Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 25-04-2014, 00:37   #1
WooAa
ScanFlyer Blue
 
WooAa's Avatar
 
Join Date: Apr 2012
Location: Kristiansand
Posts: 88
KLM Påsketur til Vestkysten!

Det gikk mot slutten av Januar, og min bror flyttet til Hollywood for å gå på filmskole i 2 år. Ikke lenge etter han hadde reist over, fant jeg ut at jeg nesten måtte dra over for å besøke han. Påsken var ikke langt unna, og inn på klm.no bar det.

Jeg søkte litt rundt, og kom over en t/r KRS-LAX til drøye 12k - Ikke en dum pris det Billettene ble booket, og utreise var planlagt til 12. april via Amsterdam. I tillegg til turen over, hadde jeg planlagt en svipptur til Las Vegas for et par bekjente, så det ble noen flyturer på dette 10-dagers oppholdet



Høydepunktet for selve flyturen ville selvfølgelig være den nye Business klassen til KLM. Helt siden de lanserte de første tegningene, har jeg gledet meg til å teste setene. Dette var også årsaken til at jeg vill dra direkte fra AMS - LAX med 747 maskinen. Sete 4A ble valgt - Kongesete nr. 2 i fremste kabin

Alarmen var satt på 03:30 - Ja jeg trenger alltid god tid på å slumre Sto opp litt over 04:00, fikk tatt meg en dusj og tok turen mot Kjevik. Hadde allerede printet boardingpass, og denne gangen viste det seg at det var et meget godt trekk. Forran kioskene stod det sikkert 10-15 voksne forvirrede turister, og det hadde jeg ikke taklet å vente på. Gikk rett til bag drop-off, og kom meg raskt gjennom security.

Vel inne i gateområdet angret jeg igjen på at jeg hadde dratt såpass tidlig. Hver gang tenker jeg at det er greit med mye tid, og hver gang sitter jeg der og venter i en god time...

Svippturen til AMS var helt grei, og jeg okkuperte 1D i E175 maskinen. Behagelig og helt "ok" tur, men jeg var mest klar for de nye business setene

Vel fremme i Amsterdam gikk jeg en tur innom loungen, men den var full som vanlig. Benyttet meg av toalettene, som holder noe høyere standard enn de "vanlige doene på Schiphol, og ruslet deretter videre mot passkontrollen. Jeg satt meg ned med en iskald Heineken, og slo ihjel litt tid.



Klokken nærmet seg 08:45, og med avgang 09:50, var det på tide å komme seg bort til gaten. Gjennom sikkerhetskontroll bar det, og 3 minutter senere satt jeg inne i "fengselcellen" sammen med alle andre. Det var varmt, bråkete og jeg var bare klar for å komme meg ombord.

Som vanlig var boardingprosessen ganske dårlig, og med en gang den ferdiginnspilte meldingen om boarding ble spilt av, løp alle bort for å komme seg ombord. Vel inne i tuben stoppet det selvfølgelig opp, og det ble noen minutter med venting før vi kom oss videre. Mens jeg ventet på å komme meg videre, så jeg ut gjennom vinduene, og så den flotte 747 maskinen. Så ser jeg "City of Vancouver" på siden av skroget - City of Vancouver?? Det var da ikke det flyet som var planlagt..!! Jeg frykter det verste. De neste minuttene går laaaangsomt. Sakte men sikkert kommer jeg meg frem til inngangen, runder hjørnet inn mot venstre, og der ser jeg det - Den gamle konfigen.......

For en forferdelig følelse. Ikke hadde jeg bare gledet meg utrolig til å prøve det nye sete, nå hadde jeg 11 kjipe timer forran meg + at jeg måtte ha en person ved siden av meg. Var ikke særlig høy i hatten på dette tidspunktet.



Benplassen er ikke så alt for gal når setene er oppreist, men når folk begynner å sove, ja da blir det fort trangt! En hyggelig Amerikaner satt seg ned ved siden av meg, og introduserte seg som Tareq Azim. Det tok ikke lang tid før jeg så blomkålørene og innså at han måtte være en MMA/UFC fighter. Han fortalte at han nettopp var ankommet Amsterdam fra Abu Dhabi, og at de hadde hatt en UFC event kvelden før. Han hadde visstnok lagt opp som utdøver, men trente to "up and coming" fightere - Veldig hyggelig fyr.

Han hadde aldri flydd KLM før, og var ikke veldig imponert over Business Classen. Uansett så han positivt på det, og sa "At least it´s better than sitting back there!"

Ettersom jeg var ganske deppet, ble det ikke mange bildene på turen, men jeg fikk tatt et par. Etter takoff fikk vi litt drikke og iskalde nøtter - Jeg lente meg tilbake og satt på The Wolf Of Wall Street!



Matbilder ble det også lite av, så det eneste jeg fikk tatt var etter jeg hadde fullført forretten. Jeg husker ikke en gang hva det var... Til hovedrett valgte jeg Kyllingbryst, og til dessert hadde jeg en sjokoladekakeliknende greie - Veldig god mat egentlig.



Flyturen var beregnet til 11 timer, men jeg tror vi var i luften rett over 10,5 om ikke jeg tar helt feil. Turen gikk relativt fort, og jeg fikk faktisk et par timer på øyet. Den siste timen ville jeg bare komme meg av flyet og så mer frem til hjemturen med Delta´s lie flat



Vel fremme var det relativt tomt i immigration, men et fly fra Asia var nettopp ankommet, og det var mellom 10-15 asiatiske damen, som ikke snakket engelsk, forran meg i køen. Tok 20 minutter før jeg var gjennom. Ute i arrival hall ventet det en sjåfør på meg. Han var booket via Drivingblue.com, og hadde skilt med mitt navn på. Han tok baggasjen min, og kjørte meg til Hilton Universal City.

Nå tar jeg kvelden, så kommer resten av turen ila morgendagen
WooAa is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2014, 21:25   #2
WooAa
ScanFlyer Blue
 
WooAa's Avatar
 
Join Date: Apr 2012
Location: Kristiansand
Posts: 88
Delta Re: Påsketur til Vestkysten!

Etter en noe kjip flytur, var det klart for noen travle dager i California. Hadde følgende agende:

1. Besøke min bror
2. Gjennomføre 5 hotellopphold på 5 forskjellige Hilton hotell - HH Gold
3. Reise opp til Nord California for å besøke venner og familie
4. Reise til Las Vegas via LAX
5. Reise tilbake til LA

Min bror hadde fri søndagen etter jeg kom frem, så vi tilbrakte dagen i Warner Brothers Studios! Det var en artig, men lang, tur rundt i parken, og jeg var ganske så trøtt når den var ferdig.

Ut på ettermiddagen tok jeg taxi til Hilton Garden Inn i Hollywood for å fullføre oppholdt nr. 2. En kompis av meg var på ferie i LA samtidig med meg, og bodde på hotellet over gaten – BLVD. Han inviterte meg med på MTV Movie Awards da de hadde skaffet billetter fra Hotellet. Veldig artig opplevelse, som ble avholdt i Nokia Theater, Downtown LA.



På mandagen dro vi til Corona og West Coast Customs. Her fikk vi en liten omvisning av verkstedet, og så blant annet en Lamborghini som var inne for reperasjoner for hele $65k. Det var visst ei sinna dame som hadde tatt ut sinnet sitt på bilen til typen… Hehe

På kveldeg møtte jeg opp med broren min igjen, før turen gikk videre til The Beverly Hilton – Opphold nr. 3. Her hadde jeg booket en Studio Suite, og selv om rommet i seg selv var flott, var plasseringen elendig. 2. etasje med utsikt til en utgang på siden av hotellet.



Sto opp tidlig tirsdag morgen og bestilte en deilig Amerikansk forkost



Etter frokosten var konsumert, la jeg med ned i sengen igjen og så på filmen “Nonstop” Ringte deretter sjåføren som hadde kjørt meg fra LA – Jeg hadde avtale om at han skulle kjøre meg tilbake til LAX når jeg skulle reise opp til SFO. Han sto klar kl. 11, og vi kjørte av gårde i hans romslige Lincoln.



Hadde forhåndsvalgt 4A på denne E175 maskinen. Delta lanserte i fjor et nytt konsept kalt “Delta Shuttle” mellom LAX og SFO. Alle reisende kan sjekke inn i egen skranke, får litt bedre mat osv. Kort flytur på rett over timen, og ble møtt av ei venninne på flyplassen





Jeg hadde kun 1,5 dag før turen gikk tilbake til the Bay Area for å fly til Las Vegas. Det tar ca 45 minutt å kjøre fra huset til Oakland Airport, og da jeg hadde booket morgenflyet, ble det opphold nr. 4 på Hilton Oakland Airport natt til torsdagen. Vi tok shuttle til flyplassen tidlig fredag morgen, og jeg hadde forhåndsvalgt 4A, C og D – Siste rad i First Class.

Delta har ingen direkte flyvninger mellom SFO/OAK og LAS, så vi måtte via LAX. Fremme i LAS ble vi hentet av en grå limousine, complements of Bellagio! Hadde booket Penthouse Suite med Fountain View for natta, og det var fortsatt en overraskelse for de to andre som var med.

Fremme på hotellet ble vi møtt av ei hyggelig dame som viste oss inn i Chairmans Lounge for check-in. Det tok ikke lang tid før vi satt på et av roulettbordene, men vi måtte komme oss opp på håndbagasjen. Bestilte litt lunsj, og koste oss med utsikten.







På kvelden labbet vi til Luxor og fikk med oss Chris Angel. Det var et helt ok show, men hadde kanskje forventet noe litt mer ☺ Gikk tilbake til Bellagio og spilte bort penger resten av kvelden. Høydepunktet var nok alle de gratis øl´ene vi fikk konsumert ☺ Sto opp i 10 tien morgenen etter, og koste oss med kaffe og utsikt.



Turen gikk hjemmover fra LAS kl. 18, og vi hadde en knalltur hjem igjen. Vi var ganske forsinket ut fra LAS, og hadde bare snaue 40 minutter layover på LAX. Disse 40 minuttene krypet fortere og fortere ettersom vi ventet, så vi begynte å lure på om vi mistet flyet fra LAX til OAK. Det var derfor litt artigt når de annonserte at crew´et skulle med videre til Oakland ☺

Kjøreturen tilbake fra Oakland tok en snau time, og sengen sto klar til å ta meg i mot! Lørdagen gikk med til litt handling på Livermore Premium Oultets, og søndagen var vi i San Jose for å besøke familie. Kl. 14 ble jeg kjørt til SFO for å rekke flyet tilbake til LA kl. 16 for å gjennomføre opphold nr. 5 på Hilton Los Angeles Airport ☺
WooAa is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2014, 22:45   #3
WooAa
ScanFlyer Blue
 
WooAa's Avatar
 
Join Date: Apr 2012
Location: Kristiansand
Posts: 88
Delta Re: Påsketur til Vestkysten!

21APR2014
LAX-DTW
Sete #6B
DL1832
Kl. 07:00
B757-200

Da var det tid for hjemturen! Jeg våknet rundt klokken 4, og hadde sovet veldig godt. Hadde testet e-standby upgrade for siste oppholdet for denne gang. Betalte $30 for oppgradering til et relativt stort rom i 16 etasje. Hadde to bad og eget soverom – Egentlig alt for stort for meg som reiste alene, men var jo litt deilig også ☺

Droppet frokost og kastet meg på shuttelen 05:20. Var bare 4 andre på bussen, og 3 av de skulle til Terminal 5, som meg. Var derfor fremme på snaue 10 minutter. Hadde gjennomført check-in, men måtte printe boardnigpass. Bagasjen ble sendt av gårde, og jeg var inne i terminalen 05:45 – Lenge å vente til boarding som var 06:25..

Satt meg ved gaten og sjekket nyeheter og mail, før jeg gikk litt frem og tilbake for å slå ihjel litt tid. Boarding startet ganske nøyaktig 06:25, og jeg kom meg raskt inn i setet mitt – Bakerste rad.



Det føltes ut som om boarding tok “forever”! Og jeg var eneste på siste rad når det så ut som boarding var ferdig ☺



Så kom de som ble oppgradert De fylte opp alle sete utenom 6A! Så for meg en deilig tur til Detroit, og fikk servert Pre Departure Drink



Det var vel rundt om her jeg la merke til at det ikke var skjerm i setet forran meg… Er det mulig? Og ikke lenge etter kom det en mann inn og satt seg i 6A. Han var dog veldig hyggelig, og hadde visstnok hatt noe problemer med oppgraderingen sin. Han var Delta Diamond og ikke minst 1 MM, som sto på kortet hans! Han var visst nr. 2 på listen før noen hadde klart å skyve han ned på 6. plass. Han hadde kranglet med gate agent, og til slutt klarte flyvertinnen i First å få flyttet han opp til 6A.

Vel oppe i luften satt jeg på litt musikk for å få tiden til å gå. 1 time gikk, enda en halvtime gikk, og jeg begynte å lure på hvor maten ble av. Så kom maten til alle som hadde valgt Oatmeal, men alle oss andre fikk ikke noe. De kom deretter rundt og beklaget forsinkelsen – Rettene var frosne, og de hadde beregnet feil ifht tiden det ville ta å varme opp maten. En etter en kom de ut, og jeg fikk min frokost før 2t 20 min etter takeoff. I tillegg var maten helt overkokt, og smakte som en stappe med egg, poteter og søtpotet… Klarte selvfølgelig å dunke hodet mitt i “felles tv´en” på vei ut av doen, og hadde hodeverk resten av veien.

I Detroit dro jeg rett opp i loungen i A fløyen. Jeg labbet nedover denne lange trange loungen, og ventet på at den skulle “åpne” seg opp i enden av gangen. Det gjorde den visst ikke. Det var stapp fult og egentlig bare en lang gang med litt sitteplasser – Kom meg ut fra galskapen og satt med i gateområdet.

Gikk deretter for å kjøpe et magasin, og tok meg en velfortjent 20 minutters flyplassmassasje ☺ Hadde deretter ca 30 minutt igjen før boarding, så jeg satt meg ved gate A38.

21APR2014
DTW-AMS
Sete #4A
DL0619
Kl. 18:06
A330-300

Når jeg bestilte reisen i februar, fant jeg ut at Delta nå har lie-flat på de fleste A330-300 maskinene, så jeg så frem til å prøve setene de tidligere kun har hatt på 747 maskinene. Det hadde en veldig privat følelse, og jeg likte dette setet bedre enn de på 767 maskinene. Benplassen var det lite å si på ☺



På armlenet lå det klar en liten pose med nøtter, samt en faske vann. I tillegg kom de rundt med Pre Departure Drinks, og jeg fikk fatt i en Heineken!



Jeg stusset litt på at det var en liten pose med nøtter der – De pleier jo å servere varme nøtter etter take-off? Når jeg åpnet menyen, så jeg derimot at de nå har en ny type servering:

Settling in



Avocado and Schrimp

Starter



Green salad and Tortilla soup

Main



Beef Tenderloin, Asparagus and Lobster Mac&Cheese – Ja du leste riktig

Dessert



Isecream with Chocolate and Caramel sause with nuts

Det hele smakte veldig godt, med unntak av den Lobster Mac&Cheese´en – Den kunne jeg vært for uten! Kjøttet smakte utsøkt, og Bernaise sausen kunne jeg maulet ☺

Etter maten så jeg Bourne Identety. Får ikke nok av de filmene, og ser dem hver gang jeg er ute og flyr. Mot slutten av filmen ble jeg veldig søvnig, og sov faktisk nesten 2 timer. Når jeg våknet var det ca 3 timer igjen, og jeg jeg var forøyd med å ha sovet en liten stund.



Satt meg opp i recleiner-stilling, og switchet litt rundt mellom tv-serier. Fikk litt
snacks i form av Kettle chips og Heineken, og ventet på frokosten.



Frokost ble servert ca 1 time før landing, og vi kunne velge mellom granola eller omelett m/bacon – Easy Choice!



Omeletten var velsmakende, og jeg koste meg veldig mens jeg så på en episode Two and a half men.

Vel fremme på Schiphol ankom vi terminalen 5 minutter etter timeplanen, og jeg hadde ca 1,5 timer før neste flyvning. Tiden gikk med til å se meg rudnt i butikkene, og konsumere en siste Heineken før hjemturen. Denne ble drukket på fast plass – Sportsbaren i B fløyen ☺


22APR2014
AMS-KRS
Sete #1A
KL1207
Kl. 09:35
F70

Boarding startet ca 10 min etter skjema, og vi gikk ned trappen og inn i bussen som ventet på oss. Tror vi sto der i nærmere 20 minutt før vi var fremme ved flyet et par minutter før scheduled departure



Jeg føler at benplassen på første rad i Fokker´en er mindre enn på Embraer´en, men er ikke helt sikker. Nok plass var det nå. Servering startet raskt etter take-off, og vi fikk den vanlige frokostpakken. Den var faktisk identisk med den på vei ned



Skinke, ost, frukt og youghurt.

Dette var en av Fokker´ne med nye seter. De er av skinn og ser mye flatere ut enn de gamle. Kjente ikke så mye forksjell, men jeg satt komfertabelt



Etter frokosten koste jeg meg med en kopp kaffe mens jeg hørte på litt musikk.



Det føltes som om flyturen gikk veldig raskt, men det tok 1t 25m når jeg sjekker flightaware ☺ Fremme i Kristiansand fylte jeg handlekurven med vin og snus, og kofferten ventet på rullebåndet når jeg kom ut. Gjennom tolla bar det, og jeg ble stoppet for første gang

Jeg hadde ikke med meg noe mer enn det jeg hadde kjøpt i tax-free´en, og det var tydelig at tolleren ikke hadde mye lyst til å se gjennom kofferten, så jeg slapp billig unna etter bare et par minutt ☺

Var en ganske bra hjemtur, og den var totalt sett mye bedre enn turen over. Delta vinner denne gangen også, og jeg liker veldig godt deres nye seter og service! Vurderer nok en tur til sommeren, og sjekke i disse dager bilettprisene. Skal prøve å booke KLM 747 begge veier, slik at jeg da har to sjanser på å få testet de nye setene. Føles dog som en liten gamble, men vi får se.

Takk for denne gang ☺
WooAa is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2014, 23:35   #4
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Påsketur til Vestkysten!

Takk for titten. Selv om nordmenn har lagt sin elsk på KLM så er det ikke så ofte vi ser rapporter fra dem her
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2014, 21:50   #5
WooAa
ScanFlyer Blue
 
WooAa's Avatar
 
Join Date: Apr 2012
Location: Kristiansand
Posts: 88
Default Re: Påsketur til Vestkysten!

Ja, det virker som om de fleste her inne heller mer mot *A
WooAa is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Påsketur til Manchester. Solaspotteren TripReports 8 06-07-2014 03:09
Påsketur til Oregon og Washington Cecilie TripReports 40 23-04-2013 19:55
Påsketur til Nord-Asia C/F kimmam TripReports 35 04-01-2013 20:57
Påsketur (ikke lenger til USA)? Martin Reiseforum 53 08-01-2012 18:18
Påsketur til Pattaya. Hickok TripReports 52 14-04-2009 12:27


All times are GMT +2. The time now is 08:08.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.