Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 25-06-2020, 06:11   #1
LN-REF
ScanFlyer Gold
 
LN-REF's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Langevåg
Posts: 1,769
Delta Utreise til USA 26. Mai 2020 under COVID-19

Etter ca. seks veker heime på fritur og fortsatt under COVID-19 krisa, var det å reise tilbake til Theodore, som ligger ved Mobile i Alabama i USA for nok en tur på skuta eg jobbar på. Som da eg reiste heim frå USA tidlegare, er vi ikkje berørt av innreiseforbudet til USA frå Europa som Trump innførte 12. Mars da med det visumet vi har (B1 OCS) fortsatt kan reise til og frå USA som vanleg

Vi får som regel reiseruta på fredagen, reiser bortover på tirsdagen og har mannskapsbytte på onsdag. Denne gangen ingen unntak, men i forkant av måtte vi fylle ut Travel and Health Questionnaire som er rederiet sitt eige online skjema kor man blir godkjent for å reise eller ei basert på den man svarer ang. COVID-19

SK1315 BUSINESS 26MAY AALESUND-AES OSLO-OSL 08:25 09:20 OK 00:55h ADULT 2PC
KL1144 ECONOMY 26MAY OSLO-OSL AMSTERDAM-AMS 11:50 13:40 OK 01:50h SEAMAN 2PC
DL 73 ECONOMY 26MAY AMSTERDAM-AMS ATLANTA-ATL 14:45 18:05 OK 09:20h SEAMAN 2PC
DL4774 ECONOMY 26MAY ATLANTA-ATL MOBILE-MOB 20:00 20:10 OK 01:10h SEAMAN 2PC

Vanlegvis flyr eg alltid AES-AMS-ATL-MOB, men siden KLM ikkje flyr på AES i disse tider, blei det via OSL denne gangen. Med "sein" avgang fra Ålesund Lufthavn, Vigra betyr det at eg kunne ta offentlig transport dit. Dvs. konemor kjørte meg først den 2 min lange turen ned på kaia for 07:00 avgangen med M/S "Nørvøy" til Ålesund, en tur som tar 7 minutter over Borgundfjorden. Kun 12 passasjerer på båten så god plass. Når eg har fly før 08:00, må eg ta taxi til flyplassen som tar ca. 45 min

M/S "Nørvøy" klar for avgang fra Lerheimkaia i Langevåg


Svært lite passasjerer på båten som sagt, vanligvis er den ganske så full på morgenen og ettermiddagen


Båten legger til rett ved Bussterminalen i Ålesund så veldig praktisk og 13 minutter etter ankomst, kom flybussen til Vy som tok meg direkte til Vigra på 19 minutter, kun 11 passasjerer på bussen forøvrig


Vanligvis reiser eg kun med handbagasje i form av en trillekoffert og ei lita PC veske. Siden SAS opplyste at man kun kan ha en handbagasje totalt sett, hadde eg denne gangen en bag for innsjekk for div. stasj fra kofferten slik at PC’n fikk plass i den igjen. Hadde også bestilt nokre flymodeller fra Zareh som venta på meg i USA, så baggen kommer godt med når man skal heim igjen. Printe ut bagasje lappe på automat gjekk ikkje, så måtte i skranken av en eller anna grunn. Fast Track i sikkerhetssjekken var stengt, men med veldig få passasjerer hadde ikkje det noko å seie på dei få minutta man brukte på å komme seg igjennom.

En liten tur i kiosken for en rask matbit før det etter kort tid var klar for boarding for SK1315 AES-OSL med LN-RRE "Knut Viking" som er en Boeing 737-85PWL. La ikkje merke til det nå før eg skriver dette at denne er i Star Alliance farger 


Så starta kanskje det som var det mest rare og uvanlig med heile reisa egentlig, at alle utenom yngre barn måtte på med munnbind som resulterte i ei rar stemning ved gate. Boarding gjekk i puljer fra gruppe seter fra bakerst til fremst, eg hadde sete 01F så måtte vente til siste pulje

Boarding complete kl. 08:12 med pushback 08:25 og taxing 08:28. Så lina opp for avgang mot sørvest 08:31. Utenom dei blokkerte midtsetene, så talte eg 8 ledige seter. Det var ingen servering på denne flighten, og kun aktre toaletter kunne brukas. Etter 40 min i lufta landa og parkerte ved Gate A14 (P16) kl. 09:14. For øvrig skulle flyet videre via Tromsø til Longyearbyen som SK 4414 kl. 10:00


Var faktisk en del passasjerer på innenlands terminalen, men ikkje mer enn at det minte meg nesten som en rolig dag før COVID-19



Tenkte eg skulle få meg litt mat på Utenlandsterminalen, heldigvis hadde Avinor satt opp dette skiltet før man kom der som var en super gest egentlig. Så snudde og heller kjøpte en Baguett og en Wraps samt litt drikke for flyturen videre


For øvrig ikkje mange avganger resten av dagen fra OSL. Til det store utland var det kun Amsterdam, Frankfurt, Arlanda og Riga!


