Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 27-07-2013, 22:52   #21
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,911
Default Re: "We hope to see you back again soon" - Norge Rundt med Widerøe & Co.

18.07.2013 kl 17:05
WF555 Trondheim - Kristiansund
Dash 8-100 LN-ILS
Sete: 10A

Denne turen var preget av mye oljefolk. Jeg regner med at det er oljå som holder denne ruta gående.

Da jeg kom til Kristiansund hadde jeg drøye tre timer til neste flyavgang. I utgangspunktet hadde jeg nok hatt tid til en tur inn til byen. Men med en reisetid på totalt ca 30 minutter tur og retur fant jeg ut at det ble litt kort tid i sentrum. Dessuten hadde jeg behov for å gjøre noen endringer på reiseplanen min til neste uke og jeg hadde fått noen mail jeg måtte svare på.

Så da fant jeg meg heller en skikkelig god burger i "kantina" og satte meg ned ved et vindusbord og begynte å "jobbe". Reiseplanlegging er jo ganske kjekt. Men når man begynner å sitte med bookinger på flere forskjellige avganger så gjelder det å holde kontroll på at man kansellerer de riktige avgangene.

Noe med det fine med Norge-Rundt billetten er at msn kan forandre på reiseplanen og bestille nye billetter inntil to timer før en avgang. Dette avhenger kun av om det er ledige plasser på avgangene. Jeg hadde planlagt det meste i forkant av turen, men etterhvert som man kom i gang med turen fikk man av forskjellige årsaker behov for å endre litt på planene. Var etterhvert mange som hadde lyst å hilse på meg underveis, så det måtte man prøve å få til. I tillegg hadde jeg veldig lyst å se en strand som heter Bleik.

Timene i Kristiansund gikk fort unna med endring av billetter og dessuten hadde jeg fått en del mail å svare på. Det begynte å nærme seg avreise til Bergen. En god del av Widerøe's ruter på Vestlandet var tidligere operert av SAS Commuter som fløy rutene på det som ble kalt "Vestlink" med Fokker 50 maskiner. Da SAS i 2011 besluttet å avvikle Commuter-delen var det Widerøe som tok over. Dette gjelder ruter fra Kristiansund i nord, til Kristiansand i sør.

En sidenote her er at jeg var ute å fløy Fokker'n en siste gang oktober 2011 mellom Haugesund og Bergen. Det var en kort tur i grått vær, men likevel minnerik.

Denne torsdagskvelden skulle jeg fly en av disse rutene. Kristiansund - Bergen. Widerøe opererer sine større Dash 8- 300 og Dash 8-Q400 maskiner med henholdsvis 50 og 78 seter på disse rutene. Og en del av disse maskinene ble anskaffet som følge av overtagelsen av Vestlink.

18.07.2013 kl 20:40
WF577 Kristiansund - Bergen
Dash 8-300 LN-WFO
Sete: 11A




Oljeflight. Mange småbrisne og pratsomme roughnecks på vei hjem. Stenger meg inne i min egen verden med Spotify (once airborne).

Denne dagen ble ruta operert med LN-WFO som er en -300 maskin. Og dette var og en ny oppføring i loggen min.

Været var ikke så bra så det var ikke så mye å se ut vinduet. Men det var likevel, som oftest er, en hyggelig flight med Widerøe. Hyggelig besetning og en kopp kaffe! Er ikke så mye som skal til...

Også i Bergen var været grått. Hørte at det var flere fly ikke kom seg ned og måtte omdirigeres pga. tåke tidligere på kvelden. Men vi kom oss ned og jeg var ferdig med dagens sju flighter.

Kvelden ble tilbrakt på Clarion Bergen Airport Hotell som lå nesten vegg til vegg med terminalen. Før jeg tok kvelden gikk jeg bort til terminalen og printet ut boarding-kort og bagasjelapp til flightene dagen etterpå men fikk ikke levert bagasjen i bag-drop fordi personalet tydeligvis hadde gått hjem. Men nå trengte jeg hvertfall bare levere bag'en neste morgen. Alt for å sove noen minutter ekstra...

Last edited by Twin Otter; 27-07-2013 at 23:43. Reason: Addet bilde.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2013, 23:28   #22
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,911
Default Re: "We hope to see you back again soon" - Norge Rundt med Widerøe & Co.

Før jeg fortsetter. Det kommer nok litt flere bilder. Jeg prioriterer bare å få ut fortellingene først. Også fyller jeg inn med bilder sånn etterhvert, eller kanskje jeg lager en egen bildepost mot slutten. Vi får se. I mellomtiden minner jeg om bloggen der jeg postet en del bilder underveis.

Fredag 19. juli. Ny dag, nye muligheter. Fin frokost i restauranten og ikke lenge etter bar det avgårde. Planen var nå å komme seg hjemover å slappe av i helga. Bergen - Stavanger er jo en strekning som har mye trafikk. Ikke så mange avganger å velge mellom om sommeren heller. Nå i sommer opererer Widerøe forøvrig diverse tidlige morgenavganger på ruta. Men ingen av disse var tilgjengelige da jeg skulle booke. Så da ble det en tur via Torp da. Ikke feil det heller. Mer bonuspoeng på meg!


19juli(1)map by nosalthe, on Flickr


19.07.2013 KL 08:20
WF405 Bergen - Sandefjord
Dash 8-300 LN-WFH
Sete: 7D


På forhånd hadde man kvelden før altså sjekket seg inn og printet bagasjelapp så det var bare å scanne bagasjen og sende den avgårde i bag-drop før man fortsatte airside.

Grått i Bergen, varmere og finere vær jo nærmere vi kom til Torp. Ble servert en god gammeldags matpakke underveis. Men jeg hadde faktisk tatt meg tid til å spise en deilig frokost på hotellet før avreise fra Bergen. Da vi kom til Sandefjord innså jeg at det var et lurt valg å ta på seg shorts. God og varmt og det skulle sette standarden for hvordan været var på mesteparten av resten av uka.

Kortere opphold i Sandefjord denne morgenen. Det var vel egentlig bare å lette litt på trykket og så var man klar for å gå tilbake ombord i WFH som skulle fortsette på dagens program denne gangen til Stavanger.

19.07.2013 kl. 09:35
WF436 Sandefjord - Stavanger
Dash 8-300 LN-WFH
Sete: 7D


I mangel av ting å skrive om denne flighten, jeg husker rett og slett ikke så mye, så kan jeg si at ved reisens avslutning hadde jeg gjennomført 65 Widerøe-flighter uten særlig nevneverdige forsinkelser eller problemer. Bortsett fra flighten til Kirkenes som fort kunne blitt en "missed connection" dersom været på andre siden av flyplàssen hadde vært like dårlig sommfra den siden vi landet først.



Denne morgenflighten fra Sandefjord til Stavanger gikk også greit og kaffen smakte fortsatt bra. Man kom seg av flyet og ble møtt av en journalist i lokalavisa som senere lagde denne saken med stilig grafikk og greier.

Last edited by Twin Otter; 27-07-2013 at 23:41. Reason: fikset en typo. La til et bilde.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2013, 23:40   #23
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,911
Default Re: "We hope to see you back again soon" - Norge Rundt med Widerøe & Co.

