|
02-04-2024, 12:07 | #21 |
ScanFlyer Rusty
|
Re: Østover for første gang siden Covid.
Hadde valgt Radisson Blu Plaza. Hadde booket et premium deluxerom med «discount» booster for VIP-medlemmer. Men da jeg skrudde av boosteren ble dette rommet 120kr billigere og businessclass 120kr dyrere så booket på nytt og får da også flere poeng. Endte opp med businessclassrom i 26 etasje. Verd å merke seg er at premium deluxe gir garantert sen utsjekk til 18.00 om du bor minst tre netter. Det kan være gull. Spa på hotellet drives av eksterne. Var rimelig, betalte totalt 750 bath for 60 min neck, shoulder and back massasje.
Vi var fornøyd med hotell i forholdt til pris. Sol hele dagen ved bassenget og vaktene tok bort håndkler fra noen senger noen hadde forsøkt å reservere. Greit bad (bare en vask). Ny tv, ca 40 tommer. Glemte å sjekke om en kunne streame wireless, men var mange tilkoblingspunkter ved siden av tv. Fin frokost med thai, indisk, kinesisk og japanske alternativer utover «standard». Frukt |
02-04-2024, 12:19 | #22 |
ScanFlyer Rusty
|
Executive lounge var åpen 12-21.00. Vanlige innholdet og ikke så stor. Musserende var ikke nie særlig, hvitvinen kunne drikkes. Søndagen var det vel ting som kunne holdt til middag om en var litt freidig. (Sushi, lasagne biter, fajitas-ruller).
Utsikten fra takbaren. Glemte å ta andre bilder, men den var et trivelig sted med comfortfood. En pizza til 1,5 personer kostet 350 bath. Tror VIP medlemmer fikk 15 eller 20% på maten. Bassenget på hotellet var nok 20-25 m langt. Sitteområde i restauranten. Vi måtte på Hagen-Dazs restauranten på Siam Paragon siden vi var der for sju år siden etter at reisefølget lærte å svømme. Vi tok også elvebåt som nå hadde blitt til ferge. Var også i Grand Palace som hadde fått eget anløpssted. Aldri sett så mye folk der før (dette car fjerde besøk), og det var 36 grader. |
02-04-2024, 12:27 | #23 |
ScanFlyer Rusty
|
Østover for første gang siden Covid.
Mandag morgen 09.15 (femten min før rush over) hadde vi booket bil (SUV) gjennom hotellet for å reise til Khao Yai. Betalte 3500 bath som nok er iallfall 500 bath for mye, men greit å gjøre det via hotellet. Grab SUV ville kostet 3200 bath. For returen gjennom Huahintaxi betaler vi 2700 bath. Tok vel 20 min i kø i sentrum, men så gikk det strake veien oppover på 2 t 40 min. Beregnet tid er vel tre timer.
Hadde booket Intercontinental Kgao Yai. Hotellet er tegnet av Bill Bensley som også har designet Park Hyatt Siem Reap. Her i Khao Yai har han tatt den helt ut og temaet er Jernbane. Booket gjennom Amex FHR og har også Ambassador-status hos IHG (koster 200 dollar/år og gir endel hyggelige fordeler hos Intercontinental, men ikke de andre kjedene utover platinum ihg). Insjekkingen er som en gammel togstasjon Trivelig bar ved bassenget. Alt er veldig gjennomført. Godeste Bill startet i en garasje i Bkk i 1984, men har gjort det bra siden den gang. Han har designet masse fine hoteller i området som stort sett er utenfor mitt budsjett. Husker blant annet at Fnate var på elefantleir med Four Seasons i Chang Rai designet av mr Bensley. Sjekket prisen før denne turen og de hadde tilbud gjennom Virtuoso med at du fikk meg to netter på FS i bkk eller Chang Mai om du bodde tre netter hos elefantene. Det trodde jeg skulle koste 30000kr og fem netter totalt på FS kunne jo nesten kona godta for at dattern skulle få bli kjent med elefanter. Sjekket en gang til før jeg spurte og det var 30000kr pr natt, så det ble ikke med i denne trip reporten… Bare åtte senger ved bassenget. Tror hotellet retter seg mot lokalbefolkningen i Bkk og de er kanskje ikke så opptatt av å sole seg. Det er tre «guesthouses» pluss noen andre rom. Mye morsomt på frokosten som var inkludert med Fhr-prisen. Last edited by Chriscross; 02-04-2024 at 16:44. |
02-04-2024, 16:54 | #24 |
ScanFlyer Rusty
|
Som nevnt er tog tema, og det finnes noen suiter og villaer som er innredet i gamle togvogner. Vi hadde booket tredje billigste rom, men endte opp med heritagecar villa with swimming pool. Tror det er beste oppgradering jeg noen gang har fått. Tror originalbookingen var 270 dollar/natt. Fikk også 20 dollar fooz/bev credit som Ambassador og 150 dollar gjennom Amex FHR.
