Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 19-11-2006, 10:12   #1
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default ASIAN SPIRIT !!

Vil skrive litt om en helt uvanlig flytur, Turen gikk 2. november mellom Manila og Caticlan på øya Panay på Filippinene med Asian Spirit. Før historien vil jeg informere litt om disse flyplassene.

Manila ( MNL ) har tre terminaler i bruk. Terminal 1 er den gamle nedslitte internasjonale terminalen. Terminal 2 er en ny for Philippine Airlines ( PAL ), og så er det Domestic. En gammel stor brakke a la gamle terminalen på Gardermoen.

DESSUTEN ER DET EN HELT NY STOR INTERNASJONAL TERMINAL SOM HAR VÆRT FERDIG I NESTEN 5 ÅR MEN IKKE TATT I BRUK !! MAN HAR IKKE BLITT ENIG OM EIERSKAPET !! ( LES: IKKE ”FERDIGSMØRTE” POLITIKERE ??).

Caticlan ( MPH ) er en knøtt liten flyplass like ved båthavna som bringer turister ut til paradisøya Boracay med outriggerbåter. En må vade ombord i båtene og i land ved hotellene. Rullebanen her er kun 950 m lang ( hørte bare 800 useable i en retning ).

Men det er ialt 16 flighter fra Manila om dagen med Asian Spirit . Flest med Dash 7 og et par med CN 235. I tillegg 9 flighter med Seair , mest Dorner 328 ( ev. Let 410 ).
Pluss Interisland som jeg kommer tilbake til.

Da vi ankom om morgenen til Domestic, var det en del styr ved innsjekk ( også kun 10 kg bagasje som ikke blir praktisert så strengt ) ved skranken til Asian Spirit ( heretter betegnet med ”AS” ). Det viste seg at et fly fra Interisland Airlines hadde havarert på rullebanen i MPH og vi måtte fly til Kalibo - KLO , også på Panay, men 2 timers buss unna vår båthavn. Kalibo har lang rullebane 2.187 m og tar ned jets, spesielt fra PAL.

De skulle slå sammen to flighter og bruke en AS Bae 146 . Tiden gikk og inget skjedde. Luktet et eller annet var på gang. Så nye boardingpass og vi skulle busses et eller annet sted på flyplassen . Vi dro avgårde og passerte mye interessent for en som er interessert i fly. Mange ( 6-7 ) Cebu Pacific DC 9-30 som var permanent parkert siden de har nå en ny flåte av A319/320. Noen av disse er helt tilbake fra 1967 og syttiåra. Et par FedEx Caravan ( sikkert brukt til å fly fra MNL til Clark hvor FedEx har sine store fly ). En gammel DC 3 som var i ferd og pusses opp. Mange YS 11 , de fleste er nok ikke luftdyktige, En DC 4 som så OK ut. ( Lenger borte står det også en gjengrodd Lockheed Constellation ).

Endelig dukket en AS CN 235 opp med en motor i gang. ( Samme jeg hadde første gang til MPH ). Vi nærmet oss den, men etter et par minutter fikk vi vite at den ikke kunne brukes. Hadde blitt fuelled for mye og de brant av fuel ved å kjøre en motor.

Tilbake med bussen vår. Folk begynte å le høyt. Så dukket det opp en AS Dash 7 parkert halv-veis tilbake til terminalen. Da vi kom dit, ble den plutselig tauet vekk med dører som slengte rett foran oss !! Forsvant som et olja lyn. Latteren i bussen økte.

Vi parkerte ved siden av AS Bae 146. Skulle vi ha den , montro ?? Så i hangaren rett i mot dro de ut en mengde med plaststoler ( vi var ca. 36 pax ) og vi skulle visst sitte i hangaren.

Så ny ordre, tilbake til startpunktet, terminalen. Da vi kom hit og skulle forlate bussen og gå inn i terminalen igjen, ny ordre !! Kjør tilbake samme veien vi kom i fra. DET VAR DA MEGET MUNTER STEMNING I DEN VARME , IKKE AIRCON, BUSSEN. :clap

Endelig tilbake til CN 235’en, men foran sto den Dash 7 de tauet ut rett foran oss tidligere. ( husket reg’en fra vår tur nov. 05 ) . Litt fram og tilbake. Joda, det var vårt fly Endelig ombord og så dro vi avgårde.

MEN heldigvis viste det seg da underveis at de hadde fjernet flyet fra rullebanen og vi kunne dra til MPH likevel. Service hyggelig. To vakre jenter serverte juice fra en form for plastpose og kake og snacks. Alltid charm med Dash 7. Liker i slike land spesielt 4 motorer og saktegående fly !!

55 min senere landet vi og rett ute på skulderen sto Interisland Yak 40 med knekt venstre understell.

