Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 20-07-2017, 20:02   #1
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Air France Da sier vi velkommen til ... Joon

Da prøver Air France på sin vri av lowcost .. høres dette kjent ut?

Quote:
Air France has announced its intentions to launch a new low-cost carrier named Joon. According to Air France, Joon is “aimed at a young working clientele, the millennials (18 to 35-year-olds), whose lifestyles revolve around digital technology.”
https://airwaysmag.com/airlines/air-...g-millennials/

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2017, 20:32   #2
Edvard
一期一会
 
Edvard's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
Default Re: Da sier vi velkommen til .. Joon !!

Navnet var forholdsvis stilig.
http://www.urbandictionary.com/define.php?term=joon

På livery gikk tankene til ANA (NH). De skulle lagt inn en farge til.
Logoen/fonten var en rotete, sammentrykket, fet kishmish.
Edvard is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2017, 22:21   #3
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Da sier vi velkommen til .. Joon !!

Å kjære vene...
Skal alle drive lavkosthelvete nå om dagen?
Ikke for det; Moderselskapet har dype skrammer i lakken både intraeuropeisk og interkontinentalt servicemessig på selv fullprisbilletter i C etter min mening. Foretrekker faktisk HOP om jeg bare skal surre litt rundt i Europa.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2017, 22:54   #4
Adrian E
Newcomer
 
Join Date: Jul 2015
Posts: 25
Default Re: Da sier vi velkommen til .. Joon !!

Hvor skal jeg begynne...

Et flyselskap målrettet mot millenialgenerasjonen, vær så snill og bare stopp med det, min generasjon er ikke så spesiell som enkelte skal ha det til. Som alle andre vil vi at ting bare skal fungere smidig.

Ja, digital teknologi er en ekstremt viktig del av hverdagen, men det er faktisk ikke livet mitt. Hvordan et flyselskap skal fokusere spesielt på det skjønner jeg heller ikke, samtidig er det eneste jeg bryr meg om er at de digitale platformene deres fungerer godt. Det trenger man ikke et nytt selskap for, det er noe som burde være en selvfølge i et hvert selskap.

Jeg flyr først og fremst fordi jeg har et behov for å komme meg fra et sted til et annet, helst med gode selvbetjeningsløsninger. Det klarer allerede selskaper å levere helt fint, så stopp jåleriet og gjennomfør hovedproduktet (Air France) deres skikkelig.

- Adrian, 23, teknolog og direkte
Adrian E is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2017, 00:02   #5
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Da sier vi velkommen til .. Joon !!

Tror man ikke skal henge seg for mye opp i PR'en og hvem selskapet er for. Hovedsaken er jo få ned kostnadene, og da må det pyntes litt på presentasjonen. Dette er jo ganske likt med både Level og Eurowings.
Navnet er litt teit, men betyr ikke at det ikke vil funke


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2017, 00:14   #6
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: Da sier vi velkommen til .. Joon !!

Nå venter vi bare på SAS og Snowfl .. Straight .. ?
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2017, 16:58   #7
Herlov
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,323
Default Re: Da sier vi velkommen til .. Joon !!

Quote:
Originally Posted by Adrian E View Post
Hvor skal jeg begynne...

Et flyselskap målrettet mot millenialgenerasjonen, vær så snill og bare stopp med det, min generasjon er ikke så spesiell som enkelte skal ha det til. Som alle andre vil vi at ting bare skal fungere smidig.

Ja, digital teknologi er en ekstremt viktig del av hverdagen, men det er faktisk ikke livet mitt. Hvordan et flyselskap skal fokusere spesielt på det skjønner jeg heller ikke, samtidig er det eneste jeg bryr meg om er at de digitale platformene deres fungerer godt. Det trenger man ikke et nytt selskap for, det er noe som burde være en selvfølge i et hvert selskap.

Jeg flyr først og fremst fordi jeg har et behov for å komme meg fra et sted til et annet, helst med gode selvbetjeningsløsninger. Det klarer allerede selskaper å levere helt fint, så stopp jåleriet og gjennomfør hovedproduktet (Air France) deres skikkelig.

