Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 28-11-2011, 21:22   #1
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Danmark Oslo–Røros

Oslo–Røros



Reiserute:
23. november 2011: R6702 Oslo (OSL)–Røros (RRS), Saab 340A

I september fløy jeg den nå nedlagte City Airline-ruten fra Rygge til Stavanger. Muligheten for å prøve enda et utenlandsk selskap med interessant flymateriell på en heller tynn norsk innenriksrute, dukket opp igjen i november. Danu Oro Transportas (DOT LT) flyr to ganger daglig fra Oslo til Røros med Saab 340A.



Oslo-Røros er en anbudsrute som frem til 2001 ble fløyet av Braathens, som faktisk også hadde en forbindelse videre til Trondheim. Widerøe og Danish Air Transport (DAT) fløy vekselvis på ruten frem til Coast Air tok over i 2007. Da Coast Air gikk konkurs i januar 2008, var Widerøe svært fleksible og begynte å fly ruten bare et par uker etter at Coast Air kastet inn håndkledet. Widerøe vant imidlertid ikke den neste anbudskonkurransen og fra 2009 har DAT, representert ved deres litauiske datterselskap DOT LT, fløyet ruten med Saab 340A. Nå har ruten igjen blitt lagt ut på anbud og det skal bli spennende å se hvem som vinner og flyr Oslo-Røros fra 1. april 2012.

De første dagene hver måned har DAT og DOT salg med et utvalg billetter til ekstra lave priser. Jeg unngikk jobbens reisebyrå (Berg-Hansen) og sparte statskassen for noen hundrelapper med en billett til 349 kr.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 28-11-2011, 21:24   #2
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Default Re: Oslo–Røros

23. november 2011, kl. 09.55:
DOT LT
R6702 Oslo (OSL)–Røros (RRS)
Saab 340A



Jeg ankom Gardermoen med Flybussekspressen en times tid før avgang, sjekket inn i SAS EuroBonus Gold-skranken og …



Eh, det var visst ikke slik denne gangen. Ved DAT/DOTs skranke satt en jente og leste i en bok og merket ikke at jeg stod foran henne før jeg sa ”Hei!”. Var fristet til å spørre hvor mange passasjerer som fløy til Røros og Fagernes i dag, men droppet det og fikk i stedet skrevet ut et ombordstigningskort merket DAT Group, hvor det fremkom at jeg var sjekket inn som nummer syv.



Med avgang kl. 09.55 er det verste morgenrushet på Gardermoen forbi og det tok ikke mange minuttene før jeg var gjennom sikkerhetskontrollen. Kjøpte en kaffe på Caffè Ritazza og satte meg i bevegelse mot enden av innenrikspiren, der Røros-avgangen var satt opp fra utgang 2. En forsinkelse på 20 minutter ble annonsert før jeg nådde frem og jeg ble stående å ”spotte” på flyene i tåkehavet, med Uniteds 757-200W som høydepunkt.



Ombordstigningen startet 25 minutter etter oppsatt avgangstid og jeg talte 11 passasjerer. DOT bruker det samme flyet, LY-RUN, på sine to ruter til Røros og Fagernes.



Den starter hver dag på Røros kl. 06.40, flyr til Oslo og etter en rundtur til Fagernes så returnerer den til Røros med denne avgangen kl. 09.55. Maskinen flyr den samme runden igjen på ettermiddagen.



LY-RUN ble bygget i 1987 og har en ganske variert karriere bak seg med opphold hos flere selskaper jeg aldri har hørt om: Air Limousin, Aigle Azur, Industrie Air Charter, Business Air, British Midland Cummuter, Regional CAE og Aurigny Air Services. Den kom til DOT i 2005 og har de siste årene hatt reklame for danske Q-Star over hele flykroppen. Ryktene på forumet tilsier at maskinen er på vei vekk fra selskapet, i likhet med flåtens andre Saab 340A, som flyr fra Stavanger til Skien og Rygge.



Uansett, om bord ble vi møtt av en middelaldrende dansk flyvertinne med gul DAT-vest. Hun hutret og frøs og oppfordret oss til å trekke lengst mulig bak i kabinen.



Jeg ble overrasket over de lyse setene med nakketrekk med DAT-logoen og den relativt sett gode standarden på dette 24 år gamle flyet. Ved nærmere ettersyn kan jeg imidlertid konkludere med at hvite/grå setetrekk neppe er det smarteste i lengden.



Den svenske kapteinen ønsket oss velkommen og fortalte at flytiden var beregnet til 45 minutter. Distansen i luftlinje mellom flyplassene er på 266 kilometer. Vi takset langs hele terminalen, delvis parallelt med en SAS MD-80 før vi tok av fra 19L og var i luften etter om lag 15 sekunder på rullebanen, 50 minutter etter rutetid. Da vi fløy over enden av rullebanen, roterte vi nordover.



