Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 20-03-2016, 21:06   #1
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
OBB 84 Freetown, Sierra Leone

De fleste forumister har sikkert fått med seg at min kone og jeg driver et barnehjem i Sierra Leone. Vi har 20 foreldreløse barn på "My Home", og disse passes godt på av 5 lokalt ansatte. Landet har vært hardt rammet av ebola, og vi har fulgt UD sitt reiseråd, og holdt oss hjemme mens ebolaviruset herjet landet. I januar endret UD sitt reiseråd, og da var det bare å pakke koffertene!

Fra Europa kan man reise direkte med Air France eller Brussels Airlines. Tidligere fløy også BA, men de har ikke startet opp flyvningene etter ebolautbruddet. Man kan også fly med Fly Salone, som flyr 2 ganger i uka mellom Freetown og Gatwick. Resten av uka står flyet parkert. Nei takk! Jeg valgte Brussels. Trygt og godt.

Avreise fra Torp med første fly til København. Jeg reiser på ID billett (ansattrabatt), og egentlig skal bagasjen tas ut på hvert stopp. Men jeg har vært heldig og fått den sendt til Brussel. To kofferter på 23 kg hver, og en pappeske med 20 ryggsekker. Pluss håndbagasje, hvor alle mine egne ting har fått plass. Jeg skal jo bare ha 8 netter, og da trenger jeg ikke mye.

I Brussel er det virkelig lange avstander. Jeg går og går og går, for å hente ut bagasjen. Og går tilbake samme vei tilbake igjen etter innsjekk. Jeg må betale 100 euro for et ekstra kolli. Ja ja.... Som ansatt er man noen ganger heldig å slippe slikt, men ikke alltid.

Jeg treffer 3 nordmenn som skal med samme fly. Flyet går først til Sierra Leone, og fortsetter videre til Liberia, og går så tilbake til Brussel. De 3 norske var politifolk som skulle jobbe i Liberia.

Flyturen går som en drøm (OO-SFO - A330-300) En del turbulens over Sahara, men det er til å leve med. God mat og godt øl. Jeg spiste pasta. Nam nam. Underholdningssystemet er helt greit, men jeg synes utvalget av filmer var litt begrenset. Men bevares, jeg så to filmer, og flytiden var ca 7 timer.

Flyplassen i Freetown har blitt betydelig bedre enn den har vært. Den ser nå ut som en flyplass. Slik var det ikke før. Og vi fikk lov å gå de 70 meterne inn til terminalen. Før tok man buss!

Men det er fortsatt plundrete å komme seg til byen. Bil er uaktuelt. Ferge er et alternativ. Men svært tidkrevende. Før kunne man ta helekopter, men de er satt på bakken. Luftputebåt var et godt alternativ. Men mye har gått galt der også. Den gikk en gang tom for drivstoff. Hjelpsomme folk rodde ut med bøtter med bensin. Kaboom, så var det slutt på den båten. De fikk ny luftputebåt. Den ser man nå fra land, men kun ved lavvann Ja, og så har de fått nok en luftputebåt, men den virker ikke lengre. Da er det sea coach express som gjelder. 40 personer i en båt med 4 påhengsmotorer på 250 hk hver seg. Og på en halv time har man krysset fjorden. Jeg var veldig glad sola skinte mens vi ventet på å gå ombord. Jeg er mer komfortabel å kjøre i 40 knop når det er lyst, enn i mørket. Mange er ute med fiskebåter uten lys, og det er farefullt nok å kjøre i dagslys. Dessverre ble det mørkt før de tok fortøyninga.

(Fortsetter)
__________________
Life is Brutale

Last edited by imm; 20-03-2016 at 21:31.
imm is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2016, 22:30   #2
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: Freetown, Sierra Leone

Sierra Leone har ingen kjedebutikker. Ingen shoppingsenter. Ingen restaurantkjede. De har igrunnen svært lite. Og gledelig er det at de nå har fått sitt første internsjonale hotell. Radisson Blu Mammy Yoko Hotel. Mammy Yoko var hotell helt til krigen brøt ut. Da kom rebeller fra landsbygda og invaderte stedet og flyttet inn. Da krigen var over i 2002 tok FN bygget til hovedkontor. Nå har FN forlatt bygget, og det er igjen hotell.

Gjennom jobben får vi rabatt hos Radisson Blu. Men jeg fikk ikke gjennom dette på normal måte. Men på email får jeg et "godt tilbud" på 270 USD pr natt, mot standard pris på 400 USD. Nei takk!
Men tilfeldigheter gjorde at en WF passasjer ordnet opp for meg. Som takk for god service til han, ordnet han rom til meg for 90 dollar natta. Fantastisk!

