Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 22-02-2005, 18:06   #1
TigerBlack
ScanFlyer ettellerannet..
 
TigerBlack's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hvam
Posts: 2,184
Default litt O/T trenger litt hjelp til nytt kamera

Jeg har akkurat kjøpt meg Canon 300D (ja vet noen kommer til å spørre hvorfor gidde det når 350 er runt hjørnet. men jeg har mine grunner.. anyways)


Jeg sitter å leser igjennom manualen her og ser det kan justeres "opptaks parametere" på fargebehandling,skarphet og ett par andre pungter. Er det noen som har justert dette selv og evt hva slags setting lønner seg når en vil ha mest mulig "ferdig" bilde ut av kameraet, og evt om det er andre tips jeg kan ta med på veien settes dette stor pris på

S A
__________________
Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly and for the same reason
TigerBlack is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2005, 18:22   #2
Lennart
ScanFlyer Rusty
 
Lennart's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Røyneberg/Sola
Posts: 6,308
Default Re: litt O/T trenger litt hjelp til nytt kamera

Jeg bruker kun P-innstilling på mitt, med 1/3 overeksponering
I tillegg bruker jeg blender-prioritert får å komme gjennom gjerdet
når det trengs. Jeg er mulig en lite avansert bruker av kameraet
så langt, men Auto-Level i PhotoShop fikser mye på dårlige bider

EOS 20D kom akkurat ut når jeg kjøpte min 300D, men som du
så har jeg og mine grunner for å kjøpe 300D

Lykke til med skytinga
__________________
Mine flybilder på Sola ---> www.facebook.com/SolaAirportPics/
>----------------<
Lennart is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2005, 20:08   #3
Andrev
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen
Posts: 565
Default Re: litt O/T trenger litt hjelp til nytt kamera

Quote:
Originally posted by Scanor Jeg har akkurat kjøpt meg Canon 300D (ja vet noen kommer til å spørre hvorfor gidde det når 350 er runt hjørnet. men jeg har mine grunner.. anyways) Jeg sitter å leser igjennom manualen her og ser det kan justeres &quot;opptaks parametere&quot; på fargebehandling,skarphet og ett par andre pungter. Er det noen som har justert dette selv og evt hva slags setting lønner seg når en vil ha mest mulig &quot;ferdig&quot; bilde ut av kameraet, og evt om det er andre tips jeg kan ta med på veien settes dette stor pris på S A
Vil du ha mest mulig &quot;ready-to-print&quot; bilde bruker du standardinnstillingen, &quot;Parameter 1&quot;. Vil du ha et mer dempet og mindre skarpt bilde for å ha størst mulig spillerom for justeringer i ettertid, velger du &quot;Parameter 2&quot;. Dette er standardinstlllingen på 10D/20D. Disse valgene har du kun i &quot;kreativ sone&quot;, dvs. P, Av, Tv, osv., i automatisk modus (grønn firkant osv.) er det alltid Parameter 1. For aller mest spillerom for redigering bruker du RAW, da kan du sågar endre hvitbalansen i ettertid.

For å oppsummere; vil du bruke bildene rett fra kameraet, bruk standardinstillingen. Vær dog klar over at dette begrenser det spillerommet du har for justeringer i ettertid.
Andrev is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2005, 22:24   #4
TigerBlack
ScanFlyer ettellerannet..
 
TigerBlack's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hvam
Posts: 2,184
Default Re: litt O/T trenger litt hjelp til nytt kamera

Quote:
Originally posted by Andrev
Quote:
Originally posted by Scanor Jeg har akkurat kjøpt meg Canon 300D (ja vet noen kommer til å spørre hvorfor gidde det når 350 er runt hjørnet. men jeg har mine grunner.. anyways) Jeg sitter å leser igjennom manualen her og ser det kan justeres &quot;opptaks parametere&quot; på fargebehandling,skarphet og ett par andre pungter. Er det noen som har justert dette selv og evt hva slags setting lønner seg når en vil ha mest mulig &quot;ferdig&quot; bilde ut av kameraet, og evt om det er andre tips jeg kan ta med på veien settes dette stor pris på S A
Vil du ha mest mulig &quot;ready-to-print&quot; bilde bruker du standardinnstillingen, &quot;Parameter 1&quot;. Vil du ha et mer dempet og mindre skarpt bilde for å ha størst mulig spillerom for justeringer i ettertid, velger du &quot;Parameter 2&quot;. Dette er standardinstlllingen på 10D/20D. Disse valgene har du kun i &quot;kreativ sone&quot;, dvs. P, Av, Tv, osv., i automatisk modus (grønn firkant osv.) er det alltid Parameter 1. For aller mest spillerom for redigering bruker du RAW, da kan du sågar endre hvitbalansen i ettertid.

For å oppsummere; vil du bruke bildene rett fra kameraet, bruk standardinstillingen. Vær dog klar over at dette begrenser det spillerommet du har for justeringer i ettertid.
I see

Jeg har også sett at man kan lage egene program for kameraoppsett, har du prøvd på det ?
__________________
Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly and for the same reason
TigerBlack is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2005, 00:31   #5
Andrev
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen
Posts: 565
Default Re: litt O/T trenger litt hjelp til nytt kamera

Quote:
Originally posted by Scanor I see Jeg har også sett at man kan lage egene program for kameraoppsett, har du prøvd på det ?
Nei, jeg foretrekker å gjøre ting i programvare etterpå, så får jeg det som jeg vil. Har ikke helt blitt enig med meg selv om det er verdt det å bruke RAW (for mitt formål), og hva jeg egentlig trives med av programvare Mange avveininger.
Andrev is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Trenger litt hjelp til å identifisere flyplassene LN-KOG Flyforum 50 21-02-2012 18:02
Trenger litt hjelp med kamera utstyr. Yankee Bilder & foto 12 29-06-2011 03:51
Trenger litt hjelp til noen reg Bizflyer Register- og ATC-Forum 2 06-07-2009 22:24
Trenger litt hjelp til bilde... SK931 Flyforum 9 18-04-2006 08:49
Trenger litt hjelp til dette SK931 Flyforum 1 25-04-2005 21:49


All times are GMT +2. The time now is 01:29.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.