de opererte.

Trondheim, Steinkjer og Meråker neste, nemlig SteinkjerFly (hadde de noen fly i det hele tatt, eller var de der bare i navnet, noen som vet/husker?) I Trondheim og Meråker (Meråker Brug) HIBOFLY AS (eiet av Borghild Lynum og Hilmar Tollefsen) samt Trønderfly AS. Trønderfly tror jeg fikk inn en Beech 90 og jeg har en liten erindring om noe som kaltes Beech Queen Air 65. (Eksisterer denne betegnelse?). HIBOFLY hadde kun 2 PA 31.310 Navajo, mens Hilmar Tollefsen gjennom eget navn og flyskole hadde flere mindre Cessna fly i sin tjeneste. Jeg tror han drev denne lenge etter at HIBOFLY gikk inn.

I Ålesund fikk vi Mørefly AS, og de første årene tror jeg de kun hadde Cessna 206. Når tid de fikk landfly og helikopterere vet jeg faktisk ikke.

Mellom Ålesund og Bergen var der vel noen få selskaper, men i farten kan jeg kun huske Fjordfly AS, som opererte i sin tid flere Cessna 206 med base i Førde. De gikk så hen i samarbeide med et bergensk rederi og gikk til anskaffelse av en PA 31.310 og 1 MU 2. De hadde store planer, men gikk helt vest.

Bergen hadde på et tidspunkt; Bergen Air Transport AS med (først helikopter 2 stk, franske sådanne og fløy i Nordsjøen i konkurranse med HS) senere 1 stk Cessna 401, og under samarbeidsselskapet Stavanger Air Transport AS, ytterligere 1 Cessna 402. På den tiden dette skjedde ble mer eller mindre alt flyttet over fra Bradbenken til Stavanger Lufthavn, hvor BAT/SAT ble ett selskap og en forsiktig endring av driften tok til med 1 DC 3, senere 2 stk DC 4 og forsøkte vel så midt på 70 tallet med å starte fraktoperasjon i Fjerne Østen med en Boeing 707. Ellers i Bergen; Bergen Aviation Servies (BAS) AS med 1 stk Cessna 401. Bak dette selskap stod noen meget unge gutter med meget rike pappa'er. Høy sigarføring og etterhvert "no pus". Selvsagt; Westwing AS. Stortingsguru og reder Per Hysing Dahl var en av gromtrappene i dette selskap. Det har gått i glemmeboken, men hadde dette selskap en landfly avdelingen eller ikke. I hvertfall mange Cessna 206. i bakhodet svirrer det noe også om helikoptere i dette selskap.(?)

På Voss; Gunnar "etter eller annet" hotel sjef hadde HeliTourist. En del helikoptere + 1 sjøfly.

I Rosendal kom Fonnafly med bla. Odd Moen fra Norsk Fly og Flyfoto AS inn på oppstarten siden + 1 flyver, tror han het Jon Tørresdal. Videre et par tre investorer fra Haugalandet.

I Odda (kombinert med Oslo) Viggo Norvang's Hardangerfly. 2 Cessna 206, 1 stk Cessna 185 + en stk Norseman Beaver.

I Stavanger, Sola Flyplass; Norsk Fly og Flyfoto AS, 1 stk Cessna 177, 2 stk Cessna 150 og 1 Cessna 180 (sjøfly). Og i en meget kort periode 1 stk Cessna 421. BAT/SAT som omtalt litt foran + HS på Forus. Senre kom også fra Hønefoss; Nor-Fly AS. Tidlig på 80 tallet kom Atlantic Aircharter AS med base i Sandefjord. Selskapet hadde 2 MU 2J og var da det plutselig skar seg mellom partene i ferd med å få inn 2 stk Grumman Gulfstream I for kontraktflyvning.

MEN; i Haugesund; (sorry men dette gikk litt fort); Coast Aero og Nordsjøfly AS. Nordsjøfly ved Jon Furdal som fikk to - tre kapitalsterke gutter til å spytte i. Ny flyplass (betalt av staten selvsagt) men; ny hangar og kontorbygg, og fly i fleng: PA 31 Chieftain, Beech 99 og (for søren; hvilket type glemme eg nå at de også hadde?)

Jon Furdal var også ideskaper for Norway Airlines og Boeing 737 (2 stk) og det ene mer ren trønder kapital. Deretter også Fonnafly land med en vekst uten sidestykke. + Mange andre ideer.

Egersund hadde sitt sjøfly gjennom Bertelsen og Garpestad AS, huske på hvem sin lisnes de fløy under.

Så Draco Air AS på Sørlandet; Kåre Drangholst og hans Draco selskap. 1 amfibiefly type. Noen som husker?

Viking Air AS i Kr Sand med Beech King 100 under lisnes fra Scanex Air Oslo.

SKien hadde Snorre Ketilsson (eller noe som husker dette navnet korrekt); FJELLFLY. Med Heron og PA 31 + visstnok noe annet. + 1 Selskap som startet opp BORG AIR AS med en Beech 99. Disse tok vel aldri av. Sandefjord hadde Penguin Air og Norsk Flytjeneste, begge 2 med Øivind Skaunfeldt. Penguin var i samarbeide med malingsfabrikken i Sandefjord. Senre også med basekontor der Atlantic Aircharter AS.

Tønsberg: Solbergfly AS + 1 til. Husker ikke.

OSLO: jo takk noen der.
Busy Bee Air Services AS, Mey-Air, Ski og Sjøfly, Kjellerfly, ScanexAir, Ascor, Fjellanger Widerøes, Fred. Olsen herudner Fred Olsen Executive Airservices AS, Transwing AS, Paraflift, senere Partner Air Services AS, Air X, flymekler Remseth hadde også 1 selskap - men kan ikke erindre navnet, Senre også Gofjeldfly AS. Det var neon få til på Østlandet, men akkurat nå kommer jeg ikke på dem, annet enn at et selskap som het Hamjern AS i Hamar også hadde ett flyselskap med bla. en stk Beech Baron 58 i sitt eie.

Det har skjedd mye etter midten av 70 tallet begynnelsen av 80 tallet da mange av disse tok å vandret heden og eller hadde blitt del av annet konglomorat.

Så er denne mimring over, og håper at det falt i smak.

Alle - som kommer innom og gidder å lese så langt ned; HA EN TRIVELIG HELG..

M v h
S L A



: : :
S L A is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2005, 00:25   #2
LN-ATC
ScanFlyer Silver
 
LN-ATC's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 547
Default Re: LITT MIMRING NORSKE FLYSELSKAPER

På slutten av 80-tallet var det her på Sola et sjøflyselskap som het Scanwing, de hadde 2 stk C206 på flottører, FAZ og BFU. Jeg mener en kollega av meg var med i det selskapet.

Norsk Fly- og Flyfoto, som du nevner, er det faktisk fortsatt liv i. De eier og opererer en C177RG LN-BNR. Flygingen foretas stort sett av en tidligere Albatross-maskinist, også han en kollega av meg.

Jeg er dessverre for ung til å ha opplevd disse storhetstidene i norsk luftfart...
LN-ATC is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2005, 10:25   #3
GF1
ScanFlyer Gold
 
GF1's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Flakk, Birkenes
Posts: 1,820
Default Re: LITT MIMRING NORSKE FLYSELSKAPER

Nok en gang: hyggelig å høre fra deg S L A. Kjempefint med en slik mimring om flyhistorie som noen av oss husker fra tidligere tider. Personlig visste jeg "alt" om norsk sivil luftfart fra tidlig på 60-tallet og til litt forbi 1970, da flyinteressen måtte vike for andre gjøremål.

