Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 13-11-2017, 09:26   #21
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Erfaringer og spørsmål om online reisebyråer

Jeg har mer eller mindre gått over til Expedia når jeg ikke handler direkte.
Trumf gjennom ViaTrumf gir god valuta for hotell og leiebil, i tillegg til poeng i Expedias eget program. Ikke så mye å hente på fly, men bookingen kan, ihverfall for KLM sin del, håndteres som om den var gjort på selskapets hjemmesider, med bonusopptjening og det hele. Betalt med feks Shell Mastercard, blir det en fippeldipp; Trumf, Viatrumf, Expedia+ og Flying Blue. Ikke gæernt det
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2017, 09:34   #22
RedLine
ScanFlyer Silver
 
RedLine's Avatar
 
Join Date: Mar 2014
Posts: 851
Default Erfaringer og spørsmål om online reisebyråer

Godt tips med ViaTrumf og Expedia er å booke flyreise og legge på en natt med hotell i slutten eller starten av reisen, da blir det plutselig 3% trumf i stedet for 0,5%
RedLine is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2017, 10:16   #23
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Erfaringer og spørsmål om online reisebyråer

Quote:
Originally Posted by RedLine View Post
Godt tips med ViaTrumf og Expedia er å booke flyreise og legge på en natt med hotell i slutten eller starten av reisen, da blir det plutselig 3% trumf i stedet for 0,5%
Litt delt, det der. Ofte får man gode tilbud på hotell etter at man har booket fly, samtidig som rene hotellbookinger gir betydelig bedre trumfavkastning enn de 3%ene du nevner. Det blir et regnestykke, men selv foretrekker jeg å gjøre bookingene separat.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2018, 10:13   #24
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Re: Erfaringer og spørsmål om online reisebyråer

Ser en må betale med Maestro for å åpne de beste prisene rundt om. Er det noen banker i Norge som utsteder Maestro enda?

Det er jo litt morsomt å lese noen av anmeldelsene av noen av disse byråene. Så litt på travellink som gir 80 kr trumf på flybookinger. En var misfornøyd med at han måtte betale ekstra på flyplassen da han hadde kjørt barnenillett til en som tydeligvis var mer enn 12 år. Det er greit å lese hvem som står bak, endel er jo Lastminute fra UK som vel er store. Et annet var fra Helleas, mulig jeg er fordomsfull men styrer unna den.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2018, 13:16   #25
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,232
Default Re: Erfaringer og spørsmål om online reisebyråer

Bestilte tur med Thai i biz på Gotogate - ble ca 6000 billigere enn nettsiden til Thai.
Fikk også oppgitt referansekoden til Thai, så det var enkelt å gå inn på thai.com å legge inn min egen kontaktinfo.
Mulig jeg var dum som betalte ekstra for setereservasjon hos Gotogate, virket som det hadde vært fullt mulig å gjøre det på thai.com i etterkant.

Turen kommer også opp i SAS app, så sånn sett virker det uproblematisk så langt.
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is online now   Reply With Quote
Old 08-12-2018, 14:00   #26
view
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,618
Default Re: Erfaringer og spørsmål om online reisebyråer

Quote:
Originally Posted by TG923 View Post
Bestilte tur med Thai i biz på Gotogate - ble ca 6000 billigere enn nettsiden til Thai.
Fikk også oppgitt referansekoden til Thai, så det var enkelt å gå inn på thai.com å legge inn min egen kontaktinfo.
Mulig jeg var dum som betalte ekstra for setereservasjon hos Gotogate, virket som det hadde vært fullt mulig å gjøre det på thai.com i etterkant.

