Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyhistorisk forum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 03-09-2015, 20:26   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
SAS SAS IC sommer 1979

Airlineroute.net hadde i dag en historisk oversikt over SAS sine IC ruter sommeren 1979, med rute, frekvens og flytype

https://drive.google.com/file/d/0B6e...NqdnlLYTA/edit

Endel ymse som definitivt ikke hadde funket idag, og var heller ikke veldig mye non-stop
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2016, 00:42   #2
Fbu76
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2013
Location: Nittedal
Posts: 259
Default Re: SAS IC sommer 1979

Fløy med en av disse i 1979. Cph-Sea. Flyet skulle vidre til LAX. Ser at det var en torsdag fordi vi fløy med DC-10-30. Tror flightnr var SK931. Til Osl-Cph skulle vi hatt SK453, men alle som møtte tidlig ble sendt unna med SK451. Det var andre tider...
Skal prøve å laste opp noen gamle bilder jeg har liggende fra flyturen. Det vil ta litt tid.
__________________
EBG
Upcoming:
Sept 17-27 OSL-NCE-OSL
Fbu76 is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2016, 12:42   #3
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,230
Default Re: SAS IC sommer 1979

Ubegripelig at det gikk an å tjene penger på et slikt rutenett selv i 1979!
OJB is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2016, 20:57   #4
ma-are
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2015
Posts: 71
Default Re: SAS IC sommer 1979

Mener å huske fra dokumentaren om SAS at det var mange ruter de ikke tjente på, men at bl.a politikk, næringsinteresser og dyp pengebinge gjorde at de kunne holde på...
ma-are is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2016, 21:22   #5
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: SAS IC sommer 1979

Ja, flere av 'gutta' i styret var skibsredere, som gjerne ville ha SAS dit hvor man pleide å bytte crew ... Mottoet var at 'If we fly there, the passengers will come' ... Jadda ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2016, 06:44   #6
TriStar
ScanFlyer Crusty
 
TriStar's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,273
Default Re: SAS IC sommer 1979

Litt av en øvelse å komme seg til Tokyo i 1979
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2016, 23:23   #7
Fbu76
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2013
Location: Nittedal
Posts: 259
Default Re: SAS IC sommer 1979

Ser at ingen av disse rutene hadde utgangspunkt i Oslo. Da jeg jobbet på FBU på andre halvdel av 70-tallet var det imidlertid en rute som gikk FBU-CPH-ATH-(BAH eller AUH).
Er ikke helt sikker på siste destinasjon. Ruten gikk lørdager og med DC8. Det var det eneste store SAS-maskinen som ble operert fra FBU. Ser da bort fra Scanairs store fugler. Mulig denne ruten sluttet før 79 i og med at den ikke står på listen. Husker den stod på fast plass på "C".
__________________
EBG
Upcoming:
Sept 17-27 OSL-NCE-OSL
Fbu76 is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2016, 15:16   #8
SQ321
ScanFlyer Gold
 
SQ321's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
Default Re: SAS IC sommer 1979

Forstår jeg det korrekt så hadde BGO et bedre IC tilbud enn Oslo på den tiden. Vet ikke om det hadde utgangspunkt i at en eller annen Bergensbasert reder satt i styret til SAS eller om det sier alt om hvordan noen på Østlandet ikke gjorde jobben sin (da heller..).
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2016, 15:27   #9
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: SAS IC sommer 1979

Quote:
Originally Posted by SQ321 View Post
Forstår jeg det korrekt så hadde BGO et bedre IC tilbud enn Oslo på den tiden. Vet ikke om det hadde utgangspunkt i at en eller annen Bergensbasert reder satt i styret til SAS eller om det sier alt om hvordan noen på Østlandet ikke gjorde jobben sin (da heller..).
Hehe .. ja, det er faktisk sannheten, selv om det nok mest var Fornebus begrensninger som var skykd i dette. Gardermoen var ikke den beste løsningen på den tiden.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2016, 01:03   #10
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: SAS IC sommer 1979