Da slo det meg hva jeg tenkte nøyaktig ett år tidligere på samme plyplassen. Da så jeg en av de to Yak 40 fra Interisland stå parkert foran terminalen der. Jeg sa da til meg selv; ”Aldri i mitt liv vil jeg fly Yak 40, enda mindre fra en 950 m lang rullebane ”.

De to Yak’ene ble produsert i 1972 og 1974 !!

Den hadde crashet tom inn fra MNL for å hente 36 pax som skulle tilbake til MNL. Ingen ble skadet. Det slo meg plutselig. Tenk om understellet hadde sviktet 30 min senere under takeoff !! Et brennende inferno. I tillegg er det hus langs hele rullebanen, ca. 60 m unna.

SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2006, 13:23   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,637
Default Re: ASIAN SPIRIT !!

Spennende lesing:exclamati
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 21-11-2006, 14:03   #3
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: ASIAN SPIRIT !!


Spennende rapport fra et område som jeg kjenner svært lite til:exclamati Dash 7 har jeg også til gode og prøve, og den sjansen har vel gått i fra meg......enig med SQ 777, aldri går jeg ombord i en Yak 40:exclamati
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2006, 15:12   #4
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 24,546
Default Re: ASIAN SPIRIT !!

Utrolig bra rapport!!! Utrolig det du skriver om den 5 år gamle/nye terminalen... Det har jeg ikke hørt om før...hvorfor har ikke Airways skrevet om dette? KOG!!!!!????
EB is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2006, 00:25   #5
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,200
Default Re: ASIAN SPIRIT !!

Har selv flydd den turen flere ganger, men da har jeg flydd med SeAir i deres LET410 eller deres Dornier 328. Caticlan er en festlig flyplass hvor man kun kan lande og ta av i en retning!

MNL domestic er et kapittel for seg! Toalettene er noe av det kvalmeste jeg har sett! Det er en liten kiosk hvor man kan kjøpe enkelte ting som brus og sjokolade, ellers er det mørkt.

Jeg husker spesielt den gangen det var snakk om kugalskap i europa. Da måtte man også på Filippinene trø på en våt matte som lå i et sølevann, som da var de-infisering av kugalskap når man skulle på flyet, selv om man skulle innenriks. Det var helt latterlig, og uttrykket "Only in the Philippines" kommer virkelig til sin rett der.

Filippinene er et deilig ferieland! Boracay kan anbefales på det aller varmeste!!!

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2007, 14:17   #6
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: ASIAN SPIRIT !!

En liten ting til. Leste idag at Asian Spirit skal sette inn Bae 146-100 på den 950 m. lange rullebanen i Caticlan. Kun 60 pax i den 83 seters maskinen.

Samme selskap crashet ( uten menneskeliv gikk tapt ) samme flytype på en annen øy med kort rullebane, Catarman, nov. 2005.

Neste gang blir det fortsatt Dash 7, ev. Dornier 328 fra Seair !! Skremmende.
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2007, 22:46   #7
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: ASIAN SPIRIT !!

Regner med at vi får en rapport fra Go!
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2007, 00:13   #8
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: ASIAN SPIRIT !!

Kommer om noen dager. Må skrive en ganske lang innledning for alle vedr. "domestic" Hawaii flyging.......
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2007, 00:34   #9
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,200
Default Re: ASIAN SPIRIT !!

Dornieren til Seair er helt topp!
Var spesielt overrasket over hvor godt trøkk det var i motorene på den.
Vi tok av som en rakett!!!

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2007, 00:46   #10
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: ASIAN SPIRIT !!

Quote:
Originally posted by SQ 777

Kommer om noen dager. Må skrive en ganske lang innledning for alle vedr. "domestic" Hawaii flyging.......
Er spent paa innledningen, spesiellt siden du endte opp med GO!
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2007, 01:27   #11
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,919
Default Re: ASIAN SPIRIT !!

For de som ikke kan vente - les siste Airways!!

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2007, 20:37   #12
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: ASIAN SPIRIT !!

Takk, LN-MOW for tipset. Sparte meg MYYE tid. Hadde planlagt en lang innledning om flyging på Hawaii . Mesteparten står på s. 16-20 i siste Airways.

Men litt senere vil jeg muligens lage en liten forkortet tripreport som står helt i stil med det i Airways.

Til DC8-63: Grunnet at go! ble valgt er at jeg aldri har fløyet CRJ200 og at jeg har fløyet Hawaiian og Aloha mange ganger før.

Dessuten godtar ikke de to sistnevnte utenlandske kredittkort. MEN DET GJØR go!/Mesa :clap

Så mange turister kommer til Hawaii og HA-AQ må tape mye på dette til go!:exclamati
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2007, 18:59   #13
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: ASIAN SPIRIT !!

I siste Airways en fin artkkel om en ferry fra Athen til Manila med enda en Dash 7 til dette fargerike selskapet-Asian Spirit :exclamati
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 17:13.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.