Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 12-04-2018, 14:57   #21
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,630
Default Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
burde man selge naa om man hadde aksjer fra foer?


Er vel aldri direkte dumt å ta gevinst sånn generelt.

Så er det alltid er spørsmål om hva som skjer videre.

Men jeg er jo typen som casher ut en flaxlodd-gevinst på 25kr istedet for bytte inn i et nytt lodd
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2018, 14:58   #22
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,139
Default Re: IAG med bud på Norwegian ?

Quote:
Originally Posted by jcnorway View Post
Det store spørsmålet er: "Hvordan vil Elefanten takle nyheten om at matfar på livstid er gullkunde hos rødsnutene?"
Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Det løses nok kjapt ved at han hoster opp til et par aksjer. Da mister IAG lysten og aksjekursen havner fort under hundrelappen.
Han har allerede mange aksjer så dette kom som et sjokk. Nå rusher jeg hjem for å hjelpe han å selge. Han skal I såfall bruke gevinsten sin på togtur til Mallaig.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2018, 15:09   #23
Tjab
Upgrade me....
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,044
Default Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Er vel aldri direkte dumt å ta gevinst sånn generelt.

Så er det alltid er spørsmål om hva som skjer videre.

Men jeg er jo typen som casher ut en flaxlodd-gevinst på 25kr istedet for bytte inn i et nytt lodd
Tror majoriteten av "småsparere" gjør rett/lurt i å ta ut gevinst nå. SAS gikk som en kule opp til ca 30,- når det gikk rykter om Lufthansa kjøp. Ned på 17/18,- relativt kjapt når kjøpet uteble. (mulig jeg er litt off, husker ikke eksakt)

Gratulerer til alle aksjonærer forøvrig! Dette kom som lyn fra klar himmel for min del. Tipper heller ikke Kjos var helt forberedt (med forbehold om at jeg ikke har lest nyheter/børsmeldinger i dag)

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Han har allerede mange aksjer så dette kom som et sjokk. Nå rusher jeg hjem for å hjelpe han å selge. Han skal I såfall bruke gevinsten sin på togtur til Mallaig.
Er det Eivind Trædal du har som maskot?
__________________


Fuck google, ask flyprat!

Last edited by Tjab; 12-04-2018 at 15:12.
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2018, 15:41   #24
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian

Det er vel ikke usannsynlig at prisen korrigeres ned litt etter et slikt hopp. Men long term er nok dette en god investering - HVIS IAG går videre.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 12-04-2018, 16:02   #25
darkcho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,679
Default Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian

Quote:
Originally Posted by Tjab View Post
Tror majoriteten av "småsparere" gjør rett/lurt i å ta ut gevinst nå. SAS gikk som en kule opp til ca 30,- når det gikk rykter om Lufthansa kjøp. Ned på 17/18,- relativt kjapt når kjøpet uteble. (mulig jeg er litt off, husker ikke eksakt)
Forskjellen er vel at IAG har kjøpt seg opp til over 4% av selskapet, mens Lufthansa interessen kun er rene spekulasjoner.

SAS er for øvrig også opp på denne nyheten i dag, sammen med de fleste europeiske flyaksjer.
__________________
darkcho is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2018, 17:09   #26
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian

Jeg solgte for 250 kr, jeg la inn salgsordre da kursen var 247 kr og la paa litt. Kursen er naa 258 kr, men blir en grei gevinst, men jeg kursen har falt mye siden jeg kjoepte, saa dette kom som en grei redning. Kanskje man kommer tilbake om kursen dupper igjen.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is online now   Reply With Quote
Old 12-04-2018, 17:30   #27
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian

De (IAG) forsøker jo litt lowcost her og der, og ser nok muligheter på flere områder. Det at Norwegian er på vei inn i Sør Amerika teller nok heller ikke negativt inn her, for det er jo et fokusområde for IAG.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2018, 17:31   #28
Landkrabbe
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2014
Posts: 146
Default Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian

Jeg har forståelse for at folk ønsker å selge når kursen går opp så kraftig, men om en tåler bittelitt risiko ville jeg satt stille i båten (jeg eier ikke aksjer) - i hvert fall om en regner at det er sannsynlig med salg, for da snakker vi nok om en vesentlig høyere pris pr aksje enn 250.