SAS hadde vel Oslo - New York fra Gardermoen en tid p.g.a. Fornebos begrensninger. Har der for meg at en barnevakt kjørte mine foreldre dit en gang før hun flyttet inn hos oss den tid opphavet var borte.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2016, 12:22   #11
CV440
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 100
Default Re: SAS IC sommer 1979

Quote:
Originally Posted by SQ321 View Post
Forstår jeg det korrekt så hadde BGO et bedre IC tilbud enn Oslo på den tiden. Vet ikke om det hadde utgangspunkt i at en eller annen Bergensbasert reder satt i styret til SAS eller om det sier alt om hvordan noen på Østlandet ikke gjorde jobben sin (da heller..).
Et lite historisk tilbakeblikk:
IC-alderen startet på BGO 31/5-1963 da den første DC8-33 (Dan Viking) landet fra New York. Jeg har et bilde et eller annet sted. De neste årene var det sommerruter med jevnt økende frekvens. Fra begynnelsen av 70-tallet var det opptil daglige helårsruter først med DC-8, senere med B-747 og DC-10. På begynnelsen av-70 tallet var det og sommerruter til Montreal/Chicago og Seattle/Los Angeles. Samtidig begynte Pan Am med ruter til New York på tidlig 70-tall, men de ble etter noen år avløst av 727 forbindelse fra London.
SAS forsøkte seg og en kort periode på slutten av 60-årene med en rute Gøteborg-Bergen-New York med DC-7C for å konkurrere på pris med Loftleidir som fortsatt fløy propellfly (CL44), men gav opp etter kort tid.
Fra slutten av 70-tallet overtok GEN og FBU mer og mer av trafikken og på 80-tallet var det bare sommerruter på BGO. Så vidt jeg husker var IC-alderen slutt i 88 eller 89.
Det var ikke mange smil å se hver ettermiddag når en fullastet DC9-41 fra Fornebu landet med folk som måtte vente en time på Flesland før de kunne reise videre ut i den store verden. Tenk å måtte reise via 'provinsen'

For en spotter derimot var det en herlig tid

PS
Uten ansvar for mulige feil. Det begynner å bli lenge siden.
CV440 is offline   Reply With Quote
Old 02-04-2016, 00:21   #12
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,047
Default Re: SAS IC sommer 1979

Quote:
Originally Posted by CV440 View Post
Et lite historisk tilbakeblikk:
IC-alderen startet på BGO 31/5-1963 da den første DC8-33 (Dan Viking) landet fra New York. Jeg har et bilde et eller annet sted. De neste årene var det sommerruter med jevnt økende frekvens. Fra begynnelsen av 70-tallet var det opptil daglige helårsruter først med DC-8, senere med B-747 og DC-10. På begynnelsen av-70 tallet var det og sommerruter til Montreal/Chicago og Seattle/Los Angeles. Samtidig begynte Pan Am med ruter til New York på tidlig 70-tall, men de ble etter noen år avløst av 727 forbindelse fra London.
SAS forsøkte seg og en kort periode på slutten av 60-årene med en rute Gøteborg-Bergen-New York med DC-7C for å konkurrere på pris med Loftleidir som fortsatt fløy propellfly (CL44), men gav opp etter kort tid.
Fra slutten av 70-tallet overtok GEN og FBU mer og mer av trafikken og på 80-tallet var det bare sommerruter på BGO. Så vidt jeg husker var IC-alderen slutt i 88 eller 89.
Det var ikke mange smil å se hver ettermiddag når en fullastet DC9-41 fra Fornebu landet med folk som måtte vente en time på Flesland før de kunne reise videre ut i den store verden. Tenk å måtte reise via 'provinsen'

For en spotter derimot var det en herlig tid

PS
Uten ansvar for mulige feil. Det begynner å bli lenge siden.
Forstår godt at det ikke er så lett å huske bakover, men om du evt har non notater, så hjelper det jo..