Godt at far har et sted han kan vaske seg når badet er okkupert av en tenåring. Svømmebasseng med dusj. Ordentlig bad med to vasker. Pluss for mundskyllevann. Var også safe, slippers og badekåper på rommet. Vinskap må man ha. Og minibar med ikke sinnsyke priser. 140 bath for Singa 880 bath for 200 ml Chivas Regal og 90 for en cola. Last edited by Chriscross; 02-04-2024 at 17:03. |
02-04-2024, 17:07 | #25 |
ScanFlyer Rusty
|
Måtte jo prøve en drink eller to i baren innredet i en av jernbanevognene. Der var deg dresscode også for barn. Det som var rart var at prisene i menyen på nett var betydelig høyere, spesielt for vin, men du fikk flere hvitvin til ca 390 bath all incl. Mulig de skrur opp prisene i helgene? Var ganske tomt når vi var her, men tror det er travelt i helgene.
Vi var også en tur i nasjonalparken. Det var 35 grader så vi orket ikke vente på at elefantene skulle komme i skumringen. Dro heller ikke på nightsafari. Bestilte bil gjennom hotellet som kostet 2800 bath for 4 timer. Vurderte grab som skulle koste 380 bath en vei, men tror det er lite biler i området (Hotellet fikk tak i en sjåfør som brukte 45 min på å komme). Fikk se noen små hjortedyr og øgler. Ingen bavianer selv om det var advarsel om at de kunne være på toalettet på service senteret. Så heller ingen kobraer der det var «kobra crossing» over veien. Ingen hornbills i parken, men var to dom fløy forbi terrassen vår da vi kom hjem. Leonardo di Caprio var definitivt ikke her i april for ca 25 år siden. (Scene fra The Beach). Vi gadd ikke oppdøke flere fossefall. For øvrig har totalt 28 elefanter falt utfor fossen siden 1984 så det er satt opp stolper rundt området for å hindre dem i å komme frem. Last edited by Chriscross; 02-04-2024 at 17:18. |
03-04-2024, 07:46 | #26 |
ScanFlyer Rusty
|
Fikk tatt litt flere bilder av uteområdene i dag.
Fine dining og bar i jernbanevognene. Lobby, eller «The station». Lite frittstående treningshus. |
03-04-2024, 16:32 | #27 |
ScanFlyer Rusty
|
Alt bra har vel en slutt og det ble tid for å reise mot bkk. Hadde bestilt 8 seter vip van for 3600 bath gjennom huahintaxidotcom. Bilene du får er helt greie, men hotellbilene av samme merke er nyere og renere er midt inntrykk. Så koster de gjerne det dobbelte.
Brukte 2t 45 min til flyplassen. Air Premia var dom ventet ved innsjekkingsområde q, ca inngang 4/5. Premia42 som er deres premiumklasse hadde egen kø. Vi var gjennom innsjekk, sikkerhetskontroll og immigration på 20 min. Hadde gate E8 som passet bra med Oman Air loungen vi hadde tilgang til gjennom Priority Pass. Ikke veldig stor lounge Bra med drikke To liggestoler tilgejengelig. Det var en dusj tilgjengelig og ett toalett for hvert kjønn. Shampo etc tilgjengelig i dusj. Ikke toalett er vask i dusjrom. Last edited by Chriscross; 03-04-2024 at 17:09. |
03-04-2024, 17:11 | #28 |
ScanFlyer Rusty
|
Kunne være maks 2,5 timer i Oman lounge så da rakk vi en tur til Air France også.