Hotellet var flott. Like fint som et hvilket som helst annet Radisson hotell. Bare at dette var mye dyrere enn noen andre. Og så har det en ulempe man ikke har mange andre steder: strømmen går mange ganger hver dag, og da starter et aggregat opp. På størelse med en Ford Transit. Det bråker godt. Både inne og ute. Men det må til for å ha strøm.

Det var nesten 2 år siden siste besøk på barnehjemmet. Vi startet det sommeren 2008, og de har fåtte besøk ca hvert halvår, frem til ebolautbruddet. Jeg var spent på hvordan det nå gikk. Og alt var på stell. No problems! Det er et godt tegn. Barna var fornøyde. De ansatte var fornøyde, og resultatene fra skolen var stort sett fabelaktige. Barna har gått fra å være analfabeter til å være beste elever. Flott!

Mye lek og mye morro ble det. Og en av forum medlemmene sponset en utflukt til stranda. Vi leide buss en dag og dro til River Number Two Beach. En fantastisk plass. Herlig herlig, men farlig farlig. Livsfarlig! Jeg ble tatt av kraftig strømmer, og fløt avsted i god fart. 3 barn ble tatt samtidig, og ingen av de kunne svømme. Jeg kjempet for livet, med 3 barn som hang på meg. Og jeg klarte det. Veldig skummelt. Men det endte godt.

Dagene gikk, og magesyken kom. Og halsbetennelsen. Mye søppelbrenning gjør halsen sår, og det blir som regel betent. Måtte til lege, og sykepleieren skulle gi meg 3 sprøyter. Legen skjelte henne ut etter noter, for hun gjorde alt feil. Så dyttet han henne bort, og sa at når hun aldri hadde satt sprøyte før, så måtte hun ikke gjøre det på en hvit mann....

Dagene gikk fort. Deilig å komme til flyplassen. Jeg måtte lyve godt på flyplassen. Hadde man vært på sykehus de siste dagene så var det ikke greit å fly. Temperaturen ble målt før innsjekk, og før man gikk opp trappa til flyet. Og på flyplassen skulle de ha penger på 3 kontrollpunkter, samt at sikkerhetskontrollen skulle ha min koffert. Jeg ga ikke noe. Men han jeg hadde ved min side hadde måtte betale 20-30 kroner på innsjekk for å få bagasjen sjekket inn videre fra Brussel.

Sierra Leone er noe helt for seg selv. Et artig land å oppleve. Et sted det er deilig å reise hjem fra.
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2016, 22:40   #3
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: Freetown, Sierra Leone

Noen bilder fra turen
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	687
Size:	140.4 KB
ID:	40412  
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2016, 22:42   #4
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: Freetown, Sierra Leone

Flere bilder. Joanna var 9 år da vi tok henne in på My Home. Nå er hun 16
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	image.jpeg
Views:	686
Size:	68.3 KB
ID:	40413   Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	698
Size:	114.3 KB
ID:	40414  
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2016, 22:44   #5
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: Freetown, Sierra Leone

MOT ryggsekk og nytt penalhus. Gleder seg til skolen.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	671
Size:	102.6 KB
ID:	40415  
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2016, 22:46   #6
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: Freetown, Sierra Leone

De største barna sitter rundt vanlig spisebord. De mindre har spisebenker.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	671
Size:	167.0 KB
ID:	40416  
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2016, 22:48   #7
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: Freetown, Sierra Leone

My Home - Freetown
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	image.jpeg
Views:	115
Size:	68.5 KB
ID:	40417  
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2016, 22:50   #8
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: Freetown, Sierra Leone

River number two, Sierra Leone
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	108
Size:	140.5 KB
ID:	40418  
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2016, 23:00   #9
LN-AFG
ScanFlyer Gold
 
LN-AFG's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,873
Default Re: Freetown, Sierra Leone

Helt fantastisk det du og din kone har fått til i Sierra Leone imm. Anbefaler alle forumister til å støtte My Home. De klarer å gjøre mye med noen få kroner.
__________________
Upcoming Flights:
LN-AFG is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2016, 02:34   #10
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Freetown, Sierra Leone

Herlig eksotisk rapport fra et imponerende arbeid!
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2016, 02:44   #11
Klette
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2009
Location: Bergen
Posts: 263
Default Re: Freetown, Sierra Leone

Flotte bilder og jeg er imponert av den flotte jobben dere gjør der nede
Klette is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2016, 07:18   #12
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: Freetown, Sierra Leone

Hvorfor kommer noen av bildene "sideveis"? Hvordan kan jeg rette de opp?
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2016, 08:31   #13
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,233
Default Re: Freetown, Sierra Leone

Flott rapport! Jeg vet hvor vanskelig det kan være å jobbe i slike land med mye korrupsjon.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2016, 13:52   #14
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,684
Default Re: Freetown, Sierra Leone

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Flott rapport! Jeg vet hvor vanskelig det kan være å jobbe i slike land med mye korrupsjon.
Da er et bare å bla opp pengene det koster for noe også godta det - neida - bare tuller med deg. Fin rapport til trådstarter!
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2016, 18:36   #15
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: Freetown, Sierra Leone

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Da er et bare å bla opp pengene det koster for noe også godta det - neida - bare tuller med deg. Fin rapport til trådstarter!
Korrupsjon er enkelt å unngå, helt til man selv har prøvd.

Vi har vært borti endel, og kommet oss ut av mye, men ikke alt.
Våre barn på barnehjemmet går på offentlig skole. Vi besøkte barna på skolen, og det var stor stas. Mye skryt fra lærerne som var veldig hyggelige folk. Men etter vårt besøk begynte problemene på skolen: Våre barn fikk krav fra lærere om å ta med penger til de. Barna har ikke penger, og kunne følgelig ikke gi noe til sine lærere. Det endte med fysisk avstraffelse, og krav om at de SKULLE ta med penger. Vi kontaktet både lærere og rektor, men uten at det hjalp. Og barna som tidligere var best i klassen når det gjalt karakterer, fikk nå "ikke bestått", noe som resulterer i at de må ta skoleåret om igjen.

Av lokale folk fikk vi høre at "dette måtte dere jo skjønne kom til å skje, når dere kommer - hvite mennesker - på skolen".

Vi kjempet mot systemet i lang tid, men måtte til slutt gi opp. Vi byttet skoler for samtlige barn, og holder det nå hemmelig at deres skolegang er betalt av oss.

På min reise nå i mars, hadde jeg gleden av å tilbringe endel tid med norges tidligere konsul i Sierra Leone. Han fortalte om da Italia ville gi uhjelp til Sierra Leone, og bygge veier i landet. Sierra Leone har mildt sagt elendige veier, og et bidrag til veiutbygging skulle man tro var svært så kjærkomment. Men nei. En minister sa "what do I get for that". Da han ikke fikk noe selv, ble det ingen veibygging i landet. Italienerne kunne bare pakke sammen og dra hjem. Det er ikke så enkelt som man skulle tro. Teori og praksis.
__________________
Life is Brutale

Last edited by imm; 23-03-2016 at 18:43.
imm is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2016, 18:47   #16
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,684
Default Re: Freetown, Sierra Leone

Quote:
Originally Posted by imm View Post
Korrupsjon er enkelt å unngå, helt til man selv har prøvd.

Vi har vært borti endel, og kommet oss ut av mye, men ikke alt.
Våre barn på barnehjemmet går på offentlig skole. Vi besøkte barna på skolen, og det var stor stas. Mye skryt fra lærerne som var veldig hyggelige folk. Men etter vårt besøk begynte problemene på skolen: Våre barn fikk krav fra lærere om å ta med penger til de. Barna har ikke penger, og kunne følgelig ikke gi noe til sine lærere. Det endte med fysisk avstraffelse, og krav om at de SKULLE ta med penger. Vi kontaktet både lærere og rektor, men uten at det hjalp. Og barna som tidligere var best i klassen når det gjalt karakterer, fikk nå "ikke bestått", noe som resulterer i at de må ta skoleåret om igjen.

Av lokale folk fikk vi høre at "dette måtte dere jo skjønne kom til å skje, når dere kommer - hvite mennesker - på skolen".

Vi kjempet mot systemet i lang tid, men måtte til slutt gi opp. Vi byttet skoler for samtlige barn, og holder det nå hemmelig at deres skolegang er betalt av oss.

På min reise nå i mars, hadde jeg gleden av å tilbringe endel tid med norges tidligere konsul i Sierra Leone. Han fortalte om da Italia ville gi uhjelp til Sierra Leone, og bygge veier i landet. Sierra Leone har mildt sagt elendige veier, og et bidrag til veiutbygging skulle man tro var svært så kjærkomment. Men nei. En minister sa "what do I get for that". Da han ikke fikk noe selv, ble det ingen veibygging i landet. Italienerne kunne bare pakke sammen og dra hjem. Det er ikke så enkelt som man skulle tro. Teori og praksis.
Hehe - ja husker jeg selv skulle anmelde et stjålet pass i Malaysia. Nå er det relativt lite korrupsjon der sammenlignet med Afrika men å anmelde tok en hel dag gitt. Måtte selvfølgelig betale for å få ut en kopi av anmeldelsen noe jeg selvsagt måtte ha for å vise til ambassaden og mange kontor jeg måtte innom...
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2016, 19:15   #17
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,919
Default Re: Freetown, Sierra Leone

Å betale landingsavgift i Ghana er heller ingen spøk. Først måtte jeg ut med et par kortstokker til han som kjørte meg til tårnet med bagasjetrekker. Så måtte det overleveres både kulepenner, kortstokker og et par flymodeller til avgiftssjefen og hans sjef og det fantes selvfølgelig heller ikke vekslepenger. Nå hadde jeg mest 20-dollarsedler, så det var ingen krise, men at avgiften var 1 dollar over tindt tall tydet på at de hadde hatt utlendinger på besøk før ..

I Monrovia var det ingen problemer, de kom til og med til flyet, men siden de var under FN-administrasjon var det kanskje litt strengere ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2016, 19:19   #18
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,684
Default Re: Freetown, Sierra Leone

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Å betale landingsavgift i Ghana er heller ingen spøk. Først måtte jeg ut med et par kortstokker til han som kjørte meg til tårnet med bagasjetrekker. Så måtte det overleveres både kulepenner, kortstokker og et par flymodeller til avgiftssjefen og hans sjef og det fantes selvfølgelig heller ikke vekslepenger. Nå hadde jeg mest 20-dollarsedler, så det var ingen krise, men at avgiften var 1 dollar over tindt tall tydet på at de hadde hatt utlendinger på besøk før ..

I Monrovia var det ingen problemer, de kom til og med til flyet, men siden de var under FN-administrasjon var det kanskje litt strengere ..
Nå blir dette avsporing men anbefaler å se Team Bachstad sin Turkmenistan episode på nrk.no. De kjørte også i Sør Amerika og det var ikke bare bare å få en bil ut av Peru...
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2016, 19:50   #19
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: Freetown, Sierra Leone

Tilbake til Sirra Leone, og den artigste og mest kreative historien om bestikkelser derfra:

Det var like etter Japan var rammet av en tsunami, som bl.a. ødela Fukushima kjernekraftverk. Sierra Leone skulle feire 50 år som selvstendig nasjon, og alle skulle ordne opp litt utenfor sine hjem, og så også hotellet der jeg har pleid å bo. De bygde en mur mellom stranda og gresset, som bade så bra ut var praktisk. Men så kom en kar fra myndighetene på inspeksjon. Den nybygde muren måtte rives umiddelbart. "dersom en stor bølge skyller inn over stranda, vil den treffe muren og gå i retur over til Argentina. Der vil det bli tsunami, og Sierra Leone vil bli holdt ansvarlig for kostnader med å bygge opp landet igjen. Muren må bort. Men.... det er klart at dere kan slippe å rive dersom....."

Her er muren, på Lumley Beach:


For å komme litt on topic igjen, så var jeg i noen timer på flyplassen i Brussel både på utreise og hjemreise. Det føles litt rart akkurat nå.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	lumley.jpg
Views:	109
Size:	101.5 KB
ID:	40439  
__________________
Life is Brutale

Last edited by imm; 23-03-2016 at 20:02.
imm is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2016, 02:28   #20
Travellingalf
Newcomer
 
Join Date: Jul 2015
Posts: 3
Default Freetown, Sierra Leone

Takk for fint og annerledes reisebrev! En av de politifolkene som skulle videre til Liberia skulle ikke tilfeldigvis være en ganske høy sunnmøring med lite hår på toppen og med rødlig skjegg vel?
Travellingalf is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Brussels Airline - Sierra Leone imm Småprat 3 01-10-2016 23:02
My Home - barnehjem i Sierra Leone imm Småprat 2 15-12-2013 14:15
Freetown - Sierra Leone imm TripReports 37 27-11-2012 17:51
Ny tur til Sierra Leone imm TripReports 38 07-01-2009 22:12
Sierra Leone imm TripReports 43 12-07-2008 11:33


All times are GMT +2. The time now is 14:08.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.