Her kommer delen av turen som vi kanskje ikke trenger å snakke så veldig høyt om. På den andre siden er jo Widerøe fullt klar over det. Så vi skriver litt om dette og. I utgangspunktet var tanken å tilbringe begge helgene i løpet av de to ukene hjemme. Først og fremst fordi det kunne være greit å sove ut litt. Men også for å spare litt penger ifht hotellovernattinger. Men samtidig var det vel noe som trigget et behov for å utnytte reiseperioden helt ut å få mest mulig ut av billetten. Så jeg begynte fort å lete etter alternativer for å reise litt videre, men ikke alt for langt vekk. Så etter litt leking med søkemotoren oppdaget jeg at dersom en søkte opp Stavanger - Sandefjord kunne en få en routing via Kristiansand og København. En routing via Aberdeen og Bergen var også tilgjengelig. Men på grunn av en litt vel lang layover på Flesland gikk man for første alternativ. Har forsåvidt vært mye på CPH og ikke fullt så mye på ABZ. Men man hadde tross alt vært der. Så den lange layoveren på Flesland ble det utslagsgivende her. Dermed ble det en natt i Sandefjord også. Så da fikk man sett litt av den byen og.

Så etter omtrent å ha snudd i døra hjemme og vasket litt klær og pakket litt mindre bagasje enn på resten av turen ble det å trekke ut mot Sola igjen.


19juli(2)map by nosalthe, on Flickr

19.07.2013 kl 16:15
WF471 Stavanger - Kristiansand
Dash 8-300
Sete: 11A


Nydelig vær i Stavanger og Sør-Norge generelt. Det synes nok crewet på WF471 også. For etter å ha tatt av klatret vi ikke særlig høyt før man flatet ut og tok passasjerene med på sightseeing over Nord-Jæren og sørover. Dette var en helt fantastisk opplevelse og kanskje en av de beste høydepunktene (et av mange høydepunkt definitivt) på denne turen. Kaffen smakte fortsatt godt og man hadde en spektakulær og komfortabel flyving nedover mot Sørlandet.

Stavanger fra lufta:



Og man landet etterhvert her til Sydentemperatur og bare velstand. Varmere skulle det bli...



Etter at jeg landet i Stavanger tidligere på dagen gikk det i ett, med et nytt intervju, henting av bil på verksted og en vaskemaskin som hadde sagt takk for seg. Kombinert med "mangel på inntak av frisk luft" og en fantastisk "scenic flight" fra Stavanger til Kristiansand toppet man det hele med en nesten-katastrofe da man på vei inn i sikkerhetskontrollen oppdaget at ipad'en sist ble sett i setelommen i flyet fra Stavanger som forlengst hadde dratt til Flesland...…

Last edited by Twin Otter; 27-07-2013 at 23:50.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2013, 11:52   #24
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,911
Widerøe Re: "We hope to see you back again soon" - Norge Rundt med Widerøe & Co.

Her var gode råd dyre. Hurra for sporingssystemet til Apple det er genialt. I verste fall kunne jeg sporet den opp og sperret den osv. når den eventuelt landet i Bergen eller noe. Jeg spurtet bort til billettskranken til Widerøe/SAS de tok en telefon og det visste seg fort at de hadde hatt cleaning på maskinen før den stakk til Bergen. Takk Gud for cleaning! iPad'en lå hos Securitas.


19.07.2013 kl 17:55
WF272 Kristiansand - København
Dash 8-Q400
Sete: 19A LN-RDZ


Man lå litt "etter skjema" på skrivingen som frem til de siste dagene hadde foregått "live". Parallelt med denne skriveprosessen begynte jeg og skrive på noen litt tekster til bloggen, sånn at jeg kunne fylle den med litt mer tekst. Og ikke bare bilder. Kjekt for leserne. Denne flighten benyttet man sjansen til å skrive litt videre.

Servering kom i gang ble vi servert en liten men oppkvikkende Bixit-kjeks med sjokolade. I tillegg var det kaffe og bob for de som ville ha det. Jeg fikk servert et glass vann. Kjeksen gjorde at man kjente at det var på tide å finne seg noe mat.

Nå skjedde det noe veldig rart og ganske morsomt. Jeg kontaktet betjeningen og stilte et spørsmål. Av en eller annen grunn svarte hun "Excuse me" så da svarte hun meg på engelsk. Og da svarte jeg på engelsk. Det endte med at vi førte en hel samtale på engelsk, jeg og begge damene i kabinen. Flirte godt etterpå. Og ekstra morsomt var det når jeg på vei ut av flyet sa hadet bra på kav stavangersk.....

Jeg hadde et stopp på snaue to timer på CPH. Man bestemte seg for å ta en tur landside og ut i friluft.

Etter det var gjort tok man turen landside og kom meg inn i SAS-loungen. Jeg har ikke status. Men har en stigende ambisjon om kanskje å bli sølv-medlem i løpet av opptjeningsåret. Men da blir det hard jobbing og sånn. Vi får se. Jeg betalte meg inn for litt over 200 DKK. Jeg synes det var vel verdt det i den halvannen timen jeg var der. Er man på ferie, så er man på ferie!



Lading av dingser. Internett. Litt å bite i og et par-tre øl fikk tiden til å gå. Skulle ønske eg hadde mer tid der. Men men....

Etterhvert stod det "Go to gate" på informasjonsskjermene. Jeg hadde ikke så lang vei å gå bort til en av C gatene som brukes til bussing. Så jeg ble sittende til det stod "boarding". Da det gjorde det, pakket jeg sammen og ruslet av gårde. Bort til gate'n. Scannet boarding-kortet. Ned en trapp og der var det stopp. Preboarding er noe av det kjipeste jeg vet. Man tror man er på vei ut til flyet men så blir man plassert i et midlertidig venteområdet før bussen er klar. Nuvel. Vi kom oss til slutt av gårde og ut til samme maskin og samme crew som hadde flydd meg fra Kristiansand.

19.07.2013 kl 20:50
WF316 København - Sandefjord
Dash 8 Q400 LN-RDZ
Sete: 18A


Fin flight igjen opp til Sandefjord. Fint vær og lav sol. Hadde meg en øl fra BOB-vogna og nøt livet. Landet på Torp. Kom meg ut. Vurderte toget inn til Sandefjord men det går vel bare annenhver time- Så da ble det taxi inn til Rica Park Hotel. Her hadde man vært økonomisk av seg og booket et "budsjettrom" til snaue 700 kroner. Dette rommet hadde en enkel standard, men rent og ryddig og et ok bad. Det som manglet var air-condtion. Så det var en smule varmt kan du si. Men man overlevde det også. og fikk seg noen timer på øyet. Ja man hadde faktisk god tid neste morgen så det var ingen grunn til å stresse.

Last edited by Twin Otter; 28-07-2013 at 11:55.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2013, 11:37   #25
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,911
Default Re: "We hope to see you back again soon" - Norge Rundt med Widerøe & Co.


20julimap by nosalthe, on Flickr

Lørdagen kom og det var tid for å sette kursen videre. Nå var planen å komme seg hjem igjen.. Sandefjord - Stavanger ville være det mest logiske. Men hvis jeg ikke husker feil hadde jeg vel booket den et par ganger allerede, og du kan reise max 2 ganger på en strekning på Norge Rundt billetten. Så da kikket man litt på noen alternativer da. Så var det dette med tilslutningsbilletter til destinasjonene Widerøe flyr til i utlandet da. Så det ble en ny tur til det store utland og CPH var igjen destinasjonen. For å komme herfra på en lørdag med Widerøe var det litt verre. Widerøe flyr ikke mellom Kristiansand og Stavanger på lørdager. Haugesund kunne muligens vært et alternativ, men da måtte man busse og seile litt for å komme helt frem.

