Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 14-01-2017, 12:22   #1
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,111
Norwegian En historie om Norwegain/Menzies bagasjehåndtering

Dette med innsjekket bagasje fungerer som oftest, jeg har flydd en del de siste 50(!) år, nesten alltid med innsjekket bagasje, men kan faktisk bare huske tre ganger kofferten har blitt borte. Da har den dukket opp etter et par dager, også da den forsvant på en tur til St. Maarten via AMS.

Men når det først skjærer seg er det utrolig hvor mye det går an å rote det til. Her er et ferskt eksempel (wait for it!):

2. januar.
Ca. kl. 1500 sjekker vi inn på D85873 som skal ta meg og min kone til Gran Canaria. Automaten skriver ut boardingkort og bagasjetagger til hver vår koffert. Vi går til Norwegians automatiske Bagdrop som vi har gjort mange ganger før. Men nå burde første varsellampe lyse: Maskinen nekter å ta i mot koffertene og sier at de skal levers i sone 1, 2 eller 3. Jeg har aldri hørt om dette, og spør en floorwalker som henviser oss bort til innsjekking og bagdrop i den nye terminalen. Vel vel, vi leverer bagasjen der, og ser koffertene forsvinne på båndet og videre inn i den nye terminalen. Vi boarder flyet fra D8 i den nye terminalen og har en begivenhets løs tur til LPA.

LPA kommer ingen av våre kofferter. Vi melder fra hos Norwegians ankomstservice om tapt bagasje og gir fra oss nødvendige data. Damen sier at jeg om kort tid vil motta et referansenummer på SMS.

Referansenummeret kommer sammen med en link til en webside som heter Worldtracer der jeg kan logge inn med referansenummeret og følge saksgangen.

3. januar.
Jeg ringer reiseforsikringen, som sier at de dekker 3000,- pr. snute til innkjøp av nødvendige ting.

Denne og påfølgende dag blir stort sett brukt til å fly i butikker og lete etter klær. Ikke helt uproblematisk da vi ikke umiddelbart glir inn i spanske konfeksjonsstørrelser, butikkutvalget på Meloneras består hovedsaklig av dyre merkeforretninger, på denne tiden av året ser det ut til at de konsentrerer seg om vinterklær(!) og mye er av polyester/nylon/viskose og andre syntetmaterialer vi helst unngår.

Det tikker inn en SMS i løpet av dagen som sier at man har funnet en koffert som vil bli sendt til LPA neste dag. Det spesifiseres ikke hvilken koffert, så min kone og jeg er selvfølgelig spente på hvem som er den heldige.

4. januar.
Det tikker inn i alt tre SMS'er som forteller at en koffert vil bli levert på hotellet en gang mellom 1730 og 2100.

Ganske riktig, da vi kommer tilbake til hotellrommet etter middagen, står det en koffert på hotellrommet, min!

5. januar.
Jeg sender en purring i meldingsdelen til Worldtracer og minner dem om at vi fortsatt savner en koffert.

6. januar.
En dame ringer fra ankomstservice på LPA og forsikrer oss om at jakten på kofferten fortsetter. Hun snakker til og med svensk, vi synes det absolutt er et lyspunkt å ha fått snakke med et "ekte menneske".

7. januar
Jeg ringer til den svenske damen på LPA og hører om det er noe nytt, noe det dessverre ikke er. Ettersom vi nå bare har to dager igjen før vi skal hjem, blir vi enige om at det ikke er noen vits i å sende kofferten ned, min kone har klær og andre ting så hun klarer seg. Finner de kofferten kan vi plukke den opp på OSL når vi lander.

8. januar.
Intet nytt.

9. januar.
Vi sjekker inn på LPA på D85872, 2 pax og 1(!) koffert. Etter 5:45 lander vi på OSL. Min koffert kommer som normalt og vi går til Norwegian/Menzies ankomstservice for å høre om vi kanskje kan få med den savnede kofferten hjem.

Menzies-mannen får referansenummeret, og jeg "ser" at han får en "usynlig rynke" mellom øynene når han finner saken på PC'en. Han hiver seg over telefonen. Joda de har funnet kofferten og er iferd med å laste den ombord i flyet til LPA - samme flymaskin som vi nettopp ankom med. Han prøver å få dem til å offloade kofferten, men det rekker de selvfølgelig ikke da det er få minutter til flyet skal gå. Kjempeflaks, hadde vi ikke ventet på at min koffert skulle komme, og hadde det ikke vært kø ved ankomstservice, hadde vi kanskje rukket å få kofferten av flyet og med oss hjem. Nå må vi bare konstatere at kofferten forsvinner til LPA en uke for sent, den har vært på OSL hele uken. Vi kjører hjem, 2,5 timers kjøretur.

10. januar.
Jeg legger for ordens skyld inn en melding i Worldtracer om at vi fortsatt savner kofferten, og at den nå høyst sannsynlig befinner seg på LPA.

Jeg ringer Menzies på et telefonnummer jeg finner på Avinors webside for OSL. Jeg får prate med en dame som bare snakker engelsk med en ubestemmelig aksent. Når hun får referansenummeret sier hun at dette er ankomstservice på LPA sin sak, og at jeg må henvende meg der. Hun gir meg telefonnummeret. Jeg spør hvorfor hun ikke snakker norsk når jeg har ringt et norsk telefonnummer som skal gå til OSL. Hun svarer at hun sitter i Litauen (eller var det Estland?). Jeg tenker i mitt stille sinn på eldre mennesker som savner bagasjen og har begrensede evner hva angår IT og engelsk.

Jeg ringer så det oppgitte telefonnummeret. En dame svarer. Hun får referansenummeret og jeg hører hun sier "Oh-la-la" til seg selv når hun leser på skjermen. Hun lover å ringe tilbake så fort hun har funnet ut av dette.

11. januar.
Damen på ankomstservice på LPA ringer tilbake. Kofferten er funnet. Hun sier de skal sende den tilbake til OSL neste dag. Jeg sier: "Are You sure now?" Svar: "Yes! The suitcase is right here in front of me, I will take care of it!"

Litt senere får jeg en e-mail fra damen der det står at hun skal sende kofferten samme dag. Men hun sa de skulle sende den neste dag. Den blir sendt neste dag.

12. januar.
Jeg får en telefon fra Norwegian/Menzies ankomstservice på OSL. De har fått en koffert fra LPA. De har transport dit vi bor neste dag kl. 1500 så vi skal da motta kofferten i morgen ettermiddag. So much for rush-tags!

13. januar.
Kl 1900 ringer en kar og sier at han er på vei med kofferten, vil være hos oss om en ca. en time.

Kl. 2130 ankommer kofferten. Det skal sies at den er hel og intakt.
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2017, 13:01   #2
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,136
Default Re: En historie om Norwegain/Menzies bagasjehåndtering

Moralen er: Kofferter liker å reise unaccompanied . Jeg jaktet på en over hele Allegheny Airlines nettverk i New York i 1978. Den j*velen lå hele tida en flyplass foran, men jeg fikk sett mye av upstate NY...
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2017, 21:57   #3
Starling
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2014
Location: SVG
Posts: 655
Default Re: En historie om Norwegain/Menzies bagasjehåndtering

Du er ikke den første som har fått smaken på Menzies fantastiske service. Konseptet med å ansatte (uopplærte) utlendinger for å konkurrere på pris, er direkte ødeleggende for DY. Imponerende at bagasjen kom etter bare 11 dager, for her kunne de fint brukt enda lenge tid. Hvis det hjelper så er det ikke bare LL som er problemet med Menzies.

Ellers er det bare å vente på at RED handling (Norewegians eget handlingselskap) skal ta over på OSL, slik de gjorde i London.
Starling is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2017, 22:29   #4
Sundet81
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 380
Default Re: En historie om Norwegain/Menzies bagasjehåndtering

Det tok i vår SAS fem dager å få kofferten min til BLQ, selv om jeg er gullkunde. Riktignok halve tiden fra DY i dette tilfellet, men tatt i betraktning SAS' nettverk og min status er jeg ikke nevneverdig mer imponert.
Sundet81 is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2017, 23:46   #5
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,713
Default Re: En historie om Norwegain/Menzies bagasjehåndtering

Fra mine studentdager i USA, så var det helt normalt at ikke bagasjen kom frem. Jeg tror det endte slik samtlige hjemreiser, men strengt tatt var det bare fint, siden jeg da fikk de levert på døren og slapp å bære selv.

Sent fra min SM-G901F via Tapatalk
__________________

Hickok is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2017, 23:49   #6
Millemor
ScanFlyer Blue
 
Millemor's Avatar
 
Join Date: Feb 2013
Location: Drammen
Posts: 335
Default Re: En historie om Norwegain/Menzies bagasjehåndtering

Jeg har kun opplevd å miste bagasjen min en gang; da jeg reiste hjem fra USA etter 11 måneder i Aztec, New Mexico som utvekslingsstudent i juni '99. Problemene begynte i Denver. Flyet til Newark ble kraftig forsinket pga tekniske problemer som til slutt endte med flybytte og vi måtte vente på at nytt fly kom inn fra Minneapolis. Hadde heldigvis nesten ni timers connection på Newark og forsinkelsen i Denver endte på fem-seks timer, så det var ikke noe problem i forhold til å rekke flyet videre til Oslo.

Ved ankomst Newark fikk jeg beskjed om at flyet til Oslo var kansellert og min billett var booket om til å fly via København til Oslo. Og Københavnflyet var det nesten åtte timer å vente på. Husker jeg var sliten og drittlei på det punktet.

Da jeg ankom Gardermoen litt utpå dagen neste dag, som var torsdag, var "selvsagt" ikke bagasjen min der. Meldte fra til SAS og fikk en kvittering. Husker jeg likte svært dårlig at jeg ikke hadde en anelse de to koffertene mine med "alt" fra året som hadde gått befant seg.

Fredag morgen ringte faren min SAS for å høre om det var noe nytt. Det var det ikke, de visste ikke om det var ved forsinkelsen i Denver eller kansellering og ombooking på Newark den hadde forsvunnet og drev fortsatt å lette. Helgen gikk og mandag dukket en varebil med SAS logo opp på gårdsplassen med begge koffertene. Det var en lettelse!
__________________


Kommende reiser:
JUL: ✈️: SK4713 OSL-FCO 07.07 - SK4714 FCO-OSL 13.07
Millemor is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2017, 10:56   #7
kimpe
Jet-setter :)
 
kimpe's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: TRD
Posts: 2,074
Default Re: En historie om Norwegain/Menzies bagasjehåndtering

Litt OT, men i 2016 hadde jeg hele 6 ganger at bagasjen min ikke kom frem (eller hjem) på forskjellige turer.

Dette selv med Prioritytags og i utgangspunktet fornuftige forbindelser. Blitt en del handling av nye klær og toalettsaker på forsikringsselskapets regning på utreise, og de som kjører ut bagasje fra TRD er jeg nesten på fornavn med...

Kim
kimpe is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2017, 11:20   #8
fly4fun
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2016
Posts: 51
Default Re: En historie om Norwegain/Menzies bagasjehåndtering

For min del går det litt i bølger.
Selv om jeg reiser veldig mye ble baggen min mistet for eksempel kun en gang i fjor.
Året før skjedde det 2 ganger, til NCE, både på tur og retur.
Det mest episk episode må nok være den gang da på en tur innen europa klarte baggen min å komme seg bort, i 2014. Det tok 10 dager fær de klarte å lokalisere den, og til min stor overraskelse var den funnet i Brasil.
Trudde det var bare tull, men jeg fikk faktisk baggen min 3 dag senere, og min var det :S
fly4fun is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2017, 11:36   #9
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,111
Default Re: En historie om Norwegain/Menzies bagasjehåndtering

Quote:
Originally Posted by fly4fun View Post
Det tok 10 dager fær de klarte å lokalisere den, og til min stor overraskelse var den funnet i Brasil.
Det kan godt hende kofferten din var i Brazil.

Men da jeg på denne turen skulle kjøpe meg en ny shorts mens jeg ventet på kofferten fortalte jeg om min savnede bagasje til mannen med klesbutikken. Han sa han hadde opplevd det samme på en flight fra Las Palmas til Alicante.

Han meldte kofferten savnet på ankomstservice i Alicante. To timer senere ringte de ham og sa at de hadde lokalisert kofferten hans i Japan, altså fire-fem timer etter at han hadde reist fra LPA. Han trodde ikke noe på dem og kofferten kom aldri.

Men han sa han var fornøyd med forsikringsoppgjøret på ca. € 2.500..
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2017, 11:42   #10
fly4fun
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2016
Posts: 51
Default Re: En historie om Norwegain/Menzies bagasjehåndtering

Mismatch eller feil er ikke uvanlig.
Men at koffert kom seg faktisk dit ved en sekundær lufthavn i Brasil og tilbake, det var overraskende. Og ingenting ble tapt.
fly4fun is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2017, 11:53   #11
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,111
Default Re: En historie om Norwegain/Menzies bagasjehåndtering

Et aldri så lite lyspunkt i elendigheten.

Den 24. januar fikk jeg omsider somlet meg til å sende erstatningskrav til reiseforsikringen (AIG) for forsinket bagasje.

Allerede i dag morges (27. januar) kom svar om at erstatningen vil bli satt inn på min konto i løpet av få dager. AIG erstatter med opp til 3.000,- pr. person.
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Spørsmål om seter på Norwegain 737-800 geirs Småprat 2 09-02-2013 11:52
Auda Menzies Shadow Flyforum 12 28-07-2008 17:41
Norwegain vurderer tredobling på Evenes catocontrol Flyforum 3 24-11-2007 16:31
Treg bagasjehåndtering Hurum Flyforum 36 20-02-2006 10:53
Ikke bare Menzies ..... LN-MOW Flyforum 0 12-01-2006 13:08


All times are GMT +2. The time now is 22:19.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.