Av alle minnene du kommer med vil jeg kommentere Westwings tidligste år. De startet opp mens Solbergfly ennå hadde sjøflyavdeling i Sandviken i Bergen, og etter kort tid solgte Thor Solberg hele avdelingen til dem. Noe av det Westwing satset mest på, var skoleflyvning fra Flesland. De anskaffet fire Beech Musketeer. De drev også tidlig med tomotors og hadde bl.a. en Beech Baron som buklandet på Fornebu med Piltingsrud bak spakene. Et av de flyene som Westwing overtok fra Solbergfly var Otteren LN-BFD, som havarerte ved Odda i 1968 med sjefsflyveren bak spakene.

Siden du nevner Queen Air, vil jeg nevne et av selskapene du har glemt: Bjørumfly. Jeg har samlet litt om dette selskapet her.

Jeg kan forresten også vise til litt om Mørefly's første år, som du finner her.

Mange av de spørsmålene du stiller om flytyper o.l. kan man finne svar på i boka til Kay Hagby, ”Fra Nielsen & Winther til Boeing 747” fra 1998. Se litt om boka på denne siden.

Det hadde vært hyggelig om du også besøkte "oss" på det flyhistoriske forumet til airpics, hvor mange av disse småflyselskapene er nevnt i en eller annen tråd.


__________________
Gunnar
Kjeviksiden: http://kjevik.dk ...mange gode minner
GF1 is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2005, 16:25   #4
BU9001/V2.0
ScanFlyer Silver
 
BU9001/V2.0's Avatar
 
Join Date: May 2005
Posts: 990
Default Re: LITT MIMRING NORSKE FLYSELSKAPER

Haydn Air Charter er det visst ingen som husker.
BU9001/V2.0 is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2005, 16:52   #5
GF1
ScanFlyer Gold
 
GF1's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Flakk, Birkenes
Posts: 1,820
Default Re: LITT MIMRING NORSKE FLYSELSKAPER

Quote:
Originally posted by BU9001/V2.0
Haydn Air Charter er det visst ingen som husker.
Jeg kan forsikre deg om at DET hadde iallfall signaturen ANX kommet til å minne oss på
__________________
Gunnar
Kjeviksiden: http://kjevik.dk ...mange gode minner
GF1 is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2005, 17:00   #6
BU9001/V2.0
ScanFlyer Silver
 
BU9001/V2.0's Avatar
 
Join Date: May 2005
Posts: 990
Default Re: LITT MIMRING NORSKE FLYSELSKAPER

Quote:
Originally posted by GF1
Quote:
Originally posted by BU9001/V2.0
Haydn Air Charter er det visst ingen som husker.
Jeg kan forsikre deg om at DET hadde iallfall signaturen ANX kommet til å minne oss på
Hvorfor det?
BU9001/V2.0 is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2005, 17:09   #7
GF1
ScanFlyer Gold
 
GF1's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Flakk, Birkenes
Posts: 1,820
Default Re: LITT MIMRING NORSKE FLYSELSKAPER

Hvis du leter godt så finner du forklaringen her.

Korreksjon: Det står visst ingenting om Haydn der. Men LN-NPT var et av skoleflyene til selskapet.
__________________
Gunnar
Kjeviksiden: http://kjevik.dk ...mange gode minner
GF1 is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2005, 18:25   #8
BU9001/V2.0
ScanFlyer Silver
 
BU9001/V2.0's Avatar
 
Join Date: May 2005
Posts: 990
Default Re: LITT MIMRING NORSKE FLYSELSKAPER

NPT kjenner jeg til.
Har logget en del timer i den i sin tid.
BU9001/V2.0 is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2005, 19:29   #9
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,486
Default Re: LITT MIMRING NORSKE FLYSELSKAPER

Quote:
Originally posted by BU9001/V2.0
Haydn Air Charter er det visst ingen som husker.
Haydn?? Fløy ikke de (sukk) Catalina???
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2005, 20:25   #10
Falcon
ÜberScanFlyer
 
Falcon's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,978
Default Re: LITT MIMRING NORSKE FLYSELSKAPER