Jeg sliter dog litt med å se for meg at Norwegian ønsker å selge før de har fått gjennomført planene sine og høstet fruktene av dem. IAG forsøker seg jo her på et "buy low"-scenario. Kjos og Kise har vel fortsatt rimelig god kontroll på selskapet? Hvis ledelsen og styret ser at det er i ferd med å gå oppover for lønnsomheten i selskapet, tviler jeg på at vi ser noe salg pt - og om en slik vurdering er korrekt, vil jo også da aksjekursen nødvendigvis gå opp. Risikoen her er jo makrobildet.

På airliners.net, der de fleste venter at Norwegian går konk i neste uke, byr det jo åpenbart på hodebry at IAG ser på et bud på tre ganger markedspris

Uansett, så er ikke dette en dårlig dag for Norwegian.
Landkrabbe is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2018, 17:46   #29
Edvard
一期一会
 
Edvard's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
Norwegian Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian

Greit å se historisk kursutvikling.

Edvard is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2018, 18:05   #30
econ
ScanFlyer Silver
 
econ's Avatar
 
Join Date: Dec 2013
Posts: 768
Default Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian

Ok penger for dem som var med på emisjonen for et par uker siden, den var vel satt til 155 kr
__________________
econ is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2018, 18:29   #31
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,274
Default Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian

Quote:
Originally Posted by econ View Post
Ok penger for dem som var med på emisjonen for et par uker siden, den var vel satt til 155 kr
Hehe, ja, det er jo berre å selge seg for dei som gjekk inn med sånne store summar. Eg selde den vesle potten min no; gått opp 60% på dei 10(!!) åra eg har hatt aksjane. Så får vi sjå om eg kjøper igjen om ikkje så lenge... Ser det tikkar gjamnt oppover. Og om fableriet i pressa sler inn, så var det dumt å selje
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2018, 19:29   #32
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,769
Default Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian

Så ikke denne komme, men Walsh har jo vært en av de få som hele tiden støttet Kjos i kampen mot DoT etc, så kan jo tenkes dette er noe IAG har pønsket på en stund allikevel.
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2018, 21:14   #33
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,779
Default Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian

Vel, IAG har ikke bare kjöpt seg opp i DY og annsonsert at de vurderer å legge inn en full bud. De har også innført nye lavere longhaul priser på en rekke destinasjoner og det overrasker absolut ikke at det er disse som DY flyr. Dette er en soleklart signal. Man har skaffet seg nye tools å holde DY sine longhaul fares fra London nede, slik at margin-utvikling forblir som den er og dette vil drepe DY med 40% vekst.

Dessverre er all dette vi ser idag en direkte resultat av DY sitt eget svak performance og uvilje å gjøre nødvendige grep. Dette gjorde at selskap blir tungt lastet opp med gjeld og samtidlig har man ekstremt dårlige margins og melder store tap. Da blir man target i spillet fordi de andre aktører oppfatter selskap som svak.

Personlig ville jeg ikke bli overrasked om det kommer flere inn på banen og selskap til slutt blir delt opp.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2018, 21:25   #34
Anders95
ScanFlyer Blue
 
Anders95's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 350
Default Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian

Mest sannsynlig et dumt spørsmål, men for oss som har litt mindre oversikt over akkurat denne biten - hva ville eventuelt skjedd med Norwegian ved et oppkjøp?
Hadde dette vært bra for selskapet?
Anders95 is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2018, 21:59   #35
Landkrabbe
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2014
Posts: 146
Default Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Vel, IAG har ikke bare kjöpt seg opp i DY og annsonsert at de vurderer å legge inn en full bud. De har også innført nye lavere longhaul priser på en rekke destinasjoner og det overrasker absolut ikke at det er disse som DY flyr.
Sikter du her til konkurransesituasjonen og de strategiske endringene som IAG har foretatt seg over tid som en respons til Norwegians inntog på TATL, eller mener du at de i forbindelse med aksjekjøpet og utspillet har iverksatt ekstra aggressiv prising direkte rettet mot Norwegian, slik at Norwegian må forhandle med en pistol mot hodet?