Så både i TaxFree butikken…


…og ellers på utlandsterminalen, E og F gater, var det så og seie heilt tomt


Dagens andre flight OSL-AMS flight KL 1144 som opprinnelig var oppsatt med en Embraer E190STD kor eg hadde fått tildelt sete 6C som var i Economy Comfort. Frykta litt som da eg reiste heim med stappfullt fly, heldigvis hadde KLM bytta til en B737  Dette var PH-BGH "Scholekster/Oystercatcher" som er en Boeing 737-7K2WL. På denne hadde eg fortsatt sete 6C

Den kom selvsagt inn fra Schiphol og parkerte ved gate E12/P40 kl. 11:12


Ved gate blei eg ropt opp, rekna med det var pga.at eg skulle til USA og det var det. SAS agentene i gaten synets det var rart at eg skulle til Amerika som dei sa, og lurte på eg hadde Green Card? Nei, eg har visa, B1 OCS. Men det kan du ikkje reise til USA mente dei og måtte ta en telefon. La da fram skriv fra US Coast Guard, Garantibrev fra rederiet, skriv fra rederiets advokater (Crewmember Exception to Suspension of Entry) og skriv fra US Custom and Border Protection (Clarification for Boarding Crew) som alle visste til at man med B1 OCS visa kunne reise til USA – og dermed var alt i orden, men fortsatt til dei i gaten store forundring. Så dei spurte meg om når vanlig folk kunne reise til US igjen etc. 

Også KLM boarda fra bakerst til fremst og med sete 6C i Economy Comfort så var eg en i av dei siste som boarda. Sete 1 til 4 var for øvrig business class. Vel ombord så hadde KLM stua godt kor fra sete 10 og bakover var omtrent fult med 2 eller 3 passasjerer i alle tre-setere. På dei 9 fremste radene var vi kun ni passasjerer inkl. Stoltenberg og hans kone samt to livvakter. Av dette på sete 5 til 9 var vi kun 4 passasjerer og dermed veldig god plass med en tre seters for meg selv

For å minimere kontakt med passasjerene for flymannskapet, var den vanlig mateska satt i stolene før boarding…


…som bestod av det vanlige, dvs. ei velsmakandes skive, litt vann og den h……. Stroopkoekje 


Flyet kom inn 10 minutt seint, så med opprinnelig avgang kl. 11:50 var vi 10 min sein ut med pushback 12:00 og avgang 5 minutter seinere. Turen var stille og rolig og med litt Netflix og søvn, landa vi plutselig 13:33 på Polderbaan som alltid ser det ut til. 12 min seinare parkerte vi ved gate D72. Stoltenberg og co forsvant ned trappa og inn i en svart bil, vi øvrig dødelige ankom en tom flyplass på samme måte som for seks veker sidan
__________________
LN-REF is offline   Reply With Quote
Old 25-06-2020, 06:11   #2
LN-REF
ScanFlyer Gold
 
LN-REF's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Langevåg
Posts: 1,769
Default Re: Utreise til USA 26. Mai 2020 under COVID-19

D-gater Schengen på Schiphol er i andre etasje, så man må ned rulletrappa for å gå igjennom passkontroll. Igjen heilt tomt mellom C og D gater


I passkontrollen er det alltid folk, og til tider en del kø. Denne gangen var det ingen der, og da meiner eg ingen! Kun ei luke som var åpent, og han som sjekke passet mitt var i tillegg på opplæring


Rett etter passkontroll er det en sikkerhetssjekk kor man blir plukka ut tilfeldig for en enkel og rask gjennomlysning av bagasjen, denne dagen var det så få at dei likegodt sjekke alle i følge han eg prata med

Sol denne dagen på Schiphol så solskjerming nede, så dei blei med dette bilde av dagens maskin over Atlanterhavet på AMS-ATL flight DL 73 som var Delta Airlines sin N804NW ved gate E5. Sist eg reiste med akkurat denne maskina var ATL-AMS i mars 2012, for øvrig nå opp i ti turen Delta sine Airbus A330-300


Ved gaten hadde boarding allerede starta, med Sky Priority gjekk eg omtrent rett om bord etter sjekk av pass og visumet. Her var dei meir forberedt enn i OSL da han sjekka mitt visum mot ei lista han hadde og dermed var alt OK uten nokre spørsmål

