Flyprat


Go Back   Flyprat > Bilder & foto

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 25-06-2017, 15:42   #1
RJon
ScanFlyer Dusty
 
RJon's Avatar
 
Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,474
Default Saint Barthelémy

Var en tur i Karibien i vår, blant annet en dagtur på Saint Barthélemy eller St. Barths.

Håper dere liker bildene!

Innflyging ned bakken til bane 10

PJ-WCD De Havilland Canada DHC 6-300 Winair Saint Barthélemy Airport TFFJ 15.03-17
by Rolf Jonsen, on Flickr

Samme maskin tatt fra kaféen på terminalen

PJ-WCD De Havilland Canada DHC 6-300 Winair Saint Barthélemy Airport TFFJ 15.03-17
by Rolf Jonsen, on Flickr


N515CC Pilatus PC-12 Tradewind Aviation Saint Barthelémy airport TFFJ 15.03-17
by Rolf Jonsen, on Flickr


F-OSBC Cessna 208B Grand Caravan Saint Barth Commuter Saint Barthelémy airport TFFJ 15.03-17
by Rolf Jonsen, on Flickr


N522MV Bell 430 Private Saint Barthélemy TFFJ 15.03-17
by Rolf Jonsen, on Flickr


VP-ACT Britten-Norman BN-2B-20 Islander Anguilla Air Services Saint Barthélemy Airport TFFJ 15.03-17
by Rolf Jonsen, on Flickr


F-OSBH Cessna 208B Grand Caravan Saint Barth Commuter Saint Barthelémy airport TFFJ 15.03-17
by Rolf Jonsen, on Flickr


PJ-WII De Havilland Canada DHC 6-300 Winair Saint Barthélemy Airport TFFJ 15.03-17
by Rolf Jonsen, on Flickr


VP-ACT Britten-Norman BN-2B-20 Islander Anguilla Air Services Saint Barthélemy Airport TFFJ 15.03-17
by Rolf Jonsen, on Flickr


N629MC Pilatus PC-12 Sexyjet Saint Barthélemy Airport TFFJ 15.03-17
by Rolf Jonsen, on Flickr

Oversikt over flyplassen

Saint Barthélemy airport TFFJ
by Rolf Jonsen, on Flickr


Saint Barthélemy airport TFFJ
by Rolf Jonsen, on Flickr


PJ-WIP De Havilland Canada DHC 6-300 Twin Otter Winair Saint Barthélemy Airport TFFJ 15.03-17
by Rolf Jonsen, on Flickr


N629MC Pilatus PC-12 Sexyjet Saint Barthélemy Airport TFFJ 15.03-17
by Rolf Jonsen, on Flickr


PJ-WIP De Havilland Canada DHC 6-300 Twin Otter Winair Saint Barthélemy Airport TFFJ 15.03-17
by Rolf Jonsen, on Flickr

Etter jeg hadde tatt dette bildet fant jeg ut at dette var transporten min tilbake til St. Maarten, selv om den kom en halvtime tidlig

PJ-WII De Havilland Canada DHC-6-300 Winair Saint Barthélemy airport TFFJ 15.03-17
by Rolf Jonsen, on Flickr

Rakk akkurat boardingen som var noe slik som "kom så drar vi". Kom tilbake til St. Maarten før oppsatt avgang fra St. Barths

PJ-WII De Havilland Canada DHC 6-300 Winair Saint Barthélemy Airport TFFJ 15.03-17
by Rolf Jonsen, on Flickr

For dere som lurer på hvor bildene fra St. Maarten blir av, så kommer de om ikke så lenge
RJon is offline   Reply With Quote
Old 25-06-2017, 16:11   #2
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Saint Barthelémy

Flotte bilder.
Vært der noen hundre ganger, har ikke forandret seg mye.
Har vært mange ulykker der, har sett noen på nært hold.
Jobbet for en kar som fløy sin DC-3 solo, fra St. Maarten til St. Thomas.
Han bestemte seg for å prøve å lande Dakotaen i St. Barths, for det hadde aldri vært prøvd før.
Han landet, taxet tilbake og tok av igjen og kom til St. Thomas hvor han skrøt til andre flygere at han hadde fått inn Dakotaen. Ingen som trodde på eiren så han ble lyn forbanna, hoppet inn i flyet igjen og fløy til St. Barths men stoppet denne gangen og tok bildet av flyet på bakken. Da ble det stille blant de som tvilte, men de lokale luftfartsverkene ble helt ville og kom etter han med alt dem hadde.
Han beholdt dog lappen.
En lokal legende.
Jeg fløy Aztec og C-402 for han til St. Barths, 3 ganger per dag.
Hørte mye ramaskrik fra pax baki flyet som aldri hadde sett den banen eller innflygingen før.
Har også blitt skjelt huden full av bortskjemte paxfor at jeg nektet å ta full last derfra. Veldig lett å overlaste en C-402.
Tider..
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 25-06-2017, 20:14   #3
AlexanderDGL
ScanFlyer Blue
 
AlexanderDGL's Avatar
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 163
Default Re: Saint Barthelémy

Flotte bilder! Reguleres trafikken i rundkjøringa der på noen måte? Er det tilfeldigvis en trailer som kommer dit istedenfor den sølvfargede bilen som har vikeplikt, er det ikke mye som skal til for at det fort går til helvete.