SK1876 ble redningen. Og den skulle også være operert av en MD82 denne kvelden, og det er jo ikke feil med en MD tur heller. Så da ble det slik. TRF-CPH med Widerøe og CPH-SVG med SAS. Da hadde man også god tid for planespotting i Køben, og man la inn en tur til den berømte flyvergrillen på programmet. Det skulle vise seg at forummedlem Jameson82 også var på spottetur til CPH den helgen, så han tok kontakt og vi avtalte at han plukket meg opp ved ankomst Kastrup.

20.07.2013 kl 12:10
WF305 Sandefjord - København
Dash 8 Q400 LN-WDH
Sete: 20D


Så man kom seg opp om morgenen. Spiste litt frokost og satte kursen etterhvert tilbake til Torp. Fin flight ned til CPH. Hyggelig betjening og god kaffe.

Kom meg ut av flyet, inn i en buss, ut av bussen, inn på terminalen, ut av terminalen og fant etterhvert Jameson82 som satt å ventet i leiebilen sin. Så kjørte vi da ut til flyvergrillen og fikk en noen fine timer. Det ble varmt i solsteiken gitt og man ble litt rød på armene i løpet av dagen. Solkrem er for pyser, eventuelt for folk som har glemt å pakke det med seg.

Vi tok også en tur bort til enden av rullebane 4L og fikk tatt noen fine landingsbilder også. Men Flyvergrillen er definitivt en plass jeg må tilbake til. Kanskje en dag det ikke er så himla mye folk der. Hehe. God burger hadde de også…

mmm burger....

Etterhvert hadde man fått spottet en god del. Varmen var merkbar i tillegg hadde man altså blitt litt solbrent. Så det var kanskje lurt å slutte mens leken var god, så Jameson82 kjørte meg etterhvert tilbake til terminalen.

Da man var gjennom security hadde man et hav av tid å slå ihjel, i tillegg var man småsulten og mobilen trengte lading. Jeg hadde jo vært i SAS-loungen dagen før så jeg vendte etterhvert nesen den veien. Men i dag ville ikke dragene slippe meg inn. Jeg synes det var litt rart for jeg hadde jo sluppet inn (mot betaling) dagen før. Men denne gangen var billetten min ikke "i den rette bookingklassen" og slik jeg og andre har forstått det gjelder tilbudet om å besøke lounge mot betaling uavhengig av bookingklasser. Det sies at dette er et tilbud som er avhengig av om det er ledig plass i lounge, men jeg har vanskelig for å forstå at en lørdags kveld kunne være den mest travle tiden. I det minste kunne de eventuelt sagt det som det var, og ikke skylle på bookingklasser og sånn. Så her kommer et lite surt fjes til SAS

Klage er sendt og venter på svar.

Man fant etterhvert en plass i nærheten av kveldens gate der man fikk tak i litt strøm og man slo i hjel tid med å se litt på Family Guy igjen.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2013, 12:54   #26
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,911
Default Re: "We hope to see you back again soon" - Norge Rundt med Widerøe & Co.

20.07.2013 kl 21:05
Sk1876 København - Stavanger
MD82 SE-DMB
Sete: 22A


Helt vanlig flight i SAS Go. Fikk tilbud om kaffe og takket ja til det. Plukket opp bilen igjen og kom meg hjem.

Og man var kommet til turens første hviledag med reisefri, søndag.

-----------------------------------------------------------------


22julimap by nosalthe, on Flickr

Etter litt hvile, soving, ompakking og dill dall var det klar for å sette ut på ekspedisjonens andre uke. Grytidlig oppstandelse denne mandagen, men det var man forsåvidt vant med nå. Denne gangen gikk man for flybussen og man kom seg avgårde til Sola i god tid til å sjekke inn osv.

22.07.2013 kl 06:40
WF542 Stavanger - Bergen
Dash 8-300 LN-WFH
Sete: 11A


Møtte igjen Jens, en flyvert som var crew på en av flightene uka før også. Han hadde ansvaret for sikkerhet og service i kabinen på det som var en så godt som stappfull 50 seter. Flytid var beregnet til 35 minutter, men det er rart med det hvordan ting endrer seg. Jens spratt hvertfall opp av stolen og i aksjon i det setebeltet slukket. Serverte frokost og kaffe i et forrykende tempo. Litt av et opplegg. Jeg vil anslå at han satte seg tilbake på klappsetet og meldte "cabin clear" til cockpit ca 30 sekunder før touchdown. Ganske så underholdende og kanskje til og med litt på grensen? Men sånn er det når det skal være full frokostservering. Og som passasjer på en tidlig morgenflight kan jeg definitivt skrive under på at matpakka er en verdifull start på dagen!

Og det ble en fin flight med nydelig vær og mange kjente steder og peke ut underveis. LN-WFH var klar:



Tananger:



Sunde/Kvernevik:



Hadde god tid i Bergen før reisen videre så jeg fikk god tid til å lufte meg og slappe av i finværet.

22.07.2013 kl 09:53
WF148 Bergen - Sogndal - Ørsta-Volda - Oslo
Dash 8-100 LN-WIM
Sete: 2D


Har egentlig ikke så mye å skrive om disse flightene. Ørsta-Volda var ny flyplass på lista. Og Gardermoen var målet. Fin tur over fjellet. Og det er jo noe spesielt med å reise med Widerøe over fjellet på denne måten istedet for å reise med SAS og Norwegian som dundrer over fjellet flere tusen fot høyere oppe. Men lenger nede får man nærkontakt med natur, flyr mellom og noen ganger lavt over fjellene. Jeg lurer på hvordan det hadde vært å være fjellturist og plutselig få en Dash 8 susende over hodet.. Kunne blitt noen spektakulære bilder.

På vei mellom Bergen og Sogndal:



Mellom Sogndal og Ørsta/Volda:





Nydelige omgivelser rundt Hovden flyplass:





22.07.2013 kl 16:05
WF784 Oslo - Brønnøysund
Dash 8-100 LN-WIM
Sete: 2D


Oslo var bare mellomstasjon. Helgeland var dagens mål. Reisen videre gikk med direktefly til Brønnøysund. Dermed var det klart for en av de lengre rutene Widerøe opererer med Mini-Dash'en. Pga motvind lå man an til en flytid opp mot 1 time og 50 minutter i dag. Og det er faktisk litt lenge i den minste Dash'en.

Edit: Da jeg ventet på avgang til Brønnøysund oppdaget jeg at maskinen som jeg kom inn med skulle ta meg videre til Brønnøysund. Det var jeg forsåvidt klar over på forhånd, men da jeg oppdaget at den i mellomtiden hadde vært t/r Røros ble jeg lettere småirritert. Her kunne jeg faktisk hatt muligheten til å ta turen opp til Røros og tilbake jeg også. Dette hadde sannsynligvis også funket uavhengig om den rotasjonen hadde blitt operert av et annet individ også. Men men. Sånn er det. Man rekker ikke over alle flyplassene uansett. Det får bli et annet prosjekt...

Selve turen er i og for seg grei. Man får jo god tid til å slumre/sove og slappe av. Men det jeg savner på en såpass lang tur er mulighet for en kopp kaffe eller to underveis. BOB-utvalget med kalde drikker og snacks er forsåvidt tilstede. Men det er noe spesielt med den kaffekoppen.

Dette henger jo sammen med at Dash 8-100 ikke har noe særlig til galley ombord og derfor har sine begrensninger. Men jeg vet det var vel snakk om å opererere ruta med -300 maskiner. Men dette avhenger jo av lengre rullebane i Brønnøysund og der er det nok fortsatt noen begrensninger. Tiden vil vise hva som skjer der.

