Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 17-03-2020, 18:51   #21
EvakCPH
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 869
Default Re: Overlever SAS corona-krisen?

Quote:
Originally Posted by econ View Post
https://www.berlingske.dk/business/d...aranti-til-sas

Der kom statsgaranti på 3mrd til SAS fra Sverige og Danmark
Og ifølge pressemeddelsen Finansministeriet har lagt ud er Danmark klar til at gøre hvad end det kræver for at holde liv i SAS, så det må give ro på hos de ansatte.
EvakCPH is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2020, 18:54   #22
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,973
Default Re: Overlever SAS corona-krisen?

Quote:
Originally Posted by EvakCPH View Post
Og ifølge pressemeddelsen Finansministeriet har lagt ud er Danmark klar til at gøre hvad end det kræver for at holde liv i SAS, så det må give ro på hos de ansatte.
Det var da dagens gode nyhed midt i mørket
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2020, 19:06   #23
TLS at OSL
Flyer
 
Join Date: Sep 2011
Location: Oslo
Posts: 1,460
Default Re: Overlever SAS corona-krisen?

Quote:
Originally Posted by econ View Post
https://www.berlingske.dk/business/d...aranti-til-sas

Der kom statsgaranti på 3mrd til SAS fra Sverige og Danmark
Betyr det at du mener at den norske staten også bør komme med en slik garanti?

Jeg kan ikke skjønne hvorfor den norske staten skal bruke pengene på et flyselskap som de ikke har en eneste aksje i (så vidt meg bekjent).
TLS at OSL is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2020, 19:09   #24
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,630
Default Re: Overlever SAS corona-krisen?

Quote:
Originally Posted by TLS at OSL View Post
Betyr det at du mener at den norske staten også bør komme med en slik garanti?



Jeg kan ikke skjønne hvorfor den norske staten skal bruke pengene på et flyselskap som de ikke har en eneste aksje i (så vidt meg bekjent).


Slike statlige garantier har ofte visst seg å være gratis for staten, og til å med tjene på det. F.eks i 2008 under Finanskrisen. Det Staten da «ga» bankene, var med renter, slik at de tilslutt gikk med gevinst her, siden ingen av bankene gikk overende
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 17-03-2020, 19:11   #25
Bll spotter
ScanFlyer Gold
 
Bll spotter's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kolding
Posts: 1,250
Default Re: Overlever SAS corona-krisen?

Quote:
Originally Posted by econ View Post
https://www.berlingske.dk/business/d...aranti-til-sas

Der kom statsgaranti på 3mrd til SAS fra Sverige og Danmark
Trist hvis andre ikke kan få det samme, det er ikke fair play. Men desværre forventet fra den kant.
Bll spotter is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2020, 19:13   #26
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,630
Default Re: Overlever SAS corona-krisen?

Quote:
Originally Posted by Bll spotter View Post
Trist hvis andre ikke kan få det samme, det er ikke fair play. Men desværre forventet fra den kant.


Sverige stiller totalt 5 mrd i garanti til flybransjen, hvor 1,5 til SAS. Så kommentaren din faller til grunn og tyder på litt automatiske fordommer
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 17-03-2020, 19:25   #27
RIBRO
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,501
Default Re: Overlever SAS corona-krisen?

Quote:
Kreditgarantier kan ställas ut till ett 20-tal flygföretag som har tillstånd i Sverige. Av dessa bedriver en handfull företag i dag reguljär linjefart. Övriga bedriver till exempel ambulansflyg eller helikopterverksamhet. Men förslaget gäller även sjöfarten där en stor del av godstransporterna sker.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/r...-flygbranschen

Så foruten SAS så kan det virke som at Norwegian, FlygBRA samt AirLeap også skal få en del av disse pengene.
RIBRO is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2020, 19:58   #28
TLS at OSL
Flyer
 
Join Date: Sep 2011
Location: Oslo
Posts: 1,460
Default Re: Overlever SAS corona-krisen?

