Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 28-09-2021, 22:31   #61
kaijoar
Newbie
 
Join Date: Jul 2015
Posts: 160
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by semmern View Post
Merk krav til rating og 500 timer på type. Hvis dette blir stående når SAIL/Connect/Pauck Hansen AS kommer til OSL er det en hån mot de oppsagte der, som stort sett fløy 737!
Et eneste stort hån! De oppsagte pilotene må altså punge ut hundretusener for å få lov til å SØKE på jobb i de nye datterselskapene...

Har hatt gull eller diamant de 7 siste årene hos SAS, men nå er det BYE BYE til selskapet. Trist som faen.
kaijoar is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2021, 09:25   #62
oyvind-t
Newcomer
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 24
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Hissig på hersketeknikk i kveld altså?

Kan du nevne en ulykke i den siviliserte verden der pågående omskolering pekes på som en av årsakene?

En digresjon:
Ser man tilbake til et selskap i USA medførte en kaptein som ble pensjonist ikke mindre enn 13 omskoleringer til ny flytype. En kjekk liten bieffekt av spennende flåteplanlegging og ansiennitetsprinsippet i full blomst.
Midlands flight 092. Ikke eneste grunn men en medvirkende faktor.
oyvind-t is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2021, 10:43   #63
Field in sight
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2016
Posts: 357
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Og ellers? Går det bra?
Men siden du spør etter teskjevarianten;
Jeg mener at en hver flyulykke er en rekke av små sikkerhetshull som parallelliserer seg. Fenomenet kalles swiss cheese theory, noe som jo er helt utrolig ukjent og et fremmedord for alle flyinteresserte. Skjønner derfor hvorfor jeg må sitte her og forklare det. Kun fordi flyselskapet heter SAS, betyr ikke at de er fredet fra sveitserosten. Ut i fra de analysene, både offentlige såvel som ikke-offentlige, jeg har lest om ulykker og safety culture - så er det for meg personlig en ytterligere faktor som summerer opp til en uggen følelse. Som allerede skrevet to gang: alene er ikke omskolering en sikkerhetsrisiko, men i summen av mange små elementer oppfatter jeg det personlig som enda en skive ost med et lite hull i.
Om du er uenig så.. go ahead. Jeg har enda min mening, and the world goes on.

SAS er som Hurtigruten. Det var en gang.
Hvis du fokuserte litt mer på å lese hva vedkommende skrev, fremfor aggresive hersketeknikker, så ville man kanskje kunne ført en konstruktiv dialog.

At noe utgjør en sikkerhetsrisiko betyr ikke nødvendigvis at det ene og alene kan føre til en ulykke eller uønsket hendelse. Dersom noe kan utgjøre en medfaktor for en uønsket sikkerhetshendelse, er det en sikkerhetsrisiko. Når du da skriver at "isolert sett er ikke omskolering noe sikkerhetsrisiko i mine øyne" fremstår du som uklar over hva du faktisk mener. Ut fra resten av dine innlegg forstår i alle fall jeg at du mener at det faktisk utgjør en sikkerhetsrisiko, men at enkelte blir forvirret over hva du egentlig mener bør ikke fremstå som noen overraskelse.
Field in sight is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2021, 11:03   #64
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by oyvind-t View Post
Midlands flight 092. Ikke eneste grunn men en medvirkende faktor.
LX498 var vel også et resultat av dette?
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2021, 11:13   #65
Isbamse
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
Default Re: Konflikt i SAS

"Dear Colleague...we will now kick you in your precious parts"...kunne brevet åpnet med.

Man kan si mye om O'Leary og Varadi, men de later i det minste ikke som de ikke driver fagforeningsknusing. Hykleriet til SAS-ledelsen er noe av det verste her. Hvorfor kan de ikke si rett ut at det er "take it or leave it" - for alle de ansatte?
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2021, 11:20   #66
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
LX498 var vel også et resultat av dette?
De hadde 1900 og 1100 timer på type, og hadde fløyet aktuell type siste tre år. Ikke akkurat pågående omskolering, men begge hadde en ganske spesiell fortid, med overgang fra østlig til vestlig flytype.