Noken drar den lenger enn andre…


Vel ombord så var det mykje likt som sist, dvs. dei to setene i midten på en fireseter var blokkert og relativt lite folk selv om det var nokre fleire enn sist. Tipper ca. 50 i fremste economy og ca. 70 i bakerste. Da eg sjekka inn, måtte man betale ekstra for dei fremste Economy setene, altså dei rett bak Economy+ da desse er såkalla Preferred Seat. Så snart eg la inn mitt Flying Blue nummer, var disse setene uten kostnad for meg og det passa jo bra. Styrde unna oppgradering til Economy+ og sikra med heller sete 15C kor eg fekk en fire seter heilt for meg selv igjen  På flyet møtte eg på tre andre kjente som også skulle på båten



Pushback på rutetid 14:45 med takeoff 18 min seinere. Etter ca. 30 min i lufta var det første av mange serveringer, med dårlig erfaring med kyllingen forrige tur, styrde eg unna den og gjekk for pasta dvs. Three Cheese Tortelli istedenfor, samt Sprite som drikke. Ny type is denne gangen forøvrig


Dei var relativ ofte rundt og tilbydde drikke, enten med vogna, flaskevann eller et brett med ymse drikke i glass. I tillegg var det selvbetjening av enkle drikker samt snaks som ost etc. i galley bak

Etter ca. 4 timer var det dags for den vanlig varme gode Cookie’n


Og etter knappa 8 timer en BBQ Chicken with Spring Onion Pizza Twist som var veldig god, samt Passion Fruit Mousse


Brukte maske heile tida, men heldigvis på den lange flyturen til USA så var ikkje så Delta så strikse med at man måtte bruke maska, så når eg satt i sete alene tok eg den av som egentlig veldig greitt. Såg endel Netflix på turen samt sov nokre timer som vanleg


For ankomst, måtte alle fylle ut United States Traveler Health Declaration


Etter åtte timer og 40 min i lufta begynte vi nedstigninga som var ca. 30 min før landing som var 18:11 lokal tid, ved Terminal F gate ca. 6-7 min seinare. Totalt flytid på 9 timer og 8 minutt.

Vi fekk beskjed om å vente med å forlate flyte inn til CDC offiserer hadde kommet om bord da det var uklart om dei ville sjekke temperatur på alle på selve flyet eller i bro til terminal, samt om dei evt. sende av passasjerer i puljer. Etter litt om og men fekk vi forlate flyet på vanlig måte, vel inne i terminalen samla dei inn skjemaet og sjekka temp. på kun nokre få.

Kun vårt fly i immigrasjon, så veldig lite kø. Vel framme ved CBP offiseren la eg passet mitt på kanten av luka, han verken såg eller tok på det da han bare ville ta bilde av meg. Spurte kva visa eg hadde kor eg svarte B1 OCS. «Have a nice day» og dermed var heile immigrasjon unnagjort på 10-15 sekunder uten engang å stemple passet mitt. Og bra er det for nå etter 5-6 år er passet mitt snart fullt.

Nede hadde baggen komt på bandet, raskt gjennom tollen for å levering inn baggen igjen. Litt kø i sikkerhetssjekken som gjekk greit utenom at pga. løse tråder inne i maska så måtte eg nyse en skikkelig nys før eg skulle få inn i den body scanner som resultat at samtlige TSA agenter fikk seg en skvett og begynte å spraye vilt med Antibac – men gjekk bra og blei ikkje skutt 

Mellom alle terminaler på flyplassen i Atlanta, fra A til E kan man gå imellom kvar enkelt, men til og fra terminal F må man ta toget. Dette er førerløst og går heile tida så etter en liten tur var man på E kor målet var Food Court. Her er det alltid masse folk, men i dag kun nokre få ansatte såg det ut til


Alt her var stengt også utenom McDonald så det blei no en Double Quarter Pounder på oss som planlagt 


Deretter spaserte vi over til Terminal D for neste flight som var ATL-MOB flight DL 4774, også her lite folk som ellers


Vel framme ved gate D26 så kunne man sjå at man var oppgradert til Comfort+, takk til Delta som alltid 


Rask hoderegning tilsa ca. 40% belegg på denne flighten


Etter å flydd litt ymse på ALT-MOB idet siste, så var det i dag tilbake til den vanlig CRJ. Denne gang i form av Canadair CRJ 900, nemlig N903XJ som tilhører Endeavor Air som flyr på vegne av Delta


Var varmt på ATL denne kvelden, nesten som A/C ikkje var i drift, men med kun 10-15 min venting på boarding gjekk det greit. Vel om bord i sete 8A kom Captain i cockpit døra og annonserte om vår 53 min lange flight til Mobile, alltid en hyggelig gest å gjøre det på denne måten. En stille og rolig tur som alltid etter at man har komt overseas

Var en lang kø med Delta fly før oss for avgang, men kom oss i lufta 20:14 og landa 20:10 etter å ha juster klokka med en time tilbake.