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Slike statlige garantier har ofte visst seg å være gratis for staten, og til å med tjene på det. F.eks i 2008 under Finanskrisen. Det Staten da «ga» bankene, var med renter, slik at de tilslutt gikk med gevinst her, siden ingen av bankene gikk overende
Jeg ser den, men det er forskjell på en bank og et flyselskap. Vi er totalt avhengige av at flere banker "fungerer", men det samme gjelder ikke for et flyselskap.
Som sagt skjønner jeg ikke hvorfor den norske stat skal "dele ut" penger til et flyselskap som ikke er norsk. Ledelsen sitter i Sverige og den største hub'en er CPH. Hva er norsk, bortsett fra en del arbeidsplasser. (Dette er litt på spissen, men det får så være...)
TLS at OSL is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2020, 20:37   #29
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,916
Default Re: Overlever SAS corona-krisen?

Quote:
Originally Posted by TLS at OSL View Post
Som sagt skjønner jeg ikke hvorfor den norske stat skal "dele ut" penger til et flyselskap som ikke er norsk. Ledelsen sitter i Sverige og den største hub'en er CPH. Hva er norsk, bortsett fra en del arbeidsplasser. (Dette er litt på spissen, men det får så være...)
Det er vel mere tjenestene de utfører enn den formelle tilhørigheten, vil jeg tro. Et etablert flyselskap er nødvendig for nasjonal beredskap og næringsliv, og det er nok ansett som verdt noen kroner å sikre stabilitet.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2020, 21:34   #30
Bll spotter
ScanFlyer Gold
 
Bll spotter's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kolding
Posts: 1,250
Default Re: Overlever SAS corona-krisen?

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Sverige stiller totalt 5 mrd i garanti til flybransjen, hvor 1,5 til SAS. Så kommentaren din faller til grunn og tyder på litt automatiske fordommer
Jeg reagere ud fra linket til berlinske og der står intet om at andre også kan få garantier. så det er intet med fordomme at gøre. Flot at Sverige forsøger at hjælpe andre end kun SAS hatten af for det.
Men ikke en lyd fra Christiansborg om garanti til andre en SAS. DAT Sun Air Jettime Great Dane må indtil videre klare sig selv og det er ikke fair play.
Bll spotter is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2020, 22:13   #31
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,973
Default Re: Overlever SAS corona-krisen?

Quote:
Originally Posted by Bll spotter View Post
Jeg reagere ud fra linket til berlinske og der står intet om at andre også kan få garantier. så det er intet med fordomme at gøre. Flot at Sverige forsøger at hjælpe andre end kun SAS hatten af for det.
Men ikke en lyd fra Christiansborg om garanti til andre en SAS. DAT Sun Air Jettime Great Dane må indtil videre klare sig selv og det er ikke fair play.

Mon ikke der kommer en løsning for dem også meget snart.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2020, 22:20   #32
Tjab
Upgrade me....
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,044
Default Re: Overlever SAS corona-krisen?

Storeiere kommer med garantier
Flyprat debattanter i sjokk.

Jaja

https://www.sasgroup.net/investor-re.../shareholders/
__________________


Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2020, 23:39   #33
TLS at OSL
Flyer
 
Join Date: Sep 2011
Location: Oslo
Posts: 1,460
Default Re: Overlever SAS corona-krisen?

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Det er vel mere tjenestene de utfører enn den formelle tilhørigheten, vil jeg tro. Et etablert flyselskap er nødvendig for nasjonal beredskap og næringsliv, og det er nok ansett som verdt noen kroner å sikre stabilitet.
Ja, det er riktig, men da må den norske staten evt. sørge for at SAS splittes opp, for så å holde et "SAS Norge" (eller hva det evt. skal hete) i live. At den norske staten skal være med å pøse inn penger i et selskap hvor den norske eierandelen er 2,93%, høres for meg ut som fullstendig vannvittig. Det er sløsing med norske skattepenger.
TLS at OSL is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2020, 23:40   #34
Bll spotter
ScanFlyer Gold
 
Bll spotter's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kolding
Posts: 1,250
Default Re: Overlever SAS corona-krisen?

