Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 07-01-2016, 13:51   #1
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
United Bermuda , så vakkert og flott

Var her første gang i 1971, på julaften, nyttårsaften i Chicago. Vet ikke hvor jeg fikk ideen fra, var jo ikke internet etc. Heller ikke hvor jeg kjøpte billetter. Men antar at de var på PA kontoret i Oslo hvor jeg kjente sjefen på den tiden. Husker de hadde ungdomsbilletter til kr. 1.500 1971 kroner på den tiden over dammen fra FBU.

Hadde de hatt mileagerun på den tiden, så kvalifiseres vel denne.

LHR PA 707, LHR-JFK PA 747, JFK-BDA PA 707, BDA-JFK PA 707, JFK-ORD NW 720B, ORD-LGA AA DC 10-10, JFK-LHR PA 747 OG TIL SLUTT LHR-FBU PA 707.

Bilder tar jeg ikke, heller ikke selfie bortsett fra noen helt private. Andre er flinkere på dette. Se under.
http://www.bermuda.com/
http://www.gotobermuda.com/default/

Selv om dette var 44 år siden, så husker jeg godt hvor imponert jeg var, så jeg besluttet å dra tilbake, kun 4 dager.

Siden UA fra EWR-BDA går 11.45 måtte jeg overnatte uansett. Det gjelder vel også andre selskap som kommer fra østkysten som DL, AA og JetBlue etc.. Også AC fra Canada.

Derfor tok jeg en sen avgang med SK til LHR 13.10 og inne 3.5 time der før UA 752 til EWR kl. 1800 ( også min favoritt med rad 21 ). Da kunne jeg kantine-hoppe på nye T 2.

Alt gikk i rute og neste var LHR security som jeg har fryktet fra tidligere av erfaring og det jeg har lest om på forum.

Ingen kø, meget en hyggelig mann tok seg av meg. Åpnet og sjekket, ingen swab, men åpnet taxfreeposen med to vinflasker som ble scannet en etter en i en maskin. Så forseglet han dem igjen, pakket med et smil og ga bagen til meg. Jeg takket for god service som han var glad for å høre.

Så rett til LH kantina. Fin som minnet meg om de i FRA/MUC. Men savnet tysk grisemat og øl.

Tøffet videre gjennom tunnelen til SQ, også det samme. Helt OK. Siden jeg ikke var sulten spiste jeg lite.

Så hoppet jeg over AC denne gangen og droppet inn til UA sin, som absolutt var det motsatte av United Club, USA. Fikk en engelsk øl og så ut til resjekk hos UA.

Fant plassen rad 21 , rigget meg til, tok den nye gratis vinen fra United, og gratis Goose Island IPA, nny service oppgradering ,sendte ut maten og la meg til å sove.

EWR rask gammeldags immigration og toll. Dro ut, men de ville ikke ta kofferten , tagget til BDA , som jeg tauet videre ( til HNL i forrige måned tok de den utenfor toll i SFO , og den sto og ventet på oss HNL, sendt med tidligere fly ).

Så til vårt faste EWR hotell, Crowne Plaza. Tok interntoget til P4. Grunnen til dette hotell , er nær terminalen, kun ca. 5-6 minutter og bra. Denne gang brukte jeg IHG bonuspoeng.

Etter frokost raskt til United kantina etter rask bagasjedump og TSA Pre.
Videre til BDA med 738 og forhåndsoppgradert til F ( som også tilbake BDA-EWR etter 4 dager ).

Ankomst LF Wade International Airport etter kun 1t. 50 min. Bygd under WW2 som USAF, USNavy og RAF flyplass.

Superhyggelig mottagelse av immigration.

Raskt mottagelse av bagasje. Så taxi til hotellet. $ 30. Valutaen er BMD som er lik USD. Fargerike sedler, men en bør vel kun bruke de grønne. Blir vel vanskelig å bli kvitt de fargerike sedlene utenfor Bermuda.

«Landet» , britisk «koloni» har ca 65.000 innbyggere og hovedstaden, Hamilton, som jeg dro til 2.000-3.000.

På veien inn så jeg hvor vakkert og velstelt alt er. Nydelige hus i alle tenkelige pastellfarger, fine hager
osv.

Vil allerede legge til at folk va så utrolig hyggelige, ble hilset på av alle. Rent og flott. Så lite folk og så laidback.

Et av de FLOTTESTE steder jeg har vært på kloden. Men dyrt , veldig dyrt , ikke bare grunnet $ kurs.