Quote:
Originally Posted by RJon View Post

Etter jeg hadde tatt dette bildet fant jeg ut at dette var transporten min tilbake til St. Maarten, selv om den kom en halvtime tidlig

PJ-WII De Havilland Canada DHC-6-300 Winair Saint Barthélemy airport TFFJ 15.03-17
by Rolf Jonsen, on Flickr
AlexanderDGL is offline   Reply With Quote
Old 25-06-2017, 22:46   #4
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Saint Barthelémy

Tror ikke traffiken reguleres.
Når jeg fløy der ble en bil truffet at et flyhjul men det ble ikke noe crash av det.
En turist ble truffet i skuldra av et nesehjul da flyet landet andre veien, altså over stranda mot fjellet. Turisten satt på stranda og så flyet komme inn, da spratt han opp for å ta bilde. Tror nesehjulet brakk skulderbenet hans.
Flygeren dro rett opp for å unngå turisten og steilet ut i lav høyde og deiset i bakken.
Tror flyet ble totalvraket. Det var en Beech 18 med nesehjuls konvertering, kanskje noen er flink med Google som kan finne den og andre ulykker fra St. Barths?
Hvis jeg hadde vært Konge så skulle bare Twin Otter hatt lov til å fly inn der, de er meget godt egnet for det frimerke av en flyplass.
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 26-06-2017, 15:11   #5
RJon
ScanFlyer Dusty
 
RJon's Avatar
 
Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,474
Default Re: Saint Barthelémy

Quote:
Originally Posted by LN-RTP View Post
Flotte bilder.
Vært der noen hundre ganger, har ikke forandret seg mye.
Har vært mange ulykker der, har sett noen på nært hold.
Jobbet for en kar som fløy sin DC-3 solo, fra St. Maarten til St. Thomas.
Han bestemte seg for å prøve å lande Dakotaen i St. Barths, for det hadde aldri vært prøvd før.
Han landet, taxet tilbake og tok av igjen og kom til St. Thomas hvor han skrøt til andre flygere at han hadde fått inn Dakotaen. Ingen som trodde på eiren så han ble lyn forbanna, hoppet inn i flyet igjen og fløy til St. Barths men stoppet denne gangen og tok bildet av flyet på bakken. Da ble det stille blant de som tvilte, men de lokale luftfartsverkene ble helt ville og kom etter han med alt dem hadde.
Han beholdt dog lappen.
En lokal legende.
Jeg fløy Aztec og C-402 for han til St. Barths, 3 ganger per dag.
Hørte mye ramaskrik fra pax baki flyet som aldri hadde sett den banen eller innflygingen før.
Har også blitt skjelt huden full av bortskjemte paxfor at jeg nektet å ta full last derfra. Veldig lett å overlaste en C-402.
Tider..
Quote:
Originally Posted by AlexanderDGL View Post
Flotte bilder! Reguleres trafikken i rundkjøringa der på noen måte? Er det tilfeldigvis en trailer som kommer dit istedenfor den sølvfargede bilen som har vikeplikt, er det ikke mye som skal til for at det fort går til helvete.
Thakker så mye! :-)

Det stemmer at det ikke er noen regulering av traffikken, det står skilt på toppen av bakken at man ikke skal stå det da det er fare for å bli truffet av fly som kommer inn for landing

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
RJon is offline   Reply With Quote
Old 26-06-2017, 17:10   #6
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,827
Default Re: Saint Barthelémy

Kule bilder
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 26-06-2017, 17:17   #7
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,065
Default Re: Saint Barthelémy

Flotte bilder, Rolf. Takk for at du deler med oss. Definitivt verdt en tur hvis man først er i St. Maarten-traktene! Var du på Saba også? Den er vel enda kortere såvidt jeg husker. Kanskje RTP har noe mer info/historier derfra?
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 26-06-2017, 18:07   #8
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Saint Barthelémy

Quote:
. Kanskje RTP har noe mer info/historier derfra?
HA, er jo full av historier men satt meg selv på slankekur og er derfor edru flere uker i gangen. Tungebåndet kommer ikke så lett på gli da
Gått ned 2.5 kg siden jeg kom hjem fra Norge og skal få av 15 kg til.
(Dette er middelalderskrise No 14, har hatt mange sånne, men denne gangen blir det ikke motorsykkel og ungmø, da hadde nok kona blitt arg huttetu.)