Last edited by Twin Otter; 31-07-2013 at 23:11.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2013, 13:02   #27
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,911
Default Re: "We hope to see you back again soon" - Norge Rundt med Widerøe & Co.

22.07.2013 kl 16:05
WF707 Brønnøysund - Trondheim
Dash 8-100 LN-WIE
Sete: 5D


Dagens mål var egentlig Sandnessjøen, en kjapp ti-minuttersflight på 56 kilometer (luftlinje). Men siste direkteavgangen til Sandnessjøen var gått for dagen. Derfor ble det å fly et stykke sørover igjen til Trondheim før man på kvelden endelig satt seg på et fly som fløy den siste lille timen opp til Sandneesjøen.

LN-WIE er klar for å ta meg til Trondheim.



Her tror jeg tiden er inne for å komme med et lite tilbakeblikk. Nei, ikke i denne rapporten. Vi skal mye lenger tilbake i tid. I perioden sånn sirkus 1984-1988 ca var jeg nemlig bosatt i Sandnessjøen på Helgeland med min familie. Det ble jo litt reising. Og jeg kan fortelle at den gang da syntes jeg ikke det var noe moro. Jeg var redd for bråkete ting. Og Twin Otter'n bråkte noe infernalsk. Så en flytur opp til sykehuset i Bodø kunne for eksempel være ganske så kjip.

Men det snudde tydeligvis en plass. Nå elsker jeg fly og har ingen betenkeligheter med å se på en Antonov 26 som starter opp. Eller sitte ombord i en Dash for den saks skyld.

Pet var på tide å krysse av et av delmålene på turen. Stikke innom min bardoms bygd. Vært der før i voksnere alder. Men alltid kjekt med et besøk i SSJ.

22.07.2013 kl 21:25
WF728 Trondheim - Sandnessjøen
Dash 8-Q200 LN-WSA
Sete: 4A


Endelig klar for første tur i en av de noe nyere Q200 maskinene til Widerøe som frem til mai 2011 hadde levd det glade liv nede i sandkassa. Etter en del modifisering i Canada kom denne til Widerøe i august i fjor. Personlig synes jeg disse var litt mer stillegående en -100 maskinene. Kanskje ikke så lett å merke forskjell første gangen, men når man hadde flydd den hele sju ganger så var man overbevist.

LN-WSA:



Været var nydelig og man fikk en fantastisk innflyving til Sandnessjøen og en spektakulær utsikt mot de nydelige "Syv Søstre" rett før landing:



Sandnessjøen har flybuss! Praktisk. En passe lang busstur inn til sentrum var jeg innlosjert på Rica Hotell Syv Søstre. Helt ok standard. Gammalt hotell med litt sånn blanda standard. Men man var da tilfreds for det. Det eneste kritikkverdige her var at romprisen var noe høyere en hva man kunne se for seg på et hotell med slik standard. Men henger vel sammen med tilbud og etterspørsel tenker jeg. Skal i hvertfall vurdere andre alternativer når jeg reiser oppover neste gang.

Etter å ha slengt fra meg bagasjen måtte jeg ut å vandre i "byen". Prøvde å se meg om etter gamle "landemerker". Noen fant man. Noen fant man ikke. Det var ihvertfall veldig kjekt å spassere langs kaien, se på båtene, ferjene og eeeeh det som var av "liv" på en mandags kveld.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2013, 13:08   #28
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: "We hope to see you back again soon" - Norge Rundt med Widerøe & Co.

En fin fin fortsettelse dette

Quote:
Originally Posted by Twin Otter View Post
Dette henger jo sammen med at Dash 8-100 ikke har noe særlig til galley ombord og derfor har sine begrensninger. Men jeg vet det var vel snakk om å opererere ruta med -300 maskiner. Men dette avhenger jo av lengre rullebane i Brønnøysund og der er det nok fortsatt noen begrensninger. Tiden vil vise hva som skjer der.
Tiden har vist, for å si det slik, jeg har flydd OSL-BNN-OSL i -300. Så det er mulig.
Usikker på om, og i så fall hvor mye, det er restriksjoner på vekt.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2013, 13:10   #29
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,911
Default

Quote:
Originally Posted by BSSW View Post
En fin fin fortsettelse dette


Tiden har vist, for å si det slik, jeg har flydd OSL-BNN-OSL i -300. Så det er mulig.
Usikker på om, og i så fall hvor mye, det er restriksjoner på vekt.
Nettopp, det var det jeg trodde....
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2013, 22:35   #30
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,911
Widerøe Re: "We hope to see you back again soon" - Norge Rundt med Widerøe & Co.


23julimap by nosalthe, on Flickr

Hadde en rolig start på dagen. Lang frokost. Planen var egentlig å se litt av nærområdet til Sandnessjøen. Men valgte heller å ta livet med ro. Netflix er genialt. Får sett en del episoder med "Family Guy". Moro!1

Etter å ha slappet av og tatt livet med ro tok jeg flybussen ut til Stokka.

Stokka er jo navnet på en bydel i Stavanger, men det er også navnet på flyplassen i Sandnessjøen og ligger en ti minutters kjøring utenfor sentrum.

23.07.2013 kl 14:05
WF733 Sandnessjøen - Mosjøen, 39 kilometer
Dash 8-100 LN-WIT
Sete: 7A

Bussavgangen var tilpasset Oslo–flyet (som viste seg å være en time forsinket i dag) så jeg hadde tid til å slappe av i sola før jeg sjekket inn til dagens første flight som gikk til Mosjøen. Dette er en av de korteste flighten jeg har tatt var vel omtrent på lengde med Kirkenes - Vadsø.

Planen var å ta av mot nord og ta en høyre og fly inn Vefsnfjorden. Flytid ville bli sånn ca 7-8 minutter. Og det stemte bra. På vei ut i flyet ringte jeg Mosjøen og bestilte en drosje. Det var en fantastisk fin flight.



Folk flest pleier visstnok kjøre eller ta buss når de skal fra Sandnessjøen til Mosjøen. Men da er det en reisetid på ca 1,5 time. Men som sagt, flyturen var unnagjort på et blunk.

Vi landet. Jeg forlot terminalen og taxi'en stod klar.

Tirsdag ettermiddag var jeg så heldig å bli invitert en tur til WIAS i Mosjøen.
Det egentlige navnet er Widerøe Internett AS og er et eget selskap som tar seg av driften av Widerøes viktigste salgskanal, nettsiden. Jeg ble godt tatt i mot av Farmer og fikk omvisning på bygget og fikk se hvordan de arbeidet der.

Etter en god drøs og kaffe tok jeg meg en liten rusletur i Mosjøen sentrum og fikk meg litt lunsj før Farmer kjørte meg ut til flyplassen for neste flyavgang.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2013, 23:03   #31
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,911
Widerøe Re: "We hope to see you back again soon" - Norge Rundt med Widerøe & Co.

23.07.2013 kl 16:37
WF756 Mosjøen - Mo I Rana - Bodø
Dash 8-100 LN-WIF
Sete: OC Jumpseat.


På vei til MJF gav bonden beskjed om at han ville legge inn et godt ord og en request om klappsetetur til Bodø. Så da vi ankom flyplassen tok vi turen inn på trafikk-kontoret og hilste på. Tidligere på dagen hadde jeg spurt bakkemannskapet om de kunne sjekke meg hele veien til Andenes. Det klarte de faktisk fint denne gangen. Baggen min ble tagget to ganger. Først til MJF og deretter til ANX via BOO. Men da det nærmet seg boarding i MJF hadde de en utfordring med at jeg lå inne to ganger på flightene videre. Så de lurte fælt på hvilken de skulle slette. Men jeg tror det ordnet seg greit.