Uansett, vi er ute på viddene nå.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2021, 11:25   #67
Isbamse
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by TCASRA View Post
Det er nok mange grunner til at det er full krig mellom ledelsen og de ansatte. Dette strategi-dokumentet fra SAS (Agenda 2000) er riktignok over 20 år gammel, men det er allikevel en blåkopi av hvordan de ansatte oppfatter nåværende situasjon. SAS har vist igjennom historien at det ikke koster de en eneste kalori å lyve til verken ansatte og media, og situasjonen er helt lik i dag.
Quote:
Originally Posted by kaijoar View Post
Et eneste stort hån! De oppsagte pilotene må altså punge ut hundretusener for å få lov til å SØKE på jobb i de nye datterselskapene...
Hvis disse pilotene formelt er oppsagt pga korona er det vel ikke noe juridisk i veien for å stille slike krav for å ansette dem igjen? Men særlig pent er det ikke.

I næringslivet er det en grei etikkregel: Ikke gjør noe du ikke vil ha på forsiden av DN.
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2021, 11:28   #68
TCASRA
Newcomer
 
Join Date: Sep 2021
Posts: 21
Default Re: Konflikt i SAS

https://www.dn.no/luftfart/sas/sas-i...tt/2-1-1074785
Quote:
SAS etablerer to nye flyselskaper fra 2022: Oppsagte piloter og kabinansatte må søke jobb på nytt
I et brev til de ansatte skriver SAS-ledelsen at det starter to nye selskaper: SAS Connect og SAS Link. De to nye selskapene får navnene SAS Connect (tidligere SAS Ireland) og SAS Link, som hittil er kjent under prosjektnavnet «SAS Midsize». Begge skal ha mannskap som ansettes via bemanningsselskapet CAE Parc Aviation, og deretter får jobb direkte i SAS’ egne selskaper. Nå må de oppsagte pilotene i stedet søke jobb på nytt hos datterselskaper i SAS.
DN+ har skrevet om saken. Overskriften forklarer egentlig hele essensen i artikkelen, og som bekrefter alt som har vært skrevet her på forumet siste døgnet.
TCASRA is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2021, 11:37   #69
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Konflikt i SAS

oi oi, her blir det muggen stemning fremover.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2021, 11:40   #70
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,910
Default Re: Konflikt i SAS

E24 er også på saken nå.

https://e24.no/boers-og-finans/i/RrO...-datterselskap
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2021, 11:51   #71
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by TCASRA View Post
https://www.dn.no/luftfart/sas/sas-i...tt/2-1-1074785

DN+ har skrevet om saken. Overskriften forklarer egentlig hele essensen i artikkelen, og som bekrefter alt som har vært skrevet her på forumet siste døgnet.
Og det hjelper jo mange lite nå de hittils søker etter folk med typerating på A320-serien. Ganske mange som da i praksis ikke kan søke...
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 29-09-2021, 11:57   #72
TCASRA
Newcomer
 
Join Date: Sep 2021
Posts: 21
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Og det hjelper jo mange lite nå de hittils søker etter folk med typerating på A320-serien. Ganske mange som da i praksis ikke kan søke...
Det er også selve poenget. SAS sparker alle norske piloter og krever deretter at de kjøper seg kurs til 4-500 000 kr for å få lov til å _søke_ på sin gamle stilling. I utgangspunktet var det mange av de oppsagte som var satt opp på Airbus-kurs i 2019/20, men som ble kansellert.

For min del kan SAS gjerne dele inn selskapet i 19 datterselskaper, hvis de ønsker den berømte fleksibiliteten. Men de har ingen grunn til å holde de ansatte utenfor et felles senoritetssystem og omgå norsk arbeidsmiljø ved juridiske krumspring.

Last edited by TCASRA; 29-09-2021 at 11:59.
TCASRA is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2021, 12:20   #73
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default

Quote:
Originally Posted by Field in sight View Post
Hvis du fokuserte litt mer på å lese hva vedkommende skrev, fremfor aggresive hersketeknikker, så ville man kanskje kunne ført en konstruktiv dialog.