Quote:
Originally posted by CK
Quote:
Originally posted by BU9001/V2.0
Haydn Air Charter er det visst ingen som husker.
Haydn?? Fløy ikke de (sukk) Catalina???
Ja og nei. Jimmy Haydn stod for innchartringen, det var det hele. Jimmy tok forøvrig kvelden her for et par år siden. Han bodde den siste tiden nede på hjemmet i Solvikbukta.
Falcon is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2005, 20:38   #11
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,136
Default Re: LITT MIMRING NORSKE FLYSELSKAPER

Jeg kommer aldri til å glemme disse oransje flyene som sto på Fornebu Nord. Dessverre er dette området nå administrert av EuroPark og det koster 513 kroner måneden å stå der. I know - I pay.
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2005, 00:25   #12
S L A
Newcomer
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 17
Default Re: LITT MIMRING NORSKE FLYSELSKAPER

Det e ganske kjekt å se at det blir kommentarer på det som en gang var.

Ja, selvsagt Bjørumfly (hvor Arne Gofjeld) startet opp sin karriere, videre Haydn men jeg glemte også Stellar Air Freighter. De opererte noen år en Fairchild Fokker FFH 227, men kan noen huske hva de hadde forut av denne.? Likeledes er det fortsatt at jeg glemmer noen til, men vi får se om disse dukker opp.

Ja, jeg glemte Hans Bjarne Vosters selskap Scanwing. Men det kom i grunnen ett godt stykke inn på 80 tallet. Det som "gnager meg litt" om Sola, drev ikke Thor Tjøntvedt ut fra Sola en liten periode som Sirdalsfly eller noe sånt? Noen som husker.Og hva var det han hadde av fly da?

HURRA! Skulle akkurat til å submitte denne, da jeg kom på;
Stavanger Lufthavn; Skyrex Executive AS..
Det var faktisk trauste Jærbuer som startet opp med en Cessna maskin. Det var en så en med propeller foran og bak. Cessna kalte denne for (C-377??) Skymaster eller noe sånt.

Samtidig kom jeg på at Odd Moen og Norsk Fly og Flyfoto også hadde en Aero Commander på lease fra Sverige i en periode.






S L A is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2005, 00:41   #13
ANX
ScanFlyer Gold
 
ANX's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
Default Re: LITT MIMRING NORSKE FLYSELSKAPER

Aktiviteten på dette forumet er som en berg-og-dal-bane.

Her lider man seg gjennom dager og uker med god-morgen-hilsener samt spørsmål om hvilke-flyindivider-som-var-hvor. Og SÅ er man offline EN jækla dag og Da blir man etterlyst! Hmph.

Har det lille som var igjen av memorabilia fra historien til Haydn Air Charter nedpakket i esker, pluss notater fra hans beretning fra sykehjemssenga. Det vil komme i renskrevet form når tid og anledning tillater.

Regner med at Quarrtsiluni snart kommer på banen mht sjøflyselskaper.

__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor...
ANX is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2005, 01:06   #14
LN-ATC
ScanFlyer Silver
 
LN-ATC's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 547
Default Re: LITT MIMRING NORSKE FLYSELSKAPER

Quote:
Originally posted by S L A
Ja, jeg glemte Hans Bjarne Vosters selskap Scanwing. Men det kom i grunnen ett godt stykke inn på 80 tallet. Det som "gnager meg litt" om Sola, drev ikke Thor Tjøntvedt ut fra Sola en liten periode som Sirdalsfly eller noe sånt? Noen som husker.Og hva var det han hadde av fly da?
Du finner litt info om Tjøntveit og Sola her. Beaver var f. eks. i flåten. Jeg mener også å ha hørt at det var twin-maskin(er) i bildet, skal blant annet ha blitt benyttet til å frakte lik fra Sola til UK etter Kielland-ulykken.