Klappsete request var innvilget og maskinen var trimmet for en gjest i cockpit. Så det var vel bare å ta til venstre da jeg kom ombord. Nesten som å reise i premium/biz (uten at jeg har særlig erfaring med det). Det var en hyggelig tur opp til Bodø via Mo I Rana. Været var nydelig og jeg storkoste meg! Takk til Kaptein Knutsen for en nydelig tur!

Vi fikk en herlig innflyving til flotte Sandhornøya der jeg har noen venner som ferierte i det vi fløy over.

Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2013, 13:41   #32
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,911
Default Re: "We hope to see you back again soon" - Norge Rundt med Widerøe & Co.

Hadde igjen god tid i Bodø. Så det ble en ny tur inn til sentrum og middag på Egon. Denne gangen ble det laks.

Em stund senere var det tid for igjen å finne bussen å ta turen ut til BOO igjen. Opprinnelig var planen og ta turen nordover til Alta igjen. Men her var det eventuelt snakk om en kort natt (sen ankomst og tidlig avreise) og man så ikke vitsen med å svi av penger på hotellovernatting her. Men uka før hadde jeg altså vært en tur innom Andøya, og det fire timers besøket der gav mersmak. Så da endret man på reiseplanen slik at det passet inn med et besøk hos WIAS også.

Kveldens avgang til ANX gikk via EVE, så da fikk man krysse av den flyplassen på lista også.



23.07.2013 kl 20:40
WF638 Bodø - Evenes - Andenes
Dash 8-300 LN-WFP
Sete: 4D

Fin tur oppover til Evenes. Nydelig flyvær og mye å se. I Evenes var det et kort bakkestopp i nydelig kveldssol før vi fortsatte utover og ut til Andøya der øya dessverre lå pakket inn i et tynt men heldekkende skylag. Og temperaturen var sunket kraftig. Lurte litt på om det kunne bli en reprise på den missed approachen vi hadde i Kirkenes. Men vi kom oss ned på første forsøk.

Bagasjen var som vanlig kjapt på båndet, og jeg ble møtt av mr. Seilfly som tok meg på en liten rundtur på øya. Fint å se blant annet den berømte stranda Bleik. Obligatorisk fotoshoot.



Etter litt mer sightseeing ble jeg sluppet av utenfor hotellet. Det ble riktignok en kort natt her også. Men syntes oppholdet på Andøya var vel verdt det. Definitivt en av plassene jeg må besøke igjen ved en senere anledning.


24julimap by nosalthe, on Flickr

Morgenen etterpå sjekket jeg ut av hotellet igjen og rakk en kaffekopp og litt frisk luft før jeg ruslet den korte turen bort til flyplassen. Noe av det jeg likte med Andenes var den korte avstanden fra flyplass til "sentrum". Widerøe-crewet lå tydeligvis på samme hotell som meg. Men de ble hentet av taxi. Ikke lange turen. Men for de handler det vel om tidsbruk og sånn.

24.07.2013 kl 05:55
WF631 Andenes - Evenes - Bodø
Dash 8-300 LN-WFP
Sete: 11A




Skydekket var enda tjukkere og de var i tillegg godt med tåke. Så det var jo litt spennende om vi kom oss avgårde på rutetid. Med gjorde vi. Hadde nok kanskje sett litt annerledes ut dersom maskinen ikke hadde hatt nattstopp der. Godværet så ikke ut til å ha forlatt Evenes og det siste hoppet ned til Bodø forløp i finvær.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2013, 14:04   #33
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,911
Default Re: "We hope to see you back again soon" - Norge Rundt med Widerøe & Co.

24.07.2013 kl 08:45
WF711 Bodø - Sandnessjøen - Brønnøysund - Trondheim
Dash 8-Q200 LN-WSA
Sete: 2A og 2D.


Bodø, Sandnessjøen og Brønnøysund er jo flyplasser jeg hadde vært innom tidligere på turen. Så denne turen ble vel mest som en transportetappe å regne. Ankom Værnes sånn rett før elleve en gang. På forhånd hadde jeg sjekket ut at shuttlebussen som vanligvis går mellom terminalen og hotellet jeg skulle til hadde tatt ferie. Så da ble det en liten rusletur uten at man hadde særlig vondt av det. Selv om jeg var tidlig, hadde de et rom klart til meg på Rica Hell Hotell. Så da ble det å sjekke inn der og slenge fra seg bagasjen. Fikk også slappet av litt før jeg tok et tog inn til Trondheim by.

Nydelig tur langs Trondheimsfjorden inn til byen.



Hovedmålet med byturen var lunsj. Og etter at jeg hadde surret litt rundt havnet jeg på TGI Fridays. Jeg kan ikke for det, men Jack Daniels burgeren de har der er en burger av en helt annen verden. Klar favoritt i burger-land.

På vei tilbake til stasjonen var det å stikke innom en kaffebar å få med seg en enkel Mocca til togturen. Vel, man hadde vel forsåvidt drukket opp kaffen før toget var avgårde, men, uansett. Snart var man tilbake på Værnes igjen, og det var klart for en liten sightseeing-tur over Nord-Trøndelag.

24.07.2013 kl 17:10
WF741 Trondheim - Rørvik - Namsos - Trondheim
Dash 8-Q200 LN-WSA
Sete: 2D og 10A


Hadde nå fått stiftet godt bekjentskap med LN-WSA, og det var atter en gang klart for noen hopp i den maskinen. Litt sånn blandede værforhold underveis.

Denne turen hadde jeg booket i to omganger for å komme meg helt rundt med samme flighten. En booking til Namsos via Rørvik og en booking tilbake fra Namsos til Trondheim.

Innsjekkingsdama på Namsos hadde lurt veldig fælt på hvor jeg ble av da jeg ikke dukket opp til innsjekk på Namsos, men jeg var jo allerede innsjekket og satt ombord i et fly da hun sannsynligvis lurte på hvor jeg var. Makan…

Det ordnet seg, og man fikk lov å bli med videre tilbake til Trondheim. Ganske lett load på returen til Værnes, så jeg meldte meg frivillig til å flytte meg lenger bak. Jeg var godt fornøyd med å logge to nye flyplasser på rappen.



Fin innflyving til Værnes om kvelden:



Tilbake på Værnes igjen var jeg sulten på middag, så man endte opp med å spise i hotellrestauranten. De hadde buffet eller mulighet for å velge a la carte. Men man gikk for buffeten og spiste seg god og mett. Fornøyd med dagen tok jeg kvelden.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2013, 15:27   #34
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,911
Default Re: "We hope to see you back again soon" - Norge Rundt med Widerøe & Co.


25julimap by nosalthe, on Flickr

25.07.2013 kl 11:30
WF751 Trondheim - Mosjøen - Sandnessjøen
Dash 8-100 LN-WIM
Sete: 9D


Hadde en god natt på Rica Hell. Gode senger og en god start på dagen med en deilig frokost. Det sies at frokosten her er en av de beste på norske hoteller. Jeg kan nok være enig i det kan man si. Jeg ble hvertfall godt mett. Sjekket etterhvert ut en drøy time før flyavgang og ruslet tilbake til Værnes.

I dag hadde jeg booket på fire enkeltstående bookinger. Etter litt blandede erfaringer med å få sjekket bagasjen helt frem tidligere på turen så bestemte jeg meg for å sjekke inn kun til Sandnessjøen i første omgang. Hadde uansett god tid ved hver mellomlanding så man stresset ikke mer med det.

