Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 04-12-2010, 14:05   #1
intotheblue
ScanFlyer Blue
 
intotheblue's Avatar
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 117
Default Fly ingeniør ifra UiA (HiA)?

Hei!
Jeg lurer på om noen her inne har gått fly ingerniør på UiA (HiA)? I såfall så lurer jeg på hvilken jobb dere har fått i ettertid, og kanskje kan si litt om relevante erfaringer som hjelper med tanke på jobb? Jeg studerer der selv nå, og går 2. klasse. Er nysgjerrig hva folk har fått til evt hvilke stillinger de har oppnådd
intotheblue is offline   Reply With Quote
Old 04-12-2010, 15:31   #2
Seabee
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 546
OBB 19 Re: Fly ingeniør ifra UiA (HiA)?

Hei Nico!

Jeg gikk flyingeniør ved "Agder ingeniør- og distriktshøgskole" (AID/HiA), Grimstad, 1989-92. Såvidt jeg husker var det ingen av oss som fikk jobb innen luftfart... Jeg endte opp som ingenør innen skipsleverandørindustrien.

Meningen med linja var den gang å utdanne flyingeniører til de norske flyselskapene (SAS, Braathens, osv) - men det var nesten umulig å få seg jobb der - i alle fall 1992-94 da jeg jaktet på jobb... Men jeg tror det kan være lurt å kontakte teknisk sjef o.l. ved de store flyselskapene og høre om de kan gi deg noen råd om hvordan du lettere kan få en jobb der.

Jeg vet at en tidligere elev fikk jobb ved Boeing. Noen var fra Forsvaret, og fikk vel jobb i Luftforsvaret etterpå. Jeg tror også at en kar fikk jobb som ingenør ved Airlift (helikopter). Men det har jo gått en del elever ved HiA/UiA siden den gang...så det hadde vært interessant å høre hvor mange som har fått seg jobb innen luftfart!

Forresten, befinner det seg noen fly/helikoptre ved UiA/Grimstad som intruksjonsmateriell? Det var et UH-1B helikopter der en periode, men dette ble returnert til Forsvaret igjen.

Hvor mange elever er dere nå?

Lykke til!

Mvh
Steinar
http://www.seabee.info
Seabee is offline   Reply With Quote
Old 04-12-2010, 16:00   #3
intotheblue
ScanFlyer Blue
 
intotheblue's Avatar
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 117
Default Re: Fly ingeniør ifra UiA (HiA)?

Det var artig å høre! Ja, tenker jeg skal prøve meg på forsvaret i første omgang siden det frister ganske så mye å kunne jobbe med JSF en dag.

Jeg vet om en som jobber i Heli-one som design ingeniør der, men det er vell så og si den eneste som jeg vet om som har fått jobb i fly industrien nylig.

Akkurat nå er vi helt skrapt for utstyr, universitet har hatt en veldig slapp holdning med flylinjen de siste årene. Men vi jobber med å bedre den gjennom vår nylig startede fly forening www.flyinguia.no . Kullene ligger på ca 15 elever per år. I klassen min så er vi vell 13 stk

Vi har ett veldig spennende samarbeid med http://www.equatoraircraft.com/ som studenter gjør hovedoppgaver for. Vi har også en full skala simulator til dette flyet som vi jobber med å forbedre.

Nicolas
intotheblue is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Qatar's lounger på HIA (nye Doha) er endelig åpnet Øivind Småprat 2 29-07-2014 23:31
Berlin TXL - UIA E190, A320 sharklets, An-26, A342 Berlin_Spotter Bilder & foto 12 12-03-2013 17:06
Bachelor på UIA FlyingViking General Aviation og sjøfly 3 28-09-2010 13:48
Minipanorama ifra TOS LN-TAL Bilder & foto 7 12-05-2010 01:24
Pen er den ikke, men godt stykke ingeniør arbeide sail4fun Flyforum 2 03-02-2006 18:54


All times are GMT +2. The time now is 10:45.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.