Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 06-02-2013, 19:31   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,837
Default Med diverse SAS-varianter til Aberdeen

Rapporten kommer fort og gæli løpene via iPhone så kvaliteten og fremdriften blir som den blir.

Vel mitt nærvær behøvdes i Aberdeen, og da det ikke går nonstop fly mellom Oslo og den skotske oljehovedstaden måtte man via et eller annet. Det mest tidseffektive og som jeg klarte å rekke ble da SAS til SVG også Widerøe der siste stykket, mens returen ble en Cimber operert variant til CPH også SAS sin "oppsamlingsfly" siste strekket hjem.

Etter en vanlig dag på jobb ble det å komme seg på Flytoget opp til OSL. Innenriksfly så ingen fastrack, men var tre minutter kø i security, så ingen grunn å klage. Sulten siden det var lenge siden lunsj så ble en halv porsjon "vinger" på en overfylt O'Leary's. Snøvær på OSL denne dagen også det oppsatte flyet, LN-TUJ var på vei fra Ålesund, dog noe forsinket.

......fortsettelse følger.
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2013, 20:09   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,837
Default Med diverse SAS-varianter til Aberdeen

Fem minutter før oppsatt rutetid var det så klart for boarding, men selv med en midtgang ble flyet snudd på et blunk og var vel ikke mer enn ti minutter sene vi pushet, husker jeg rett. Snøvær denne dagen så ble også tid for en liten dusj før vi kunne ta av omtrent tjue minutter senere enn planlagt. Det betydde også at med 30 min transfer i SVG var det ikke så mye å gå på etterhvert.

Såvidt jeg kunne se fra 3F tipper jeg belegget denne tirsdagskvelden var tett opp til 90%. Ellers en helt uspennende flight og tok min vanlige kopp med te

Ved ankomst SVG lyste det ikke overaskende boarding på WF366 til ABZ, så var bare å begi sett rett til andre enden av terminal og gate 9.


Ble stående litt å vente før avgang da det var flere på samme flighten fra OSL som skulle videre me samme fly.

Tydelig at noe cargo var av typen dyrt og trengtes nå....dvs relativt vanlig her i oljen


Knyttnevetesten bestått bak på sete 19A


Litt forsinket kom vi oss opp i luften og kunne sette kursen over Nordsjøen.

Omtrent halvfullt fly, men med hva man betaler på denne ruten vil det ikke overaske meg om de fortsatt tjente penger på flighten.

Hadde eco extra billett, men var ingen eco extra ombord hos WF, kun business og economy. Men det visste seg at WF har fri serveringen på rutene over Nordsjøen av den gammeldagse typen. Så fikk et relativt kjedelig rundstykke og en øl


Veldig bra besetning ombord og ikke hver gang man blir aktivt pushet drikke på. Så nei takk til en liten brun etter maten, men da jg ble pushet på en øl rett før landing sa jeg ja. Perfekt timing og siste slurk ble tatt fem sekunder før vi tok bakken
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1360177245.517506.jpg
Views:	1574
Size:	63.4 KB
ID:	33779   Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1360177367.699153.jpg
Views:	1563
Size:	65.0 KB
ID:	33780   Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1360177414.690631.jpg
Views:	1552
Size:	74.2 KB
ID:	33781   Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1360177629.009318.jpg
Views:	1538
Size:	45.9 KB
ID:	33782  
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2013, 21:55   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,837
Default Med diverse SAS-varianter til Aberdeen

Var LN-WDL som tok meg over Nordsjøen denne dagen, og det er vel den maskinen som ble levert i fjor? Uansett var den fresh og fin inni

Ankomst Aberdeen var det som ofte surt og kaldt. Siden en kamerat og kollega var over samtidig så hadde jeg booket inn på samme hotell....og av den lærdommen fant jeg ut av hvem man ikke skal stole på når det kommer til hotellbookinger. Brittania Hotel Aberdeen så ikke lange kjøreturen unna både flyplassen og alle oljeselskapene, men det var og fordelen. Veldig mye minnet meg om Hotell i Særklasse, bare uten en John Cleese som gir deg kjeft

Klimaanlegget på rommet


Topp moderne underholdningsanlegg


At man også endte i den meget stillestående trafikken det siste stykket ut til kontoret dagen etter hjalp heller ikke på.
For de som ikke er kjent der er det til tider store trafikale problemer i Aberdeen på tross av byen størrelse.


Da jeg så programmet jeg hadde turte jeg ikke booke meg inn på 17:55 avgangen via SVG, og siktet meg istedet inn på 19:10 via CPH som blir fløyet av en av Cimber sin CRJ-200.
I ettertid visste det seg var et lurt valgt da sjefen min hadde satset på Stavangervarianten som ikke gikk bra da vi ble stående fast i kø. SAS sin handlingagent var ikke veldig imponerende da de ikke klarte booke om han tross fleksibel billett, men måtte selv ringe SAS.

