Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 28-06-2011, 21:53   #1
LN-CMN
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL/ENGM
Posts: 710
Ryanair Ryanair Rygge-Gatwick-Rygge

Nå er det lenge siden jeg har skrevet en tripreport her, men prøver meg likevel

RYG-LGW 22.06.2011 - 11.50-13.05
Ryanair - FR1397
Boeing 737-800 Winglets
REG: EI-EFG
Sete: 16B
Belegg: 100%
Besetning: 3Menn 1Kvinne

Turen startet tidlig onsdagsmorgen i Nydalen med avgang med T-banen til Oslo S.
Gikk smertefritt for seg og ankom Oslo S 0840.
Tog til Rygge 09.00, ankom Moss ca 09.40 hvor det ble buss for tog til Rygge togstasjon for bytte til Rygge Airport Shuttle.
Fant deler av reisefølge ventende inne i terminalen og gikk rett til bag-drop, dette tok omkring 10min og var kun en ansatt ved skranken.
Gikk så opp i security hvor kun 2 sluser var åpne, masse trafikk denne morgenen med avganger til Dublin, Tallinn, Kaunas og London Gatwick.
Sikkerhetskontrollen gikk raskt for seg og maskinen peip ikke så. Fant så det nyeste nummeret av Rygges egne flyplassmagasin før turen gikk videre til Tax-freebutikken for kjøp av puter til leppa. Deretter beveget vi oss til passkontrollen som også gikk smertefritt for seg, selvom den kvinnelige betjenten et øyeblikk ble usikker på om det var jeg på bildet.
Fikk plass relativt langt fremme i køen og boardingen startet før tiden ca 11.20, priority fikk gå ombord, men etter at 6 personer var gjennom gikk brannalarmen og beordret oss alle sammen ut. Kom ut av multigaten som en av de siste og i det gikk brannalarmen av og folk stupte fram mot passkontrollen igjen. Så var alle på plass ved gaten, før vi igjen ble sendt helt ut av terminalbygget, ikke særlig smertefritt ettersom flere vektere tydeligvis ikke hadde fått morgenkaffen sin eller hva enn de måtte trenge så tidlig, så her var det marsj rett ut på en mindre hyggelig måte. Litt omsider kunne alle gå til security igjen og folk løp som gale høns. Folk sto fast på toppen av rulletrappa og kom seg ikke av flekken mens flere kom opp og dytta hverandre rett ned. Kun 2 sluser ble åpna før de etter mye om og men fikk åpna 2 til, flere uautoriserte personer foretok jobben og dette fulgte til enda mer forvirring, flere ble tatt fra brusflasker og andre flasker med sterkere prosenter, men etter litt gikk de med på at alt av flytende matriell fikk slippe igjennom. Boardingen kom ikke igang med det første ettersom de to litt mindre smarte kvinnemenneskene ved gaten absolutt måtte vente på priority passasjerer, men da ble det virkelig full krangel blandt passasjerene og alle ble tatt igjennom raskest mulig. Ombord i EI-EFG ventet 4 stressende ikke norske besetningsmedlemmer som ba alle skyndte seg og finne et ledig sete slik at take-off kunne skje raskest mulig. Et besetningsmedlem ved navn Erik prøvde å forklare meg nødutgangprossedyren på en slags Fingelsk jeg ikke kunne forstå, så jeg måtte forklare andre medpassasjerer på rad 16/17 hva som egentlig ble sagt. Ca 12.35 var vi airborn og fløy nordover før vi svingte mot Sandefjord og nedover kysten ut mot the UK, serveringen gikk utrolig sakte og passasjerer på radene mellom 17-20 fikk ingen servering ettersom at det ikke var mer tid, personellet fikk heller ikke tid til salg av Smokeless sigaretter og heller ingen skrapelodd salg, dårlig dag for MOL med andre ord. Landet hardt, lenge, vått og uten fanfare på LGW ca 13.30 engelsk tid. Lang tid i passkontrollen ettersom det bygges elektroniske lesere, fant så til slutt frem til togstasjonen med retning Kings Cross/ St. Pancras.


