Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 11-12-2007, 13:59   #1
scandi
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 85
Sverige Transwede konflikt rammer SAS

Kollektivavtaleforhandlingene i Transwede for selskapets piloter risikerer å strande. Dette innebærer at Transwedes piloter kan gå i streik fra i morgen 12. desember kl. 14.00 til fredag 14. desember kl. 24.00. Alle Avro-flyvninger som utføres for SAS fra OSL rammes fordi det kun er en pilot fra SAS om bord. Ved arbeidsnedleggelse blir derfor AVRO-flyene stående på bakken.

scandi is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2007, 14:03   #2
karsten
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 157
Default Re: Transwede konflikt rammer SAS

Quote:
Originally Posted by scandi View Post
Alle Avro-flyvninger som utføres for SAS fra OSL rammes fordi det kun er en pilot fra SAS om bord.
og en løsning kunne så ikke være at sætte to SAS piloter ind foran? Thinking outside the box gentlemen
karsten is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2007, 14:53   #3
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Transwede konflikt rammer SAS

Quote:
Originally Posted by karsten View Post
og en løsning kunne så ikke være at sætte to SAS piloter ind foran? Thinking outside the box gentlemen
Streikebryteri...?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2007, 15:44   #4
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Transwede konflikt rammer SAS

Dersom det i avtalen mellom selskapene/foreningene står at det skal være 1 pilot fra SAS ombord, så blir det bare 1 pilot fra SAS ombord. Noe annet vil være streikebryteri ja.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2007, 09:50   #5
Kua
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 317
Default Re: Transwede konflikt rammer SAS

SAS piloter på Avro er "ansatt"/utleid hos Transwede og flyr i henhold til deres avtale. da spiller det liten rolle hvor mange "SAS piloter" det sitter der.
Kua is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2007, 10:16   #6
karsten
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 157
Default Re: Transwede konflikt rammer SAS

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Streikebryteri...?
og det er et problem??? fail to see problem. Det er vel vigtigere at passagerer og gods kommer frem, end at strejker opretholdes.
karsten is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2007, 10:17   #7
karsten
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 157
Default Re: Transwede konflikt rammer SAS

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Dersom det i avtalen mellom selskapene/foreningene står at det skal være 1 pilot fra SAS ombord, så blir det bare 1 pilot fra SAS ombord. Noe annet vil være streikebryteri ja.
der er vel en juridisk forskel på "1 SAS pilot ombord" eller "max 1 SAS pilot ombord"
karsten is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2007, 11:27   #8
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,143
Default Re: Transwede konflikt rammer SAS

Quote:
Originally Posted by karsten View Post
og det er et problem??? fail to see problem. Det er vel vigtigere at passagerer og gods kommer frem, end at strejker opretholdes.
Hvis du ikke ser problemet karsten, vil jeg si at du har et problem. Kanskje du befinner deg i feil tidsepoke .

Spøk til side:
Så lenge streik er et lovlig og legitimt virkemiddel (faktisk den eneste sanksjonsmuligheten ansatte har), er det en del av virkeligheten. Den andre siden av denne mynten er utestengelse fra arbeidsplassen (lock-out) som er arbeidsgivers sanksjonsmulighet. Ingen av partene er begeistret for den andres virkemiddel, men de er en del av spillereglene i arbeidslivet. Uansett vil en konflikt alltid gå utover tredjepart.
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2007, 11:39   #9
karsten
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 157
Default Re: Transwede konflikt rammer SAS

Quote:
Originally Posted by LN-KOG View Post
Hvis du ikke ser problemet karsten, vil jeg si at du har et problem. Kanskje du befinner deg i feil tidsepoke .

Spøk til side:
Så lenge streik er et lovlig og legitimt virkemiddel (faktisk den eneste sanksjonsmuligheten ansatte har), er det en del av virkeligheten. Den andre siden av denne mynten er utestengelse fra arbeidsplassen (lock-out) som er arbeidsgivers sanksjonsmulighet. Ingen av partene er begeistret for den andres virkemiddel, men de er en del av spillereglene i arbeidslivet. Uansett vil en konflikt alltid gå utover tredjepart.
Fair nok at man har strejkeret, men det forhindrer jo ikke andre i at bryde den. Det er jo ikke alle der deler opfatelsen af det legitime i en given strejke, ej heller at de er medlem af samme fagforening - og dermed ikke har noget "moralsk pres" på at opretholde strejken.

Apropos tidsalder - måske er det på tide at afskaffe strejker som våben - i min optik er tiden løber fra dem, og har umådeligt svært ved at se at jeg vil kunne deltage i en, og/eller sympatisere med en sådan.
karsten is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2007, 11:46   #10
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Transwede konflikt rammer SAS

Quote:
Originally Posted by karsten View Post
Apropos tidsalder - måske er det på tide at afskaffe strejker som våben - i min optik er tiden løber fra dem, og har umådeligt svært ved at se at jeg vil kunne deltage i en, og/eller sympatisere med en sådan.

