Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 05-05-2019, 21:42   #321
mckvakk
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 226
Default Re: SAS - generelle spørsmål om booking, priser m.v.

Er det fler enn meg som har problemer med å velge seter under eller etter booking? Har booket en tur med SAS plus til New York via Køben, men både under bestilling og etterpå så får jeg ikke valgt seter som vises som ledige. Får melding om at ett eller flere seter er valgt av noen andre (de kan jo selvsagt ikke fortelle hvilke(t))

Eks 20G her:

På veien hjem står 20B som ledig med 20A opptatt. Siden man ikke får valgt seter på nytt hos sas når man først har valgt, så tør jeg ikke eksperimentere med setevalg for å se hvilken flyvning som stopper opp. Kan jo fint være flyturene t/r Oslo - Køben også.

Vil seter som evt er blokkerte stå som ledige i kartet?
mckvakk is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2019, 22:03   #322
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Re: SAS - generelle spørsmål om booking, priser m.v.

Quote:
Originally Posted by mckvakk View Post
Er det fler enn meg som har problemer med å velge seter under eller etter booking? Har booket en tur med SAS plus til New York via Køben, men både under bestilling og etterpå så får jeg ikke valgt seter som vises som ledige. Får melding om at ett eller flere seter er valgt av noen andre (de kan jo selvsagt ikke fortelle hvilke(t))

Eks 20G her:

På veien hjem står 20B som ledig med 20A opptatt. Siden man ikke får valgt seter på nytt hos sas når man først har valgt, så tør jeg ikke eksperimentere med setevalg for å se hvilken flyvning som stopper opp. Kan jo fint være flyturene t/r Oslo - Køben også.

Vil seter som evt er blokkerte stå som ledige i kartet?
Det er et bug at de vises som ledige da de holdes tilbake pga bassinetseter. Som Diamond har jeg klart å reserve dem noen dager før avgang. Tror de åpnes for alle ved innsjekk om de ikke er reservert av barnefamilier.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2019, 22:41   #323
mckvakk
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 226
Default Re: SAS - generelle spørsmål om booking, priser m.v.

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
Det er et bug at de vises som ledige da de holdes tilbake pga bassinetseter. Som Diamond har jeg klart å reserve dem noen dager før avgang. Tror de åpnes for alle ved innsjekk om de ikke er reservert av barnefamilier.
Så det er rad 20 på langdistanse som stopper? Hvis A og H er tatt kan det kanskje tyde på at de er opptatt av bassineter da, sånn at det er lurt å sette seg litt lenger bak uansett.
mckvakk is offline   Reply With Quote
Old 07-05-2019, 09:42   #324
Eriksan
ScanFlyer Gold
 
Eriksan's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 1,122
Default Re: SAS - generelle spørsmål om booking, priser m.v.

Quote:
Originally Posted by mckvakk View Post
Så det er rad 20 på langdistanse som stopper? Hvis A og H er tatt kan det kanskje tyde på at de er opptatt av bassineter da, sånn at det er lurt å sette seg litt lenger bak uansett.
Prøv å velge seter via classic.sas.no, det fungerer kanskje bedre. Der går det ihvertfall an å velge seter på *A partnere på bonusreiser.
Eriksan is offline   Reply With Quote
Old 07-05-2019, 10:02   #325
mckvakk
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 226
Default Re: SAS - generelle spørsmål om booking, priser m.v.

Quote:
Originally Posted by Eriksan View Post
Prøv å velge seter via classic.sas.no, det fungerer kanskje bedre. Der går det ihvertfall an å velge seter på *A partnere på bonusreiser.
Nå ble jeg litt skeptisk til bulkhead i tilfelle babyer. Men den siden var jo mye bedre. Der kan man endre sete i etterkant også tilsynelatende. Hvorfor i alle dager innfører de en ny webside med mindre funksjonalitet?

Eneste unntaket ser jeg er at man ikke kan endre seter i Go hvor man har betalt for setereservasjon av en eller annen grunn.
mckvakk is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2019, 00:18   #326
NordicLane
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 113
Default Re: SAS - generelle spørsmål om booking, priser m.v.

Noen som kjenner "routing rules" for bonusbilletter?
Jeg lurer på om det går å bestille CPH->BGO->OSL som en enveis-billett (poeng), gitt at det er stopp i Bergen mindre enn 24 timer.
NordicLane is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2019, 10:16   #327
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Default Re: SAS - generelle spørsmål om booking, priser m.v.

Hmm.. Denne var ny for meg.

Med en SAS flight på en SQ billet så får jeg ikke valgt sete eller lagt inn plusgrade bud.

De sa på SAS at siden det ikke er en 117 billett så mister man disse "privigeliene".. Litt merkelig da.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is online now   Reply With Quote
Old 16-05-2019, 10:20   #328
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,008
Default Re: SAS - generelle spørsmål om booking, priser m.v.

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Hmm.. Denne var ny for meg.

Med en SAS flight på en SQ billet så får jeg ikke valgt sete eller lagt inn plusgrade bud.