LGW-RYG 26.06.2011 13.35-16.50
Ryanair FR1396
Boeing 737-800 Winglets
REG: EI-DHH
Sete: 18C
Belegg: 90 %
Besetning: 2 + 2

En utrolig varm dag i London, reiste med tuben til London Bridge Station kl 10 fra Camden Town, videre med toget til Brighton kl 10.52. Toget var stappfullt og veldig varmt ettersom alle skulle til badebyen Brighton denne søndagen. Ankom Gatwick rundt halv 12 og gikk rett til bag-drop, ingen kø, så gikk raskt og smertefritt, til tross for at min far med sin noe ustabile engelsk skulle si akkurat det samme som meg til damen bak disken, hun ble lettere frustrert og sa til slutt ingenting og smilte lettere stygt.
Gikk så til security hvor det var elektronisk sjekk av boardingkort før manuell sjekk av bagasje og folk. Maskinen peip på meg og det ble en liten visitering før jeg så ble bedt om å plukke ut baggen min og ble stående i nærmere 20min og måtte pakke ut alt jeg hadde, 4 bokser med hårvoks var det de ville ta en nærmere titt på og stilte en rekke spørsmål. Fant så veien ned til handleområdet og fikk en rask tur innom boots for litt mat og en liten tur innom HMV for kjøp av en cd, deretter bar det rett til Gate 10, nærmeste gaten så passet bra ettersom at vi tydeligvis var en av de siste passasjerene som boardet.
Vel ombord i en overoppvarmet EI-DHH som ikke fikk lov til å sette snuta nordover før oppsatt tid, ble sittende 15-20min og vente på avgang og maskinen ble bare varmere og varmere. Fikk så klarering og motorene ble skrudd på og AC kom endelig på og det ble endelig levbart ombord.
Avgang mot nord, passerte London City og Stansted, før kursen ble satt mot nordsjøen og hjem til Norge. Besetningen kom raskt igang med salg, Smokeless Sigaretter først = 0 salg, så matvogna hvor flere kjøpte både kaldt og varmt, deretter kom de ut med skrapeloddene sine hvor de har et tilbud på Buy one get one free og buy 5 get 6, slo likegodt til for moroskyld og fikk 12 Lodd - 0 Gevinst. Så ble det salg av parfymeartikler + mer og etter 1,45t satte vi hjula ned på RYG med en heidundranes fanfare.

Alt i alt en flott tur, er fornøyd med konseptet Ryanair tilbyr og har nå kommet på høyde med like mange Ryanairflyvninger som med SAS.
Når det gjelder LGW er jeg mindre tilfreds, foretrekker STN, selv med lengre transporttid til sentrum, men det skiller ikke mange minuttene mtp at det er såpass lang ventetid i passkontrollen, på STN er det elektroniske pass-systemet ferdig.
__________________

Kommende flyvninger: APR: OSL-CPH-CHQ (SK) MAY: CHQ-OSL (SK)

Instagram: flapsandspoilers

Last edited by LN-CMN; 28-06-2011 at 21:58.
LN-CMN is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2011, 12:48   #2
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Ryanair Rygge-Gatwick-Rygge

Takk for FR-reporten! Begynner å bli noen av dem her inne. Felles for dem er at alle kommer fram, at man stort sett lander på tiden og at det er veldig billig. Så kan jo en hver vurdere om det er greit, fantastisk eller dritdårlig.

Åpenbart må de gjøre noe med serveringen om bord. De taper jo en drøss med penger på det ineffektive systemet de har!
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Ryanair fra Rygge Herman Bilder & foto 6 16-06-2014 16:56
Ryanair på Rygge Marcus W Bilder & foto 2 13-04-2010 23:30
Baseåpning Ryanair-Rygge, 30/3 TenFour Flyforum 45 30-03-2010 21:21
Ryanair @ Rygge AggTouchdown Bilder & foto 0 16-07-2009 15:07
Ryanair til Rygge? imm Flyforum 12 14-05-2007 23:13


All times are GMT +2. The time now is 15:39.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.