Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 10-02-2017, 00:09   #1
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club
 
sirpjalle's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,952
Spørsmål F-18 på UK hangarskip

Sitter og ser på serien om Ark Royal på Discovery World. Ser at en Harrier tar av. For meg så virker det som helt klart take off hastigheten er lavere enn eksempelvis en F18 som tar av fra et US hangarskip (der de bruker katapult).

Spørsmålet mitt er, ville en F18 eller andre amerikanske jagerfly klare å ta av fra, la oss si Ark Royal? (Med mindre de har "Harrier veritical egenskaper"). Rent praktisk tror jeg svaret er nei, men hva med rent teoretisk?
__________________
Mine bilder på Airliners

Last edited by sirpjalle; 10-02-2017 at 00:13.
sirpjalle is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2017, 08:20   #2
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,136
Default Re: F-18 på UK hangarskip

Det kommer an på hvilken HMS Ark Royal du tenker på. Det har vært fem av dem. De fire siste hangarskip. Jeg tror nok at det hadde gått på nr 3 og 4. HMS Ark Royal (R-09) hadde så vidt jeg husker lemmer som de brukte ved launch av Phanthom. Når det gjelder R-07 er det et lite hangarskip (light aircraft carrier) med kort dekk og designet med et dekk som ikke håndterer fast jets som F-18. Slik sett er det nærmere helikopter hangarskip.
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2017, 11:25   #3
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club
 
sirpjalle's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,952
Default Re: F-18 på UK hangarskip

Antar at det må bli R07, den siste.

https://en.wikipedia.org/wiki/HMS_Ark_Royal_(R07)
__________________
Mine bilder på Airliners
sirpjalle is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2017, 13:53   #4
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,690
Default Re: F-18 på UK hangarskip

Quote:
Originally Posted by LN-KOG View Post
Det kommer an på hvilken HMS Ark Royal du tenker på. Det har vært fem av dem. De fire siste hangarskip. Jeg tror nok at det hadde gått på nr 3 og 4. HMS Ark Royal (R-09) hadde så vidt jeg husker lemmer som de brukte ved launch av Phanthom. Når det gjelder R-07 er det et lite hangarskip (light aircraft carrier) med kort dekk og designet med et dekk som ikke håndterer fast jets som F-18. Slik sett er det nærmere helikopter hangarskip.
Blir det katapult på engelskmennenes nye hangarskip? Eller klarer F35B seg med jumpern forran på dekket?

F35B kan jo ikke starte vertikalt slik Harrieren kunn, det er jo en STOVL maskin.
__________________
Norge Rundt På 14 Dager is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2017, 14:43   #5
Scandinavian
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2004
Location: Bergen
Posts: 1,614
Default Re: F-18 på UK hangarskip

Det nye hangarskipet til Storbritannia skulle originalt være med katapult, men så ombestemte de seg og gikk for F35B i stedet for F35C, men i følge wikipedia så skal de kunne konverteres i fremtiden om behovet er der.

F35B kan ta av vertikalt slik som Harrier, og garantert med en høyere takeoffvekt enn det Harrier kunne.
https://www.youtube.com/watch?v=zW28Mb1YvwY



Ellers så skal vel en veldig lett lastet F-18 i teorien kunne ta av fra Ark Royal med rampe hvis man bruker hele dekket og har nok motvind. Men det hadde ikke vært mye poeng i det, og ikke kunne den landet der igjen etterpå.

Russerne/kineserne bruker ikke katapult på sitt hangarskip.
https://www.youtube.com/watch?v=ecTbYTCO9X8
Scandinavian is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2017, 15:38   #6
splasher
YGBSM
 
splasher's Avatar
 
Join Date: Oct 2012
Posts: 150
Default Re: F-18 på UK hangarskip

Uten katapult er det jo ganske begrenset hva slags nyttelast man får med seg, selv om man steamer full fart inn i vinden.
__________________
Your Signature:
splasher is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
747 hangarskip LN-MOW Flyforum 1 16-02-2019 02:17
Byer med Hangarskip museer ? sail4fun Reiseforum 1 12-04-2014 18:33
F-35 B, første landing på hangarskip TriStar Småprat 11 09-10-2011 13:30
Film av mann på hangarskip som suges inn i flymotoren og overlever: Wig-wag Flyforum 1 22-06-2009 18:54
Hangarskip ! Tertit54 Flyforum 10 21-12-2005 01:51


All times are GMT +2. The time now is 13:25.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.