At noe utgjør en sikkerhetsrisiko betyr ikke nødvendigvis at det ene og alene kan føre til en ulykke eller uønsket hendelse. Dersom noe kan utgjøre en medfaktor for en uønsket sikkerhetshendelse, er det en sikkerhetsrisiko. Når du da skriver at "isolert sett er ikke omskolering noe sikkerhetsrisiko i mine øyne" fremstår du som uklar over hva du faktisk mener. Ut fra resten av dine innlegg forstår i alle fall jeg at du mener at det faktisk utgjør en sikkerhetsrisiko, men at enkelte blir forvirret over hva du egentlig mener bør ikke fremstå som noen overraskelse.
Hvis du med «aggressiv hersketeknikk» mener «sarkasme» så er jeg med. Ellers får du eventuelt skrive en PM hvor du forklarer hva som er aggressiv hersketeknikk med å være oppgitt og harsellere med tematikken siden jeg vet at vedkommende som spør kjenner terminologien og jeg oppfatter spørsmålet som kverulerende og i grunnen helt meningsløst.

Hvorfor du kverner videre på det er uklart, men sier det igjen: alene oppfatter jeg det ikke som en sikkerhetsrisiko, men i en sum oppfatter jeg det slik. Litt som at en salat ikke må være en middag bestandig, men sammen med brød og tomat og agurk og ketchup og ost og hamburgerpatty så er det en middag kalt «hamburger».
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2021, 12:36   #74
Field in sight
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2016
Posts: 357
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Hvis du med «aggressiv hersketeknikk» mener «sarkasme» så er jeg med. Ellers får du eventuelt skrive en PM hvor du forklarer hva som er aggressiv hersketeknikk med å være oppgitt og harsellere med tematikken siden jeg vet at vedkommende som spør kjenner terminologien og jeg oppfatter spørsmålet som kverulerende og i grunnen helt meningsløst.
"Og ellers? Går det bra?
Men siden du spør etter teskjevarianten;
"

Dette oppfatter jeg som en aggresiv hersketeknikk, og nedlatende ovenfor vedkommende du siterer. Det bidrar til ingenting konstruktivt, men gir i stedet dårligere stemning i diskusjonstråden og du fremstiller deg selv i et dårlig lys. Spørsmålet til Dag Viking var helt legitimt, da du slik jeg skrev i forrige innlegg fremstår som uklar.

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Hvorfor du kverner videre på det er uklart, men sier det igjen: alene oppfatter jeg det ikke som en sikkerhetsrisiko, men i en sum oppfatter jeg det slik. Litt som at en salat ikke må være en middag bestandig, men sammen med brød og tomat og agurk og ketchup og ost og hamburgerpatty så er det en middag kalt «hamburger».
Du svarte på mitt første innlegg i diskusjonen.

Det virker på meg som at du har misforstått hva en sikkerhetsrisiko innebærer. Antar jeg korrekt at du ikke har noe erfaring fra luftfartsbransjen eller en annen bransje med lignende systemer for sikkerhetsstyring? For å sitere mitt forrige svar: Dersom noe kan utgjøre en medfaktor for en uønsket sikkerhetshendelse, er det en sikkerhetsrisiko. Det er ikke en forutsetning for en sikkerhetsrisiko at den kan utgjøre sitt fulle potensiale på egenhånd. Å si at noe ikke er en sikkerhetsrisiko, men samtidig er det, er en selvmotsigelse.

Og for å ta diskusjonen videre: hvorfor mener du at det utgjør en sikkerhetsrisiko? Jeg er genuint nyskjerrig, da det ikke samsvarer med generell oppfatning innenfor bransjen.

Last edited by Field in sight; 29-09-2021 at 12:39.
Field in sight is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2021, 12:57   #75
semmern
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,499
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by Isbamse View Post
Hvis disse pilotene formelt er oppsagt pga korona er det vel ikke noe juridisk i veien for å stille slike krav for å ansette dem igjen? Men særlig pent er det ikke.

I næringslivet er det en grei etikkregel: Ikke gjør noe du ikke vil ha på forsiden av DN.
Det eksisterer en paragraf i kollektivavtalen som sikrer fem års gjenansettelsesrett for oppsagte pga overtallighet.