Det er sikkert mye å lese om flyplassen på St. Barths rundt omkring på Internett, den er beryktet og mye rart har hendt der. Lokalbefolkningen sitter på flyplass kaffen med en glass vin og venter på å se den neste krasjlandingen. Mange USA privatpiloter som kommer dit ganske uforberedt og havner i fjæra, eller verre.
Her er en https://youtu.be/-z2o0acIlm4

(Samme type som jeg fløy, man skal lande før første taxi bane og er man på hogget, svinge av på midten, men mange rullet ut til strand enden for å beundre den toppløse stranden. Flygere er primitive, ikke tvil)
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 26-06-2017, 21:33   #9
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,065
Default Re: Saint Barthelémy

Du får gi et oss et hint når du tar deg en Coors på terrassen igjen..
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2017, 01:03   #10
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Saint Barthelémy

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Du får gi et oss et hint når du tar deg en Coors på terrassen igjen..
Tja, må vel ha en Coors snart ja.
Kan ikke tørke helt ut, men deilig å stå opp om morran uten å kjenne bakrusen eller å fundere på hva man sa eller gjorde kvelden før.


Skal si ifra når jeg får skrivekløe igjen.
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2017, 11:56   #11
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Saint Barthelémy

Oh lord!
Kule bilder altså. Ser jo ut som det går rett nedover i landingene der. Jeg tror nok engstelsen ville kreve mer enn en Cognac på ferden. Og jeg er egentlig ikke særlig engstelig til sinns. Men ganske glad i Cognac.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2017, 13:09   #12
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Saint Barthelémy

Quote:
. Ser jo ut som det går rett nedover i landingene der.
Ja, rett nedover: For å lande kort må man komme inn så lavt som mulig over veien og på minste hastighet. Straks veien er krysset må man sette nesa rett nedover og da vil farten øke noe men med full flaps og hjul ute synker den fort uten å øke for mye på speed.
Ganske ustabil innflyging og spennende første gang.
På Atzecen er flaps hydraulisk og går opp ganske sakte. Derfor brukte jeg å ta opp flaps håndtaket like før landing og hvis man "timet" det bra var flapsen oppe på touch-down, vingen stålet ut, nesa oppe og ingen tendenser til å flyte nedover banen. Funket bra, men sikkert ulovlig og med smekk på hånda hvis inspektør hadde vært ombord.
Det flyet som crashet på videoen ovenfor bygget opp fart etter å ha krysset veien og med flaps ute kom seg ikke ned og glemte å ta en "go-around". Man ser godt at det ikke er anti-skid bremser på Aztec, han la igjen gummi på stive hjul straks han landet.
Samme skjedde med selskapet jeg jobbet for, over stranda og ut i sjøen.
Siden det var yrkesflyging ble FAA og NTSB involvert med en gang og jeg fløy dem nedover dit samme dagen og fløy ulykkespiloten tilbake en time senere. Han hadde enda våte klær og var i dårlig humør.
Dette var vel i 1985, på sensommeren kanskje. Får vel se etter havari rapporten på Internett.
Husker det var en negerdame i baksetet som ikke kom seg ut så hun sparket ut et bak vindu og kravlet ut den veien.
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2017, 06:54   #13
RJon
ScanFlyer Dusty
 
RJon's Avatar
 
Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,474
Default Re: Saint Barthelémy

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Flotte bilder, Rolf. Takk for at du deler med oss. Definitivt verdt en tur hvis man først er i St. Maarten-traktene! Var du på Saba også? Den er vel enda kortere såvidt jeg husker. Kanskje RTP har noe mer info/historier derfra?
Takker så mye!

Det blei dessverre ikke anledning til Saba da jeg var der, det hadde vert kutl me en tur dit.

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
Kule bilder
Takker så mye!

Quote:
Originally Posted by Bergern View Post
Oh lord!
Kule bilder altså. Ser jo ut som det går rett nedover i landingene der. Jeg tror nok engstelsen ville kreve mer enn en Cognac på ferden. Og jeg er egentlig ikke særlig engstelig til sinns. Men ganske glad i Cognac.
Takker så mye!
RJon is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Saint Maartens TobyAllan Reiseforum 49 29-06-2019 10:41
Callsign Saint; opprinnelsen? ENBO Flyhistorisk forum 1 23-04-2016 00:27
Thomas Cook Scandinavia til Saint Martin Tally-Ho Flyforum 8 20-11-2013 13:29
Er Saint-Exupérys fly på land? Fly high Flyhistorisk forum 4 15-05-2010 13:27


All times are GMT +2. The time now is 05:58.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.