Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 17-11-2021, 10:11   #1
tdb
ScanFlyer Blue
 
tdb's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Ullensaker
Posts: 484
Default Thailand i covidtid

Hei!

Da Thailand åpnet opp for reisende var jeg raskt med å booke en tur. Jeg reiste med Thai Airways i går fra Stockholm og landet i Bangkok i dag tidlig.
Det er en del papirer som skal lastes opp på nettet for å få «Thailand Pass», men for min del fungerte det helt ok. «Thailand Pass» kan man få dersom man er fullvaksinert og ellers oppfyller kravene til «Test and Go» regimet fra thailandske myndigheter.
Thailand krever også en rt-pcr test som er mindre enn 72 timer før avgang. Det står ikke spesifikt at det er en rt-pcr test som er utført gjennom det kommunale testtilbudet, så jeg tok en på Dr.Dropin med attest hvor dette kommer tydelig frem. Jeg er usikker på om det var nødvendig , men tol ingen sjangser da de ber spesifikt om rt-pcr test.
SAS personalet sjekket dokumentene mine før avreise fra OSL og så var jeg i farta. Vel over i Stockholm var det nok en gang sjekk av dokumenter på gate til THAI flyet.

THAI serverer kun alkoholfritt som velkomstdrink , men ellers var både pledd, pute, hodetelefoner og amenity kit klart i setet. Før avgang tok de også bestilling på middag. En thailandsk kyllingrett eller en biff rett.
Vel oppe i luften begynte serveringen og den bar veldig preg av covid situasjonen. De serverte kun alkohol til maten, men de var på den andre siden veldig rause når de holdt på.
Jeg registrerte meg at de tilbød drikke før maten, så en top up av champagne, før det var ytterligere 2 runder med drikke under matserveringen etterfulgt av kaffe og cognac. ( så ingen annen avec).
Matserveringen var ferdig ca 1:30 etter avgang, vi ble tilbudt en vannflaske og så ble lyset slukket. I løpet av turen var crewet veldig flinke med å dele ut flere vannflasker uoppfordret.

Det er påbud om bruk av ansiktsmaske ombord, men det ble ikke etterfulgt i særlig stor grad. Folk brukte maske kun når de gikk til toalettet. Ellers satt de uten i setet.

Ca 2 timer før landing begynte frokost serveringen, litt vel tidlig ettersom vi kun var 15 pax i business denne dagen. På økonomi var det heller ikke mange. Jeg titta litt bak gardinen, og det var veldig glissent.
På vei til passkontrollen måtte vi først gjøre et stopp for å sjekke «Thailand pass» og covid testresultater. Dette tok ca 15 minutter før var klart. Deretter var det normal passkontroll og henting av bagasje. Bagasjen var veldig sen i dag, men jeg var likevel ute av tollsonen og i bil på vei til karantene hotell ca 1 time etter landing.

På hotellet ble det utført en ny pcr test, og de sa svaret skulle komme innen 12 i morgen. Etter en ny negativ test er jeg så klar til å reise overalt i Thailand. Pakken på hotellet inkluderer også 3 måltider.
Oppdatering: Tok pcr test ved ankomst hotellet ca 09:30 og fikk svar nå kl 15:45 om negativ test. Da kan jeg gå ut av karantenen.

Det er en del ekstra med å reise nå og THAI har skåret ned på servicen. Om deg skyldes covid eller generelt dårlig råd vet jeg ikke, men det er jo flere selskaper som har benyttet seg av covid til å redusere servicetilbud betydelig.

Legger ved noen bilder også.
Kap kuhn kap







Sent from my iPhone using Tapatalko
__________________
[

Last edited by tdb; 17-11-2021 at 10:49.
tdb is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2021, 14:20   #2
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,232
Default Re: Thailand i covidtid

Takk for god informasjon - nyttig
Hvordan var systemet med bil til fra flyplassen til (karantene)hotellet - er det noe du ordner selv eller er det organisert på noen måte?