De sa på SAS at siden det ikke er en 117 billett så mister man disse "privigeliene".. Litt merkelig da.
Er samme greiene over nesten hele *A, må kontakte kundeservice for å få reservert sete om man har bestilt som du har. Eventuelt vente til innsjekk åpner. Bestilte en bonustur med Air NZ og det var kav umulig, men heldigvis fikk jeg ordnet seter ved å kontakte Air NZ via twitter..

Har gått agentruletten og alle 3 har bekreftet at plusgrade er uaktuelt så lenge en ikke har en 117-billett. For min del var det tur bestilt via swiss sine hjemmesider.

Her har *A en lang vei å gå sammenlignet med Oneworld. Både mulighet for upgrade og valg av seter er mulig om en for eksempel har bestilt Cathay via British Airways.

Last edited by OttoL; 16-05-2019 at 10:46.
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2019, 10:26   #329
blazius
ScanFlyer Silver
 
blazius's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 620
Default Re: SAS - generelle spørsmål om booking, priser m.v.

Quote:
Originally Posted by OttoL View Post
Er samme greiene over hele *A, må kontakte kundeservice for å få reservert sete om man har bestilt som du har
Jeg har bestilt Lufthansa via både SAS og United, da har det ikke vært noe problem å bestille sete via LH sine nettsider.
__________________
blazius is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2019, 10:32   #330
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Default Re: SAS - generelle spørsmål om booking, priser m.v.

Quote:
Originally Posted by OttoL View Post
Er samme greiene over hele *A, må kontakte kundeservice for å få reservert sete om man har bestilt som du har. Eventuelt vente til innsjekk åpner. Bestilte en bonustur med Air NZ og det var kav umulig, men heldigvis fikk jeg ordnet seter ved å kontakte Air NZ via twitter..

Har gått agentruletten og alle 3 har bekreftet at plusgrade er uaktuelt så lenge en ikke har en 117-billett. For min del var det tur bestilt via swiss sine hjemmesider.

Her har *A en lang vei å gå sammenlignet med Oneworld. Både mulighet for upgrade og valg av seter er mulig om en for eksempel har bestilt Cathay via British Airways.
Det rareste var at selve SQ flighten kan oppgraderes med Plusgrade, dog kun for penger og da ganske uaktuelle priser "kun" opp til Monkey+
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is online now   Reply With Quote
Old 16-05-2019, 10:50   #331
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,008
Default Re: SAS - generelle spørsmål om booking, priser m.v.

Quote:
Originally Posted by blazius View Post
Jeg har bestilt Lufthansa via både SAS og United, da har det ikke vært noe problem å bestille sete via LH sine nettsider.
Aldri en regel uten unntak så endret til nesten Poenget står uansett at det er dårlig kommunikasjon innad i *A.
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2019, 21:47   #332
PlatypusTaunter
Newcomer
 
Join Date: Mar 2014
Posts: 4
Default Re: SAS - generelle spørsmål om booking, priser m.v.

Hei!

Gjennom denne og flere andre sider på nettet har jeg fått inntrykk av at hvis man reiser London-Oslo på en SAS Plus (Pro) billett vil denne gi loungetilgang i f.eks. Lufthansas Business Lounge i Terminal 2 på Heathrow.

Jeg fikk imidlertid i dag svar på en melding jeg sendte Star Alliance for noen dager siden, der de svarte følgende (etter først å få avklart at reisende ikke har Star Alliance Gold Status): Unfortunately, we do not have any Star Alliance lounges at Heathrow. You would have access to a SAS business class lounge, but Heathrow doesn't have one either. You would have access to all Star Alliance and member airline lounges if you had Gold Status.

Med andre ord sier Star Alliance noe helt annet enn hva jeg har fått inntrykk av ellers. Er det noen som vet om det nettopp har kommet nye regler på dette, eller har reisende med SAS Plus rett og slett ikke (lenger) tilgang til lounge på Heathrow?
PlatypusTaunter is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2019, 22:15   #333
Scandinavian
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2004
Location: Bergen
Posts: 1,614
Default Re: SAS - generelle spørsmål om booking, priser m.v.

Pluss gir vel kun tilgang til SAS sine egne lounger. Ellers må du ha gull/diamant eller business class.
Scandinavian is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2019, 22:39   #334
view
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,618
Default Re: SAS - generelle spørsmål om booking, priser m.v.

Quote:
Originally Posted by PlatypusTaunter View Post
Hei!

Gjennom denne og flere andre sider på nettet har jeg fått inntrykk av at hvis man reiser London-Oslo på en SAS Plus (Pro) billett vil denne gi loungetilgang i f.eks. Lufthansas Business Lounge i Terminal 2 på Heathrow.

Jeg fikk imidlertid i dag svar på en melding jeg sendte Star Alliance for noen dager siden, der de svarte følgende (etter først å få avklart at reisende ikke har Star Alliance Gold Status): Unfortunately, we do not have any Star Alliance lounges at Heathrow. You would have access to a SAS business class lounge, but Heathrow doesn't have one either. You would have access to all Star Alliance and member airline lounges if you had Gold Status.