Etter å ha fått sendt avgårde bag'en og sørget for inntak av litt frisk luft tok man turen gjennom sikkerhetskontrollen og fant veien til gate 38. Og man fikk seg en oversikt over hvilke maskiner man skulle fly med i dag. Så hvertfall ut til å bli hvertfall en ny reg i dag.

Boarding kom i gang og man satte seg først på favorittsetet 2D. Men på grunn av vekt og balanse trengte de noen til lenger bak, så jeg sa meg villig til det og parkerte tilslutt i 9D. Traff igjen ei hyggelig flyvertinne med noe jeg tror er Toten-dialekt som jeg har flydd med noen ganger nå. Morsomt å få et "Hei igjen" og et stort smil når jeg kommer opp trappene.

Flytid på første strekket opp til Mosjøen var 45 minutter. I dag fristet det med en cola når bob-vogna kom trillende, så da ble det det. Det kom noen skyer underveis men disse var kun godværsskyer. Litt turbulent under innflyvingen til Mosjøen men det er jo bare gøy!



I Mosjøen var det crewbytte. Så bakkestoppet ble noe lengre. Men man hadde kommet i en god periode med rapportskriving, så man brukte tiden på bakken til å fortsette med det.

Nytt crew kom ombord og jeg fikk hilse på hyggelige Kristin som hadde sett bloggen min på de interne sidene til Widerøe.

Vi kom oss avgårde med en noe lenger beregnet flytid en da jeg fløy motsatt vei på tirsdag. Vi fløy noenlunde samme ruta som vi hadde fløyet motsatt vei. Ut Vefsnfjorden, forbi Helgelandsbrua og inn for landing fra nordlig retning.

Man kom seg ut og ventet på bagasjen, som ikke kom. Herlig tenkte jeg. Og det skulle vise seg at de hadde fått stopp på bagasjebåndet i Trondheim. Den var på vei til å bli sendt med neste fly til Sandnessjøen, men den herlige twisten her var at jeg skulle være med direkteflyet som skulle til Oslo klokka 1400. Widerøe fikset det enkelt med å få sendt bagasjen med første SAS maskin til Gardermoen. Så kunne man plukke den opp når man ankom der. Så da ble det spennende å se hvordan det eventuelt ville gå.

25.07.2013 kl 14:00
WF795 Sandnessjøen - Oslo
Dash 8-100 - LN-WIR
Sete: 2D


Hadde en time i Sandnessjøen så man nøt det fine været en stund før man trakk inn og gjennom sikkerhetskontrollen. Nå var det kommet litt folk som sikkert skulle være med til Oslo i tillegg til at det skulle gå et fly til Mosjøen og Trondheim også. Så det tok noen minutter å stå i kø. Nesten fullt belegg på denne flighten. Jeg så bare to ledige seter.

Flytiden var beregnet til en time og førti minutter så etter at vi hadde kommet oss avgårde så plugget jeg inn øreproppene og slumret og halvsov ned til Oslo. Vi ble noe forsinket ut fra Sandnessjøen. Klarte ikke hente inn noe særlig av den og landet ca rundt klokken 16 på OSL? 1,5 time til neste avgang. Jeg var sulten i tillegg til at jeg lurte på hvor bagasjen var. Jeg var først ut av flyet og satte stø kurs mot SAS sin ankomstservice i bagasjehallen. Og jo visst. Der stod bag'en og ventet. Så da gikk turen videre landside og opp en etasje og man fikk sjekket seg videre. Nå skulle man ha en tur og retur tilbake til Oslo på kvelden. Hadde ikke tid til å sjekke inn på kveldens hotell, så man vurderte å sette bag'en til lagring på hittegods i mens, men siden man hadde god tid i Florø så sjekket man den inn.

Så etter å ha fått seg litt frisk luft var det å ta turen gjennom sikkerhetskontrollen igjen. Nå var det tid for en kjapp matbit og man endte opp hos Franks. Jeg er i utgangspunktet svak for pølser, og når jeg får potetstappe i tillegg er det bare velstand.

Irriterte meg litt over knalltreigt wifi. Men tiden gikk nå fort allikevel.

25.07.2013 kl 17:30
WF128 Oslo - Florø
Dash 8-100 LN-WIH
Sete: 2D


Fant etterhvert frem til Gate 9 der LN-WIH kom taxende inn etter å ha kommet fra Florø.

Ikke veldig mye folk på denne flighten men man slapp å gå helt bak i flyet og fant frem til favoritt-setet.

Det var klart for en tur/retur Florø på kvelden. Denne gangen med en god stopp i Florø. Da flyet fra Oslo skulle videre til Bergen, og flyet jeg skulle tilbake til Oslo med kom fra Bergen.

LN-WIH var maskinen som tok meg til Florø:



Hadde to timer til rådighet i Florø. Så det ble å se seg litt om i nærheten av flyplassen. Observerte blant annet at Seaking-helikopteret som har base i Florø tok seg en tur. Litt senere landet det et helikopter fra Nordsjøen og det var tydelig at en del av passasjerene herfra skulle være med til Oslo.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2013, 15:38   #35
OY-CIR
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2013
Posts: 503
Default Re: "We hope to see you back again soon" - Norge Rundt med Widerøe & Co.

Hva synes du om Florø da?
OY-CIR is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2013, 15:51   #36
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,911
Default

Quote:
Originally Posted by OY-CIR View Post
Hva synes du om Florø da?
Florø var nok ikke den plassen jeg fikk sett mest av. Får ikke gjort seg et helt inntrykk av stedet når man bare besøker flyplassen.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2013, 20:02   #37
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,911
Default Re: "We hope to see you back again soon" - Norge Rundt med Widerøe & Co.

25.07.2013 kl 20:35
WF129 Florø - Oslo
Dash 8-100 LN-WIF
Sete: 2D


Som sagt. Florø var ikke den plassen jeg prioriterte å ta en nærmere titt på. Mulig jeg gikk glipp av noe. Aner ikke, men det får vi ha igjen til neste gang.

WF129 kom etterhvert inn fra Bergen og det var tid for å gå igjennom sikkerhetskontrollen igjen. Da jeg kom dit hadde de problemer med røntgen-maskinen som visstnok var ny så de hadde litt barnesykdommer på den. De prøvde å gjøre en restart på den men det tok sin tid, køen vokste og flyavgang nærmet seg. Tilslutt måtte de gi opp og sjekket håndbagasjen manuelt. Tidkrevende men i og for seg greit å gjøre det på den måten når de tekniske tingene ikke var på plass.

Vi kom oss ihvertfall avgårde og klatret mellom uværsbygene og kom oss opp på marsjhøyde. Fin tur over til Oslo. Her ble det en natt på Comfort Hotel Runway.

Mens jeg satt og slo ihjel tid i Florø lurte jeg fælt på hva jeg skulle finne på dagen etterpå. Jeg hadde ikke avgang fra OSL før sånn i ett-tiden. Så man hadde god tid og hadde ikke så lyst å sitte på hotellet å sture. Planespotting ble vurdert, hadde ikke vært feil det. Men det var noe annet jeg hadde mer lyst til.

Det åpnet seg en mulighet i Norge Rundt portalen til å ta en tur/retur Gøteborg på morgenen. Eneste haken ved det var at det var snakk om en connection på 25 minutter, og jeg var litt usikker på hvordan transfer ville se ut. Jeg skulle uansett tilbake til Oslo med samme fly så det burde gå greit.