I avtalen står det forøvrig også at wetlease kan brukes på ulønnsomme ruter, og nå nekter selskapet å gi innsyn i hvilke ruter de mener er lønnsomme og ulønnsomme, så nå mener de det er fritt frem med SAIL og annet rask på ruter som OSL-SVG, OSL-TRD osv. Å forhandle med et selskap som holder på sånn er jo som å snakke til en vegg.
semmern is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2021, 13:20   #76
Isbamse
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by semmern View Post
Det eksisterer en paragraf i kollektivavtalen som sikrer fem års gjenansettelsesrett for oppsagte pga overtallighet.
Da forholder saken seg ganske annerledes, ja, fordi en slik gjensansettelsesrett jo ikke blir reell dersom man må ta mer og dyr utdanning for å kunne benytte seg av den.
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2021, 13:24   #77
semmern
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,499
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by Isbamse View Post
Da forholder saken seg ganske annerledes, ja, fordi en slik gjensansettelsesrett jo ikke blir reell dersom man må ta mer og dyr utdanning for å kunne benytte seg av den.
Ja. Selv om det er ganske usmakelig å opprette underselskap i denne situasjonen, er det aller verste at de i praksis ekskluderer de oppsagte fra å søke på de nyopprettede stillingene. Hadde det vært et snev av anstendighet hos SAS hadde de i det minste sørget for prioritet til opptak i de nye selskapene, men de har altså ikke det snevet en gang..
semmern is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2021, 15:53   #78
Isbamse
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
Default Re: Konflikt i SAS

"Planene møter voldsomme protester hos fagforeningene i morselskapet, og nå sier fire pilotforeninger samlet under én paraply at de kan ta SAS for retten om ikke planene endres."

"Leder Martin Lindgren i Svensk Pilotförening SAS, nå også leder i SPG, sier pilotene vurderer å stevne SAS om de oppsagte pilotene blir ansatt på nytt i helt nye selskaper på vei ut av pandemien.

– Vi mener SAS bryter partsmodellen i arbeidslivet. De respekterer ikke inngåtte avtaler, og heller ikke normen om at de oppsagte får komme tilbake når virksomheten er tilbake. Vi mener SAS bryter både inngåtte avtaler og lovgivningen."

https://www.dn.no/luftfart/sas/sas-i...en/2-1-1074785
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2021, 16:24   #79
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,083
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Noe som får meg som overinteressert-i-flysikkerhet-kunde til å snu ryggen til selskapet. Så som i for eksempel Wizzair, vil også i SAS dårlige forhold med usikkerhet og «trusler» være med på å skru ned sikkerheten. Dette sammen med en stor gruppe nylig omskolerte fra Boeing til Airbus gjør SAS nå til et for meg relativt uattraktivt flyselskap å fly med.
Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Og ellers? Går det bra?
Men siden du spør etter teskjevarianten;
Jeg mener at en hver flyulykke er en rekke av små sikkerhetshull som parallelliserer seg. Fenomenet kalles swiss cheese theory, noe som jo er helt utrolig ukjent og et fremmedord for alle flyinteresserte. Skjønner derfor hvorfor jeg må sitte her og forklare det. Kun fordi flyselskapet heter SAS, betyr ikke at de er fredet fra sveitserosten. Ut i fra de analysene, både offentlige såvel som ikke-offentlige, jeg har lest om ulykker og safety culture - så er det for meg personlig en ytterligere faktor som summerer opp til en uggen følelse. Som allerede skrevet to gang: alene er ikke omskolering en sikkerhetsrisiko, men i summen av mange små elementer oppfatter jeg det personlig som enda en skive ost med et lite hull i.
Om du er uenig så.. go ahead. Jeg har enda min mening, and the world goes on.

SAS er som Hurtigruten. Det var en gang.
Swiss cheese modellen er en kjent og vanlig metode som mitt og sikkert alle andre selskap bruker i TEM(threat and error management).
To i cockpit på første tur i flyet er selvsagt en threat. Derfor brukes Initial Operating Experience som er minimum 25 timer med check airman. Er du kaptein er du hi mins(minimums) til du får 100 timer i type.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2021, 17:00   #80
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,282
Default Re: Konflikt i SAS

Det vore välkommet med en juridisk prövning i domstol tycker jag.
Är det arbetsdomstolen i Sverige som blir rättslig instans om SPG går till domstol?
L-1011 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Konflikt mellom Lufthansa og Turkish Someone Småprat 3 10-12-2013 10:33
Konflikt i Finnair EB Flyforum 2 04-06-2008 20:44
Transwede konflikt rammer SAS scandi Flyforum 31 13-12-2007 16:23
Transport varnar för konflikt med SAS TG923 Flyforum 0 26-08-2007 18:03
Konflikt mellom BU og SK-piloter Isbamse Flyforum 5 29-09-2005 17:00


All times are GMT +2. The time now is 17:07.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.