Med andre ord sier Star Alliance noe helt annet enn hva jeg har fått inntrykk av ellers. Er det noen som vet om det nettopp har kommet nye regler på dette, eller har reisende med SAS Plus rett og slett ikke (lenger) tilgang til lounge på Heathrow?
Bare tull fra Star der, SAS Plus gir lounge tilgang i EU der hvor det finnes SAS eller Star alliance partner lounge, altså f.eks. Lufthansa lounger.

Se også her under "Cards and ticket rules that open the door to the Lounge"
https://www.flysas.com/en/fly-with-u...lounge-access/
view is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2019, 23:02   #335
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,369
Default Re: SAS - generelle spørsmål om booking, priser m.v.

Quote:
Originally Posted by Scandinavian View Post
Pluss gir vel kun tilgang til SAS sine egne lounger. Ellers må du ha gull/diamant eller business class.
Min plussbillett fungerte veldig fint i Star-loungen på AMS i påsken, og jeg har ingen status.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2019, 15:51   #336
PlatypusTaunter
Newcomer
 
Join Date: Mar 2014
Posts: 4
Default Re: SAS - generelle spørsmål om booking, priser m.v.

Quote:
Originally Posted by view View Post
Bare tull fra Star der, SAS Plus gir lounge tilgang i EU der hvor det finnes SAS eller Star alliance partner lounge, altså f.eks. Lufthansa lounger.

Se også her under "Cards and ticket rules that open the door to the Lounge"
https://www.flysas.com/en/fly-with-u...lounge-access/
Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Min plussbillett fungerte veldig fint i Star-loungen på AMS i påsken, og jeg har ingen status.
Se der ja! Takk for link og gode svar Har lett etter litt informasjon på sidene til SAS, men tenkte selvfølgelig ikke å gå til de engelske nettsidene... *facepalm*
Takk for god hjelp!
PlatypusTaunter is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2019, 17:07   #337
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,232
Default Re: SAS - generelle spørsmål om booking, priser m.v.

Nå vet ikke jeg om det betyr noe, men det står at pluss gir adgang til Star Alliance lounge, står ikke noe om Star Alliance partner lounge
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 19-05-2019, 02:18   #338
mckvakk
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 226
Default Re: SAS - generelle spørsmål om booking, priser m.v.

Usikker på om dette er riktig tråd, men er det noen som vet hvor tidlig man kan droppe bagasje på CPH når man flyr SAS? Har fly kl 22:55 i morgen men blir kastet ut av hotellet kl 11, kan selvsagt la bagasjen stå på hotellet til kvelden, men siden hotellet ligger i amager, ikke så langt unna flyplassen lurer jeg på om det er like greit å bare sjekke den inn hvis det er mulig.

Bonus: hvis jeg leverer den kl 11, er det mulig å levere en kolli til (innenfor inkludert mengde) senere på kvelden?
mckvakk is offline   Reply With Quote
Old 20-05-2019, 16:21   #339
sabergum
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2014
Posts: 337
Default Re: SAS - generelle spørsmål om booking, priser m.v.

Quote:
Originally Posted by mckvakk View Post
Usikker på om dette er riktig tråd, men er det noen som vet hvor tidlig man kan droppe bagasje på CPH når man flyr SAS? Har fly kl 22:55 i morgen men blir kastet ut av hotellet kl 11, kan selvsagt la bagasjen stå på hotellet til kvelden, men siden hotellet ligger i amager, ikke så langt unna flyplassen lurer jeg på om det er like greit å bare sjekke den inn hvis det er mulig.

Bonus: hvis jeg leverer den kl 11, er det mulig å levere en kolli til (innenfor inkludert mengde) senere på kvelden?
Jeg har selv levert ca. kl. 22 på kvelden når jeg skulle fly videre i 9-tiden neste morgen.
sabergum is offline   Reply With Quote
Old 28-05-2019, 13:01   #340
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: SAS - generelle spørsmål om booking, priser m.v.

SAS gjeninnfører tilgang til fast track for Plus og Gold på 12 flyplasser fra 3 juni

https://www.sas.se/en/travel-info/at-airports/#/lounges

Quote:
SAS is launching 12 new Fast Tracks in Europe on 3 June 2019. The new Fast Tracks will be available at the following airports: Alicante, Budapest, Dublin, Faro, Lisbon, Las Palmas, London Stansted, Malaga, Marseilles, Milano Linate, Nice and Reykjavik
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Generelle spørsmål om priser/billetter/booking med Norwegian Norge Rundt På 14 Dager Reiseforum 148 26-03-2023 20:42
SAS - kansellert booking Evander Reiseforum 5 14-03-2012 17:04
Endelig gode SAS priser i biz fra USA, men dessverre skjoenner ikke SAS poenget Tommy777 Reiseforum 2 04-06-2009 03:38
SAS, booking, 28. februar? TOS Flyforum 4 05-02-2008 21:34
Om sas.no og booking Bizflyer Flyforum 6 22-11-2007 02:26


All times are GMT +2. The time now is 20:24.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.