- Adrian, 23, teknolog og direkte
Jeg hadde akkurat tenkt å skrive noe av det samme, før jeg leste innlegget ditt. Den beskrivelsen som en eller annen markedsfører har klekket ut er jo bare patetisk. Jeg blir forbanna når jeg leser det, for det virker som om de tror folk bare biter på alt de blir servert. Det er bare piss, for å si det på godt norsk.
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2017, 17:21   #8
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 7,963
Default Re: Da sier vi velkommen til .. Joon

Dette skal bli billig...piquet, dunvest og hvite sneakers til de mannlige kabinansatte, og lang kjole til de kvinnelige? Noen ganger blir fremskritt tilbakegang.
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2017, 18:43   #9
Tjab
Upgrade me....
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,044
Default Re: Da sier vi velkommen til .. Joon

Å here min.... Hipsterne skal ut å fly... Møtte på ett par av dem for ikke lenge siden, hipsterpar med jævla svære ryggsekker, mangel på hygiene, firkantige briller, mye hår, diger bart osv....

For å poengtere hvor ultimat kul de var så hadde de hvert sitt tilfeldige midtsete i kabinen....

Jeg skal aldri fly med Joon


Og her er uniformene
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	air-france-joon-cabin-crew-large.jpg
Views:	1670
Size:	35.4 KB
ID:	43408  
__________________


Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2017, 20:01   #10
mcduck
ScanFlyer Gold
 
mcduck's Avatar
 
Join Date: May 2013
Location: Kristiansand, Norway
Posts: 1,576
Default Re: Da sier vi velkommen til .. Joon

For en forferdelig logo og livery.
__________________

Upcomming:
Nov 27 - Dec 20: Krabi (DY Y)
Februar 13-26: Cancun (*A)
mcduck is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2017, 21:35   #11
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Da sier vi velkommen til .. Joon

Quote:
Originally Posted by Tjab View Post
Å here min.... Hipsterne skal ut å fly... Møtte på ett par av dem for ikke lenge siden, hipsterpar med jævla svære ryggsekker, mangel på hygiene, firkantige briller, mye hår, diger bart osv....
Høres mer ut som hippier?

Mye dum markedsføring. Utdanning innen dette området burde vært forbudt.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 22-07-2017, 01:25   #12
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Da sier vi velkommen til .. Joon

Navnet ser for meg ut som et forsøk på å vise at man har humor og ikke tar seg selv for høytidlig. Joon uttales på fransk som Jaune.. gul og det med en blå logo. Den største tele-selskapet i Frankrike, tilsvarende Telenor i Norge, heter Orange og har oransj logo.

Dette er morsomt for franskmenn, men det er antagelig ikke så mange utenfor Frankrike som tar spøken.


__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL

Last edited by robertaas; 22-07-2017 at 01:33.
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 22-07-2017, 23:42   #13
econ
ScanFlyer Silver
 
econ's Avatar
 
Join Date: Dec 2013
Posts: 768
Default Re: Da sier vi velkommen til .. Joon

Ta det helt rolig her inne.

Dette er ikke først og fremst et selskap myntet på millenials, det er en måte morselskapet Air France KLM kan kutte kostnader. AF har de desidert dyreste pilotene og CC i Europa, med kjempe store pensjonsforpliktelser.

Det nye selskapet er laget for å kunne ansette nye piloter og CC med helt annet lønnsnivå enn Air France. AFKL har allerede ikke investert så mye i AF de siste årene pga av de fremdeles ikke er enig med fagforeningene om restrukturering, derfor har mye av innvisteringene gått til KLM der en ny avtale er på plass.

Joon kommer til å være som alle andre selskaper der pris/tid alltid vil være den største kjøpsdriveren.
At det skal være nytt innovativt og myntet på millenials er bare PR.
__________________
econ is offline   Reply With Quote
Old 22-07-2017, 23:51   #14
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,353
Default Re: Da sier vi velkommen til .. Joon

Ifølge AF selv skal ikke Joon være en LCC....

http://corporate.airfrance.com/sites...cp_joon-en.pdf
Quote:
Joon will not be a low-cost airline as it will offer original products and services that reflect those of Air France.
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2017, 21:01   #15
kaijoar
Newbie
 
Join Date: Jul 2015
Posts: 160
Default Re: Da sier vi velkommen til .. Joon

Quote:
Originally Posted by Gunnar View Post
Ifølge AF selv skal ikke Joon være en LCC....

http://corporate.airfrance.com/sites...cp_joon-en.pdf
Kanskje ikke i ordets rette forstand, men å få ned kostnadene må da definitivt være viktigste årsak...

Forøvrig synes jeg konseptet er bra. Det er faktisk MANGE både av den yngre og eldre garde (hilsen en "i midten") som prioriterer annerledes enn man har gjort tidligere på reise. Muligheten til å være tilkoblet hele veien, for å kunne få jobbet også når man er på farten, blir viktigere og viktigere. Nye undersøkelser viser at det faktisk er det viktigste for forretningsreisende. Dersom de prioriterer rett, med internettilgang og tilstrekkelig med ladeporter og annet viktig snacks, tror jeg ikke valget er så dumt.
kaijoar is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2017, 21:35   #16
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 24,543
Default Re: Da sier vi velkommen til .. Joon

Mange gretne folk her inne... la de nå starte så ser vi hva dette blir. Synes det er litt stilig at de går etter en definert gruppe...men det passer nok ikke vår norske-alle-er-like-og-ingen-skal-ha-få-noe-annet-enn-meg.
EB is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2017, 07:18   #17
Herlov
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,323
Default Re: Da sier vi velkommen til .. Joon

Quote:
Originally Posted by EB View Post
Mange gretne folk her inne... la de nå starte så ser vi hva dette blir. Synes det er litt stilig at de går etter en definert gruppe...men det passer nok ikke vår norske-alle-er-like-og-ingen-skal-ha-få-noe-annet-enn-meg.
Med all respekt: Det er tullprat å trekke inn janteloven og en unødvendig avsporing av debatten.
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2017, 07:30   #18
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 24,543
Default Re: Da sier vi velkommen til .. Joon

Treffer kanskje bedre enn man liker....for dette er jo et flyforum og makan til negativitet når noe nytt kommer på banen er det lenge siden jeg har lest i en og samme post/tråd.
EB is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2017, 09:20   #19
ENGM 911
ScanFlyer Rusty
 
ENGM 911's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,908
Default Re: Da sier vi velkommen til .. Joon

Who the fuck is Joon???

https://www.youtube.com/watch?v=9sogwN2qVmg
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈
ENGM 911 is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2017, 10:27   #20
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,008
Default Re: Da sier vi velkommen til .. Joon

Quote:
Originally Posted by EB View Post
Treffer kanskje bedre enn man liker....for dette er jo et flyforum og makan til negativitet når noe nytt kommer på banen er det lenge siden jeg har lest i en og samme post/tråd.
Jeg tror noen her inne er interessert i å finne ut hva slags produkt Joon faktisk er for noe, og da synes jeg det er lov å være litt kritisk her.. AF er jo ikke akkurat kjent for å være konsistent når det gjelder premium-kabiner på LH-nettverket, så her blir det jo bare enda mer rot og tull for de som ikke tråler seatguru eller flyforum for de beste setene. AF har jo allerede Ultra Business, "Standard" Business, "infra" Business og nå kommer Joon-business også. All bruk av business blir da bestemt basert på hvor det er mest penger å hente. Hjelpes meg.

Hvis det ikke er low-cost så kan en jo spørre seg hvordan de vil konkurrere mot Norwegian på pris, og hvis det raserer standarden i bizzen så lurer jeg på hvordan de vil få tilbake kunder som har tatt turen til ME3.

De eneste som forresten har klart å få en noenlunde kul look uten å bruke tidenes mest idiotisk ord (millennials) er Virgin America. Jeg hadde satt pris på om disse markedsføringsfolkene hadde stoppet å bruke akkurat det ordet der

https://youtu.be/_ZccqBz9Z1c?t=16
OttoL is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Joon A340 til Seychellene - diverted til Mauritius FlightDeck Småprat 0 21-09-2018 10:32
Air France overfører Osloruten til Joon Someone Flyforum 23 13-12-2017 12:40
Velkommen til Kenya BGO Flyforum 1 13-08-2006 03:18


All times are GMT +2. The time now is 21:52.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.