Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyhistorisk forum

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 22-03-2020, 00:13   #1
Northrider
FlyKirurg

Northrider's Avatar

Norge Color Air

Etter å ha lest dagens "God morgen"-tråd, ble jeg motivert til å lage en post.

I går satt jeg og leste litt om historien til Color Air på wikipedia. Ganske godt med detaljer om selskapet fra start til slutt der, og det var intressant å lese om hvordan selskapet var strukturert (Britiske Air Foyle m.m), samt hvordan de planla å erobre lavprismarkedet.
Jeg har ikke funnet så mye bilder på internett, men det er kanskje noen her inne som sitter på litt av hvert? Alt er av interesse, det være seg flyene, kabin, cockpit, crew (uniformer, serviceprodukt ombord, magasiner, safety-card)
Kanskje det eksisterer noen gamle videoklipp hos noen?

Hvis noen har noen artige historier fra Color Air-tiden, hadde det også vært morsomt å høre.
Old 22-03-2020, 00:39   #2
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Default Re: Color Air

Ligger en del nedover hvis du søker. Mye bilder som desverre er blitt borte, men en del ligger sikkert på Airpics.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2020, 01:16   #3
Happyflyer
ScanFlyer Silver

Nå kan ikke jeg hjelpe deg stort, men jeg husker at jeg hadde en flyvning med dem fra AES til OSL. Tror dette var min første ankomst på OSL.

Det er altfor lenge siden til at jeg husker noen detaljer, desverre.

Slik jeg har skjønt det, så er det bare tilfeldigheter som gjorde at ikke Color Air ble hva Norwegian ble.
Happyflyer is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2020, 11:26   #4
KnutW
Speedbird Concorde

KnutW's Avatar

Jeg hadde to turer med G-COLB i mars 1999, t/r OSL-STN. Maskinen var da 6,5 år gammel og kom fra TACA. Den var innom flere operatører etter Color Air og endte til slutt hos egyptiske Flash Airlines som SU-ZCF. Den totalhavarerte rett etter avgang fra Sharm-el-Sheik 3. januar 2004 uten at årsaken ble funnet.

Color Air fremsto som helt greie å fly med, kan ikke huske noe spesielt hverken bra eller dårlig fra turen. Men å skulle konkurrere mot både Braathen og SAS på innenriksruter var en dårlig forretningsidé.

De fikk jo også æren av å være første rutefly ut fra nye Gardermoen, rett foran nesa på SAS.
KnutW is online now   Reply With Quote
Old 27-03-2024, 09:40   #5
OttoL
ScanFlyer Crusty

Ramlet over denne i går.. Jaggu ikke rart de gikk konk

Fra BT 12.04.1999
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2024, 09:40   #6
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

I 1998/99 skrev jeg denne saken for Airways.

The age of deregulation dawned on Norway and Scandinavia last summer in the shape of Color Air. When its inaugural flight left Oslo for Ålesund on August 6, 1998, it was the first no-frills' domestic flight in Norwegian history. It also marked the end of five years of planning for the team behind the airline.
Color Air's management corps has substantial experience, not only from various Norwegian and European airlines, but also from Norway's largest shipping line, Color Line. "During the financing period, we met with several interesting investors," says Morten Andersen, Color Air's chief executive officer. "However, it was through the owner of Color Line, Olav Nils Sunde, that we found the best win-win' solution. Color Line has a very strong and established brand name. By choosing the Color logo and name, we are already associated with quality and service, which will benefit us in the long run."
In building the airline, Color Air's strategy is to buy services from contractors instead of establishing an expensive organization of its own. "We are a strictly no-frills, low-fare' airline," admits Andersen. "Our success lies in maintaining low operational costs. While the growing number of pilots and cabin attendants are all employed by the airline, we have subcontracted most other services. We operate Boeing 737-300s leased from ILFC. Technical maintenance is contracted to British Midland, which has technicians based in Norway. Ground handling is performed by Servisair at Oslo Airport and SAS elsewhere. This leaves a very tight organization focused on running the airline. Thus, we have eliminated all costs that do not benefit all our passengers. A Color Air ticket is a ticket to fly between point A and point B_nothing more, nothing less. Should a passenger require more than this_for example, newspapers or something to eat or drink_it is available at a small cost."
In the initial phase of operation, Color Air flies under the AOC (Air Operator's Certificate) of UK-based AirFoyle. All aircraft are on the UK register and follow UK regulations. This is possible as Norway complies with new European Union regulations (through its membership in the European Economic Area). The company expects to have its own Norwegian AOC by mid-1999.
Although the airline shares a joint booking office with Color Line, Color Air has broken new ground in terms of flight reservations and payment. In addition to the traditional call center, and the increasingly more common Internet reservation system, people using a credit card or a bank draft are now able to pay from the supermarket check-out counter, as Color Air has teamed with Norwegian supermarket chain Rimi to offer this service. "To the best of our knowledge, we are the first to use supermarkets as a payment channel for this kind of product," Andersen remarks. "It is also where we expect to meet our main target group. Our studies have shown that there are a number of people who would like to travel and visit family and friends. These are the ones who normally do not fly because of the cost involved and the restrictions that apply to the cheaper tickets. We give them the freedom of choice. Our fares have no restrictions. You can buy a one-way fare, spend as many or as few nights as
is convenient for you_not the airline.
Before deregulation, there were only two airlines in the Norwegian marketplace_Braathens and SAS. Within Scandinavia, SAS has been the dominant force. "Domestic competition has been nearly nonexistent. SAS and Braathens split the market between them. Within Scandinavia, SAS controls the lion's share. We mean to change this," Andersen continues.
Color Air plans to operate a spoke-and-hub system from its base at Oslo's new international airport (OSL). The first flights were to Ålesund and Trondheim. Bergen was added from August 15; Stavanger, later this fall. Other domestic routes being considered are Oslo-Kristiansand and
Oslo-Tromsø. "Initially, we have and will concentrate on Norway – which is and will be our primary market," Andersen states. "In the second phase, we will look to Scandinavia where we see Copenhagen and Stockholm as the most interesting cities to serve. We are also considering going further afield at a later stage."