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Mon ikke der kommer en løsning for dem også meget snart.
Hvorfor så ikke melde det ud samlet, det er der kun og gøre forskel. De er sgu ikke for smarte i finansministeriet. Det giver kun splid.
Bll spotter is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2020, 23:55   #35
EvakCPH
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 869
Default Re: Overlever SAS corona-krisen?

Quote:
Originally Posted by Bll spotter View Post
Hvorfor så ikke melde det ud samlet, det er der kun og gøre forskel. De er sgu ikke for smarte i finansministeriet. Det giver kun splid.
Der er SAS.... og så er der alle de andre i dansk luftfart. Det er bare sådan, det er. Alle andre selskaber kan groft sagt erstattes.

Jeg er fuldstændig enig i at de andre indenrigsselskaber skal støttes, men for ikke at starte en lavine har det nok været vigtigt at få SAS’ fremtid på plads og derudover har det jo også skullet afstemmes med Sverige, som jo har meldt en fuld luftfartspakke ud nu.

Resten kommer forhåbentlig snart.
EvakCPH is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2020, 23:59   #36
EvakCPH
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 869
Default Re: Overlever SAS corona-krisen?

Quote:
Originally Posted by TLS at OSL View Post
Ja, det er riktig, men da må den norske staten evt. sørge for at SAS splittes opp, for så å holde et "SAS Norge" (eller hva det evt. skal hete) i live. At den norske staten skal være med å pøse inn penger i et selskap hvor den norske eierandelen er 2,93%, høres for meg ut som fullstendig vannvittig. Det er sløsing med norske skattepenger.
35-40 procent (?) af selskabets aktivitet ligger i Norge. Kan det næsten blive meget mere norsk? Er vel kun Widerøe, der er mere norsk en SAS. Norwegian har vel også kun omtrent 35-40 pct af aktiviteten i Norge (før spareplanen blev iværksat)
EvakCPH is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2020, 01:40   #37
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,916
Default Re: Overlever SAS corona-krisen?

Quote:
Originally Posted by TLS at OSL View Post
Ja, det er riktig, men da må den norske staten evt. sørge for at SAS splittes opp, for så å holde et "SAS Norge" (eller hva det evt. skal hete) i live. At den norske staten skal være med å pøse inn penger i et selskap hvor den norske eierandelen er 2,93%, høres for meg ut som fullstendig vannvittig. Det er sløsing med norske skattepenger.
Hvorfor det? Nå har allerede svenskene og danskene satt av midler, så behold stordriften. Vi har jo allerede sett hvor smart det var å dele opp SAS ... Å gjøre den tabben igjen vil bare gjøre kostnadene høyere.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2020, 07:35   #38
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,630
Default Re: Overlever SAS corona-krisen?

Quote:
Originally Posted by TLS at OSL View Post
Ja, det er riktig, men da må den norske staten evt. sørge for at SAS splittes opp, for så å holde et "SAS Norge" (eller hva det evt. skal hete) i live. At den norske staten skal være med å pøse inn penger i et selskap hvor den norske eierandelen er 2,93%, høres for meg ut som fullstendig vannvittig. Det er sløsing med norske skattepenger.


Nei, det er ikke vanvittig, handler igjen om arbeidsplasser. Så hvem som eier er uvesentlig. Gjennom sine ansatte bidrar selskapet med aktivitet og skatteinntekter derfra. Det er jo massevis at utenlandskeide selskap her i landet som vil trenge forskjellig typer hjelp, og det samme med norske selskap i utlandet
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 18-03-2020, 08:02   #39
Rland
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 568
Default Re: Overlever SAS corona-krisen?