Grunn dyrt valgte jeg Bed & Breakfast i en ombygget villa med 12 rom. Kr. 10.400 for 4 netter.

http://www.oxfordhouse.bm/

Meget sentralt , 10 min fra midt i byen på Front Street. Fikk et stort rom med tre nøkler, en til rommet, en bakdøra ut i hagen og en til hoveddøra som stenges kl 18. Inngang bak kjøkkenet.

MEN, vertskapet var ikke slik det burde . Min kone droppet reisen et par dager før jeg informerte dem om, men at jeg da ville ha single mot tidligere dobbel.

Men de svarte at jeg måtte dobbelbekrefte at jeg kom for hoteller var fullt !!. Løgn, fordi mens jeg var der var det kun jeg og et annet rom opptatt utav 12.

Spiste lite av den noe enkle kontinentale frokost. Mest spiste jeg oppskåret skinke som ble bemerket. Tror de følte de økonomiske tidene i Bermuda. Insisterte at de skulle bestille taxi tilbake til hotellet ( provisjon ). Hadde lyst til å finne min egen blant alle de ledige.

Vertinnen som var en god el eldre enn meg, og det sier ikke så lite , tok kun cash for noen år siden, bemerket i en ledende guidebok. Nå kredittkort og håndskrevet faktura, kvittering.

Googlet og fant at turismen var mye ned. UA hadde kun 30 % belegg begge veier og tilbake var tilfeldigvis min flight den siste for vinteren. Sjekket med taxisjåføren og fant ut at de alltid gikk på vinteren også tidligere. Så ved avreise at også DL og AA hadde veldig få som boardet.

Går også BA 772ER direkte fra LGW. Tilfeldig sjekk ba.com, kr 9.500 fra OSL. 7t.45 min fra LGW. UA neste mai $ 400-600 fra EWR for en ca. 2 timer flight t/r.

Må også ha med priser der. Tok ikke hotell fordi de var svindyre… Mat etc også. Holdt meg mest til en Irish pub med balkong med utsikt over hovedgata g havna, rimelig mat og nesten rimelig drikke.

Eneste fastfood tillatt var KFC, og det passet meg godt. Liker KFC godt.

Heldigvis lå hotelletr nær supern slik at jeg kunne lett kjøpe noe godt fludium til rommetr.

Hjemreisen, med den taxien hotellet bestilte, fikk jeg mye info fra sjåføren.

På flyplassen lite folk og rask innsjekk. Men det mest positive, US immigration og toll var der og var lynrask og så hyggelig at en knapt har erfart tidligere. Samme med security.

Greit å komme domestic til USA.

Hjemreisen fra EWR til FRA gikk greit. Okkuperte en treseter på 764 Economy Plus, tok sedvanlige nå gratis vin og IPA, sendte ut maten og sov godt. UA gir nå ut så mye vannflasker du vil ha som jeg bunkret opp med.

KONKLUSJON: Om dyrt, men et av de flotteste steder jeg har vært. Safe ( så ikke et politimenneske på hele oppholdet ), men dyyyrt.

Last edited by SQ 777; 07-01-2016 at 14:13.
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2016, 14:48   #2
sexten
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2013
Location: BGO
Posts: 289
Default Re: Bermuda , så vakkert og flott

Min hovedgrunn til at eg mest sannsynleg ikkje kjem til å vitja Bermuda igjen er at det fins så veldig mange øy-alternativer eit stykke syd, som har noko meir stabilt vær (og temperatur)

Men når det skal seiast, så er nok Bermuda den finaste øya med dei finaste strendene eg har sett i Karibia (er strengt tatt ikkje karibisk øy, men..).

Men kan stemme i at Bermuda er ei øy alle burde vitje ei eller anna gong i løpet av livet sitt.

Takk for trip-report. Kjem du til å reise tilbake (igjen)?
sexten is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2016, 15:38   #3
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: Bermuda , så vakkert og flott

Tror det med fruen som mistet turen denne gang. Glemte å nevne det , men hadde en ok UA pris, kr 5,200
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2016, 16:28   #4
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Bermuda , så vakkert og flott

Toppers!
Masse god informasjon her. Bermuda er satt opp på lista
Tusen takk for at du deler.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Bermuda SQ 777 Reiseforum 3 14-05-2017 05:21
Bermuda anyone? SQ 777 Reiseforum 14 27-06-2015 14:11
Norwegian med første B787 landing på Bermuda Jetset Småprat 6 03-09-2014 09:32
Vakkert EB Flyforum 12 15-01-2007 06:51
Vakkert EB Flyforum 4 01-01-2006 22:42


All times are GMT +2. The time now is 21:40.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.