Støtter deg 100% Karsten ! de kampene som for noen 10talls år siden krevde muligens streik som siste skanse, men nå ? nei.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2007, 13:08   #11
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Transwede konflikt rammer SAS

Jeg har alltid fascinert meg av folk som er så innbitt mot streik, men så en vakker dag så hvem står som streikevakter??? Arbeidsgivere vet veldig godt at streik gir misnøye og bruker det for alt det er verdt for å unngå det, derfor må folk flest være med og støtte opp når faktisk arbeidstagere går så langt at de velger å streike. Fortsatt lurer jeg også på hvorfor det er akseptabelt for enkelte yrkesgrupper (heismontører er bra eksempel) å streike i 3 måneder, mens andre er skyld i landets undergang for noen timer (kabinansatte f.eks.). Ulovlige streiker derimot, det er noe annet. Og der har danskene en lang vei å gå, det gjelder vel bortimot de aller fleste yrkesgrupper på det bjerget...
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2007, 13:42   #12
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Default Re: Transwede konflikt rammer SAS

Quote:
Originally Posted by P.A. VIKING View Post
Støtter deg 100% Karsten ! de kampene som for noen 10talls år siden krevde muligens streik som siste skanse, men nå ? nei.
Så du mener at arbeidstakere ikke skal ha noen rettigheter?
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2007, 13:46   #13
karsten
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 157
Default Re: Transwede konflikt rammer SAS

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
derfor må folk flest være med og støtte opp når faktisk arbeidstagere går så langt at de velger å streike. ...
hvorfor "må" folk støtte strejker? Det er jo ingen naturlov at fordi nogen vælger at strejke, så er alle andre enige med rimeligheden af en given strejke.

Og ja desværre har visse danske faggrupper en uvane med "ulovlige" strejker - det er en uskik.
karsten is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2007, 14:14   #14
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Transwede konflikt rammer SAS

Quote:
Originally Posted by karsten View Post
hvorfor "må" folk støtte strejker? Det er jo ingen naturlov at fordi nogen vælger at strejke, så er alle andre enige med rimeligheden af en given strejke.
Fordi ulovlige streiker er historisk sett resultat av manglende støtte for lovlige streiker. Er vilkårene i en bedrift for dårlige, så vil folk ikke jobbe der, men ettersom for veldig mange så er man avhengig av jobben, og ønsker likevel å være lojal, så uten mulighet til lovlig streik vil arbeidsgiver ha all mulighet til å presse arbeidstager uten at denne har mulighet til å presse tilbake.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2007, 14:31   #15
karsten
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 157
Default Re: Transwede konflikt rammer SAS

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Fordi ulovlige streiker er historisk sett resultat av manglende støtte for lovlige streiker. Er vilkårene i en bedrift for dårlige, så vil folk ikke jobbe der, men ettersom for veldig mange så er man avhengig av jobben, og ønsker likevel å være lojal, så uten mulighet til lovlig streik vil arbeidsgiver ha all mulighet til å presse arbeidstager uten at denne har mulighet til å presse tilbake.
undskyld på forhånd, hvis mit spørgsmål bare skyldes min dårlige forståelse for norsk, men jeg kan stadig ikke se, at du har forklaret hvorfor folk "skal" støtte strejker.
karsten is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2007, 14:50   #16
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Transwede konflikt rammer SAS

Jeg mener ikke at man skal være enig i en streik, fordi det er en sak mellom arbeidsgiver og arbeidstager og som tredje person er man utenfor. Men jeg mener at man skal støtte opp om folks rett til å bruke streik som virkemiddel ettersom det er eneste virkemiddel arbeidstager har i særlig utsatte og større bedrifter.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2007, 14:52   #17
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,143
Default Re: Transwede konflikt rammer SAS

Bra sagt, Superhai!
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2007, 15:02   #18
PAFB
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 131
Default Re: Transwede konflikt rammer SAS

Streiken er nå avsluttet, Transwedes piloter har akseptert siste tilbud fra selskapet.
PAFB is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2007, 15:06   #19
karsten
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 157
Default Re: Transwede konflikt rammer SAS

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Jeg mener ikke at man skal være enig i en streik, fordi det er en sak mellom arbeidsgiver og arbeidstager og som tredje person er man utenfor. Men jeg mener at man skal støtte opp om folks rett til å bruke streik som virkemiddel ettersom det er eneste virkemiddel arbeidstager har i særlig utsatte og større bedrifter.
OK så forstod jeg din mening - men vi er ike enige, men det er en anden sag.
karsten is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2007, 15:13   #20
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Default Re: Transwede konflikt rammer SAS

Quote:
Originally Posted by karsten View Post
OK så forstod jeg din mening - men vi er ike enige, men det er en anden sag.
Så du mener det bør være sånn at arbeidstakere ikke skal ha noen rettigheter?
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Streik rammer SAS ut fra Arlanda Cockpitview Flyforum 0 22-02-2016 06:53
Transwede Avro for SAS Norge CK Register- og ATC-Forum 2 02-10-2007 14:21
Transport varnar för konflikt med SAS TG923 Flyforum 0 26-08-2007 17:03
ARN-LCY med SAS Sveriges/Transwede Avro RJ70 LN-KGL TripReports 1 21-05-2007 10:01
Transwede/SAS RolfL Flyforum 3 26-12-2005 16:24


All times are GMT +2. The time now is 09:15.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.