Jeg har bare fløyet Saab 2000 før og jeg må si at jeg synes Saab 340A var overraskende stillegående - riktignok satt jeg ganske langt fra motoren, i den grad det er mulig i et slikt lite fly. Plassen var dessuten akseptabel, selv om knyttnevetesten ikke ble bestått.



Det tok sin tid før fest setebeltet-skiltet ble skrudd av og flyvertinnen kunne begynne serveringen av kaffe og te, som er det eneste som tilbys på DOT-rutene. På DAT-rutene får man også et brett med pålegg og rundstykker, slett ikke verst. Det ble en andre runde med tilbud om kaffe og te, sannsynligvis mest av alt for å tømme kannene.

Selv om turen til tider var ganske humpete og morsom, imponerte jeg meg selv ved ikke å søle. Slike brede plastikkopper er neppe ideelt i et propellfly og den gir dessuten et veldig billig inntrykk.



I setelommen lå septemberutgaven av DATs ombordmagasin, inkludert en utførlig presentasjon av flyflåten. Jeg likte særlig omtalen av MD-87 som ”et af verdens mest støjsvage og brændstoføkonomiske jetpassagerfly”.



Utsikten på turen var dessverre helt begrenset og det var først under den virkelig turbulente innflyvningen til Røros at landskapet som til syne.



Det var sidelengs sludd og maskinen måtte bruke alt den hadde av motorkraft for å komme seg gjennom, noe som gjorde at landingen virkelig ble knallhard med hopp og sprett bortover den 1720 meter lange rullebanen.





Vi svingte i enden av banen og parkerte rett utenfor en hangar, om lag 50 meter fra terminalen.



Fire kofferter ble plassert på en tralle og kjørt inn til ”ankomsthallen” der den ble lagt på et bånd. ”Avgangshallen” hadde et billettkontor, en kombinert innsjekkingsskranke og sikkerhetskontroll og et lite rom med kjøkkenbord og stoler etter sikkerhetskontrollen, så vidt jeg kunne se uten noen form for tilbud om mat og drikke.



Det er ingen flybuss i Røros, men det går for så vidt fint å spasere inn til sentrum. Det var imidlertid skikkelig surt og kaldt og jeg skulle holde et foredrag, så jeg ringte Trøndertaxi og fikk sendt opp en taxi som kjørte meg til byen for 70 kroner. Mens jeg ventet på taxien kjørte Saab-maskinen inn i hangaren, personellet kom ut og kjørte av gårde i en Ford-bil fra 1990-tallet med DAT-logo.

Ellers må jeg si at Røros var en utrolig hyggelig og sjarmerende by. Like sjarmerende var imidlertid ikke Tynset, som var neste stopp på turen, som senere endte om bord hos NSB langs Østerdalen til Hamar og videre til Oslo. Togturen fra Tynset til Oslo tok ca. 4,5 timer.

Last edited by FlightDeck; 02-12-2011 at 17:30.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 28-11-2011, 21:28   #3
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Default Re: Oslo–Røros

Konklusjon:
Eksotiske ruter går ikke bare fra enden av utenlandspiren på Gardermoen - et vel så eksotisk utvalg av ruter har utgangspunkt i commuterterminalen i enden av innenlandspiren. DAT har etter hvert satt sitt preg på norsk luftfart og med satsingene i Skien og på Rygge, har de også etablert seg på det kommersielle rutenettet. Skillet mellom DAT og DOT fremstår for meg som ganske unødvendig og selskapet bør heller bruke samme navn, selv om det sikkert er en (økonomisk) grunn til at de har valgt parallelle navn. Det er mange selskaper som har lagt inn anbud på kortbanenettet fra 1. april 2012 og det skal bli spennende å se om DOT får fortsette eller om det kommer et nytt og ”eksotisk” selskap på ruten. DOT i seg selv var hyggelig, upretensiøst og enkelt - verken mer eller mindre. En tur fra Fagernes til Oslo frister før flyplassen (forhåpentligvis) legges ned.

Tidligere rapporter:
__________________

Last edited by FlightDeck; 28-11-2011 at 21:40.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 28-11-2011, 21:33   #4
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Re: Oslo–Røros

Kjekt å lese en litt uvanlig rapport!

Jeg har sansen for Saabene og syns det er synd at de er ute av produksjon.