Selv var jeg sulten så begikk meg mot Serviceairloungen i mens for å innta en større mengde plastinnpakket skit......ikke overaskende var den like kjip som kontraktsloungen pleier å være


Etterhvert ble det tid for boarding og på tross av en veldig liten trillekoffert....er vel mer en stor PC bag på hjul, ble det "delivery at gate" før jeg kunne gå ombord i OY-RJI i sine hybrid SAS-farger


Knyttnevetesten bestått såvidt det er


Tilsynelatende fullt fly, med 1,5 rad biz, og resten uvisst. Enten er alle andre i Y+ eller så har ikke SAS vanlig economy her? Lurer også på om det er noen som ikke jobber i oljen her?

Uansett fikk jeg "Extra"-boksen min her i dets 6A og for første gang på alt for lenge var det Salmon-Always-Salmon....ja jeg liker laks


CRJ-200 blir heller aldri noen favorittmaskin med sine lave vinduer og trange kabin. Men med to CF-34 bak er den i hvertfall ganske støysvak og det vår mange år siden jeg sist fløy en på tross av hundrevis av flighter
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1360184052.534456.jpg
Views:	1388
Size:	84.9 KB
ID:	33783   Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1360184068.751423.jpg
Views:	773
Size:	71.3 KB
ID:	33784   Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1360184088.117673.jpg
Views:	780
Size:	94.0 KB
ID:	33785   Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1360184104.361120.jpg
Views:	778
Size:	61.4 KB
ID:	33786   Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1360184118.349587.jpg
Views:	783
Size:	57.3 KB
ID:	33787  

Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1360184133.661124.jpg
Views:	792
Size:	66.9 KB
ID:	33788  
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2013, 22:42   #4
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Med diverse SAS-varianter til Aberdeen

Takker for turen. Glamoroest og flott reise
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2013, 22:51   #5
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Med diverse SAS-varianter til Aberdeen

Ja, liker "live"-report.
Ser dog at knyttnevetesten kan utføres på minst to måter:
På tvers og på langs; Hvilken gjelder som et kvalitetstegn?
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2013, 23:14   #6
pgaa
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2007
Location: Oslo
Posts: 2,537
Default Re: Med diverse SAS-varianter til Aberdeen

Takk for rapport, siste skrik i tv ser jeg
__________________
Hjemme bra - borte best / You'll Never Walk Alone
pgaa is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2013, 00:25   #7
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,837
Default Med diverse SAS-varianter til Aberdeen

Etter landing og parkering på "småflygatene" ble det buss inn til C-piren. Raskt gjennom passkontrollen og rakk en tur innom loungen før bar det ut til gate B9, hvor det begynte å tømmes for folk, bortsett fra en og annen som kom løpende til de fire gatene som stod å blinket "gate closing".


SK1474 og LN-TUH var nesten ferdig boardet og som blant de siste kunne jeg komme meg ombord og dumpe ned i sete 1F


Tror rundt 2/3 fullt, med Y+ skiltet plassert rett bak nødutgangen. SK1474 er en avgang jeg prøver unngå, da den lander veldig sent og ofte er forsinket. Men denne gangen gikk vi på rute og fikk nattmaten servert langs svenskekysten et eller annet sted. Sånn apropos laks


Veldig bra crew tross sent fly og var av det sprudlende slager. Ellers lite å melde før man kunne sette seg på Flytoget 00:10......og giiiid som jeg gleder meg til vekkerklokken ringer 06:15 i morgen


Som andre er inne på, slike jobbreiser finnes ikke glamourøse, men er en (foreløpig liten) del av en jobb jeg trives i, så da er det greit.
De ymse SAS delene leverer varene, og ble positivt overrasket over at WF faktisk har full servering over Nordsjøen. En liten omvei hjem da man ikke rakk et tidligere fly, men trøsten er flere bonuspoeng og jeg slapp tolltransfertullet ved utenriks-innenriks transfer på SVG. Andre veien derimot fungerte det brillefint.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1360192588.277527.jpg
Views:	707
Size:	68.9 KB
ID:	33790   Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1360192628.884002.jpg
Views:	696
Size:	66.0 KB
ID:	33791   Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1360192759.949001.jpg
Views:	706
Size:	68.2 KB
ID:	33792   Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1360192868.206583.jpg
Views:	700
Size:	70.8 KB
ID:	33793  
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2013, 01:11   #8
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Med diverse SAS-varianter til Aberdeen

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Som andre er inne på, slike jobbreiser finnes ikke glamourøse...
Saa litt slitsomt ut og setter ting i perspektiv. Lange dager
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2013, 01:36   #9
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,971
Default Re: Med diverse SAS-varianter til Aberdeen

I Europa slipper de ihvertfall disse plagsomme FCL-oppgraderingene som vi her borte må slite med ...

Men ja .. jeg er fortsatt sår etter utallige CRJ-turer til Shreveport, Lubbock, Alexandria og andre eksotiske steder .....
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2013, 06:54   #10
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 939
Default Re: Med diverse SAS-varianter til Aberdeen

Flott med en TR som dokumenterer oljetrafikken til og fra Aberdeen. Slike har vi ikke sett for mange av her. Ellers var jo hotellstandarden en tanke bemerkelsesverdig.
__________________
Dag Chr. Halvorsen


DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2013, 12:21   #11
LNv22
ScanFlyer Gold
 
LNv22's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo, Homansbyen
Posts: 1,930
Default Re: Med diverse SAS-varianter til Aberdeen

Flott TR, takk for titten!
__________________
Next up:
Mye moro!
-
Star Alliance Gold / One World Sapphire
LNv22 is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2013, 12:54   #12
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,751
Default Re: Med diverse SAS-varianter til Aberdeen

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Som andre er inne på, slike jobbreiser finnes ikke glamourøse, men er en (foreløpig liten) del av en jobb jeg trives i, så da er det greit.
De ymse SAS delene leverer varene, og ble positivt overrasket over at WF faktisk har full servering over Nordsjøen. En liten omvei hjem da man ikke rakk et tidligere fly, men trøsten er flere bonuspoeng og jeg slapp tolltransfertullet ved utenriks-innenriks transfer på SVG. Andre veien derimot fungerte det brillefint.
Jobbreiser er da et privilegium med dyre flybilletter, fast-track, lounger og halloi i hotellbaren på kveldene? Jeg regner med du skatter av bonuspoengene?

Takk for titten
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2013, 17:56   #13
SeatBelt
ScanFlyer Gold
 
SeatBelt's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Location: Brussels, Belgium
Posts: 1,024
Default Re: Med diverse SAS-varianter til Aberdeen

Fin rapport, skjønner ikke hvorfor disse kontraktsloungene kan være litt mer spennende enn et kiosklager på et loppemarked.
__________________
SeatBelt is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2013, 02:05   #14
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,758
Default Re: Med diverse SAS-varianter til Aberdeen

Takk for rapport.

Har jeg skjønt det riktig at det ikke er lounge noe sted på hverken tur eller retur om man drar via stavanger?
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2013, 07:34   #15
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,837
Default Med diverse SAS-varianter til Aberdeen

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Takk for rapport.

Har jeg skjønt det riktig at det ikke er lounge noe sted på hverken tur eller retur om man drar via stavanger?
Drar man via SVG begge veier er det kun lounge ved avreise ABZ

Ellers er det jo bare å ta så kort connection at man ikke rekker noen lounge
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2013, 11:05   #16
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,714
Default Re: Med diverse SAS-varianter til Aberdeen

Dette med å ikke klare å booke om en fleksibel billett er helt normalt, så lenge en bytter transferflyplass. Har prøvd mange ganger å endre BGO-OSL-EVE til BGO-TRD-EVE, og det går ikke på flyplassen. Eneste mulighet er å booke ny billett. Har også prøvd meg på å endre en TRD-OSL-BGO til TRD-BGO, og det går heller ikke.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2013, 11:41   #17
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,445
Default Re: Med diverse SAS-varianter til Aberdeen

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Dette med å ikke klare å booke om en fleksibel billett er helt normalt, så lenge en bytter transferflyplass. Har prøvd mange ganger å endre BGO-OSL-EVE til BGO-TRD-EVE, og det går ikke på flyplassen. Eneste mulighet er å booke ny billett. Har også prøvd meg på å endre en TRD-OSL-BGO til TRD-BGO, og det går heller ikke.
Det er bakenforliggende årsaker til det. Beholder du ruting, men bytter tider så endres bare eksisterende billett. Bytter du ruting så får du teknisk sett en ny billett med nye kuponger, det er en større operasjon som krever litt mer enn bare litt "tipex" på flighnummeret.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2013, 13:47   #18
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,682
Default Re: Med diverse SAS-varianter til Aberdeen

Takker for titten. Trodde Wideroe hadde en ekstra bra Exo extra bare til ABZ, ikke business? Ser iallfal ut til at det kan bli en milagerun over fjorden fra BGO siden de serverer øl på de billige billettene også.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2013, 15:01   #19
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,682
Default Re: Med diverse SAS-varianter til Aberdeen

Får du forresten lastet bildene direkte opp til forumet eller til flickr fra Iphone, eller har du gått via datamaskin?
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2013, 17:01   #20
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,837
Default Med diverse SAS-varianter til Aberdeen

Rett fra iPhone til forumet
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Tips til Aberdeen og Dundee? roger Reiseforum 3 28-01-2014 20:58
Varianter av flytyper LN-AØR Flyteknisk forum 15 18-11-2009 23:39
Diverse gamle reg. request, SAS + litt til Someone Register- og ATC-Forum 7 11-01-2008 21:05
Åpner oljeruten til Aberdeen sirpjalle Flyforum 1 13-08-2007 17:11
Mange til Aberdeen ln-pep Flyforum 2 04-08-2007 18:21


All times are GMT +2. The time now is 00:30.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.