Vekkerklokka gikk av først klokka seks. Ny vekkerklokke på ipaden som lå utenfor rekkevidde gikk av klokka 0615 så da var det bare å komme seg opp. Kunne sikkert drøye det et kvarter til, men i dag var det greit å ha marginene på sin side. Morgenstellet ble kjapt unnagjort. Droppet frokost og kom meg avgårde med en buss.


26julimap by nosalthe, on Flickr

26.07.2013 kl. 0815
WF324 Oslo - Gøteborg
Dash 8-300 LN-WFS
Sete: 11A


Å sjekke inn bagasje på ny i GOT på 25 minutter hadde nok ikke gått så bra. Så bag'en bli levert til barnevakt på OSL. Bagasjebokser er en ting. Men her er det en egen avdeling for bagasjeoppbevaring og hittegods der man legge bagasje til lagring.

På forhånd hadde man sjekket inn på SAS-appen og boardingkort lå klart i Passbook. Ble litt frisk luft igjen før man kom seg gjennom securiy. Og man skjønte da at man helt sikkert kunne sovet en halvtime ekstra. På en annen side kan man jo ikke helt forutse tidsbehov og eventuelle forsinkelser underveis så man tenker ikke så mye mer på det.

Tok til høyre etter security og havnet inne på utland gitt. En kjapp tur gjennom kjøpesenteret senere satt jeg med frokost og en Mozell ved gate 35B.

Flyet stod klart på fjernpark og det begynte etterhvert å komme litt folk. Boarding startet vel en snau halvtime før avgang og man beveget seg ut i en ventende buss. På tross av tidlig boarding og ikke en helt full maskin ble vi drøye ti minutter forsinket på grunn av at bakkemannskapet hadde problemer med og få lastet inn loadsheet i systemet. Jeg tenkte ikke mye mer på det. Bortsett fra at jeg syntes det kunne blitt vel interessant i Gøteborg dersom jeg måtte gjennom security på ny. Men ingen grunn til bekymring. Vi kom oss avgårde like etterpå og kom oss i lufta og satte kursen sørover i fint flyvær.



Underveis ble det servering av frokost og kaffe. Som sagt, ikke full load på denne så flyvertinna tok seg god tid. Ikke helt som da Jens jobbet som en helt på SVG - BGO på mandags morgen.

Jeg tok imot frokostpakken, men la den i bag'en. Kunne være greit å ha til senere. Men kaffen smakte som alltid veldig godt og etter litt slumring så var vi nede på GOT og jeg hadde fått en ny flyplass på listen. Transfer viste seg å bli en lek da flyet parkerte ved en fingergate. Ut av flyet, opp en trapp og inn i terminalen der man stod klare til å boarde returen. Smertefritt med andre ord.

26.07.2013 kl. 0940
WF325 Gøteborg - Oslo
Dash 8-300 LN-WFS
Sete: 6A


Det tok vel fire-fem minutter og så var man ute igjen og sa "hei igjen" til flyvertinna. Hyggelig det. Hun syns bare det var morsomt. Litt høyere load på returen og man fikk en medreiende på nabosetet. No stress.

Jeg synes -300 maskinene er ganske så komfortable. Sliter ikke med benplassen selv om jeg ikke satt ved nødutgangen denne gangen.

Ellers lite å si om denne flighten en det som ble sagt om den forrige. Grei tur, nydelig vær og smakfull kaffe. Man begynte å se frem til å lette litt på trykket og få seg litt friskluft.

Etter ankomst OSL parkerte vi på fjernpark ute på enden av den nye piren som er under oppføring så det ble en litt lengre busstur etterfulgt av en spasertur som sild i tønne i en midlertidig brakkelignende korridor og kom seg inn i luftkondisjonert området. Fikk hentet ut bagasjen som hadde vært hos barnevakten og havnet etterhvert på Starbucks der man fikk seg en Mocca.

Fikk tid til å svare på noen mailer og telefoner. Og etterhvert begynte det å nærme seg avgang.

Begynte etterhvert å gå tom for idéer til hvordan komme seg videre fra Gardermoen. Vel, mulighetene er vel forsåvidt mange hvis man skulle se vekk i fra Norge-Rundt billettens muligheter.

Planen nå var å komme seg hjem til Stavanger for "å slappe av" litt. En tidlig morgenavgang via Sogn og Fjordane til BGO og deretter en hopp til TRF og så til SVG var alternativet. Men nå var man ikke så veldig klar for tidlig oppstandelse. Som det ironisk nok endte opp med å bli....

En sen ettermiddagsavgang fra TRF ble fort et bra alternativ. Men da måtte man først komme seg ned dit. Og her kommer Norges statsbaner inn. For en gangs skyld var det tid for å reise litt på bakkenivå. Frem med den geniale app'en til NSB. Og man siktet seg raskt inn på et regiontog eller intercity eller hva det nå heter som gikk direkte Gardermoen - Torp uten togbytte underveis. Avgangstiden var behagelig og jeg hadde mer en nok tid til å finne frem til terminalen når jeg ankom Torp. I tillegg valgte man å spandere på seg sete i Komfort-kupèen.

Rakk en kaffe på Starbucks og vel så det før jeg dro videre.




togreise by nosalthe, on Flickr


26.07.2013 kl 1303
Tog, Gardermoen - Torp
Vogn 5, plass 199, NSB Komfort


Hadde en fin tur. Vi suste nedover mot Oslo og videre ut mot Torp. Setet var behagelig og wifi-dekningen var upåklagelig. Fikk sett noen episoder med Family Guy på vei nedover.




Last edited by Twin Otter; 05-08-2013 at 20:06.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2013, 20:19   #38
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,911
Widerøe Re: "We hope to see you back again soon" - Norge Rundt med Widerøe & Co.

Var fremme på Torp Stasjon vel to timer før neste avgang. Shuttlebussen tok meg bort til terminalen i løpet av noen minutter og jeg rakk et besøk på spotterplattformen igjen. Tidenes spotte-flause oppstod da jeg oppdaget en gammel maskin med stjernemotorer som linet opp for avgang i motsatt ende av flyplassen. Av en eller annen grunn fikk jeg ikke kamera til å fokusere og jeg ble igrunn ganske irritert over min egen inkompetanse. Nuvel, det viste seg at det var en knapp på linsa som var blitt flyttet fra AF til MF. Så der lå forklaringen. Den vakre Dakotaen seilet grasiøst og vakkert forbi uten å bli dokumentert.

Fikk hvertfall noen bilder av KLM og Ryanair som jeg ble fornøyd med.


PH-KZT - Fokker 70 by nosalthe, on Flickr


EI-ENG by nosalthe, on Flickr

26.07.2013 kl. 17:20
WF454 Sandefjord - Stavanger
Dash 8-Q400 LN-WDJ
Sete: 10D




Etterhvert var det tid for avreise mot Stavanger igjen. Og man fikk nok en trivelig tur og kom seg tilslutt helt hjem med flybussen.




Som jeg skrev tidligere. I utgangspunktet var tanken å tilbringe helgene hjemme. Men så var det dette med å utnytte det fulle potensialet det ligger i en Norge Rundt billett. Tenker de høye herrer i Widerøe iblant klør seg litt i hodet av alle disse galningene som kjøper Norge Rundt billett og flyr over gjennomsnittet mer en de kanskje forventet. Skal ikke stå noe på entusiasmen her i gården. Så da ble til at jeg booket en dagstur til "det store kjøpesenteret". Men bare dagstur denne gangen. Søndagen ville jeg ha hjemme.

Da jeg landet på sola kvelden før var jeg en smule sliten etter en lang reise. Jeg hadde en bil som ikke ville samarbeide, en vaskemaskin som ikke fungerte og et lass med skittentøy som sårt trengte en vask. Aller mest hadde jeg lyst til å sove i minst et døgn. Slet litt med motivasjonen kan du si...