Is er poppis Last edited by Chriscross; 03-04-2024 at 17:44. |
03-04-2024, 17:51 | #29 |
ScanFlyer Rusty
|
Det ble tid for å begi seg mot gate E8. Alle passasjerer satt pent og ventet. Premium fikk boarde først.
Kom ombord og så vi hadde gått en tidligere Norwegian maskin. Tror ikke det hadde så mye å si i Premium, men i økonomi er det 34’’ vs 31’’ (Høesterettsadvokat style det siste. Knyttnevetest beståtg, Pre-drink var vann eller juice. Pute, pledd, øretelefoner og slipper ble delt ut. Kommer nok amenitykit etterhvert også når vi er i luften. |
05-04-2024, 02:15 | #30 |
ScanFlyer Rusty
|
Ser at jeg ikke rakk oppdatere forrige post før «tidsgrensen» gikk ut. Headset var Sony. Kom ikke noe amenitykit, de har det kanskje vare på flyvninger over stillehavet. Tipper på 70% belegg i premium. Ved innsjekk kan man få blokkert midtsete i økonomi for 1400 bath, det er en god deal. Gikk ikke an å blokkere i premium. Det ble servert mat ca 30 min etter avgang. Tror de ikke hadde alkohol. Jeg hadde akkurat klart å sovne så stod over maten. Bestilte to cola som begge ble åpnet, det var upraktisk da jeg ville ha dem når vi våknet og var redd de skulle velte under turbulens. Ristet litt svakt i flyet. Setene er fine for å slumre og det var bedre avstand enn sas plus. Tv-skjermer må vippes opp av armlenet. Glemte å se hva det var av underholdning.
Hadde fått for meg at flytid var seks timer, men faktisk flytid var til 4 t 35 min. Hadde jeg visst det hadde vi kanskje tatt dagflyging, men Thai har to flyvninger rett før midnatt og Asiana har to rundt kl to på natten. Vi landet mer enn 45 min før rutetid. Kom rett etter en Unitedmaskin og det var bare fem skranker åpne i immigration 06.30 åpnet fem skranker til. På den tiden kom det også veldig mange flere fly. Skjermer Ikke alene en tidlig morgen. Barnefamilier ble tatt ut av køen. Brukte ca 1 t i immigrationkø. Hadde sjekket inn bagasje og tiden det tok å finne denne gjorde at vi ikke rakk første limousinbuss, men fikk en fin time å vente. Buss koster 18000 wohn pr pers. Angret på at vi ikke tok en taxi eller sjekket ut tog istedet. Du kjøper billett på automater inni ankomsthallen eller i bemannet skranke. Fra flyplass kan du ikke kjøpe på buss, men det kan du på returen. De rar Mastercard. Gode 1+2 seter. [IMG]https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240405/ee6986cb23bce892e798222b4137d84c.jpg[img] Hotell i Sør-Korea jan være dyrt. Vi trengte også et rom fra morgen og jeg sjekket diverse hoteller der jeg har status og tilbød å betale for tidlig innsjekk. Eneste måten å gjøre det car å betale for natten før fikk jeg beskjed om. Hotellene kostet gjerne 4000kr og oppover. Sjekket med reisebyrået til jobben og fant ut av vi hadde en avtalepris med Lotte for 2300kr/natt. Dette er ca halv pris og samme som Ibis i nabolaget skulle ha. Frokost for en pers i lounge var også inkludert. Hotellet har du tårn og Executive tower (nyoppusset) var 1500kr dyrere med avtalepris. Gikk for rimeligste alternativ siden vi skulle betale for to netter. Søvn ble prioritert over fotografering da vi kom. Må ha vært et av de første hotellene med «vindu» på badet som var populært en periode. Små badekåper. Utsikt fra lounge. Fine kaker til 130kr/stykket. Prisene var høye. Frokostbuffet kostet 600kr/pers. Et tips er at det er et stort kjøpesenter i tilknytning til hotellet. Under hotellet er det et supermarked og et foodcourt med både vestlig og koreansk mat. En pizza for 1,5 personer kjstet f.eks 160kr. Last edited by Chriscross; 05-04-2024 at 02:52. |
05-04-2024, 03:07 | #31 |
ScanFlyer Rusty
|
Vi hadde lagt opp til en maratondag i nabolaget. DMZ får bli en annen gang. Fant ikke ut hvilke turer som faktisk tok deg til dette rommet som bevoktes fra begge sider. Dessuten avlyses mange turer på kort varsel pga rakettoppskytinger etc.