Må innrømme at jeg har litt vanskelig å for å forstå din påstand om Gøteborg-Bergen-NY med DC-7C sent 60-tall. DC-7C ble aktivt faset ut av all langdistanse-tenkning i SAS ved innførselen av Caravelle, DC-8-33 og innleide Coronado mellom 1959 og 1962 ++ De flyene som ikke ble solgt, ble bygget om til å øke frekvens og passajertall på innriksruter i Norge og Sverige, samt til å fly til Grønland, men også til å bygge opp Scanair. Høsten 1967 var det over og ut med DC-7C i SAS, og før årskiftet også i Scanair.
Og de siste DC-7C flyene i SAS flåten ble ikke erstattet av nye langdistansefly, men av helt nye DC-9

Gøteborg Torslanda hadde aldri IC trafikk. det var først etter at de åpnet Landvetter i 1976 at dette ble aktuelt.

Jeg forstå poenget ditt mht å konkurrere med Loftelidir, men fløy de i det hele tatt til Bergen? Forsøket du viser til kunne jo vært i Scanair-regi , kanskje??
Må innrømme at jeg er svært spørrende til dette.

Men det var mye fint å se på også før i tiden
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 02-04-2016, 00:29   #13
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,047
Default Re: SAS IC sommer 1979

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
SAS hadde vel Oslo - New York fra Gardermoen en tid p.g.a. Fornebos begrensninger. Har der for meg at en barnevakt kjørte mine foreldre dit en gang før hun flyttet inn hos oss den tid opphavet var borte.
Flere ganger!

Fra SAS åpnet i 1946 med DC-4 fløy de fra Gardermoen, og det fortsatte de med med DC-6 og DC-6B helt til bane 01/19 på FBU var utvidet til 1800 meter, antakelig i 1953.

Så fløy de på Gardermoen igjen tidlig på 60-tallet, da DC-8 var ny, tror ikke de fløy fast med DC-8 på FBU på IC-rute før i 1967.

Så gjenåpnet de GEN-JFK med B747Combi i 1978/79, og særlig fra 1982 og utover vekslet de med DC-10 som fra 1986 overtok helt og fløy ruta til april 1989.

1.mai 1989 åpnet SK 907 fra FBU med den nye B767-300ER resten kjenner vi
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 02-04-2016, 11:57   #14
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: SAS IC sommer 1979

Quote:
Originally Posted by Fellowship View Post
Forstår godt at det ikke er så lett å huske bakover, men om du evt har non notater, så hjelper det jo..

Må innrømme at jeg har litt vanskelig å for å forstå din påstand om Gøteborg-Bergen-NY med DC-7C sent 60-tall. DC-7C ble aktivt faset ut av all langdistanse-tenkning i SAS ved innførselen av Caravelle, DC-8-33 og innleide Coronado mellom 1959 og 1962 ++ De flyene som ikke ble solgt, ble bygget om til å øke frekvens og passajertall på innriksruter i Norge og Sverige, samt til å fly til Grønland, men også til å bygge opp Scanair. Høsten 1967 var det over og ut med DC-7C i SAS, og før årskiftet også i Scanair.
Og de siste DC-7C flyene i SAS flåten ble ikke erstattet av nye langdistansefly, men av helt nye DC-9

Gøteborg Torslanda hadde aldri IC trafikk. det var først etter at de åpnet Landvetter i 1976 at dette ble aktuelt.

Jeg forstå poenget ditt mht å konkurrere med Loftelidir, men fløy de i det hele tatt til Bergen? Forsøket du viser til kunne jo vært i Scanair-regi , kanskje??
Må innrømme at jeg er svært spørrende til dette.

Men det var mye fint å se på også før i tiden
Jeg mener aa ha lest om forsoeket med DC-7C for aa konkurere med Loftleidir, lurer paa om det staar noe i Anders Buraas sin bok som jeg dessverre ikke har tilgjengelig akkurat naa.