Men hadde bestemt seg for å gjøre en runde til. Så da var det å sette på vekkerklokken igjen da og ta peiling på flybussen klokka sju eller halv åtte. Nå var det dagstur med kun litt håndbagasje og boardingpass i passbook.

Motivasjonsfaktor: Sølvkort i sikte og en liten gulrot på slutten av dagen....

Så det skulle gå seg til. Hvis alt gikk etter planen her ville man komme inn dørene hjemme etter sånn ca 12 timer på tur.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2013, 20:40   #39
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: "We hope to see you back again soon" - Norge Rundt med Widerøe & Co.

Glimrende fortsettelse Nils!

Quote:
Originally Posted by Twin Otter View Post
Da jeg landet på sola kvelden før var jeg en smule sliten etter en lang reise. Jeg hadde en bil som ikke ville samarbeide, en vaskemaskin som ikke fungerte og et lass med skittentøy som sårt trengte en vask. Aller mest hadde jeg lyst til å sove i minst et døgn. Slet litt med motivasjonen kan du si...
Kjenner meg igjen i dette
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2013, 21:26   #40
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,911
Default Re: "We hope to see you back again soon" - Norge Rundt med Widerøe & Co.

Quote:
Originally Posted by BSSW View Post
Glimrende fortsettelse Nils!
Takk for det!

Quote:
Originally Posted by BSSW View Post


Kjenner meg igjen i dette
Var vel en følelse jeg kjente på flere ganger i løpet av turen.



27julimap by nosalthe, on Flickr

På et eller annet umenneskelig tidspunkt om morgenen våknet jeg og var helt i tåka. Men en ting var sikkert: klokka var langt over klokken ni og jeg hadde forsovet meg "big time". Kunne bare glemme dagens utflukt og bare snu meg å sove i tolv timer til. Men jeg var lur nok til å kikke en ekstra gang på klokka. Den var jo bare fem. En blanding av "phew!" og "doh!" senere var jeg tilbake i drømmeland og vekkerklokka sørget for å få meg opp på et mer levelig tidspunkt. Morgenstellet unnagjort og man kom seg ned til flybussen.

Her kunne jeg nok altså valgt en senere avgang, men som sagt liker jeg best å ha marginene på min side. Ankom Sola. Nøt litt frisk luft igjen før jeg satte kursen airside. Kom meg greit gjennom der og fant meg en pastasalat og en cola til frokost.

27.07.2013 kl. 08:25
WF433 Stavanger - Sandefjord
Dash 8-Q400 LN-WDJ
Sete: 20A


Boarding kom etterhvert i gang og jeg dumpet ned i 20A som har blitt favorittsetet mitt på de største Q400 maskinene. Ingen sitteplass ved nødutgang på dette flyet, bortsett fra helt fremme. Og her er man langt nok bak vingen til å få litt utsikt. Benplassen har jeg inntrykk av er helt lik på hele flyet og Q400 er nok den minst rause flytypen hva gjelder benplassen og sittekomfort. Likevel helt ok for en 35 minutters flight.

Av en eller annen grunn har man de siste ukene vennet seg til flyduren og med hjelp av øreplugger får man det enda fredeligere rundt seg. Så jeg endte faktisk opp med å sove og slumre bort hele flighten. Deilig. Når været i tillegg vær og utsikt ikke var helt på topp så kan vi vel si at det var "time well spent"!

Da man hadde kommet seg av flyet i Sandefjord oppdaget man at det hadde blitt equipment change på dagens neste flight. Så da gikk man inn på SAS-app og fikk endret til favorittsetet der også.

Fint med en to timers stopp denne morgenen. Så fikk man gjort unna litt skrivearbeid også.

27.07.2013 kl. 11:05
WF406 Sandefjord - Bergen
Dash 8-Q400 LN-RDZ
Sete: 20A




Flighten over til Bergen var det heller ikke så mye å si noe om. Jeg slumret og sov meg videre over skydekket og lot bob være bob. Fremme på Flesland før tiden og jeg rakk en tur ut på landsiden for å trekke litt frisk luft igjen. Var litt folk på Flesland så man ble ikke ute så veldig mye lenger og trakk igjennom sikkerhetskontrollen igjen.

27.07.2013 kl.12:50
WF143 Bergen - Sogndal - Oslo
Dash 8-100 LN-WIF
Sete: 2D / 0C


Nå stod Oslo via Sogndal for tur. Og man Dash'et videre med LN-WIF via Sogndal til Oslo. Her møtte man på ei frisk og herlig flyvertinne som hette Kristin. I tillegg satt jeg ved siden av ei vertinne som var på vei til Roma på ferie. Det var en hyggelig tur og da vi mellomlandet i Sogndal insisterte Kristin på at en klappsete tur videre til Oslo passet fint. Som sagt så gjort. Flyet ble balansert til å ha en ekstra gjest fremme i cockpit. Og jeg ble ønsket varmt velkommen dit. Hadde en fin tur selv om været ikke var helt på topp. Kapteinen antydet til og med at det hadde muligens blitt noen små omveier underveis dersom været hadde vært bedre. Vi kom oss etterhvert til Gardermoen. Jeg takket for meg og hadde noen timer før jeg skulle reise videre.





Nå hadde man altså fått reist en del i løpet av disse 13 dagene. På et eller annet punkt måtte man muligens bli lei. Sannsynligvis mye lenger før. Samtidig var det ikke så mange spennende Widerøe-routinger og begi seg videre på denne dagen. Og man var i grunn ikke klar for en hotellovernatting til. En billett med SAS direkte hjem til SVG ble et bra alternativ. Samtidig er det ikke til å stikke under en stol at man hadde lyst å prøve dette berømte SAS Plus konseptet og i tillegg opptjene litt ekstra bonus poeng. Øyner en viss mulighet for å oppnå sølvstatus iløpet av året. I tillegg var det greit med en fleksibel billett dersom det skulle oppstå endringer. Meget mulig man var ganske så lei av å fly at man droppet denne lille dagsturen. Samtidig så var det med å presse inn mest mulig fly da. Så da ble det booking av min første fleksible billett så jeg kan komme på i farten. SAS hadde litt datatrøbbel i bookingøyeblikket så da ble det å booke den hos Widerøe.

Skulle tro at jeg var blitt godt lei av å være på reise. Faktum var at på vei ut til flyplassen begynte man å lure på om det var mulig å booke om billetten og heller reise hjem på søndagen. Har man hatt 12-13 dager med reising klarer man sikkert en til. Så man endte opp med å sende en henvendelse til WIAS.

Det skulle vise seg at det var tomt for ledige billetter i riktig bookingklasse på flightene jeg vurderte på søndagen. Så da ville det komme et mellomlegg for å endre billetten. Så da slo man det raskt fra seg og så frem til å komme hjem om kvelden. Tjukt med folk denne dagen på OSL denne dagen. Mye charter og lange køer. Så man holdt seg airside.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
"Norge Rundt" 2014 LCH78 Bilder & foto 8 25-08-2014 16:09
"Flight Vehicle Aerodynamics" & "Intro to Aerodynamics" - Gratis nettkurs fra MIT/edX Solvi Flyteknisk forum 0 24-05-2013 00:36
SAS DC-10 "Bob Viking Hope" HansJ Flyhistorisk forum 0 13-04-2008 18:10
1. møte med "Fly&Vin" i 2005 EB Flyforum 58 26-01-2005 16:43


All times are GMT +2. The time now is 03:42.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.