Har lyst på en tur i løpet av vinteren, men er litt avventende både i forhold til smittesituasjonen og vaksinedose 3
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2021, 14:22   #3
tdb
ScanFlyer Blue
 
tdb's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Ullensaker
Posts: 484
Default Re: Thailand i covidtid

Jeg booket hotell via link fra ambassaden. Lastet opp kvittering for betalt hotell med mere, og fikk godkjent Thailand Pass.
I pakken fra hotellet inngikk det privat bil fra flyplass til hotell og man får garantert tidlig innsjekk da det er inkludert.


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
[
tdb is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2021, 17:39   #4
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,142
Default Re: Thailand i covidtid

Takk for rapport. Høres relativt greit ut å komme seg til Thailand nå da.

Men det må ha blitt en litt lang tur med bare vann underveis? Går ikke denne ruta nesten midt på dagen, så du blir sittende hele ettermiddagen og kvelden med vannflaske og Donaldblad? Har ikke inntrykk av at det er slik med de fleste andre. Men så har jeg ikke fløyet long haul siden Mars i fjor.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is online now   Reply With Quote
Old 17-11-2021, 22:40   #5
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,232
Default Re: Thailand i covidtid

Er ikke Thai også ganske dyrt i biz nå?
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2021, 01:45   #6
tdb
ScanFlyer Blue
 
tdb's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Ullensaker
Posts: 484
Default Re: Thailand i covidtid

Quote:
Originally Posted by TG923 View Post
Er ikke Thai også ganske dyrt i biz nå?

Det vet jeg ikke noe om. Jeg reiste på poeng.


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
[
tdb is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2021, 01:49   #7
tdb
ScanFlyer Blue
 
tdb's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Ullensaker
Posts: 484
Default Re: Thailand i covidtid

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Takk for rapport. Høres relativt greit ut å komme seg til Thailand nå da.

Men det må ha blitt en litt lang tur med bare vann underveis? Går ikke denne ruta nesten midt på dagen, så du blir sittende hele ettermiddagen og kvelden med vannflaske og Donaldblad? Har ikke inntrykk av at det er slik med de fleste andre. Men så har jeg ikke fløyet long haul siden Mars i fjor.

Det er avgang 1330, så det blir en lang tur, men de hadde brus også… haha…
THAI er nok kjipest i klassen når det gjelde mat og drikke ombord nå. Maten var også forhåndsvis enkel samt at IFE var svært mangelfullt. Tror den nyeste filmen var minst 2 år gammel.


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
[
tdb is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2021, 21:33   #8
Eirik
Livsnyter
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 2,972
Default Re: Thailand i covidtid

Quote:
Originally Posted by TG923 View Post
Er ikke Thai også ganske dyrt i biz nå?
Kikka litt på Thai for januar, for tiden ligger de vel på doble prisen av Lufthansa/Swiss/Austrian i økonomi, der prisene er- eller har vært nede i 4.200,-.
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2021, 07:17   #9
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,232
Default Re: Thailand i covidtid

Quote:
Originally Posted by Eirik View Post
Kikka litt på Thai for januar, for tiden ligger de vel på doble prisen av Lufthansa/Swiss/Austrian i økonomi, der prisene er- eller har vært nede i 4.200,-.
Jeg håper da virkelig jeg hadde min siste reise i økonomi på langtur for mange år siden...
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Thailand-tråden Marcus W Reiseforum 240 21-03-2024 11:17
Thailand RH Reiseforum 6 21-04-2012 22:06
OSL-thailand LN-JO Flyforum 4 27-10-2007 19:48
Ny til Thailand sk931 Flyforum 11 09-06-2007 10:16
Thailand (Bangkok) AirbusTrond Reiseforum 4 22-02-2007 18:28


All times are GMT +2. The time now is 16:26.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.