Turen kommer også opp i SAS app, så sånn sett virker det uproblematisk så langt.
Jeg kjøpte Thai business på Travellink, de selger også seterreservasjoner som en tjeneste, men jeg droppet dette da jeg vet Thai har gratis setereservasjoner for businesskunder. Brukte også referansen til å booke seter selv påThai sine sider, dette kom også på omlag 6000 kr lavere pris enn direkte fra Thai. Problemet blir vel om man skal endre en slik billett via en OTA, da tipper jeg gebyrene fort baller på seg.
view is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2019, 12:15   #27
WF-380
ScanFlyer Gold
 
WF-380's Avatar
 
Join Date: Mar 2008
Location: Buskerud
Posts: 1,163
Default Re: Erfaringer og spørsmål om online reisebyråer

Ticket selger rimelige enveisbilletter med British Airways som BA selv tar blodpris for. Er det noen som har erfaring med om det går an å reservere setene hos BA for billetter kjøpt hos Ticket?
WF-380 is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2019, 10:43   #28
WF-380
ScanFlyer Gold
 
WF-380's Avatar
 
Join Date: Mar 2008
Location: Buskerud
Posts: 1,163
Default Re: Erfaringer og spørsmål om online reisebyråer

Quote:
Originally Posted by WF-380 View Post
Ticket selger rimelige enveisbilletter med British Airways som BA selv tar blodpris for. Er det noen som har erfaring med om det går an å reservere setene hos BA for billetter kjøpt hos Ticket?
Jeg tok sjansen og booket billetter med BA hos Ticket. Etter bookingen sender Ticket en e-mail med link til siden hos BA der man kan reservere seter, legge inn APIS, telefon, og evt. medlemsnummer. Altså gikk det fint an, og det var temmelig enkelt også.
WF-380 is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2019, 17:29   #29
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,684
Default Kiwi.com - erfaringer?

Noen som har erfaring med kiwi.com?
Planlegger en tur og ser de "tilbyr" connection garanti mellom f.eks Scoot/Tigerair.
Dog ble jeg litt usikker når jeg fikk opp denne, speiellt siden jeg søkte med SVG som start
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	thumbnail_20191105_162024.jpg
Views:	523
Size:	248.7 KB
ID:	47899  
krølle is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2019, 20:27   #30
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,353
Default Re: Kiwi.com - erfaringer?

Har ingen erfaring med kiwi.com som reisende, men har derimot rikelig erfaring fra innsjekk, gate og ankomst. Det var i forbindelse med håndtering av FR at jeg virkerlig ble oppmerksom på siden, bl.a. fordi den tekniske løsningen de brukte på tidspunktet gjorde det umulig for folk å sjekke inn på nett. Det ble, for å si det pent, mange sure miner, og mange "airport checkin fee". Det ser dog ut til at de siden har løst akkurat det problemet, ettersom mange senere har fått tilsent ombordstigningskort til FR fra kiwi.com-epost-adresser....

Det du skal være spesielt klar over med kiwi.com er at det er en "flight hack"-side. Dvs. at de kan finne på å sette opp reiser med selskap som ikke har interline, hvilket selvsagt medfører en ny runde på innsjekk ved bytte av selskaper. Eksempler på selskapskombinasjoner jeg har sett er bl.a:
SK-FR-VY, DY-FR-U2, AA-DY-FR.

Den Kiwi.com-garantien har blitt missforstått av mange. Folk tror at garantien innebærer at neste flyselskap vet at de kommer, og muligens også venter. Men garantien innebærer kun at kiwi.com vil forsøke å hjelpe dersom forsinkelser e.l. forårsaker at du ikke når neste fly, og slik jeg leser den er det faktisk ikke usansynlig at du må betale en viss "egenandel" for å komme helt frem.

Så kiwi.com fungerer sikkert fint om du slipper mellomlandinger, får gjennomgående biletter ("airline guarantee"), og på en solskinnsdag hvor alle fly går i rute. Men for samtlige reiser som inkluderer "kiwi.com-garantien" ville jeg stillet meg selv følgende spørsmål:
- Hvor viktig er det at jeg kommer frem i tide?
- Hvilken risiko har jeg for at en forsinkelse medfører en tapt forbindelse?
- Hvilke ekstrakostnader risikerer jeg dersom noe går galt?

Såklart, om du flyr mye, og sparer mellom 500 og 1000 kroner på å bruke kiwi.com hver gang, så har du sikkert råd til å ta risikoen dersom 9 av 10 reiser er en suksess. Men som sagt, det kan være veldig lurt å vurdere risiko før du bestiller derfra...
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2019, 23:26   #31
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: Kiwi.com - erfaringer?