For det er to ganske så forskjellige scenarier. Det første er jo intet nytt og en ventet respons. Det andre, om det er så dramatisk som det høres ut som, ville jo være noe nært et brudd på EUs konkurranselov.

Last edited by Landkrabbe; 12-04-2018 at 22:02.
Landkrabbe is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2018, 23:30   #36
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,583
Default Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian

Quote:
Originally Posted by BraathensSafe1985 View Post
Kan dette være starten på en "hostile takeover" fra IAG ? Dette kom tydligiv overrraskende på Norwegian sin leder gruppe ...
Tvilsomt, Kjos eier så mye at med noen få allierte så har han negativ kontroll. Blir det et salg så er det fordi man ønsker å selge.
storg is offline   Reply With Quote
Old 13-04-2018, 00:08   #37
BraathensSafe1985
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 932
Norwegian Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian

Quote:
Originally Posted by Anders95 View Post
Mest sannsynlig et dumt spørsmål, men for oss som har litt mindre oversikt over akkurat denne biten - hva ville eventuelt skjedd med Norwegian ved et oppkjøp?
Hadde dette vært bra for selskapet?

Tvilsomt om IAG er interesert i å beholde Norwegian. De er nok mest interesert i flyene, slottene og bli kvitt en konkurent.
BraathensSafe1985 is offline   Reply With Quote
Old 13-04-2018, 00:21   #38
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,369
Default Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian

Quote:
Originally Posted by BraathensSafe1985 View Post
Tvilsomt om IAG er interesert i å beholde Norwegian. De er nok mest interesert i flyene, slottene og bli kvitt en konkurent.
Så de skal brande de om? Til hva? Får vi Vueling på norsk innenriks?
Martin is offline   Reply With Quote
Old 13-04-2018, 00:39   #39
LN-HFH
ScanFlyer Gold
 
LN-HFH's Avatar
 
Join Date: Mar 2015
Location: Tromsø/Bærum
Posts: 1,333
Default Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian

Quote:
Originally Posted by BraathensSafe1985 View Post
Tvilsomt om IAG er interesert i å beholde Norwegian. De er nok mest interesert i flyene, slottene og bli kvitt en konkurent.
tror heller vi ser det motsatte. skal man tro folk på a.net har vueling sine forsøk på å etablere seg utenfor Spania gått rett vest, og de er visst ikke så godt likt i hjemmemarkedet heller. Norwegian har i motsetning en sterk merkevare og en mye høyere ''vil fly med''-faktor og generelt bedre likt i forhold til mange andre LCC i eruopa. Og hva er LEVEL? ingen har hørt om de, og det tar IAG 5 min å skru av den bryteren og føre flyene tilbake til IB, de flyr jo på IB-AOC til og med. for så å la Norwegian ta seg av langdistanse fra AMS, CDG, TXL og andre steder IB og BA ikke er representert.

man kan jo også spørre seg om hvorfor er det merkevaren ''Norwegian'' som skal nedprioriteres hvis de blir innlemmet i IAG, de har 5(!!!) selskaper som opererer side om side i Spania med forskjellige merkevarer, så å ha mange AOC-lisenser og merkevarer er de vant til.

Last edited by LN-HFH; 13-04-2018 at 09:50.
LN-HFH is online now   Reply With Quote
Old 13-04-2018, 03:11   #40
OEH
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,304
Default Re: IAG kjøper seg inn i Norwegian

Spennende. Kanskje får vi Norwegian inn i OneWorld?
OEH is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Qantas kjøper seg inn i Alliance Airlines Someone Flyforum 4 19-10-2023 11:35
ANA kjøper seg inn i Philippine Airline Someone Flyforum 4 30-01-2019 09:46
American kjøper seg inn i China Southern Someone Flyforum 0 28-03-2017 10:19
IAG medler seg inn i European Low Fares Airline Association LN-RRA Flyforum 13 27-04-2015 17:04
IAG kjøper flere 787 til BA (18stk) Someone Flyforum 6 11-04-2013 15:26


All times are GMT +2. The time now is 13:46.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.