En bonus var at kirsebærblomstringen startet dagen før vi ankom. Stor greie i Korea likesom i Tokyo og Washington D.C. Det er også endel palasser rundt i byen. Virker dom at mye bygges opp på nytt etter diverse branner og herjinger av japanerne. Gyeongbokgung er vel det største ig der er også folkoemuseumet. Hotellet insisterte på drosje (40 min å gå) tilbake til hotellet gikk vi på 20 min. Fant frem helt selv. Det er også et kunstig elveløp i nærheten av hotellet som renner ut til hovedelven. I flkge Rough Guide er det et av få steder det går an å få seg en joggetur. Veldig fint å gå tur her og noen har satt ut fisk. Mye vi ikke rakk i Seoul, men vi kommer gjerne tilbake. |
05-04-2024, 03:13 | #32 |
ScanFlyer Rusty
|
Hadde flight 12.20 til Fco. Tok Limousinbuss 08.53 fra hotellet (holdeplass til venstre for utgangen ved veien). Tok 35 min før vi hadde plukket opp alle passasjerer då hadde nok tatt taxi for ca 75000 fra hotellet.
Fremme på flyplass 10.15. Forsøkte her å ta bilde av en BMW racerbane 10 min fra flyplass om noen har lang layover. Bussen vår. Det stod fasttrack på boardingpasset vårt, men det finnes ikke på icn. Alt er vel «fast» for vi brukte 10 min gjennom sikkerhets og passkontroll. Sq har en lounge som bare er åpen rundt deres avganger. Måtte jo prøve den de siste 20 min før de stengte. Utsikt. Meny De lager moctail. Ganske stor. Var et tom på andre siden av resepsjonen også. Last edited by Chriscross; 05-04-2024 at 20:23. |
06-04-2024, 17:19 | #33 |
ScanFlyer Rusty
|
Vi gikk etterhvert til Asiana «central» lounge. Asiana har hatt tre business og en firstlounge. Usikker på hvem som har tilgang til F siden Asiana sluttet med F for noen år siden. Loungen var helt ok, men ikke noe å komme tidlig på flyplassen for å oppleve.
Loungen er et stort rom med noen litt skjermede stoler. Også to massasjestoler. Fire dusjer. Ok utvalg. Usikker på om utvalget varierer gjennom dagen. Noen varmretter. Dispenser for øl der glasset fylles unne fra, men litt kjipt at det er plastglass. Det vanlige utvalget av sprit. Aner ikke noe om disse vinene og smakte ikke. |
06-04-2024, 17:36 | #34 |
ScanFlyer Rusty
|
Ble tid for å gå til gate 17 som var ytterst på den ene piren. Var en 777-200LR som skulle fly oss. De har 24 seter i business i 1+2+1 config. Økonomi var 3+3+3. er nok maskiner som begynner å bli godt voksne.