Gunnar oppsummerer kiwi.com -og alle andre liknende nettsider- ganske greit: Er det viktig å komme frem i tide, og har jeg (du) råd til både å tape pengene samt kjøpe ny billett hvis noe går ad undas? For i så tilfelle stiller du usedvanlig dårlig mtp «garantier», forbindelser og refusjoner.

Hvis svaret er hhv ja og nei bør du styre godt klar av kiwi, tripmonster osv.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2019, 02:03   #32
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Re: Kiwi.com - erfaringer?

Det som sies om Kiwi er sikkert korrekt. Når det gjelder Scoot og Tigerair mener jeg disse gar blitt slått sammenn og eies vel av SQ. Jeg ville forsøkt å booke reisen fra scoot sin hjemmeside.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2019, 14:44   #33
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,684
Default Re: Kiwi.com - erfaringer?

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Gunnar oppsummerer kiwi.com -og alle andre liknende nettsider- ganske greit: Er det viktig å komme frem i tide, og har jeg (du) råd til både å tape pengene samt kjøpe ny billett hvis noe går ad undas? For i så tilfelle stiller du usedvanlig dårlig mtp «garantier», forbindelser og refusjoner.

Hvis svaret er hhv ja og nei bør du styre godt klar av kiwi, tripmonster osv.
Nå blir jeg litt i villrede, skjønner tegningen, men ble anbefalt skyscanner.no eller ita matrix på forumet her inne, og de bruker vel samme parameter som det jeg fant hos kiwi.
Er klar over fallgruben ved 2 forskjellige selskap
krølle is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2019, 19:39   #34
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,353
Default Re: Kiwi.com - erfaringer?

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
Er klar over fallgruben ved 2 forskjellige selskap
Problemet er i hovedsak ikke "2 forskjellige selskap", men separate billetter på forskjellige selskaper. Gjerne i kombinasjon med at selskapene står helt uten noen form for interline seg imellom. Og til syvende og sist er det kiwi.com som må svare for "kiwi.com-garantien", for om du prøver å fortelle flyselskapene at reisen er omfattet av "kiwi.com garantien" trekker de bare på skuldrene og sier "da må du ta det med kiwi.com."
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2022, 14:50   #35
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Erfaringer og spørsmål om online reisebyråer

Forstår jeg det rett vil EU nå komme med en lovgivning som forbyr OTAene å ha prisklausuer som nekter hotell å selge rommene sine billigere på sine egne hjemmesider. Bør blir en smekk for bal t annet hotels.com og den type sider som i dag tar noen absurde fees fra hotellene
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2024, 10:03   #36
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Erfaringer og spørsmål om online reisebyråer

Ryanair virker ha vunnet det neste slaget i kampen mot OTAer, eller det som de på vanlig Ryanairsk kaller OTA Pirater. Dog er kriteriet for å havne på den listen av man ikke samarbeider med Ryanair, slik at blant annet booking.com, Opodo, med mange andre har havnet der. Dog der Ryanair reagerer mest på er både de ekstra avgiftene de tar, samt manglende mulighet for kontakt ved endringer.

Google flights er i det gode selskap, men Ryanair har også nylig inngått avtaler med f.eks Loveholidays og kiwi.com, slik at de nå selger Ryanairbilletter på Ryanairs vilkår
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Spørsmål/erfaringer - Firefly bilutleie jb1 Reiseforum 7 09-05-2019 13:59
Bangkok Airways - erfaringer, spørsmål m.v. Discus Reiseforum 4 30-10-2018 18:33
Accorhotels - erfaringer, spørsmål, salg etc. Bergern Reiseforum 1 28-07-2017 12:15
Test av online reisebyråer DCHalvorsen Reiseforum 8 12-09-2014 00:00
Kjapt spørsmål om Aeroflot online checkin Mjolnir Reiseforum 3 29-03-2012 18:53


All times are GMT +2. The time now is 20:46.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.