Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 26-03-2020, 12:46   #481
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,680
Default Re: Dubaitråden

Jeg har jo vært i Dubai i starten av september - var jo bra varmt, men fikk jo likevel gjort ting (var under Emirates første flight til OSL). Synes taxi og sånt ikke var så dyrt .Likte meg i grunn og har vel lyst å ta en tur til. I varmen er det nok lurt å ikke være så aktiv under den varmeste delen av dagen - var stort sett etter mørkets frembrudd jeg gikk ordentlige turer. Og ikke minst konstant påfyll av vann er viktig. Men man overlever jo - og føler man seg dårlig så må man trekke seg inn til et avkjølt område. Emirates turen var iallefall ordentlig morsom og lærerik - fikk tom sett cateringfasillitetene deres på DXB.

Last edited by Hypern; 26-03-2020 at 12:52.
Hypern is online now   Reply With Quote
Old 26-03-2020, 15:38   #482
darkcho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,679
Default Re: Dubaitråden

Fikk du gjort alt dette uten å dø av heteslag altså?

Takk for tips Sud!
__________________
darkcho is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2020, 16:05   #483
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Dubaitråden

Quote:
Originally Posted by darkcho View Post
Fikk du gjort alt dette uten å dø av heteslag altså?
"alt"?

"I varmen er det nok lurt å ikke være så aktiv under den varmeste delen av dagen - var stort sett etter mørkets frembrudd jeg gikk ordentlige turer"

Det er ingen som har påstått at man får heteslag av å holde seg innendørs om dagen. Og shoppingsentrene kan abolutt være severdige, man må bare vare forberedt så at det stort sett er hotell og shoppingsenter som man vil kunne se om men reiser i den varme perioden.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 13-04-2020, 16:03   #484
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,138
Default Re: Dubaitråden

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Lite tips.. Booket høstferien nå. De vet ikke at det er høstferie i bookingsystemene og selv med meget dårlig krone så er det svært hyggelige priser på Jumeirah. Ni dager på Dar Al Masyaf for fem koster langt under Bamse Klubb på Tenerife. Bookingen er fleksibel og i AED så går kronen vekk fra italienske lire tilstander så kan dette bli bra.

Må jo ha noe å se frem til i disse avbookingstider.
Lite spørsmål til fly for denne bookingen. Hadde dere booket fly nå? (Lufthansa har moderat hyggelig priser) - hvordan fungerer da avbestilling på vanlige billetter? Og hvordan stiller reiseforsikringen seg til dette?

Ser at fullflex billetter blir alt for dyrt.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2020, 13:04   #485
kimpe
Jet-setter :)
 
kimpe's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: TRD
Posts: 2,074
Default Re: Dubaitråden

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Lite spørsmål til fly for denne bookingen. Hadde dere booket fly nå? (Lufthansa har moderat hyggelig priser) - hvordan fungerer da avbestilling på vanlige billetter? Og hvordan stiller reiseforsikringen seg til dette?

Ser at fullflex billetter blir alt for dyrt.
Har ikke Emirates en veldig hyggelig ombookingskampanje på gang da? Mente jeg leste at man fritt kan booke om uten ekstrakostnader eller "pristillegg" om man booker billetter med dem nå.

Har selv vurdert det.

Kim
kimpe is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2020, 21:58   #486
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,138
Default Re: Dubaitråden

Spennende å se om dette vil fungere da:

https://www.dubailad.com/dubai-could...early-as-july/
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 30-04-2020, 14:04   #487
Futura
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,351
Default Re: Dubaitråden

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Spennende å se om dette vil fungere da:

https://www.dubailad.com/dubai-could...early-as-july/
Jeg er nesten litt overrasket over at de ikke åpner tidligere. I alle fall fra enkelte land, som Norge. UAE har befolkning som er 190% av Norge, men bare 98 personer er døde av korona. Da jeg landet i DXB, fra Sri Lanka, 11.feb tok de tempen på alle ankomne, så de var tidlig ute med en del tiltak for å begrense det.
Jeg leste en del lokale nettaviser i går. Det virker som om de har ca de samme tiltakene som her, når det gjelder avstander på restauranter osv. Kjøpesentrene har vært stengt, men de fleste har åpnet, dog med redusert åpningstider, og publikum får max lov å oppholde seg der i 3 timer. Etter min mening er UAE det eneste varme landet det er greit å dra til, dersom man vil unngå Korona.
Selv håper jeg Norwegian består og opprettholder DXB ruta, spesielt til World Expo, enten det starter i oktober, eller utsettes ett år. Emirates er for meg ikke aktuelt, da de er for trange for oss som sitter langt bak.
Futura is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2020, 22:28   #488
Futura
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,351
Default Re: Dubaitråden

World Expo er utsatt ett år. Åpner 1 Oktober 2021 og stenger 31 mars 2022.
https://www.expo2020dubai.com/ Inntil de endrer den til riktig år.
Futura is offline   Reply With Quote
Old 27-05-2020, 14:29   #489
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,138
Default Re: Dubaitråden

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Lite spørsmål til fly for denne bookingen. Hadde dere booket fly nå? (Lufthansa har moderat hyggelig priser) - hvordan fungerer da avbestilling på vanlige billetter? Og hvordan stiller reiseforsikringen seg til dette?

Ser at fullflex billetter blir alt for dyrt.
Jeg gir meg f.. ikke;

Jeg er fremdeles på denne høstferien nå i slutten av September og det koker ned til LH eller TK..

Hvem av disse to selskapene er tryggest å booke (med tanke på hvis UD sier bare dra).

Hvor er det en minst sjanse for at transit kan bli problematisk - IST eller FRA?

Hvem av selskapene vil med størst sansynlighet ha ruten åpen på dette tidspunktet (Både OSL og DXB).
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 27-05-2020, 15:57   #490
darkcho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,679
Default Re: Dubaitråden

Ganske vanskelig å spå, men her ville jeg vel tenkt at LH er det trygge valget kontra TK.
__________________
darkcho is offline   Reply With Quote
Old 27-05-2020, 18:01   #491
Edvard
一期一会
 
Edvard's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
Default Re: Dubaitråden

Både LH og TK har pre-COVID-19 schedule liggende ute. Ville ventet.
Selv om du får fri ombooking, så har du fare difference og mulig endrede rutetider.
Edvard is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2020, 12:00   #492
kimpe
Jet-setter :)
 
kimpe's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: TRD
Posts: 2,074
Default Re: Dubaitråden

Jeg har booket hoteller for slutten av Sept selv. (Fantastiske priser på mange knallbra hoteller!!!)

Når det gjelder fly har jeg bestem meg for å vente litt, prisene med TK er akkurat nå lave (fant Bus til 13000 t/r Osl) men de kan fort kansellere og flytte flyvninger. Så får se an i løpet av Juni/Juli om mer oppdaterte flyplaner kommer fra selskapene.

Kim
kimpe is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2020, 16:01   #493
mrabcx
Newcomer
 
Join Date: Oct 2016
Posts: 38
Default Re: Dubaitråden

Vanskelig å forutse hvordan situasjonen kommer til å være i Dubai og andre lignende steder som Qatar og Singapore i fremtiden. Disse stedene har en stor andel gjestearbeidere som alle bor tett og trangt og det er også her man har sett mest smittespredning. Mange av de landene hvor disse arbeiderne kommer fra ser ikke ut til å ha situasjonen under kontroll heller så dette kan ta sin tid hvis det åpnes opp for bredt.
mrabcx is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2020, 18:33   #494
Eirik
Livsnyter
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 2,972
Default Re: Dubaitråden

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Jeg gir meg f.. ikke;

Jeg er fremdeles på denne høstferien nå i slutten av September og det koker ned til LH eller TK..
Hvem av disse to selskapene er tryggest å booke (med tanke på hvis UD sier bare dra).
Hvor er det en minst sjanse for at transit kan bli problematisk - IST eller FRA?
.
Ville nok valgt Lufthansa, veldig god opplevelse med de nå ifm. Tysklands-reise, booket om kostnadsfritt x-antall ganger.
Transit på FRA nå var helt uproblematisk, men så ankom jeg og samme pir og terminal som flighten videre til Munchen.
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2020, 23:19   #495
mrabcx
Newcomer
 
Join Date: Oct 2016
Posts: 38
Default Re: Dubaitråden

Andre momenter:
Fordel TK: Mellomlanding på flunkende ny flyplass, kanskje verdt et besøk om man ikke har vært der tidligere
Fordel LH: Lengre flytur mellom FRA og DXB, gir større mulighet for å sove ut.
mrabcx is offline   Reply With Quote
Old 09-06-2020, 02:41   #496
Edvard
一期一会
 
Edvard's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
Default Re: Dubaitråden

Hyggelige priser med LH/LX Stockholm til Dubai i september.

Business retur fra 9 800 NOK via ZRH/FRA.
https://www.lufthansa.com/xx/en/flig...-dubai#Cabin=B

SWISS First (A) retur fra 15 800 NOK via Zurich.
https://www.lufthansa.com/xx/en/flig...-dubai#Cabin=F

Priser ex-OSL:
https://www.lufthansa.com/no/en/flights
Edvard is offline   Reply With Quote
Old 09-06-2020, 12:47   #497
kimpe
Jet-setter :)
 
kimpe's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: TRD
Posts: 2,074
Default Re: Dubaitråden

Booket faktisk selv billetter i helgen til DXB, og valgte da LH.

Siden jeg reiser fra Trondheim er prisene litt annerledes, men fikk reise i Premium Economy (noe som er helt ok for 6 små timer til/fra FRA) til kr 7000. Dette er opptil 5000 billigere enn noe jeg har sett der før, og får maks uttelling med reiser i "Plus" på SAS og poengopptjening der.

Hotellene i Dubai har også knallpriser for tiden..

Kim
kimpe is offline   Reply With Quote
Old 09-06-2020, 15:59   #498
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,138
Default Re: Dubaitråden

Quote:
Originally Posted by kimpe View Post
Booket faktisk selv billetter i helgen til DXB, og valgte da LH.

Siden jeg reiser fra Trondheim er prisene litt annerledes, men fikk reise i Premium Economy (noe som er helt ok for 6 små timer til/fra FRA) til kr 7000. Dette er opptil 5000 billigere enn noe jeg har sett der før, og får maks uttelling med reiser i "Plus" på SAS og poengopptjening der.

Hotellene i Dubai har også knallpriser for tiden..

Kim
Kult - når er dette? Hvordan oppfattet du ombestillings/avbestillingsreglene for Premium billettene? Jeg holdt på å bokke i dag,m ne turte ikke.

Ser på seatmap at de har sperret annenhvert sete.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 10-06-2020, 14:09   #499
kimpe
Jet-setter :)
 
kimpe's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: TRD
Posts: 2,074
Default Re: Dubaitråden

Hei SudCaravelle!

Vi reiser den 19 Sept og blir til 27. Reglene var slik med LH at vi fritt kan booke om billettene til andre avganger innen utgangen av 2021 om reiserådene er slik at vi ikke får brukt de opprinnelige billettene.

Ingen kostnader eller regler for ombooking, men kan være forskjell på billettprisen på de nye datoene som evt må betales i tillegg.

Annenhvert sete er sperret ja, så god plass og luftig kabin da. Vi er totalt 4 pers som skal reise og har da "halve" Premium Economy for oss selv nesten.. haha.

Kim
kimpe is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2020, 12:59   #500
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,138
Default Re: Dubaitråden

Så kom det en artig mail fra Jumeirah og jeg gremmes som vanlig over hvor korttenkt "forbedringer" av bonusprogram er og at det ofte gir langt mindre omsetning i forhold økte besparelser.

Har nå hatt Jumeirah Sirius Gold i syv år og det har vært helt rått med fordelene som sinnsyk loungetilgang, BMW 7 serier som gratis transfer, upgrades osv. Nå tar de bort alle perksene og har lagt til noen fordeler som er irrelevante. De har også økt årlig omsetningskrav fra 150.000 NOK per år til 450.000 NOK (!) per år som er hinsides.. svir du av 450k per år på samme kjede i året så er slike fordelene uvesentlig allikevel.

Skulle likt å vært "flua på veggen" i slike møter de bestemmer seg for at dette er lurt. Jeg er dust nok til at Jumeirah på Bali vil i julen erstattes av et laaaangt rimeligere hotell som fremdeles antageligvis er panser, men høstferien i Dubai fort kan bli den siste på Jumeirah.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 11:01.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.