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2024, 09:42   #7
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

Men før det kom til trykking måtte vi legge til

Color Air operates a spoke-and-hub system from its base at Oslo’s new international airport (OSL). The first flights were to Ålesund and Trondheim. Bergen was added from August 15. At the start, there were plans to add Stavanger in November, while domestic routes to Kristiansand and Tromsø were being considered. “Initially, we have and will concentrate on Norway_which is and will be our primary market,” Mr. Andersen told Airways in August. “In the second phase, we will look to Scandinavia where we see Copenhagen and Stockholm as the most interesting cities to serve. We are also considering going further afield at a later stage.”
However, the deregulated skies of Norway are ever turbulent and at the time of going to press, the opening of Stavanger has been deferred to the summer program. Instead of opening Stavanger with only two daily returns, Color Air has chosen to open London—Stansted as its first international destination starting 1 December. This is done in direct competition with Braathens from OSL and Ryanair from Torp (TRF).
When opening Stansted, Color Air looked at the competing airlines load factors from OSL to all London airports and found them to be very high, as are the prices. The three airlines flying to London from OSL (BA, Braathens and SAS) are all “full service” airlines with a fare structure reflecting this. Ryanair operates a no-frills service from TRF (Oslo South in Ryanair’s marketing) some 70 miles south of Oslo. Color Air’s studies have shown that most of Ryanair’s traffic is generated from OSL’s catchment area. Another aspect is that TRF lies some 70 miles south of Oslo with little public transport connections. OSL is 30 miles from the city with excellent public transport connections making the ground travel to OSL much more convenient and will have all the domestic connections. Color Air calculates that 90% of their London passengers will originate in Norway.

Old 30-03-2024, 09:43   #8
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

Det ligger noen bilder her

Old 30-03-2024, 18:14   #9
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

Og ett til

Old 03-04-2024, 10:04   #10
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Sideprosjektet til flyprat har også noen bilder liggende her:
https://www.airpics.com/?fq=operator...&q=*:*&rows=12

Old 03-04-2024, 11:06   #11
jb1
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Happyflyer View Post
Nå kan ikke jeg hjelpe deg stort, men jeg husker at jeg hadde en flyvning med dem fra AES til OSL. Tror dette var min første ankomst på OSL.

Det er altfor lenge siden til at jeg husker noen detaljer, desverre.

Slik jeg har skjønt det, så er det bare tilfeldigheter som gjorde at ikke Color Air ble hva Norwegian ble.

Kanskje tilfeldigheter, men de kom nok litt for tidlig. Det kunne kanskje blitt et slags Norwegian om det hadde kommet etter 11. september 2001 som førte til Braathens endelikt. Å konkurrere mot to store på innenriks gikk ikke. Vi så det samme med Flyr or Wizz. De satset begge på at DY skulle gå under. Den enes brød etc. Men Sunde skal ha for forsøket, og fremtiden vet man lite om.

