Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 08-07-2012, 22:09   #1
Basse-HAU
ScanFlyer Gold

OBB 19 SAS og potensiell long haul ordre i år? (splittet fra Farnborough)

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Er den Bombardier firm eller en form for MoU? Conditional order høres ikke 100% spikret ut

Tviler sterkt, og tror det er mer snakk om drømmeønsker. SAS sa jo selv for et år siden at de ikke planlegger bestille på en stund.
Sa de ikke også! at de ikke skulle starte nye LH ruter også
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 08-07-2012, 22:36   #2
Mekum
ScanFlyer Blue

Default Re: Farnborough 2012 - Nyheter og ordre

På Wikipedia (Norsk side) så står det at SAS har 6 A350-1000 i ordre med levering i 2016-2017. Men så var det dette med troverdigheten til Wiki da...
Mekum is offline   Reply With Quote
Old 08-07-2012, 22:48   #3
Fredrik Propell
ScanFlyer Silver

Fredrik Propell's Avatar

Quote:
Originally Posted by Mekum View Post
På Wikipedia (Norsk side) så står det at SAS har 6 A350-1000 i ordre med levering i 2016-2017. Men så var det dette med troverdigheten til Wiki da...
Kan jo hende Gustafson har oppdatert wikipedia litt for tidlig

-Fredrik Propell-
Fredrik Propell is offline   Reply With Quote
Old 08-07-2012, 23:09   #4
Futura
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Mekum View Post
Dersom det blir annonsert en A350 bestilling til SAS så er ikke det den største overraskelsen jeg har fått. Har de ikke sagt at de driver å vurderer nye LH fly og skulle ikke den besluttningen bli fattet i løpet av 2013? Riktignok synes jeg A350-1000 er litt vel stor for SAS på den annen side er det et meget økonomisk fly, etter min menig mer økonomisk en hovedkonkurenten 773W. Dersom de har fått sikkre signaler fra Boeing at en 787-10 ikke kommer eller at det tar veldig mange år eller andre faktorer som gjør den uaktuell så ser jeg ingen grunn til at SAS ikke skal slenge seg rundt og bestille jo før jo heller. Er dette realitet så regner jeg at det kommer et par nyere brukte eller uavhentede A330/340 frem til A350 kan leveres, som en del av avtalen.

Denne ordren kan sikkert konverteres til en annen variant på et senere tidspunkt, men PR messig for Airbus er det sikkert bedre med fler -1000 ordre en enda en -900

Jeg regner meg som mer Boeing fan en Airbus fan, men mener A350 er det beste valg for SAS.
Futura is offline   Reply With Quote
Old 08-07-2012, 23:24   #5
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Default Re: SAS og potensiell long haul ordre i år? (splittet fra Farnborough

787-10 vil slik det se ut ikke ha nok range til mange av SAS sin ruter.

Og det vil komme en -10, Boeing må bare få ferdig -9 først, siden en -10 krever mer enn en enkel forlengelse av -9, siden f.eks understellet (dobble boogie) er omtrent makset ut på -9, for å ta et eksempel på jvor -10 må få en annen løsning
Old 09-07-2012, 00:03   #6
Dash
ScanFlyer Molded

At SAS har gått ut å sagt at de ikke skal kjøpe nye langdistanse fly, kan jo sees på som et forhandlingsutspill.

For vist SAS går ut i media å sier at de skal ha nye fly, så legger jo det litt press på SAS til å komme frem til en avtale men en flyprodusent. . Det vil jo gi Airbus/Boeing et sterkere kort på hånden. Så utspillet kan jo være et rent taktisk valg.

Men jeg tror nok WIKI tar feil, vist der kommer en ordre må den vel være på minst 7 nye fly. I mine øyne så må jo en ordre minst dekke dagens a340 flåten. Og SAS har jo 7 a340.
Dash is offline   Reply With Quote
Old 09-07-2012, 00:08   #7
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by HenrikP View Post
At SAS har gått ut å sagt at de ikke skal kjøpe nye langdistanse fly, kan jo sees på som et forhandlingsutspill.

For vist SAS går ut i media å sier at de skal ha nye fly, så legger jo det litt press på SAS til å komme frem til en avtale men en flyprodusent. . Det vil jo gi Airbus/Boeing et sterkere kort på hånden. Så utspillet kan jo være et rent taktisk valg.
Hvis vi klarer å tenke oss til at dette er forhandlingstaktisk, så vil nok definitivt Boeing og Airbus også gjøre det... Jeg tror ikke slike verbale utspill er verdt spesielt mye i forhold til reelle forhandlinger. Det er noen som pleier å si at "talk is cheap"...
TOS is offline   Reply With Quote
Old 09-07-2012, 11:34   #8
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Jeg tror SAS vil legge inn en bestilling i løpet av nærmeste fremtid. Det at selskapet kommer til å ha åpnet en ny interkontinental rute hvert år (i 2011, 2012 og 2013) i tre år rad, forteller at interessen for dette segmentet er mye større hos dagens SAS-ledelse sammenliknet med tidligere. Ettersom ledelsen har valgt å ikke oppgradere innredning og seter i dagens flåte - og heller ikke velger å ta inn et ekstra fly - sier vel også noe om at de er på jakt etter noe nytt og mer moderne. Ellers er det vel ganske "vanlig" hos SAS å skifte ut hele flåten omtrent samtidig hvert 15. år.
Old 09-07-2012, 14:38   #9
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Ettersom ledelsen har valgt å ikke oppgradere innredning og seter i dagens flåte - og heller ikke velger å ta inn et ekstra fly - sier vel også noe om at de er på jakt etter noe nytt og mer moderne.
Nå har vel man stort sett bare sjonglert med eksisterende kapasitet, har man ikke? En annen forklaring på at man ikke har anskaffet mer materiell kan vel også være pga relativt kostbar kreditt pga dårlig kredittrating, men det kan selvsagt være fordi de er på jakt etter noe nytt og mer moderne (men de alternativene man ser for seg på LH i overskuelig fremtid er vel allerede tilgjengelige på markedet?).
TOS is offline   Reply With Quote
Old 09-07-2012, 19:40   #10
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Best guess her er vel leie av noen A3?? maskiner til en grei nok rate A340'er vel heller ikke så lett å leie ut vil jeg tro.
Så får vi se på litt lenger sikt hva som måtte komme av signaler om nytt
sail4fun is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules