Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 20-12-2018, 11:14   #1
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
OBB 19 Håndbagasjediskusjon

Mulig feil tråd og jeg glemte å klage litt over dette i en trip-report.

Jeg er (og skjønner at jeg er kjærringa mot strømmen) fremdeles en sterk motstander av carryons og håndbagasje.

På turen DXB-FRA-OSL nå så irriterte det meg 7-8 ganger, men spesielt i sikkerhetskontrollen hvor du har dårlig tid på FRA hvor du har 7 foretningsmenn foran deg som da reiser med maksimal carryon koffert og en gedigen håndbagasje i tillegg. Hele prosessen per person med å ta ut to tre lesebrett, toalettsaker osv tar jo 4-5 minutter per person og uansett hvor proffe og effektive disse reisende er så er det alltid noe kløn med hver person.

Så er det køene når du skal ombord på flyet, altid tull og de med mest håndbagasje er ofte de som er aller mest ivrig på å bruke priority boardingen sin og blir stående å forsinke boardingen hver gang.. Hadde jeg vert kabinpersonale så hadde jeg klikket (Hører de er litt anspente på høytalerne noen ganger når flyet til BGO er halvveis boardet etter 12 minutter med hyllestapping.

Så har du i loungene.. Der står disse jævla koffertene overalt med kjempe-PC bagger og man må gå sikk-sakk mellom dem.. Og sist men ikke minst. Hvis du småtripper for å nå flyet ditt så sperrer de rullebåndene og går ofte i bredden med disse koffertene sine..

Tarræsammen!

Men seriøst - man sparer et par minutter i det man lander på å drasse på alt dette rælet, er det hvirkelig verdt det? Og da på longhaul... med conneciton i feks FRA. Du flyr fra ORD til SIN med Lufthansa og så drasser du på alt du eier i 18 timer og plager vettet av andre så du kommer hjem til kona di 7 minutter før (2 hvis det er SIN og 11 hvis det er OSL med priority tag)

Jeg håper virkelig de innfører gebyr på håndbagasje - av rene egoistiske grunner så jeg lett kan spasere ombord med homo-baggen min med et historiablad, litt tyggis og pass.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2018, 11:55   #2
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: Bagasjeregler SAS og Star Alliance

Jeg er en person som arbeider 40 timer i uka for å sikre stabil strømproduksjon slik at sykehus og øl-fabrikker kan være produktive 24/7. Dessverre tjener jeg allikevel bare nok til livets opphold, med litt A4-branda salt og pepper som krydder. Derfor har jeg ikke råd til å putte mine nettbrett, pcer, spillkonsoller, eller julegaver i innsjekka baggasje - hvis de blir ødelagt har jeg et problem (som forsikring ikke dekker).
Når jeg gjør jobbreiser får jeg aldri noe gratis - det innebærer at min tid ikke blir betalt før startet arbeidsdag. Dermed står jeg og blomstrer ved baggasjebåndet og mister 4-8 buss/tog forbindelser (du trodde vel ikke vi får leiebil? ha ha ha....) hvis jeg ikke pakker lurt og har trillekofferten med ombord.

Altså kommer jeg til å fortsette å drasse giga carry ons fordi jeg ikke har noen andre valg, med mindre jeg bytter jobb og flytter vekk fra landsbygda. Men noen må lage strøm, ellers står det dårlig til i storbyen
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2018, 11:59   #3
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Default Re: Bagasjeregler SAS og Star Alliance

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Jeg er en person som arbeider 40 timer i uka for å sikre stabil strømproduksjon slik at sykehus og øl-fabrikker kan være produktive 24/7. Dessverre tjener jeg allikevel bare nok til livets opphold, med litt A4-branda salt og pepper som krydder. Derfor har jeg ikke råd til å putte mine nettbrett, pcer, spillkonsoller, eller julegaver i innsjekka baggasje - hvis de blir ødelagt har jeg et problem (som forsikring ikke dekker).
Når jeg gjør jobbreiser får jeg aldri noe gratis - det innebærer at min tid ikke blir betalt før startet arbeidsdag. Dermed står jeg og blomstrer ved baggasjebåndet og mister 4-8 buss/tog forbindelser (du trodde vel ikke vi får leiebil? ha ha ha....) hvis jeg ikke pakker lurt og har trillekofferten med ombord.

Altså kommer jeg til å fortsette å drasse giga carry ons fordi jeg ikke har noen andre valg, med mindre jeg bytter jobb og flytter vekk fra landsbygda. Men noen må lage strøm, ellers står det dårlig til i storbyen
Greit Polaris, bare flytt deg hvis du ser en halv-femi, middelaldrende mann med tre unger og en trofékone på slep.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2018, 17:48   #4
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: Bagasjeregler SAS og Star Alliance

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Mulig feil tråd og jeg glemte å klage litt over dette i en trip-report.

Jeg er (og skjønner at jeg er kjærringa mot strømmen) fremdeles en sterk motstander av carryons og håndbagasje.

..........

Så er det køene når du skal ombord på flyet, altid tull og de med mest håndbagasje er ofte de som er aller mest ivrig på å bruke priority boardingen sin og blir stående å forsinke boardingen hver gang.. Hadde jeg vert kabinpersonale så hadde jeg klikket (Hører de er litt anspente på høytalerne noen ganger når flyet til BGO er halvveis boardet etter 12 minutter med hyllestapping.

Så har du i loungene.. Der står disse jævla koffertene overalt med kjempe-PC bagger og man må gå sikk-sakk mellom dem.. Og sist men ikke minst. Hvis du småtripper for å nå flyet ditt så sperrer de rullebåndene og går ofte i bredden med disse koffertene sine..

Tarræsammen!

Men seriøst - man sparer et par minutter i det man lander på å drasse på alt dette rælet, er det hvirkelig verdt det? Og da på longhaul... med conneciton i feks FRA. Du flyr fra ORD til SIN med Lufthansa og så drasser du på alt du eier i 18 timer og plager vettet av andre så du kommer hjem til kona di 7 minutter før (2 hvis det er SIN og 11 hvis det er OSL med priority tag)

Jeg håper virkelig de innfører gebyr på håndbagasje - av rene egoistiske grunner så jeg lett kan spasere ombord med homo-baggen min med et historiablad, litt tyggis og pass.
Helt enig. Og det som topper det hele er de som sitter på rad 20, skynder seg ombord og fyller opp hattehylla fra rad 1 og bakover. Jeg tror jeg

Vel kan jeg ha med en carryon på lengre turer, slik at jeg har plass til nettbrett, høreklokker og en pysj, men aldri så mye stasj at det forsinker andre.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2018, 18:37   #5
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: Bagasjeregler SAS og Star Alliance

Tok det som en selvfølge at man snakker om carryons størrelse XL generelt, og ikke at "jeg misliker carryon" betyr "jeg misliker folk som er står og klør seg på balla i 3 minutter i midtgangen under boarding". At man har carryon str XL betyr ikke at man automatisk er uforskammet?
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 24-12-2018, 14:12   #6
staale
Born to run
 
staale's Avatar
 
Join Date: Mar 2009
Location: Stavanger
Posts: 622
Default Re: Håndbagasjediskusjon

Helt enig med han med trofekona her. En direkte konsekvens av å ta seg godt betalt for innsjekket bagasje er jo nettopp at mange velger å dra med seg opptil flere kolli som håndbagasje, og ofte størrelse hest i tillegg.

Når flyselskapene har valgt en slik taktikk, og er klar over konsekvensene, så skulle jeg ønske at personalet ved gate hadde guts og anledning til å nekte folk med for mye/for stor håndbagasje. Altfor mye slipper igjennom nå, med det resultat at det tår årevis å boarde.....
__________________
Grab your tickets and your suitcase,
staale is offline   Reply With Quote
Old 24-12-2018, 22:11   #7
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,353
Default Re: Håndbagasjediskusjon

På det med "guts" kan jeg si at det var en veldig god ting å begynne med Ryanair. "Tøffheten" man etterhvert fikk der smittet over på andre selskaper jeg håndterte. Etterhvert var det stadig mindre for stor/mye håndbagasje som slapp gjennom...
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 25-12-2018, 00:23   #8
IL-2
ScanFlyer Gold
 
IL-2's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,297
Default Re: Håndbagasjediskusjon

Som mange er inne på, så er det jo enkelt og greit forsikringsregler og flyselskapenes prissytem man kan takke for dette, men det er irriterende så det holder. Det innebærer jo også at det blir masse triksing, fordi heller ikke lavprisselskapene kan si nei til tax free-poser: Så er det bare å handle litt, og å ta med seg masse reell bagasje i taxfree-nett. Flyplassbutikkene hjelper gjerne til ved å selge litt dyrere nett til flergangsbruk, med praktisk form og glidelås...
IL-2 is offline   Reply With Quote
Old 25-12-2018, 17:49   #9
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Håndbagasjediskusjon

Quote:
Originally Posted by IL-2 View Post
...fordi heller ikke lavprisselskapene kan si nei til tax free-poser: Så er det bare å handle litt, og å ta med seg masse reell bagasje i taxfree-nett.
Joda, de kan godt telle taxfree-poser inn i bagasjekvoten. Det annonseres innimellom at "maks et kolli, inkludert taxfree-poser", og det står også i enkelte vilkår. Og det er ikke bare LCCer som er strikse. Swiss stod med "fiskevekt" ved gaten i ZRH sist gang jeg passerte der.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is online now   Reply With Quote
Old 26-12-2018, 02:50   #10
IL-2
ScanFlyer Gold
 
IL-2's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,297
Default Re: Håndbagasjediskusjon

De vilkårene jeg har forholdt meg til bærer preg av at selskapene har måttet godta taxfree, og det har vært åpenbart i køa.
IL-2 is offline   Reply With Quote
Old 27-12-2018, 12:18   #11
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Håndbagasjediskusjon

Quote:
Originally Posted by IL-2 View Post
De vilkårene jeg har forholdt meg til bærer preg av at selskapene har måttet godta taxfree, og det har vært åpenbart i køa.
Det er vel det at de faktisk bare godtar det. De aller fleste selskaper sier klart at det er en eller to kolli, og det er det. SAS sier eks. klart 1x8kg på SAS Go/plus. Står ingen ting at tax-free går utenom kvoten noen plass hos dem.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is online now   Reply With Quote
Old 27-12-2018, 13:28   #12
Tjab
Upgrade me....
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,044
Default Re: Håndbagasjediskusjon

Å skulle håndheve regler i dette landet er jo utopi.
Å verne om folks følelser derimot.

Fikk nesten applaus i fast track på gardermoen når jeg, kona og kidsa reiste hjem sist. "Endelig en familie uten seksten tusen kolli med dritt".
Kona hadde vel veske, thats it.

Når jeg reiste hjem sist kom det en slik hipster pappa med barnet stroppet fast på magen sin. 3 kolli med mikk makk. Han skulle tross alt på en flytur som varer i maks 1 time fra gate til gate, noe som tydeligvis kvalifiserer til pakking ala Lars Monsen. Barnet var forøvrig på stigende rus, og ble på toppen av det hele servert en flaske med morsmelkerstatning på turen, med påfølgende bleieskift ombord.

Ungen i seg sjøl var jo helt kurrant, den viste jo ikke bedre, men hipster fedre....
__________________


Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 27-12-2018, 13:46   #13
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: Håndbagasjediskusjon

Quote:
Originally Posted by Tjab View Post
Å skulle håndheve regler i dette landet er jo utopi.
Å verne om folks følelser derimot.

Fikk nesten applaus i fast track på gardermoen når jeg, kona og kidsa reiste hjem sist. "Endelig en familie uten seksten tusen kolli med dritt".
Kona hadde vel veske, thats it.

Når jeg reiste hjem sist kom det en slik hipster pappa med barnet stroppet fast på magen sin. 3 kolli med mikk makk. Han skulle tross alt på en flytur som varer i maks 1 time fra gate til gate, noe som tydeligvis kvalifiserer til pakking ala Lars Monsen. Barnet var forøvrig på stigende rus, og ble på toppen av det hele servert en flaske med morsmelkerstatning på turen, med påfølgende bleieskift ombord.

Ungen i seg sjøl var jo helt kurrant, den viste jo ikke bedre, men hipster fedre....
Er ikke det veldig hyggelig at folk har ungen i bæresele/sjal, enn at de kommer med ei vogn som tar plass? Jeg dro nylig fra Düsseldorf til Oslo, hvor en somalsk muslimsk familie kom med to små babyer i gigantiske trillevogner til gate. Trillevognene med barna i ble bogsert gjennom gate, trilla inn på buss, bussa til flyet, laga en god kø så vi alle måtte stå ute og fryse fordi vogna ble bært opp trappen til flyet, der ble det selvfølgelig diskusjon med flyvertinna siden de jo ikke kunne ha vogna med inn på flyet. *dyp innpust* for sikkerhets skyld så ante ikke mor (far var ikke til å se) eller tante/søster/eldste datter hvordan noen av vognene skulle klappes sammen, og det endte med enda en stor diskusjon og desperat prøving fra både flyvertinne og vogntrillere i framre galley-område. Flyvertinna sa "har du aldri slått sammen vogna eller?" hvorpå somalsk mamma sa "nei jeg ikke så ofte reise med vogna". Fascinerende. Endte opp med at flyvertinna ba alle i crewet om å prøve, ingen klarte å få vognene slått sammen, og hun kalte opp ground crew og sa "I have no idea, please take these wagons and fold them together". Vi ble til slutt 10 min forsinka pga styret.

Så med denne vognhistoria i bakhodet - er det virkelig problematisk at en hipster har ungen sin i bæresjal? Jeg er veldig positiv til bæresjal/sele, og synes det er plassbesparende, gjør at man har flere hender fri, ungen holder seg rolig og det sparer tid. Er man hipster om man benytter seg av noe som gjør livet enklere?

Hvis ungen var veldig ung og mamman ikke var med må man jo faktisk mate morsmelkserstattning på tur, om man vil eller ikke? Hva var alternativet? Å la ungen sulte for at du ikke skulle bli belastet av en matesession? Å bytte bleie kan man jo faktisk gjøre på et toalett (så lenge det ikke er turbulens). Om det ble gjort i selve setet synes jeg det var unødvendig, og er helt enig med det. Jeg skjønner og leser at du har reagert på dette, men jeg synes på sett og vis at det var litt vanskelig å gripe fatt om hva som egentlig var et reellt problem, utover ev. bleieskift på sete/bord?
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 27-12-2018, 13:57   #14
Tjab
Upgrade me....
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,044
Default Re: Håndbagasjediskusjon

Jeg setter det jo litt på spissen og beskriver vel bare situasjonen. Uansett, moralen er; Man må planlegge. Fargeleggingen er ikke så viktig

Feks, så har jeg 3 barn. Og det er relativt enkelt på kortere reiser å få ungene til å ha en fin opplevelse. Det får man ikke med å ha med seg 3 løse kolli inn, legge opp til mating etc ombord. Det er trangt osv.
Sørg heller for å roe ned situasjonene å ha kontroll på situasjonen. Spising, raping og gulping tar vi på bakken, ikke i en trang kabin.
__________________


Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 27-12-2018, 14:06   #15
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,141
Default Re: Håndbagasjediskusjon

Jeg får vel komme med min mening da, som er den samme som alltid.

Jeg sjekker ikke inn bagasje med mindre det er helt 100% umulig å unngå.
- Risken for forsinket bagasje når du skal ha ett døgn på hver destinasjon ved ankomst
- Risken for å måtte kuke med forsinket bagasje når du faktisk skal jobbe ved ankomst
- Stå i 20 minutter på OSL, CPH eller andre plasser og vente på bags mens flytoget suser av sted
- Venting i det store og det hele
- Når du lander i USA og det for en gangs skyld er null kø i automater og du må stå sammen med røkla og vente på kofferten til det er blitt kø i tollen... mens jeg kunne vært halvveis til hotellet

Innrømmer at det er sykt deilig når jeg har dagstur og kun trenger en liten sekk. Men innsjekk kommer bare ikke på tale for min del.

Kan heller ikke se at jeg kjenner meg igjen helt i at det tar så lang tid i security heller. Jeg står bra mye i kø der og folk er rimelig raske. Det er også sjelden jeg sliter med å komme meg forbi folk i terminalen. Og folk på rad 20 som fyller hattehylla over rad 1. Ja, det har sikkert skjedd men det er bra sjelden altså.

Om noe irriterer meg med håndbagasje er det folk som elsker å boarde sist, med store trillekofferter. Eller som aldri har hørt om Tetris.

Jeg sier også godt fra til folk som forsøker legg taxfree poser med flasker i utrygt rett over hodet mitt.


Så jeg er respektfullt svært uenig med trådstarter.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 28-12-2018, 04:36   #16
IL-2
ScanFlyer Gold
 
IL-2's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,297
Default Re: Håndbagasjediskusjon

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Det er vel det at de faktisk bare godtar det. De aller fleste selskaper sier klart at det er en eller to kolli, og det er det. SAS sier eks. klart 1x8kg på SAS Go/plus. Står ingen ting at tax-free går utenom kvoten noen plass hos dem.
Det er ikke alltid så enkelt, du må lese den lille skrifta.

Wizz sier ingen ting om det, om du ser på de vanlige nettsidene, men ta en kikk i "conditions of carriage"-dokumentet ("legal doc"). Der står det (merk pkt. e):

Quote:
14.1.6. In addition to Unchecked Baggage You may take the following, small size Personal Properties on
board without paying a separate fee:
a. coat or a blanket;
b. a cellular phone;
c. reading material for the flight;
d. for children under the age of two: food for the flight;
20
e. duty free items bought in the airside departure lounge, after passing through the security
check;
f. a pair of crutches for the physically disabled;
g. rear-facing infant car seat equipped with inside seat belt, if the Infant travels on a separate
purchased aircraft seat, and the car seat is equipped with a latch which enables it to be
securely fastened with the passenger seat belt.
IL-2 is offline   Reply With Quote
Old 28-12-2018, 04:42   #17
kaijoar
Newbie
 
Join Date: Jul 2015
Posts: 160
Default Re: Håndbagasjediskusjon

Jeg sjekker inn bagasje så sjelden som mulig, mest fordi det på TOS tar MINST 25 minutter fra flyet lander til bagasjen er på plass på båndet. Reiser mye, som regel med SAS, og er en av de som alltid benytter priority boarding. I tillegg har jeg alltid en PC og minst et nettbrett med meg, i tillegg til pose med flytende. Bruker ALDRI over 30 sekunder på å få alt dette i boksen i security, og min erfaring er at de fleste som (i likhet med meg) flyr 50+++ flights i året i jobben faktisk er ekstremt kjappe i sikkerhetskontrollen. Jeg merker meg også, i motsetning til trådstarter, at disse folkene som regel har fått kofferten og håndbagasjen sin opp i hattehylla i løpet av maks 10 sekunder.

De som derimot forsinker reisene BETYDELIG er de som reiser sjeldent, men som av økonomiske årsaker, ikke tidsbesparende årsaker, velger å reise med bare håndbagasje. Disse står jeg i kø bak hver eneste dag jeg flyr ut fra TOS (slipper de heldigvis i Fast Track på Gardermoen. Der går det _fort_, og det mener jeg motbeviser poenget ditt).

Jeg, og mest sannynlig de fleste andre som reiser mye, forholder oss til håndbagasjereglene. 1 stk koffert, og en "ekstra eiendel" (som regel PC-veske) som passer under setet.
kaijoar is offline   Reply With Quote
Old 28-12-2018, 10:51   #18
Journal
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2010
Location: Ålesund
Posts: 128
Default Re: Håndbagasjediskusjon

Quote:
Originally Posted by kaijoar View Post
Jeg sjekker inn bagasje så sjelden som mulig, mest fordi det på TOS tar MINST 25 minutter fra flyet lander til bagasjen er på plass på båndet.
Ja, hva har egentlig skjedd på TOS? For noen år siden minnes jeg at det gikk ganske fort. Men de siste par årene har det tatt fryktelig lang tid hver eneste gang.
Journal is offline   Reply With Quote
Old 28-12-2018, 11:33   #19
CaptainMorgan
Commercial pilot
 
CaptainMorgan's Avatar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim/Fort Pierce(FL)
Posts: 414
Default Re: Håndbagasjediskusjon

Slenger meg på denne.

Helt enig med trådstarter her. Blir mildt sagt irritert på alle disse gnierne som på død og liv skal spare en 100-lapp på innsjekket bagasje...

Verste eksempelet jeg kommer på var en tur til Madrid fra Amsterdam med KLM for noen år siden. 737-900 knåkfull med spanjoler som alle hadde minst 2 gedigne carry-ons hver. Satt på eco+ på rad 6 eller 7, men alt av hattehyller var stappet til randen innen jeg kom meg ombord og det var flere som hadde stuet kofferter under setene også. Fatter virkelig ikke at det er mulig. Her må jeg si Ryanair har gjort ting riktig ved å ta betalt for så å si alt av carry-ons.
CaptainMorgan is offline   Reply With Quote
Old 28-12-2018, 15:17   #20
IL-2
ScanFlyer Gold
 
IL-2's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,297
Default Re: Håndbagasjediskusjon

Quote:
Originally Posted by Journal View Post
Ja, hva har egentlig skjedd på TOS? For noen år siden minnes jeg at det gikk ganske fort. Men de siste par årene har det tatt fryktelig lang tid hver eneste gang.
Det som skjer, er at TOS blir mer og mer underdimensjonert.
IL-2 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 23:26.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.