Naar det gjelder Loftleidir saa var det ikke fra Skandinavia, de floey "LCC" fra Luxemburg, som ikke hadde et nasjonalt selskap med Interkontinentale ruter. Luxemburg forble jo en Loftleidir og senere Icelandair "hub" i lang tid. Paa 60 tallet var jo fokus aa bygge opp internasjonal / interkontinentale ruter, og prisene var ennaa meget hoeye. Det ennaa ikke marked for stor konkuranse, det var vel foerst med 747 at pris og konkuranse kom i fokus (husk MBA's var ennaa ikke oppfunnet og ansatte skulle kunne leve av loennen sin )

Saa Loftleidir fikk lov til aa operere utenfor IATA's regler, som dengang var svaert rigide, ( SAS fikk en Bot paa USD 16000.00 for aa servere gratis Danske Smoerrebroed paa turist klasse, smoerbroed krigen ble avsluttet med den overnevnte boten og 2 kvadrat cm bart broed uten paalegg).

Det var ogsaa en god del sesong chartere, Nordmansforbundet, Sons of Norway var de mest kjente i Skandinavia, men jeg vet mor floey SAS Charter med DC-8 fra Hamburg til New York og en charter med 100% Finner ogsaa til USA (alle snakket kun Finsk!).
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 02-04-2016, 12:59   #15
1944vintage
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,780
Island Re: SAS IC sommer 1979

Loftleidir sto utenfor IATA, og fløy på bilaterale avtaler til USA, Luxemburg, Tyskland og Skandinavia.
Og samarbeidet med Braathens SAFE fra 1952 til 1959 om fly og vedlikehold.
Denne avtalen opphørte da begge selskaper skulle fornye flyflåtene.
Braathens SAFE med F27 for innenlandstrafikk, og Loftleidir med DC-6B? - senere Canadair CL44 for Transatlantisk.

kilde: På Norske vinger, Kjell G Wilsberg 2015.
__________________
Provinsbeboer og sterk motstander av sentralisering
1944vintage is online now   Reply With Quote
Old 02-04-2016, 13:03   #16
raider66
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Oct 2005
Location: Bærums Verk
Posts: 5,079
Default Re: SAS IC sommer 1979

Hei! Just for the records: Loftleidir fløy også fra Skandinavia, herunder Norge, og England/Skotland, med videreforbindelse fra Island (KEF) til Nord-Amerika.

Espen
raider66 is offline   Reply With Quote
Old 03-04-2016, 23:37   #17
CV440
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 100
Default Re: SAS IC sommer 1979

Quote:
Originally Posted by Fellowship View Post

Må innrømme at jeg har litt vanskelig å for å forstå din påstand om Gøteborg-Bergen-NY med DC-7C sent 60-tall. DC-7C ble aktivt faset ut av all langdistanse-tenkning i SAS ved innførselen av Caravelle, DC-8-33 og innleide Coronado mellom 1959 og 1962 ++ De flyene som ikke ble solgt, ble bygget om til å øke frekvens og passajertall på innriksruter i Norge og Sverige, samt til å fly til Grønland, men også til å bygge opp Scanair. Høsten 1967 var det over og ut med DC-7C i SAS, og før årskiftet også i Scanair.
Og de siste DC-7C flyene i SAS flåten ble ikke erstattet av nye langdistansefly, men av helt nye DC-9

Gøteborg Torslanda hadde aldri IC trafikk. det var først etter at de åpnet Landvetter i 1976 at dette ble aktuelt.

Jeg forstå poenget ditt mht å konkurrere med Loftelidir, men fløy de i det hele tatt til Bergen? Forsøket du viser til kunne jo vært i Scanair-regi , kanskje??
Må innrømme at jeg er svært spørrende til dette.

Men det var mye fint å se på også før i tiden
Tja for en som har spottet i Bergen siden slutten av 1950-tallet kan jo selvfølgelig hukommelsen svikte, men at det var en kortvarig rute som beskrevet er ikke en påstand ,men facts selv om jeg bommet på noen år(dokumentasjon finnes på http://www.timetableimages.com/i-s/sk6310i.jpg Jeg har selv fløyet DC-7C på innland og historien om flåteutviklingen er godt kjent. Ikke så mange år siden jeg kvittet meg med SAS årsberetninger gjennom 30 år og der var det mye god dokumentasjon.