I Mobile venta får faste sjåfør på oss som lurte på om det var OK at vi venta en liten halvtime på to som skulle komme med en flight fra Houston slik at han slapp å kjøre to turer, og selvsagt var det det


Vel om bord i båten var det temp. sjekka av Medic før eg møtte min back-to-back for et par timer handover. Så en dusj og rett til sengs etter nesten et døgn reise

Til slutt vil eg seie at etter 32 turer med Delta Airlines, så er det absolutt det favoritt selskap mitt og reise med og kan anbefales

Nå har eg ca. to veker igjen ombord, så da håper eg det blir Delta som tar med heim på fritur igjen som vil starte med nok ei karantene, men denne gangen berre 10 dager
__________________
LN-REF is offline   Reply With Quote
Old 25-06-2020, 17:57   #3
SBT
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2010
Location: Drammen
Posts: 774
Default Re: Utreise til USA 26. Mai 2020 under COVID-19

Kan jeg spørre hva type skip du jobber på ?
SBT is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2020, 15:35   #4
LN-REF
ScanFlyer Gold
 
LN-REF's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Langevåg
Posts: 1,769
Default Re: Utreise til USA 26. Mai 2020 under COVID-19

Eg jobber Offshore Konstruksjons Fartøyet "Seven Pacific"

Foto: Dave Dodds
__________________
LN-REF is offline   Reply With Quote
Old 01-07-2020, 04:13   #5
MFM
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2008
Location: EGCC
Posts: 460
Default Re: Utreise til USA 26. Mai 2020 under COVID-19

Finfin lesning/visning, interessant å se at det ser like dødt ut i terminalene som det føles på jobb. De vise spår at det skal trappes opp her i UK nå i juli, så jeg er spent på hvor stor økningen er når jeg tar en tur hjem til gamlelandet om to uker.
MFM is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2020, 22:12   #6
Shimmy
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2014
Posts: 69
Default Re: Utreise til USA 26. Mai 2020 under COVID-19

Quote:
Originally Posted by LN-REF View Post
Kun vårt fly i immigrasjon, så veldig lite kø. Vel framme ved CBP offiseren la eg passet mitt på kanten av luka, han verken såg eller tok på det da han bare ville ta bilde av meg. Spurte kva visa eg hadde kor eg svarte B1 OCS. «Have a nice day» og dermed var heile immigrasjon unnagjort på 10-15 sekunder uten engang å stemple passet mitt. Og bra er det for nå etter 5-6 år er passet mitt snart fullt.
Litt rart at dere ikke får en slik papirlapp stiftet inn i passet som på C1-D visa. Da kan en gjøre rundt 20 entries på en side, og slipper å få passet stemplet fullt i løpet av kort tid. Men hva vet vel jeg? Uansett hyggelig lesning, fortsett med rapportene dine
Shimmy is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2020, 00:14   #7
LN-REF
ScanFlyer Gold
 
LN-REF's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Langevåg
Posts: 1,769
Default Re: Utreise til USA 26. Mai 2020 under COVID-19

Blitt mange US stempel i løpet av åra, men er no helst utallige Visum til land i Vest-Afrika som fyller mest opp, enkelte land må man ha Visum for kvar tur

Skal til USA igjen om knappe tre veker, for sjå om eg lager en ny rapport igjen da...
__________________
LN-REF is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2020, 01:34   #8
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,232
Default Re: Utreise til USA 26. Mai 2020 under COVID-19

Du er tydeligvis i den heldige gruppa som får mønstre av og på.
Misunner ikke de som har stått ombord i over ett år allerede rundt i verden.
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2020, 04:32   #9
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Utreise til USA 26. Mai 2020 under COVID-19

Fin rapport I disse ulvetider.
Hva seiler du som?
(Jeg var sjømann før jeg ble flyger, byssegutt, smører, lettmatros)
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2020, 13:49   #10
LN-REF
ScanFlyer Gold
 
LN-REF's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Langevåg
Posts: 1,769
Default Re: Utreise til USA 26. Mai 2020 under COVID-19

Jobber som Maskinsjef ombord
__________________
LN-REF is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Heimreise frå USA 15. April 2020 under COVID-19 LN-REF TripReports 9 04-05-2020 13:37
Bakevja 2020 (eller Seattle «Julebord» i April / Mai 2020) dc-8-63 Flyforum 33 30-08-2019 21:22
Utreise/hjemreise !? (USA) Cessna182 Reiseforum 2 21-09-2011 22:07
På tur til USA i mai LN-BEF Reiseforum 21 29-04-2010 10:27
Departure Record. utreise fra USA. hellbilly Reiseforum 14 20-01-2010 20:59


All times are GMT +2. The time now is 10:57.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.