Ventet ett min før boarding startet. En kort kø for Business/star gold og en lang for økonomi. Setet var nok en tidlig versjon av sas sine. Ikke like god lagringsplass og bordet var mindre, men dette var nok veldig bra for 13 år siden. Tror Asiana har samme seter dom sas på A350-maskinene som brukes til FRA og jeg tror også LHR. Det var to toaletter for business foran i flyet. Ikke noe vindu. Men litt produkter, bl a fuktighetskrem fra Locitane eller hvordan det skrives. Headset og tøfler, men ikke pysj Tyskt amenity Fotbrønn funket ok. Skjerm gammel, var ikke touch. Filmutvalget var ok. Er det andre land enn Sør-Korea og Japan der bakkepersonell vinker farvel? Var ok viner og whisky og konjakk var ett hakk opp. Schlossvollrafs var jo i sin tid kupp-vin på Gardermoen til 86kr. Pluss for både Portvin og dessertvin. |
06-04-2024, 19:12 | #35 |
ScanFlyer Rusty
|
En kunne velge med ulike vestlige retter og en koreansk set-menu. Det var et måltid nr to som skulle komme tre timer før landing, men kom 6 t før. Flytid var 12 timer. En kunne også bestille mellommåltid underveis. Første matservering kom umiddelbart etter takeoff, tror bordet var dekket etter 30 min.
Canape med kamsjell. Startet med Palmer’s champagne. De gikk for øvrig tom for denne etter 6 timer. Salat med scampi og noen små fugleegg. Gresskarsuppe. God, men kunne vært litt varmere. Det var individuell servering uten tralle i kabinen. Det funker fint med bare 24 seter. Husker det dom totalt kaos med Emirates A380 og sikkert 70 seter. Var en skikkelig god biff. Ost kom før dessert. Fikk god portvin til. Toffekake. Remy XO til kaffen. Etter første måltid ble lyset skrudd av og det var sovetod. Måltid to kom allerede 6 timer før landing, 3 t etter første var avsluttet. Salat til forrett. Chicken in red curry. Litt futt i curry. Forsøk på bilde av landskapet. Fløy helt nord i Kina, Kasakstan etc. Kineserne har virkelig bygget landet med skyhøye blokker uti gokk. Jordbærostekake til dessert. Rett etter servering var det igjen av med alt lys. Bestilte en sandwich. Turde ikke bestille nudler. De hadde ellers sånn tang man bruker i maki eller nøtter som snack. Ikke noe sjokolade. Asiana har bra service og tipper setene på A350 er supre. Likevel er jeg en enkel fyr som liker å hente meg en cola eller rødvin når det passer meg så sas konseptet passer bedre for meg. Landet 25 min sen (tok av sent pga trafikk). Kom oss til immigration. I Italia er aldersgrensen for automatisk passkontroll 14 år. Var ikke lang kø, men italienere er neste line flinke til å være ineffektive som amerikanere. Første flytog var kansellert fant vi ut etter at billetter var kjøpt så det som perfekt timet ble 40 min ventetid. Hadde booket Hotel Verona som ikke lå så langt fra Termini. Fant greit frem og fikk rom i 5. etg. Hadde bokket direkte med hotell og betalt 120 Euro pluss byskatt for fleksibel pris. Gammelt men rent. Lite rom og lite bad, men Intercontinental kostet 700 Euro så klager ikke. Utsikt fra rommet. Hotellet var fullt neste natt så måtte sjekke ut 10.00. På dayuse dot com hadde jeg funnet et hotell opp i gaten som tok 65 euro for rom mellom 10.00 og 17.00. Anbefaler folk å sjekke der. De hadde mye tilbud i Roma og Bangkok, lite i Seoul. Hotellet het Hotel Palladeum og lå enda nærmere Termini. Hotellet var nok et hakk opp (og hadde fire sterner). Fikk rom i 1 etg som egentlig var fint, men hadde ikke vinduer. Var deilig å ga en base og å få seg en dusj etter sightseeing i 22 grader. En slipper å føle seg alene i Roma i helgene. Det var veldig mye mennesker overalt. Var ved Peterskirken 08.02 og da brukte vi 50 min i kø. Tror en sparer mye kø på å komme 0740. De åpner 08.00. Last edited by Chriscross; 06-04-2024 at 19:35. |
06-04-2024, 19:30 | #36 |
ScanFlyer Rusty
|
Vi tok flytoget tilbake til flyplass. Det koster 14 Euro og tar 32 min. Fant forresten ut at det går lokaltog til Trastevere så kan det være et sted å bo en annen gang. Var forberedt på italiensk effektivitet på flyplass, men hadde sjekket inn på nett. Tror kanskje sas har fasttrack i Roma, stod iallfall det på boardingpasset så jeg etterpå, men Amex har iallfall så vi og brukte den.