Røros er jo en herlig by!
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison
kekker is offline   Reply With Quote
Old 28-11-2011, 21:36   #5
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
Default Re: Oslo–Røros

Flott, liten eksotisk rapport dette, FlightDeck! Takker for at du deler med oss.
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 28-11-2011, 21:56   #6
Pelle propellfly
Banned
 
Join Date: Aug 2011
Location: Gardermoen
Posts: 84
Default Re: Oslo–Røros

Kjekk rapport om et selskap og en rute vi ikke leser alt for mye om. Takk for nok en fantastisk rapport flight deck
Pelle propellfly is offline   Reply With Quote
Old 28-11-2011, 22:13   #7
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Oslo–Røros

Ja, jeg skulle akkurat til å spørre om ikke Fagernes var neste prosjekt...

Quote:
En tur fra Fagernes til Oslo frister før flyplassen (forhåpentligvis) legges ned.
Vi ser frem til det, og vi har vel en Fagernes-rapport her før hvis jeg ikke husker feil. Med to stykker så kommer vel Fagernes-ruta høyt opp på TR/pax-lista vår
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2011, 12:24   #8
LNv22
ScanFlyer Gold
 
LNv22's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo, Homansbyen
Posts: 1,930
Default Re: Oslo–Røros

Takk for titten! Flott rapport!
__________________
Next up:
Mye moro!
-
Star Alliance Gold / One World Sapphire
LNv22 is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2011, 13:44   #9
SeatBelt
ScanFlyer Gold
 
SeatBelt's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Location: Brussels, Belgium
Posts: 1,024
Default Re: Oslo–Røros

Takk for gode skildringer fra en rute jeg har siklet etter lenge. Synd ikke været var bra, for jeg kan ikke tenke meg at de flyr veldig høyt disse saabene.

Jeg kikket etter deg da jeg selv takset ut i LN-RRJ bare et kvarter før din avgang (vi ble forsinket), men kunne intet se i tåkehavet!
__________________
SeatBelt is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2011, 13:48   #10
fokkeren
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 393
Norge Re: Oslo–Røros

Husker med glede turen med Braathens SAFE B737-200 til Røros.
Tror stajonsjefen hos Braathen var Harry Bakos,var både stuer,trafikkmann og lagde smørbrød og kaffe.La bare pengene i eiskål.
Denne ruta var nok tap for Braathens.
Etter å hørt var gamle Ludvig Braathen kamerat medordføreren.
Braathens fløy først FBU-RRS-TRD,sendere ble det FBU-TRD-RRS-FBU,så paxen fikk seg en Værnes tur
fokkeren is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2011, 15:25   #11
Egenes
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Mar 2009
Location: I nærheten av Stavanger
Posts: 1,750
Default Re: Oslo–Røros

Kjekk, og utfyllende rapport FD!

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
I setelommen lå septemberutgaven av DATs ombordmagasin, inkludert en utførlig presentasjon av flyflåten. Jeg likte særlig omtalen av MD-87 som ”et af verdens mest støjsvage og brændstoføkonomiske jetpassagerfly”.
1987 ringte, og ville ha tilbake infoen sin
Egenes is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2011, 16:17   #12
FlyboyKarsten
ScanFlyer Gold
 
FlyboyKarsten's Avatar
 
Join Date: Aug 2010
Location: Madla
Posts: 1,148
Default Re: Oslo–Røros

Flott rapport med bra bilder. Bra skrevet og du reiste til en pen by. Heldig var du også som fikk fly med det type flyet, ser også Røros har fått mye snø og hengt opp julepynt. Så en bra tur tipper jeg, kom du i julestemning også derfor du reiste dit da
__________________
Ja vi elsker alle og fly
FlyboyKarsten is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2011, 16:42   #13
rymle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2010
Location: Nordpolen
Posts: 565
Default Re: Oslo–Røros

Quote:
Originally Posted by SeatBelt View Post
Takk for gode skildringer fra en rute jeg har siklet etter lenge. Synd ikke været var bra, for jeg kan ikke tenke meg at de flyr veldig høyt disse saabene.
FL150/160 OSL - RRS.

Står noen mat/drikkeautomater i avgangs"hallen", samt en isboks.
Bare å kjøpe, overskuddet går til julebordet
__________________
meep meep
rymle is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2011, 17:36   #14
Blackhawk
ScanFlyer Molded
 
Blackhawk's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
Default Re: Oslo–Røros

Meget bra, interessant t/r fra en rute man ikke tenker
så mye på til hverdags!
__________________
Mvh: Blackhawk
If it's a BOEING??, I'm NOT going!!...
Blackhawk is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2011, 18:36   #15
baselutvann
ScanFlyer Gold
 
baselutvann's Avatar
 
Join Date: May 2009
Location: Oslo
Posts: 1,534
Default Re: Oslo–Røros

Flott t/r! Har selv lyst til å prøve denne til sommeren!
__________________
Hvil du følge meg og min bilder ?
www.mariuskaniewski.wordpress.com
baselutvann is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2011, 21:57   #16
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,136
Default Re: Oslo–Røros