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Nei, det er ikke vanvittig, handler igjen om arbeidsplasser. Så hvem som eier er uvesentlig. Gjennom sine ansatte bidrar selskapet med aktivitet og skatteinntekter derfra. Det er jo massevis at utenlandskeide selskap her i landet som vil trenge forskjellig typer hjelp, og det samme med norske selskap i utlandet
Jeg støtter deg 100% basert på så vel tidligere som nyere historie.
Det norske samfunnet vil være mye bedre tjent med et fungerende skandinavisk SAS som et nettverkselskap, omtrent etter dagens modell, enn et "norsk" Norwegian som er såvidt "reddet" med nødlån og tvilsom soliditet.

Når samfunnet kommer seg på fote, er det ikke konkurranse og billige billetter som er det aller viktigste, men en fungerende infrastruktur.

For skandinavisk infrastruktur har SAS og Widerøe over 70 år gammelt dna som sikrer funksjonalitet og understøttelse av samfunnets behov. Dette dna-et har også ført til et høyere kostnadsnivå enn for nye konkurrenter som starter uten pensjonsforpliktelser og mange kreative løsninger for hvordan en kan unndra seg bidrag til storsamfunnet.

Norwegian med sine 18 år mangler dette dna-et. Deres opplegg er cherrypicking. Fly innenriks og til dels interskandinavisk i "rushtiden" og så bruke maskinene til fritidsreisene ut av Norge på tider av døgnet når innenrikstrafikk ikke er lønnsomt. Se på kystruten Stavanger - Bergen - Ålesund - Trondheim og med forlengelse til Bodø og Tromsø. SAS rusler og går med relativ hyppig frekvens og holder næringslivet og hjulene i gang. Hvor er Norwegian utenom rushtiden? Norwegian mangler rett og slett en flyflåte til å dekke samfunnets behov for flyruter utenom rushtiden.

Norge og Nordmenn bør satse på SAS i kombinasjon med Widerøe, som har alle forutsetningene til å fungere etter corona. Legg bort stoltheten av hub på OSL og vær glade om hele landet får best mulige 1 og 2 stopp forbindelser til Europa og verden via CPH. Vær takknemlige for at Danmark og Sverige tar ansvar for at skandinavisk luftfart overlever.

Glem ikke at det var avregulering av luftfarten som senket prisene mellom Nordnorge og Sørnorge, ikke Bjørn Kjos personlig. Konkurranse kommer når det er grunnlag for det.

La meg legge til at det er uendelig trist for alle som rammes på grunn av corona. Selv om dette er et flyforum, så er det ikke tristere for de i flybransjen enn i alle andre bransjer

Last edited by Rland; 18-03-2020 at 09:05.
Rland is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2020, 10:17   #40
janusk
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 285
Default Re: Overlever SAS corona-krisen?

Quote:
Originally Posted by Bll spotter View Post
Jeg reagere ud fra linket til berlinske og der står intet om at andre også kan få garantier. så det er intet med fordomme at gøre. Flot at Sverige forsøger at hjælpe andre end kun SAS hatten af for det.
Men ikke en lyd fra Christiansborg om garanti til andre en SAS. DAT Sun Air Jettime Great Dane må indtil videre klare sig selv og det er ikke fair play.
Min hustrus frisørsalon har heller ikke fået en hjælpepakke endnu, og min kammerats kaffefirma har heller ikke, og min arbejdsplads er heller ikke på plads endnu etc. etc.
Det kommer, men i første omgang må man sikre de største arbejdspladser, og ikke mindst den vigtige infrastruktur, og no offence, men her er DAT, Sun Air, Jettime og Great Dane ikke i first line.
janusk is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Corona-faste flypratere og refusjoner (kun relevante poster ifbm. konkrete saker) TriStar Reiseforum 144 16-06-2021 21:08
Krisen kradser i BLL? Joker7913 Flyforum 2 31-12-2009 16:20
QF og BA om krisen sk931 Flyforum 5 14-04-2009 22:02
Service och höjda priser ska rädda SAS ur krisen Discus Flyforum 27 04-06-2008 14:39


All times are GMT +2. The time now is 10:44.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.