Quote:
HURRA! Skulle akkurat til å submitte denne, da jeg kom på;
Stavanger Lufthavn; Skyrex Executive AS..
Det var faktisk trauste Jærbuer som startet opp med en Cessna maskin. Det var en så en med propeller foran og bak. Cessna kalte denne for (C-377??) Skymaster eller noe sånt.
Ja, C337, LN-SAC. Den lever fortsatt, gyldige luftdyktighetsdokumenter, men ikke vært i luften siden i fjor vår. Eneste 337 på norsk register for tida.
LN-ATC is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2005, 01:17   #15
BU9001/V2.0
ScanFlyer Silver
 
BU9001/V2.0's Avatar
 
Join Date: May 2005
Posts: 990
Default Re: LITT MIMRING NORSKE FLYSELSKAPER

Quote:
Originally posted by ANX

Har det lille som var igjen av memorabilia fra historien til Haydn Air Charter nedpakket i esker, pluss notater fra hans beretning fra sykehjemssenga. Det vil komme i renskrevet form når tid og anledning tillater.

.

Hvis du lurer på noe,kan du jo spørre meg.

Hvis du er interessert selfølgelig.
BU9001/V2.0 is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2005, 02:10   #16
Concorde
BA Concorde Sep 1998
 
Concorde's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hvalstad, Asker
Posts: 3,332
Default Re: LITT MIMRING NORSKE FLYSELSKAPER

Quote:
På Voss; Gunnar "etter eller annet" hotel sjef hadde HeliTourist. En del helikoptere + 1 sjøfly.
Gunnnar Maurseth paa Voeringsfoss som ogsaa drev Maurseth hotell til det desverre brant i 1989. Startet senere Ferarri import i Raadhusgaten men uten suksess. Har idag et helikopter staaende paa tomten som minne om en av de stoerste operatoerene i Norge.
Concorde is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2005, 10:47   #17
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Re: LITT MIMRING NORSKE FLYSELSKAPER

Også har vi Vingtor Air Services (eller noe sånt). De flöy en Catalina flybåt,en Beech 17 Staggerwing på slutten av 40-tallet.Tror de også hadde bestilling på en konvertert Halifax som aldri ble levert.

På Fornebu på 60-tallet var det et selskap som het Björumfly.De flöy bl.a. ett italiensk-
produsert amfibiefly ved navn "Riviera"(?)
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2005, 11:02   #18
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,136
Default Re: LITT MIMRING NORSKE FLYSELSKAPER

Quote:
Originally posted by FBU 4EVER
Også har vi Vingtor Air Services (eller noe sånt). De flöy en Catalina flybåt,en Beech 17 Staggerwing på slutten av 40-tallet.Tror de også hadde bestilling på en konvertert Halifax som aldri ble levert.
Stemmer det. Jeg har sett et bilde av den Halifaxen. Jeg tror det var i Airways og en artikkel kalt noe slik som "From Sword to Plough" om ombygging av militære fly til sivile etter krigen. Jeg kommer tilbake etter et dykk i arkivet.
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2005, 15:33   #19
Falcon
ÜberScanFlyer
 
Falcon's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,978
Default Re: LITT MIMRING NORSKE FLYSELSKAPER

Sjekk også "Vingtor"s sider om Vingtor her: http://home.online.no/~vingtor/Catalina/Catalina-feature.html#vingtor (nederst)
Falcon is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2005, 16:54   #20
Falcon
ÜberScanFlyer
 
Falcon's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,978
Default Re: LITT MIMRING NORSKE FLYSELSKAPER

Quote:
Originally posted by ANX
(...)
Har det lille som var igjen av memorabilia fra historien til Haydn Air Charter nedpakket i esker, pluss notater fra hans beretning fra sykehjemssenga. Det vil komme i renskrevet form når tid og anledning tillater.
(...)
En liten avsporing her ANX, men jeg må spørre mens jeg husker det: Har du peiling på datteren til Jimmy? Muttern lurer fælt på hvordan det har gått med henne.
Falcon is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hvorfor kjøper norske flyselskaper kun B737? AN0510 Småprat 29 01-08-2014 02:53
Flyselskaper med norske nettsider flyKSU Flyforum 17 11-11-2013 06:42
Reklame: "Norske flyselskaper" Discus Flyhistorisk forum 3 01-02-2011 01:21


All times are GMT +2. The time now is 14:48.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.