Tok oss 10 min fra vi gikk av toget til vi var gjennom sikkerhetskontroll. De har moderne maskiner då alt skal bli liggende i bagasjen og vannflasker konfiskeres ikke. Star alliance loungen er stengt (noen snakket om en brann?). Sas har vel ikke noe tilbud her, men amex har samarbeid med Plaza Premium. Var også en annen kontraktslounge der som vi ikke prøvde (begge samarbeider med PO). Plaza Premium hadde grei+ mat. Problemet veldig mye mennesker. Trykket er nok høyere siden Star loungen ikke er åpen. For mye mennesker til å kunne ta bilder der. |
06-04-2024, 20:31 | #37 |
ScanFlyer Crusty
|
Er det andre land enn Sør-Korea og Japan der bakkepersonell vinker farvel?
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...916a7de6c2.jpg Helt vanlig i Thailand, men stort sett bare to eller tre som gir klarsignal og vinker
07-04-2024, 06:48 | #38 |
ScanFlyer Rusty
|
Ble bussgate på oss A27). Rimelig fullt fly, men vi hadde ledig midtsete. Tenåringen sluknet raskt.
Jeg bestilte det vanlige. Rekesalat i dag. Konfekten ble også delt ut. Ser poenget til EB om presentasjonen, men savner egentlig bare ordentlig glass. Landet 20 min før rute, men siste fly til Oslo hadde akkurat stengg gate. Gikk bort til Comfort og sloknet. Tips her er at Obos-prisen med Strawberry inkluderer frokost her. Har ikke fått det på vanlige priser før. Tok ikke bilder. Da jeg var på leting etter innsjekkingssutomat var jeg innom frokosten. Var bra til å være Comfort. Siden vi dro en time tidligere en planlagt fra hotell for å sikre boardingpass ble det tid til loungen. Ikke sett den så tom før så fint mulighet for oversiktbilder. Har nok ikke noe mer å rapportere på siste legg, så takk for turen og at dere fulgte med. Har vært en fin tur på 12 dager. Mye inntrykk både for meg og arving. Synes det er en bedre ferieform enn 14 dager på stranden, men der er vi jo forskjellige kunne kanskje ønsket en dag ekstra i Khao Yai og en dag mer i Siem Reap, men jobb og skole gjorde at turen ble som den ble. Eva Air var som forventet (hadde høye forventninger). Asiana skuffet vel egentlig litt, men hadde nok vært fornøyd på A350. Jeg pleier å sammenligne med sas og jeg liker fortsatt konseptet deres veldig bra så lenge crew er ok. La meg hente cola, øl og rødvin selv. På hotellfronten så imponerte både Park Hyatt og Intercontinental. Radisson Blu gav valuta for pengene i Bangkok. Preium deluxe rom med garantert utsjekk 18.00 om tre netter vil nok bli benyttet senere. Nå blir det en måned med havregrøt både for kropp og lommebok. Last edited by Chriscross; 07-04-2024 at 06:57. |
07-04-2024, 08:01 | #39 | |
ScanFlyer Inventory
Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
Takk for fin rapport, på en veldig utvidet og ut av boksen reiserute.
Quote:
Ellers ser det ut som First med andre Star selskaper, og de som har kort i Asianas program som er over Gold, har tilgang der. |
|
07-04-2024, 09:43 | #40 | |
ScanFlyer Rusty
|
Quote:
Noen som vet den eksakte bakgrunden for tidligere innsjekk deadline og jevnt over tidligere boarding etter jul? Det gar da ikke vært så mye forsinkelser de siste årene? Synes dette er litt sånn å være verdensmester på 95,9 m sprint. Utfordringen har kanskje vært at sas gar løpt 105 m når DY har løpt 100 m og kalt seg verdensmester på punktlighet? Last edited by Chriscross; 07-04-2024 at 09:48. |
|
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|