Sent from my iPhone using Tapatalk
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 03-04-2024, 12:56   #12
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

Den store forskjellen på 1998 og 2002, var at Norwegian ikke hadde noen lojalitetsprogram å kjempe mot. Lærdommen var at BRACard og Eurobonus var en hindring for at en ny aktør skulle komme inn på markedet. Derfor fikk man ikke opptjene poeng innenriks på den tiden. Det gjaldt interessant nok kun norske kortholdere om jeg husker rett.

Old 03-04-2024, 13:12   #13
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Også var vel tidligvis Color Air egentlig ikke så lavkost. Men bare lavpris.
Old 03-04-2024, 15:14   #14
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Også var vel tidligvis Color Air egentlig ikke så lavkost. Men bare lavpris.
Det kan så være, men det var ikke der problemet lå.

Old 06-04-2024, 12:40   #15
jb1
ScanFlyer Rusty

Default Color Air

Quote:
Originally Posted by LN-KOG View Post
Den store forskjellen på 1998 og 2002, var at Norwegian ikke hadde noen lojalitetsprogram å kjempe mot. Lærdommen var at BRACard og Eurobonus var en hindring for at en ny aktør skulle komme inn på markedet. Derfor fikk man ikke opptjene poeng innenriks på den tiden. Det gjaldt interessant nok kun norske kortholdere om jeg husker rett.

Tror det var et generelt forbud på norsk innenriks, men ellers enig.

Old 06-04-2024, 22:17   #16
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Tror det var et generelt forbud på norsk innenriks, men ellers enig.

Det mener jeg det ikke var. Det var mange som brukte andre kort og fikk poeng om jeg husker rett. OJB kan kanskje kaste lys over det?

Old 07-04-2024, 00:29   #17
jb1
ScanFlyer Rusty

Quote:
Det mener jeg det ikke var. Det var mange som brukte andre kort og fikk poeng om jeg husker rett. OJB kan kanskje kaste lys over det?

Tror det var lagt inn et generelt forbud mot all opptjening på rutene, uansett program, men kan ta feil.

Old 07-04-2024, 19:43   #18
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Kanskje tilfeldigheter, men de kom nok litt for tidlig. Det kunne kanskje blitt et slags Norwegian om det hadde kommet etter 11. september 2001 som førte til Braathens endelikt. Å konkurrere mot to store på innenriks gikk ikke. Vi så det samme med Flyr or Wizz. De satset begge på at DY skulle gå under. Den enes brød etc. Men Sunde skal ha for forsøket, og fremtiden vet man lite om.

Det var nok ikke tilfeldigheter, selv om det er glemt naa, var det enorme utviklinger paa «bakrommet» i loepet av de 2-3 aarene. Color Air gjorde noe riktig, de solgte ogsaa gjennom reisebyraaene fra dag 1, noe jeg tror Flyr skulle ha hatt klart i det startet.

Quote:
Bonus Poeng og Kort er det vi enna har den dag i dag, saa det er hva vi husker (og vi har hatt noen svovel predikanter her inne som har fortalt oss mye om denne galskapen, dog har svaert faa av disse slaatt til )

Opptjening var en Hybrid slik jeg husker det, en kunne ikke tjene opp Poeng som kunne brukes til reiser, men en fikk status poeng, min far som reiste 98% mellom Oslo og Trondheim hadde EBG hele tiden.

Men det jeg tror var utslagsgivende var et par faktorer som endret seg mellom Color Air og Norwegian oppstart.

Faktor 1.

Bak kortene laa det systemer som gjorde det mye enklere for Business reisende, Braathen var desidert best med en loesning som lot deg dra BRAcard i gaten for billetteringssystem, SAS hadde en lignende loesning, men det maatte utstedes en billett hos SAS, dog ble det eTicket ganske raskt hos SAS ogsaa. Begge disse gav meget gunstige priser for baade flyselskap og firma, noe som det var meget vanskelig aa konkurrere mot.

Faktor 2.

I 1998 var det ennaa ikke eTickets, fysiske billetter som medfoerte at billett og passasjer maatte forenes det var derfor Color Air hadde en billett i butikk loesning paa gang. Mine foerste billetter fra Expedia i 1998 kom med FedEx

Faktor 3.

Det derre Internettet, 1998 var det mye 56k Modem og netthandel var ennaa i startfasen, naar Norwegian startet opp var baade eTickets, ISDN / Kabel paa plass og netthandel begynnte aa bli vanligere.

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules