Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 19-02-2013, 22:40   #1
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,754
USA New York med en Florida-twist

Hadde egentlig ikke tenkt å skrive noen trip report fra denne turen, men så satt jeg her en kveld med tett snødrev ute og lenget tilbake til varmere strøk...

Mine flybilletter ble booket under et SAS salg i august 2012. KRS-OSL-EWR-CPH-KRS kom på rett rundt 4500,- - på ingen måte noen upris for en slik tur. Målet med turen var å besøke slektninger og venner i New Jersey/New York. Senere skulle det vise seg at dette ble svært så avkortet...

Brodern dro i militæret på nyåret og hadde tenkt seg en tur før jul, men fikk bestemt seg litt sent. Da han endelig fikk bestemt seg for å bli med meg til USA, tidlig i oktober, var det kun businessbilletter igjen på utreisen. Han bestilte derfor samme routing som meg, i businessclass på utreise og monkey på returen.

Turen startet tidlig lørdag morgen, 3.november. Avreise til Kjevik skjedde like etter klokken hadde slått 0500. Det er alltid greit å beregne litt greit med tid når man skal ut å reise. Bilturen til Kjevik fra Arendal tok som vanlig rett over timen. Nå skal det sies at jeg bor veldig langt øst i kommunen, faktisk helt på grensen mot Tvedestrand for de lokalkjente, så en time til flyplassen er akkurat slik det pleier å være.

Ved ankomst Kjevik ble broren min og jeg satt av ved avgangshallen og vi tok farvel med pappa. Vi stod et lite øyeblikk i innsjekkingskø bak en større gruppe som skulle med Icelandair til New York. Da kom det en dame fra serviceskrankene bak oss og spurte oss om vi ønsket å sjekke inn borte hos henne. Hun var veldig behjelpelig, og da hun ønsket å se ESTA-papirene våre, begynte jeg å svette litt. De har jeg aldri blitt bedt om å fremvise tidligere, og stusset litt over det. Vi fikk låne en PC i serviceskranken og fikk printet våre ESTA-søknader ut. Pri-tagger på begge kofferter, boardingpass i hånda, gikk vi over til bag drop og videre gjennom sikkerhetskontrollen hvor det ikke var noe kø denne lørdagsmorgenen.

Grunnet ombyggingarbeid var den vanlige 7/11 byttet ut med en liten “vogn” inne i avgangshallen hvor de solgte litt drikke og noe å bite i.

3.november 2012
SK 208 (07.20-08.10)
KRS-OSL
Boeing 737-800
LN-RRL
Economy
Sete: 02A+C


Boarding startet rett rundt 0700 og da var det bare komme seg ombord å finne plassene våre. Mitt vindussete var okkupert av en ammende mor, og da flyvertinnen lurte på om jeg ikke fant plassen min der jeg stod i midtgangen, viste jeg henne mitt BP og hintet til at det satt noen der hvor jeg hadde reservert plass. Flyvertinnen ba kvinnen høflig om å vise sitt boardingpass og hun ble deretter henvist bakover i kabinen på rad 20-og-noe.

Brodern tok midtgangsete og i midtsete satt en hyggelig fyr fra Kristiansand som skulle på kurs på Gardermoen den helgen og ble litt misunnelig da vi sa vi skulle til Florida. På bakken i Kristiansand sluddet det.

Take off fra 04 rett før rutetid (07.14 i følge Flightaware) og så snart vi var i luften ble frokostboksen utdelt. Greit nok innhold, rundstykke og appelsinjuice. Ble ikke spurt om jeg ville ha kaffe eller te.

Vi landet i god tid før rutetid etter knappe 30 minutter i lufta, på 01R. Raskt av flyet og trappa ned til innenlandshallen og videre ut mot utland. Da hverken brodern eller jeg hadde prekære behov å tilfredsstille i tax free sjappa beveget vi oss opp i loungen for litt mer mat og drikke før avgang.

Scandinavian loungen var rimelig full men vi fant oss et sted å sitte. Et par av lounge gjestene var veldig sporty og snakket om hvor lei seg de var at New York Marathon hadde blitt avlyst som følge av stormen Sandy. Men flybilletter til NYC hadde de jo uansett så de så jo ingen grunn til å bli hjemme. Damene til disse sporty gutta var glad for at de kunne bruke mer tid på shopping! ()

Da tiden nærmet seg boarding tok vi beina fatt og labbet utover mot non-Schengen hvor vi slapp inn i et pre-boarding område på gate 52 (?)
__________________

Last edited by Cecilie; 20-02-2013 at 19:30.
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2013, 22:41   #2
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,754
SAS SK907

SK907 (10.25-13.50)
OSL-EWR
Airbus 330-300
SE-REE
Economy & Business
Sete: 20H & 06G


Dette pre-boarding området fylltes raskt opp og vi ble stående som sild i tønne en stund før boarding startet.



Ved 2L skiller broren min og meg lag, han tar til venstre inn i businesskabinen og jeg må ta til høyre (noe jeg vanligvis ikke har noe i mot )

Finner setet mitt, 20H (egentlig 20G) og da boarding annonseres “completed” er det ingen som har gjort krav på vindusete, så kunne jeg konstantere at denne reisen skulle bli rimelig komfortabel allikevel.
Pute og pledd ligger klart i setet, og en vannflaske i setelommen foran meg, gjør at jeg raskt finner meg godt til rette. Det tar ikke lange tiden før vi er på vei mot 19R.

Take off skjer ca 30 minutter sent men kapteinen opplyser om at de regner med å fly det inn ganske greit.

Vel oppe i luften gjør crew klart for servering av lunch. Sist jeg fløy SAS IC var til IAD i mai 2012 og jeg må si serveringen har tatt seg opp betraktelig. Pluss i boka!



Hovedrett var kylling, potetmos og rødvinssaus som smakte veldig godt. Salaten var om mulig den beste salaten jeg har smakt ombord i økonomiklasse. Desserten var alt for søt etter min smak.

Kapteinen var flink til å komme med opplysninger underveis, som her da vi passerer rett syd for Færøyene. Han sa at det var svært sjelden at det var klarvær i dette området og at Færøyene sånn sett var et sjelden syn på denne ruten.





Benplassen var det lite å utsette på, på rad 20 som er rett bak economy extra. Verdt å merke seg at denne seteraden har bordet i armlenet, som gjør at setet er litt smalere.



America in sight!


Ca 1,5 time før landing fikk vi servert pre-arrival snack, en tomat-basilikum “hot pocket”



Denne smakte også veldig godt, og var milevis bedre enn den dvaske, kalde calzonen jeg fikk på vei til IAD i mai.



Innflyving nord-vest for NYC via ALB V213 SAX (nok en gang i følge Flightaware ) og en fin approach til 04R – hvor jeg hadde god utsikt til Manhattan.

Inn på gate på terminal B, brodern stod og venta på meg i jetbridgen og så riktig så fornøyd ut. Dette var hans første møte med internasjonal business class (foruten en tur til SFB med Icelandairs Saga Class) – han hadde koset seg med god mat og drikke. Han hadde hatt en hyggelig fyr fra Forsvaret ved siden av seg, og de hadde nok en del å snakke om i forbindelse med broderns innrykk nå i januar.

Vi kom dessverre bak et annet fly (indisk, etter passasjerene å dømme) inn til immigrasjonen så det ble litt venting men vi var gjennom på ca 20 minutter noe som absolutt er akseptabelt.

Ned noen trapper til baggage claim hvor begge våre kofferter allerede var på båndet, gjennom tollen og ut til toget som går mellom terminalene. Nå skulle vi over til terminal A og USAirways.

Som nevnt helt innledningsvis, så skulle dette opprinnelig være en tur til New Jersey, New York, Pennsylvania og Maryland for å besøke slektninger. Stormen Sandy ville det annerledes og dagen før avreise var huset vi skulle bo i sammen med familie uten strøm og vann. Et annet sted vi skulle være et par dager, på Long Island, var underetasjen i huset fyllt med vann.
Ikke optimalt når man får besøk.

Derfor bestemte vi oss for å re-route ned til Florida den første uken av oppholdet vårt. Hotell i NYC var uansett booket helgen etter, så vi regnet med at det meste hadde roet seg til da. Vi fikk booket to billetter EWR-CLT-MCO-EWR gjennom Widerøe med US Airways og United, med utreise på ettermiddagen 3.november, etter at vi landet på EWR med SAS, og tilbake til EWR 9.november.

Transit over til Terminal A gikk greit, og vi gikk til en innsjekkingsskranke. I utgangspunktet hadde jeg booket oss på 18.30-avgangen til Charlotte, men klokken var såvidt 15.00 og jeg kjente at dette hadde vært en lang dag, og 3,5 time å vente på en flyplass ville være en prøvelse. Spurte derfor om det var mulig å få booket om til en tidligere avgang. Etter litt tasting på tastaturet finner den vennlige damen en tidligere avgang for oss og booket oss om. Free of charge! God service
Vi fikk en 17.30-avgang fra EWR til CLT, og en 20.00-avgang fra CLT til MCO, slik at vi ville lande 2 timer før opprinnelig ETA. Helt greit det etter en lang dag på reisefot!

Vi kom oss kjapt og greit gjennom sikkerhetskontrollen ut til gate området hvor flyet vårt allerede stod ved gate A37.



Svært lite å ta seg til ute ved denne gaten, ingen lounge, dårlig matutvalg. Gratis wifi kunne man også bare glemme, men jeg har heldigvis Boingo-konto så fikk kommet meg på nett og fikk tiden frem til boarding til å gå.

Boarding var.. interessant, ikke noen spesielt god køkultur, men vi kom oss ombord tidlig takket være tidlig boarding gruppe som *G.
__________________

Last edited by Cecilie; 19-02-2013 at 22:55.
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2013, 22:42   #3
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,754
Star Alliance US123

US123 (17.30-19.00)
EWR-CLT
Airbus 320
N656AW
Economy
Sete: 06A&B


Ombord kom vi ved siden en asiatisk dame på 06C med en hudsykdom som tydeligvis klødde en del. Cabin crew spurte før avgang om hun hadde behov for medisinsk assistanse noe jeg tror hun ikke skjønte (hun bablet i vei på japansk (antar jeg) til brodern og meg under hele flyturen). Broren min var mest bekymret om denne sykdommen smittet ved kontakt da han hadde midtsete og var i nærkontakt med damen flere ganger under flyturen. Det har gått greit med han til nå

Avgårde kom vi oss fra 04L på vei til Charlotte, hvor flytiden ble beregnet til 1t15min, noe som viste seg å stemme forbløffende bra. Vi fikk litt å drikke på veien sydover.



Solnedgang på vei mot Charlotte


Innflyvingen gjorde meg såpass desorientert at jeg mistet orienteringssansen min helt (som pleier å være veldig god) men jeg har regnet meg frem til at vi landet på 18C og takset raskt inn til gate.

Vel inne på terminalen så vi at flyet til MCO skulle gå fra gaten ved siden av, så vi tok livet med ro frem til boarding. Opprinnelig flight booket til MCO skulle flyves av en A321, ikke spesielt spennende. Pulsen steg litt da jeg så noe mye større på utsiden av vinduet ved gaten da boarding var i ferd med å starte.
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2013, 22:43   #4
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,754
Star Alliance US1719

US1719 (20.00-21.30)
CLT-MCO
Boeing 767-200
N249AU
First
Sete: 01G+F


The Ghetto Bird, en av US Airways' aldrende 767-200 var på utsiden av gate B9. Bygget og levert til US i 1987.

Vi oppgraderte i gaten til First, $60 per hode, som var vel verdt det da setene i Envoy kan legges rimelig flatt, noe jeg i allefall satte stor pris på etter en lang dag.

Vi boardet som noen av de første og fant oss fort til rette. En flyvertinne kom kjapt til oss og lurte på om vi ville ha noe å drikke. Eplejuice på undertegnede og jeg tror brodern kjørte på med Cola.



Grei benplass på første rad.


I setet ved siden av meg over midtgangen, på første rad, satt en ung herremann i US Army uniform. Militært personell blir veldig godt behandlet av flyselskap i USA, og har blandt annet prioritert boarding uavhengig av billettklasse. Denne unge herremannen, ut i fra hans samtale med sin sidemann, har akkurat kommet inn i militæret og skulle hjem til Deltona, FL på perm. Etter hvert som folk boardet flyet (gjennom 1L og gikk forbi han, gav mange han en klapp på skulderen og sa “Thank you for your service” - noe han kommenterte til både flyvertinner og sidemannen, at han synes var vanskelig å svare på, ettersom han akkurat hadde draftet seg og aldri hadde vært i strid (enda)

Flyvertinnene overøste militærgutten med vann og snacks. Tror de pushet 3 flasker vann og 4 snackposer før take off!

Uansett, mot MCO skulle vi, flytiden ble beregnet til 1 time og 5 minutter. Vi tok av ca 20 minutter etter tidtabell, fra rullebane 23 og etter en liten venstresving etter departure har vi nesen direkte mot Florida og Orlando.

Litt snacks ble servert, samt litt mer drikke. Jeg spiste en pose med chips i halvsøvne, og våknet da et av potetchipsene ikke fant veien direkte ned i magen. Da var det på tide å rette opp stolryggen og gjøre klar for landing, som jeg nok en gang ble litt desorientert av. Trodde av en eller annen grunn vi kom inn fra sør men fikk ikke det til å stemme med lysene på bakken. Viste seg at vi kom inn fra nord ved Sanford (dette burde jeg strengt tatt kunne, men i halvsøvne er det ikke alltid like lett) og landet 5 minutter før rutetabell på 18L på MCO.
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2013, 22:43   #5
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,754
USA Florida

Da vi landet hentet vi bagasjen og fikk tak i hotellshuttle til Ramada Airport Hotel som ligger 5 minutter med bil unna terminalen. Vi fikk sjekket inn og gikk og la oss.
Helt greit hotel, hverken mer eller mindre. Gratis frokost om morgenen var helt OK, toast og syltetøy så er jeg fornøyd!

Søndag morgen ble vi hentet på hotellet av leiebilshuttle fra Sixt som er det eneste leiebilselskapet (som jeg har funnet ut av) som leier ut til folk under 25 år uten å ta ekstra betalt (young driver fee)
Hadde bestilt minste biltype, Chevy Aveo eller lignende, men ble oppgradert til en full size. Hyundai Sonata med en 2,4L motor med 198 HK under panseret.



Med bilen pakket satte vi kursen ned mot paradisøya vår på Gulfkysten, Sanibel Island, en øy vi har feriert på siden jeg var en neve stor.



De har bygget ny bro siden sist jeg var på Sanibel (2007) Den som var der før var lavere og måtte vippes opp på midten for at større båter kunne passere. Nå er broen mye høyere, og prisen for å kjøre på den like så. $6 per passering fra fastlandet og ut på øya. Yiikes.



Vi bodde på Holiday Inn Sanibel Island. Fint område fra hotellet og ned mot stranden. Eneste krav vi satte til hotell på Sanibel var direkte beach access, noe som var vanskelig å finne til en rimelig penge 2 dager før ankomst. Men vi endte opp med dette Holiday Inn hotellet og var sånn rimelig fornøyde. Rene rom, men ikke akkurat nye, freshe farger på gardiner og sengetepper Eneste som virket nyoppusset var flisene på badet og i dusjen.



Det var valg mens vi var på Sanibel også! Køen på stemmelokalet på øya var rimelig lang da vi passerte på vei til frokost 6.november.
Som norsk statsborger bidro jeg på den eneste måten jeg kunne, 7-election!

Etter noen fine, late dager på stranda på Sanibel, var det på tide å si takk for nå, og på gjensyn til paradis.

Vi dro tilbake til Orlando dagen før avreise til EWR for litt shopping på outlets og siden flighten vår til EWR hadde ETD 0600am local var det best å ta inn på Ramada kvelden i forveien.
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2013, 22:44   #6
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,754
United UA1125

9.november
UA1125 (06.00-08.45)
MCO-EWR
Boeing 737-700W
N23707
Economy
Sete: 28A&B


Wake up var tidligere enn tidlig, tok hotel shuttle til terminalen. Men med Premier Access var innsjekking ikke noe problem og vi fikk sjekket inn våre 4 bagger (outlet shopping...) helt gratis. Trodde jeg kun hadde 3 x 32 kg hos UA, men 4 bags gikk visst greit det óg.

Rundt hjørnet, forbi innsjekkingsskrankene, ble vi møtt av et hav med mennesker i kø. I sikkerhetskontrollskø. Køen strakk seg helt ut til innsjekkingsområdet. Krise. Eller ikke, vi gikk bort til en dame som sjekket boardingkort og pass og slapp oss inn i fast track hvor vi var gjennom på et par minutter. Brodern var rimelig fornøyd med å slippe å stå i kø. I likhet med søstra, hater han køer.

Vi fikk kjøpt noe å knaske på som kunne minne om frokost. Engelsk muffin med egg og ost. Namnam. Boarding ble annonsert litt før 0530 så da var det bare å komme seg ombord.

Midtgangsete var denne gang okkupert av en tilsynelatende frisk dame. Eksem, kløe eller andre ulumskheter var ikke å se, noe som beroliget brodern!



På vei mot rullebanen, take off fra 35L denne morgenen.




Oppe i luften ble jeg servert en eplejuice og en beskjed på en serviett fra Jeff Smisek.


Flytiden var estimert til 2t15. Vi tok av 25 minutter etter rutetid.

Noe som irriterer meg grenseløst (vel, kanskje ikke grenseløst, men close) er at amerikanske selskaper generelt er veldig redde for å skru av setebeltetskiltet etter avgang, hvor f.eks Widerøe som jeg har hatt noen flights med i det siste, i mindre fly og ruskete vær, skrur av setebeltetskiltet i det vi passerer 10,000ft.
Dette var også faktum på denne United-flighten. Setebeltetskilet ble først slukket en plass nær Savannah, GA.



Vi fløy over Washington D.C på vei til EWR.



Vi landet før rutetid på rullebane 04R på EWR og takset inn til gate på Terminal C.

Ved bagasjebåndet surret våre 4 bags da vi kom dit, hvor vi også ble møtt av mammas to kusiner som skulle hente oss.
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2013, 22:46   #7
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,754
Default New Jersey & New York

New Jersey & New York

Fredag formiddag og ettermiddag var vi hos en av mammas kusiner, og møtte flere familiemedlemmer. Vi fikk se Sandys vrede med egne øyne. Garasjen deres var nær smadret av et tre som hadde blitt dratt opp ved rota. Men det kunne jo gått verre, så de var glade og lettet over at alle var i god behold.

Lunch á la Tommy (mannen til mammas kusine), italiener som virkelig kan sin kokkekunst. Verdens nydeligste chicken noodle soup ble servert og gikk ned på høykant!

En av våre tremenninger, Molly, ble med brodern og meg til Newark på kvelden hvor vi hadde fått ordnet hotell for natten. Hotelreservasjonen i NYC var fra 10.-12.november, så vi booket oss inn på Hilton Newark Airport Hotel 9.-10.november. Flaks at vi fikk rom i det hele tatt, da jeg fikk høre under innsjekking at hotellet var fullbooket frem til Thanksgiving pga. Sandy.

Lørdag 10.november dro vi inn til NYC i Molly's bil, en knøtt liten Prius hatchback. At vi i det hele tatt fikk all vår bagasje + oss selv inn er et under, men det gikk.

Etter å ha navigert NYC's enveiskjørte gater kom vi frem til hotellet vårt for helgen, Hilton New York på Avenue of the Americas og 54th Street, hvor vi parkerte i garasjen under hotellet. Rommet vårt var ikke klart enda, men med bagasjen låst inne på et bagasjerom, bestemte vi oss for å starte sightseeing'en med en gang.

Vi tok subwayen til Brooklyn og Bay Ridge.



Nordic Deli var på “to-do” listen. Vi spiste lunch på en sushirestaurant rett over gata fra deli'n.

Tilbake på Manhatten stoppet vi ved 42nd Street og Times Square. Keep in mind, jeg har ikke vært i NYC på 19 år, så det å havne i turistfellene er bare helt naturlig for meg



Senere på kvelden var det bokmøte med forfatteren av “Flight For Control” - Karlene Petitt, hjemme hos en av hennes store fans like ved JFK. Karlene bodde på samme hotell som oss så vi ble hentet på standsmessig måte på Hilton og kjørt ut på Long Island.



Karlene fortalte om hennes vei til høyresetet i en A330 for et amerikansk selskap, utfordringer luftfarten står overfor (og som også er omtalt i boken hennes) og vi hadde gode diskusjoner om temaer som fatigue, low-timers, general aviation og mye annet! Veldig interessant!

Vi måtte ha litt mat, også.



Sushi platter, formet som et fly, og med JFK inngravert i wasabien



Noen av deltakerne på bokmøtet med Karlene i midten foran.


På søndagen stod det litt mer sightseeing på programmet



Ground Zero Memorial. Vi stod 2 timer i kø (det var Veterans Day...) men det var verdt det. Utrolig sterkt å stå rundt de to vannfallene.


Etter tips her fra forumet dro vi til Top of the Rock ved solnedgang.



Empire State Building er sikkert artig å være oppe i, men den er mye finere å se på fra Top of the Rock






Senere på kvelden dro vi på juleshowet i Radio City Music Hall – Christmas Spectacular feat. The Rockettes!







Delta var en av showets sponsorer




Hotellet vårt



Museum of Modern Art.. Tydelig at Skrik er populært!


Så var det på tide å komme seg hjemover...
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2013, 22:47   #8
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,754
SAS SK910

12.november
SK910 (17.30-07.10)
EWR-CPH
Airbus 330-300
SE-REF
Economy
Sete: 31A & 27C


Vi beregnet god tid på vei ut til EWR om ettermiddagen etter en lunch på Hard Rock Café på Times Square. Det var bra, for på 9th Ave var det fullstendig trafikkork. Vi brukte 1,5 time ut til EWR og Terminal B, men hadde allikevel plenty av tid.

Vi fikk sjekket inn bagasjen og satte nesa mot sikkerhetskontrollen som gikk raskt (nok en gang) og videre mot loungen hvor vi ventet frem mot avgang.





Vi tok av fra 04L klokken 17.45 og flytiden ble beregnet til like over 7 timer på vei til København.

31A er nødutgangsete som jeg hadde sikret meg ved booking. Sidemann var en svært oversized kar som antagelig ikke hadde fått plass i en vanlig rad. Følte meg knøttliten ved siden av han, og lot han vinne armlenekrigen på walk over...



Middagen vi ble servert var ikke like god som på SK907 men et greit måltid, selv om kaken var vond. Frokosten har jeg ikke bilde av men kan ikke huske den var nevneverdig god/dårlig så da var det vel helt gjennomsnittlig.



Vi landet i København litt før 07.00 lokaltid, og jeg fikk for første gang testet ut det å ankomme fra USA til Schengen uten å gå gjennom sikkerhetskontroll. Digg å slippe å tømme sekk for Mac'er og iPadder sånn tidlig på morgenen!

Vi beveget oss sporenstreks til SAS loungen, hvor jeg parkerte brodern i businessdelen mens jeg tok meg en forfriskende dusj. Etter en liten matbit tok vi turen inn i oasen hvor legemet fikk hvile i utstrakt posisjon et par timer.



Det å booke 7 timer layover var neimen ikke dumt når man kunne få sovet litt ut på den måten..

Da klokken nærmet seg 14.00 tok vi farvel med loungen og gikk til en av C bussgatene for buss ut til Widerøe-flyet til Kristiansand
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2013, 22:47   #9
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,754
Widerøe WF267

13.november
WF267 (14.25-15.30)
CPH-KRS
Dash 8 Q400
LN-WDE
Economy
Sete: 09A&B






Siste strekket hjem til Sørlandet skulle Widerøe stå for. Døgnville og fæle kom vi oss ombord og fant plassene våre. Etter avgang husker jeg ikke stort fra flyvningen annet enn dette bildet jeg tydeligvis har knipset underveis:

__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2013, 22:48   #10
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,754
Default Oppsummering

Oppsummering

Turens planer ble dessverre forandret av Sandy, men jeg føler vi fikk mye ut av reisen allikevel. Det å hive seg rundt å planlegge en Florida-tur på 2 dagers varsel var en ny opplevelse, men alt i alt var vi godt fornøyde med hotell (priser tatt i betraktning) og leiebil.

Oppholdet i NYC ser jeg i etterkant var alt for kort, men vi rakk mye på de 2 hele dagene vi hadde til rådighet, og jeg vet at jeg må tilbake – snart!

Maten bak gardina hos SAS har forbedret seg, og jeg er alt i alt meget fornøyd med ombord-tilbudet i SAS. United og USAirways hadde jeg egentlig ikke spesielle forventninger til, korte flights men med et greit tilbud av gratis soft drinks. Som EBG var bagasjereglene hos UA helt fantastiske og noe som absolutt veier opp for å velge UA fremover.

På returen valgte jeg bevisst å unngå OSL, pga toll-tullet og mangel på lounge og bonuspoeng på siste strekket ned til KRS. Via CPH er en mye bedre løsning for oss som skal til KRS og andre utkantflyplasser.

Positivt:
+ Maten hos SAS
+ Bagasjereglene hos UA som EBG
+ Hilton New York's beliggenhet

Negativt:
-SANDY
-Prisen på parkering 2 netter Hilton New York ($143)


Tusen takk for at du tok deg tid til å lese denne rapporten, flere rapporter er “upcoming”

C
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2013, 23:02   #11
SeatBelt
ScanFlyer Gold
 
SeatBelt's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Location: Brussels, Belgium
Posts: 1,024
Default Re: New York med en Florida-twist

Fin rapport! Rad 20 er definitivt den beste eco-raden på SK A330, satt der selv (samme maskin) på SK908 i fjor.
__________________
SeatBelt is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2013, 00:00   #12
G346
ScanFlyer Blue
 
G346's Avatar
 
Join Date: Aug 2012
Location: Oslo
Posts: 91
Default Re: New York med en Florida-twist

Takk for en bra og interessant rapport SE-REF gikk jo over på norsk reg. LN-RKN like etter at du fløy den. Kanskje du fikk siste flight som SE-REF? Det er jo litt artig, i såfall.
G346 is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2013, 05:28   #13
Scanflyer
ScanFlyer Blue
 
Scanflyer's Avatar
 
Join Date: Apr 2010
Location: Bodø/Oslo
Posts: 235
Default Re: New York med en Florida-twist

Takk for kjempefin rapport! Ser ut som dere rakk mye sightseeing og kultur i NYC på bare to dager.
__________________
Upcoming flights:
20.09:OSL-ARN-CPH (SK) 24.09:CPH-OSL (SK) 09.10:OSL-ARN (SK) 10.10:ARN-OSL (SK) 25.10:OSL-SVG (SK) 27:10: SVG-OSL (SK) 29:10:OSL-ARN (DY) 31:10:ARN-OSL (DY)
12.11:OSL-FRA-AMM (LH) 16.11:AMM-FRA-OSL (LH)
Scanflyer is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2013, 10:53   #14
bardf
ScanFlyer Blue
 
bardf's Avatar
 
Join Date: Jan 2011
Location: OSL
Posts: 261
Default Re: Oppsummering

Quote:
Originally Posted by Cecilie View Post
Oppsummering

Turens planer ble dessverre forandret av Sandy, men jeg føler vi fikk mye ut av reisen allikevel. Det å hive seg rundt å planlegge en Florida-tur på 2 dagers varsel var en ny opplevelse, men alt i alt var vi godt fornøyde med hotell (priser tatt i betraktning) og leiebil.

Oppholdet i NYC ser jeg i etterkant var alt for kort, men vi rakk mye på de 2 hele dagene vi hadde til rådighet, og jeg vet at jeg må tilbake – snart!

Maten bak gardina hos SAS har forbedret seg, og jeg er alt i alt meget fornøyd med ombord-tilbudet i SAS. United og USAirways hadde jeg egentlig ikke spesielle forventninger til, korte flights men med et greit tilbud av gratis soft drinks. Som EBG var bagasjereglene hos UA helt fantastiske og noe som absolutt veier opp for å velge UA fremover.

På returen valgte jeg bevisst å unngå OSL, pga toll-tullet og mangel på lounge og bonuspoeng på siste strekket ned til KRS. Via CPH er en mye bedre løsning for oss som skal til KRS og andre utkantflyplasser.

Positivt:
+ Maten hos SAS
+ Bagasjereglene hos UA som EBG
+ Hilton New York's beliggenhet

Negativt:
-SANDY
-Prisen på parkering 2 netter Hilton New York ($143)


Tusen takk for at du tok deg tid til å lese denne rapporten, flere rapporter er “upcoming”

C
Takk for en fin rapport!

Lite spørsmål: Hvordan funka IFE? Sist jeg fløy SK over dammen var det mye problemer, filmene hoppa frem og tilbake/det skrudde seg av/ måtte restarte hele tida. Det var i biz og eco+. Til slutt ga jeg opp, og så på data isteden. Veit jo dette er et ganske hyppig problem på intercont til SK. Fikk dugelig med poeng i kompensasjon da jeg sendte en tårevåt mail etterpå da.
bardf is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2013, 11:02   #15
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,174
Default Re: UA1125

Quote:
Originally Posted by Cecilie View Post
Noe som irriterer meg grenseløst (vel, kanskje ikke grenseløst, men close) er at amerikanske selskaper generelt er veldig redde for å skru av setebeltetskiltet etter avgang, hvor f.eks Widerøe som jeg har hatt noen flights med i det siste, i mindre fly og ruskete vær, skrur av setebeltetskiltet i det vi passerer 10,000ft.
Dette var også faktum på denne United-flighten. Setebeltetskilet ble først slukket en plass nær Savannah, GA.
Det er vel fordi Jim Bob og Anne Mae kan saksøke dem for millioner om de så selv hopper opp og skaller i taket. Jeg er egentlig tilhenger av mye av systemet i USA, men "retten til å saksøke" har gjort deler av samfunnet dysfunksjonelt. Anyway... politics aside.

Knallfin raport som vanlig. Det fine med en for kort tur til New York er jo at man har en grunn til å dra tilbake.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is online now   Reply With Quote
Old 20-02-2013, 11:29   #16
darkcho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,680
Default Re: New York med en Florida-twist

Fin og hyggelig rapport! Kjekt du skriver litt om andre ting enn fly også Spenstig av broren din å booke enveis billett i business!
__________________
darkcho is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2013, 13:25   #17
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,377
Default Re: New York med en Florida-twist

Flott, abstinensfremkallende NYC-TR.

Ellers er jeg nesten "imponert" over at du har vært så mye i USA som du har vært, og allikevel vært så lite i NYC
Martin is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2013, 13:48   #18
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,754
Default Re: New York med en Florida-twist

Quote:
Originally Posted by SeatBelt View Post
Fin rapport! Rad 20 er definitivt den beste eco-raden på SK A330, satt der selv (samme maskin) på SK908 i fjor.
Tusen takk! Rad 20 er min faste plass på SAS sine A330!

Quote:
Originally Posted by G346 View Post
Takk for en bra og interessant rapport SE-REF gikk jo over på norsk reg. LN-RKN like etter at du fløy den. Kanskje du fikk siste flight som SE-REF? Det er jo litt artig, i såfall.
Oj, det var interessant. Sjekket airframes.org og ser at LN-RKN reg er aktiv fra 13.november 2012, samme dag som vi landet i CPH, så da var jeg vel ombord i siste flight med SE-REF!

Takk for kommentaren

Quote:
Originally Posted by Scanflyer View Post
Takk for kjempefin rapport! Ser ut som dere rakk mye sightseeing og kultur i NYC på bare to dager.
Vi rakk innom det "vesentligste" og var effektive i vår sightseeing. Men jeg må tilbake

Quote:
Originally Posted by bardf View Post
Takk for en fin rapport!

Lite spørsmål: Hvordan funka IFE? Sist jeg fløy SK over dammen var det mye problemer, filmene hoppa frem og tilbake/det skrudde seg av/ måtte restarte hele tida. Det var i biz og eco+. Til slutt ga jeg opp, og så på data isteden. Veit jo dette er et ganske hyppig problem på intercont til SK. Fikk dugelig med poeng i kompensasjon da jeg sendte en tårevåt mail etterpå da.
Jeg brukte faktisk ikke IFE'en i det hele tatt, annet enn til flight map. Spilte for det meste spill på iPaden.
Fint med kompensasjon fra SAS da det er veldig irriterende å ikke ha et fungerende underholdningstilbud når man ønsker det.

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Det er vel fordi Jim Bob og Anne Mae kan saksøke dem for millioner om de så selv hopper opp og skaller i taket. Jeg er egentlig tilhenger av mye av systemet i USA, men "retten til å saksøke" har gjort deler av samfunnet dysfunksjonelt. Anyway... politics aside.

Knallfin raport som vanlig. Det fine med en for kort tur til New York er jo at man har en grunn til å dra tilbake.
Ja, du sier noe der. Saksøkingsrefleksen sitter godt plantet i det amerikanske samfunn.

En heis i Florida hadde nettopp blitt vasket. Det var en liten våt flekk midt på gulvet inne i heisen. Skiltet med "CAUTION WET FLOOR!" stod plassert i døråpningen.

En ny New York tur er under planlegging

Quote:
Originally Posted by darkcho View Post
Fin og hyggelig rapport! Kjekt du skriver litt om andre ting enn fly også Spenstig av broren din å booke enveis billett i business!
Takk for det! Synes det hører med å beskrive litt av destinasjonen også. Broren min var svært fornøyd med business, men jeg tror han trivdes bak gardina på returen også.

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Flott, abstinensfremkallende NYC-TR.

Ellers er jeg nesten "imponert" over at du har vært så mye i USA som du har vært, og allikevel vært så lite i NYC
Takk, da har jeg gjort jobben min

Hahaha, enig! Jeg er litt imponert selv, faktisk. Neste USA tur så skal Vestkysten oppleves (litt mer enn 26 timer i Seattle... )
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2013, 20:27   #19
HS-TLD
ScanFlyer Silver
 
HS-TLD's Avatar
 
Join Date: Jul 2009
Location: Røyken, Buskerud
Posts: 670
Default Re: New York med en Florida-twist

Veldig bra rapport og fine bilder Cecilie - takk skal du ha!
__________________


Upcoming: OSL-FRA, LH C FRA-DEL, LH F DEL-BKK, TG C BKK-HND, TG F HND-FRA, LH F FRA-OSL, LH C
HS-TLD is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2013, 22:56   #20
flysas94
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2010
Location: Harøy
Posts: 366
Default Re: New York med en Florida-twist

Tusen takk for en kjempe flott rapport! Fine bilder var de også
__________________
Flysas94
flysas94 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Til Florida med Delta WF-380 TripReports 21 21-06-2015 20:31
Til Florida med Norwegian WF-380 TripReports 21 12-04-2014 23:40
Norge Rundt med en twist... Twin Otter Bilder & foto 6 30-07-2013 22:08
Florida med Swiss. SudCaravelle TripReports 16 08-08-2011 20:19


All times are GMT +2. The time now is 21:48.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.