Quote:
Originally Posted by fokkeren View Post
Husker med glede turen med Braathens SAFE B737-200 til Røros.
Tror stajonsjefen hos Braathen var Harry Bakos,var både stuer,trafikkmann og lagde smørbrød og kaffe.La bare pengene i eiskål.
Denne ruta var nok tap for Braathens.
Etter å hørt var gamle Ludvig Braathen kamerat medordføreren.
Braathens fløy først FBU-RRS-TRD,sendere ble det FBU-TRD-RRS-FBU,så paxen fikk seg en Værnes tur
Harry Bakos var stasjonsmester til 1992, mener jeg. Han pensjonerte seg mens jeg bodde der. Så tok han som startet Røros Flyservice (jeg burde huske hva han heter siden vi satt i samme barnehagegruppe...).

Fram til høsten 1990 fløy BU med tre avganger på Røros. En morgen og en kveldsavgang med Fokker 50 (Busy Bee) og BU111 midt på dagen med 737-200/-500. Den gikk TRD-RRS-FBU. Så kuttet de ut Fokkerne og gikk over til kun 737 og to avganger per dag. Da kom BU122 FBU-RRS-TRD-FBU.

Det var andre tider, det. Da det bare var å spørre om å få krysse banen for å ta bilder....
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2011, 02:01   #17
HS-TLD
ScanFlyer Silver
 
HS-TLD's Avatar
 
Join Date: Jul 2009
Location: Røyken, Buskerud
Posts: 670
Default Re: Oslo–Røros

Nok en flott, og interessant TR FlightDeck

Takk skal du ha!
__________________


Upcoming: OSL-FRA, LH C FRA-DEL, LH F DEL-BKK, TG C BKK-HND, TG F HND-FRA, LH F FRA-OSL, LH C
HS-TLD is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2011, 09:15   #18
fokkeren
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 393
Default Re: Oslo–Røros

Quote:
Originally Posted by LN-KOG View Post
Harry Bakos var stasjonsmester til 1992, mener jeg. Han pensjonerte seg mens jeg bodde der. Så tok han som startet Røros Flyservice (jeg burde huske hva han heter siden vi satt i samme barnehagegruppe...).

Fram til høsten 1990 fløy BU med tre avganger på Røros. En morgen og en kveldsavgang med Fokker 50 (Busy Bee) og BU111 midt på dagen med 737-200/-500. Den gikk TRD-RRS-FBU. Så kuttet de ut Fokkerne og gikk over til kun 737 og to avganger per dag. Da kom BU122 FBU-RRS-TRD-FBU.

Det var andre tider, det. Da det bare var å spørre om å få krysse banen for å ta bilder....
Takk skal du ha for informasjonen,bare litt pirk stasjinmester er vel feil,du mener vel stajonsjef.Stasjonmester er vel tittelhos NSB?
fokkeren is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2011, 09:52   #19
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,136
Default Re: Oslo–Røros

Quote:
Originally Posted by fokkeren View Post
Takk skal du ha for informasjonen,bare litt pirk stasjinmester er vel feil,du mener vel stajonsjef.Stasjonmester er vel tittelhos NSB?
Nei, Harry Bakos var stasjonsMester med stor M - og det er en hedersbetegnelse på en av Braathens SAFEs store menn.
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2011, 16:41   #20
PeriphAer
Newcomer
 
Join Date: Aug 2010
Location: Bergen
Posts: 17
Default Re: Oslo–Røros

Aaah...utifra materiellet, innsjekkinspersonalets oppmerksomhet, ankomstfasiliteter, lokal infrastruktur og flyselskap minner dette om en i overkant kjøligere variant av vår lille avstikker til EUA. Og det er sjarmerende. Underholdene lesning, FlightDeck!
PeriphAer is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Oslo - Røros. Nytt anbud Twin Otter Flyforum 38 21-01-2014 03:20
North Express stiger fram igjen (splittet fra: Oslo - Røros. Nytt anbud) Trdfly Flyforum 12 07-09-2012 08:18
Oslo-Tallinn-Brüssel-København-Oslo-Helsinki-Oslo FlightDeck TripReports 17 03-07-2012 13:50
Oslo-Bergen-Oslo-Stockholm-Helsinki-Göteboerg-Oslo FlightDeck TripReports 16 16-01-2009 14:41
Midlertidig drift av flyrutene Fagernes – Oslo og Røros – Oslo FlightDeck Flyforum 27 11-03-2008 22:11


All times are GMT +2. The time now is 16:33.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.