Loftleidir har så vidt jeg vet aldri fløyet på Flesland,men:

13.oktober 1955 fikk Loftleidir konsesjon på å fly til USA fra Bergen.
Selve flygingene ble utført av Braathen med en DC-4. Ruten starten i hhv. Hamburg og Luxemburg og gikk videre fra Bergen til Reykjavik - Gander -New York. Total reisetid var nesten 20 timer. Ruten varte i to år.
(kilde: Da Bergen tok av. Forfatter Kjell Østerbø)

Last edited by CV440; 04-04-2016 at 23:01.
CV440 is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2024, 10:11   #18
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: SAS IC sommer 1979

Apropos SAS og gamle IC ruter. Ser ATL ruten har fått SK929 og SK930. Er dette rutenummer som har vært brukt noe sted tidligere?
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2024, 13:32   #19
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: SAS IC sommer 1979

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Apropos SAS og gamle IC ruter. Ser ATL ruten har fått SK929 og SK930. Er dette rutenummer som har vært brukt noe sted tidligere?
Husker ikke SK929 - SK930, SK931 og SK 932 gikk jo opprinnelig CPH-SFJ-LAX-SFJ-CPH. Når ruten ble lagt til CPH-SEA-LAX-SEA-CPH ble SK 931 og SK932 beholdt og fortsatte når man kunne fly nonstop og CPH-SEA-CPH fikk egen avgang med SK937 og SK938.

SK 90x og 91x har tradisjonelt vært New York, SK 94x har vært Chicago også dengang en mellomlandet i Montreal. Jeg fant en brosjyre på SAS kontoret i Chicago som beskrev en rute CPH-YUL-ORD-MSP med SAS materiell hele veien til MSP, men med United Flight Deck og Cabin besetning ORD-MSP-ORD ! (Så en skal ikke komme her å si at SAS ikke har fløyet til MSP).
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2024, 13:46   #20
SK384
ScanFlyer Crusty
 
SK384's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 3,182
Default Re: SAS IC sommer 1979

Quote:
Originally Posted by CV440 View Post

Loftleidir har så vidt jeg vet aldri fløyet på Flesland,men:

13.oktober 1955 fikk Loftleidir konsesjon på å fly til USA fra Bergen.
Selve flygingene ble utført av Braathen med en DC-4. Ruten starten i hhv. Hamburg og Luxemburg og gikk videre fra Bergen til Reykjavik - Gander -New York. Total reisetid var nesten 20 timer. Ruten varte i to år.
(kilde: Da Bergen tok av. Forfatter Kjell Østerbø)
Min far fløy fra Bergen til New York en eller annen gang i sin ungdom. Det må ha vært rundt 1960 pluss/minus et par år. Ruten var som beskrevet Bergen-Reykjavik-Gander-New York. Jeg tror han fløy med Loftleidir men jeg er ikke sikker. Far har meget god kontroll på gamle bilder etc så han har nok bildet av flyet vil jeg tippe. Jeg skal ringe han og høre litt når dette var og ruten de fløy.
__________________
Upcoming flights : Juli. OSL-BCN-OSL (SK)

Last edited by SK384; 17-01-2024 at 13:49.
SK384 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
TRD Sas MD/andre uvanlige i vår(/sommer) LN-NGT Spotteralerts 22 03-08-2013 20:48
Busy Bee til KSU 1979? adressa Flyhistorisk forum 9 16-05-2011 23:51
SAS Langruter i 1979 sk931 Flyforum 5 23-12-2008 18:20
SAS stopper Kristiansand-Stavanger i sommer litt-amatør Flyforum 15 04-03-2008 21:59
SAS åpner 11 nye ruter i sommer?? Stoarn Flyforum 11 10-01-2008 12:44


All times are GMT +2. The time now is 21:53.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.